Muistatteko sen nollarin alun sarjan Huippumalli haussa? Nyt siitä on tulossa peräti kaksi dokumenttia, mitä kauheuksia kisaajat joutuivat
Kestämään kuvauksissa. Ja mitä traumoja saivat siitä. Osa oli vissiin melkoisen aliravittuja ja kuvauksissa pyörtyiltiin. Naisten ulkonäköä rääpittiin todella julmasti ja hoikat, nuoret naiset saivat myös kuulla olevansa liian isoja ja läskejä. Osa tehtävistä oli fyysisesti vaarallisia ja eettisesti kyseenalaisia. Yhdelle vaalealle naiselle Tyra jopa teetätti ns. black facen.
Ehkä kaikista oudointa kyseisen sarjan kohdalla oli kuitenkin se, miten moni kaunis ja näyttävä nuori nainen joutui sabotoimaan ulkonäköään jatkaakseen kilpailussa. Esimerkiksi, jos kilpailijalla oli todella kauniit pitkät hiukset kisaan tullessaan, ne kynittiin lyhyeksi poikatukaksi ja värjättiin rumalla värillä. Ja käänteisesti, jos kilpailijalla oli alussa nätti pixie-cut, tai kiva lyhyt malli, hänelle tuputettiin pidennyksiä ja peruukkeja. Osalle tehtiin myös hammastoimenpiteitä, esim vaadittiin joko pienentämään, tai laajentamaan rakoa etuhampaiden välissä "persoonallisen lookin" luomiseksi.
Muistan itsekin katsoneeni tuota sarjaa koulun jälkeen, kun se tuli telkkarista. Sitä juonsi Tyra Banks, jolla oli riitä päällä alkuperäisen ysärin huippumallin Naomi Campbellin kanssa.
Nyt aikuisena, kun sitä ajattelee, niin ihmettelen, miten sitä ei koskaan kyseenalaistettu, kun näitä nuoria naisia itketettiin ja pilattiin heidän ulkonäkö, jotta saatiin luotua draamaa sarjaa varten. Kukaan ei koskaan myöskään kysynyt Tyralta, olisiko hänestä tullut mallia lainkaan, jos hiuksensa olisi kynitty kananpeeksi ja vaalennettu pissankeltaiseksi, kuten yhden malliksi haluavan kohdalla tehtiin.
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Eikö tv tohon aikaan pyörinyt itkettämisen ja nolaamisen ympärillä
Itse inhosin Heikoin lenkki -ohjelmaa. Ajattelin että lapset saavat siitä mallin kiusaamiseen.
Se rumilus joka petti poikaystäväänsä päätti ihan itse ryypätä itsensä muistamattomaksi. Tapahtumien kuvaaminen oli kyseenalaista, mutta itse teki valinnan pettämisestä. Nykyulkomuoto...miten niin hoikkasäärisestä ja pitkästä voi edes tulla läski, syömällä jatkuvasti kaiketi.
Tyra on narsisti. Erittäin teennäinen ihminen, joka käytti ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
"Eikös Dr Phil ollu iha huijari, joku kohu siitä oli takavuosina."
Ei ollut, ihan psykologin tutkinnon omaava, joka oli ollut aiemmin vankiloissakin profiloimassa rikollisia.
Hän ja poikansa tuottivat aikoinaan The Doctors-sarjan. Loistava sarja mistä sain vinkkejä ja pelastuksen omaan sairauteeni, kun Suomessa ei ymmärretty mistään mitään. Täällä kun lääketiede yli 10 vuotta Yhdysvaltoja jäljessä.
Joo, oli psykologi jolta vanhentui psykoterapeutin lupa 2006
Aika oli tuolloin tosiaan eri. Sen näkee myös komediasarjoista kuten frendit ja frasier, joissa saatetaan tehdä vitsiä muiden ihmisten ulkonäöstä tai ylipainosta. Nykyään ollaan sen suhteen sensitiivisempiä. Mutta toisaalta en tykkää siitäkään, että 20 vuotta myöhemmin canceloidaan jostain, joka siihen aikaan oli normi. Veikkaan, että esim joku tempparikin voi jälkikäteen näyttäytyä hyvin epäeettisenä, kun nuoria ja mielenterveysongelmia raahataan aurinkorannalle ryyppäämään ja tekemään itsestään pellen kansan huviksi.
Vierailija kirjoitti:
Se rumilus joka petti poikaystäväänsä päätti ihan itse ryypätä itsensä muistamattomaksi. Tapahtumien kuvaaminen oli kyseenalaista, mutta itse teki valinnan pettämisestä. Nykyulkomuoto...miten niin hoikkasäärisestä ja pitkästä voi edes tulla läski, syömällä jatkuvasti kaiketi.
Ei todellakaan ollut rumilus, tai nykysilmillä jos katsoo, alipainoinen muttei rumilus.
Näitkö sen kuvatun kohtauksen, kun täysin tiedoton tyttö makaa, ja tumma rumilus rynnii päälle.
Tyttö oli kuin säkki, joka makasi tajukankaalla.
Jopa kuvaajat miettivät, pitääkö heidän tämäkin kuvata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut, ihan psykologin tutkinnon omaava, joka oli ollut aiemmin vankiloissakin profiloimassa rikollisia.
Hän ja poikansa tuottivat aikoinaan The Doctors-sarjan. Loistava sarja mistä sain vinkkejä ja pelastuksen omaan sairauteeni, kun Suomessa ei ymmärretty mistään mitään. Täällä kun lääketiede yli 10 vuotta Yhdysvaltoja jäljessä.
Joo, oli psykologi jolta vanhentui psykoterapeutin lupa 2006
Dr Phil on Trumpin kaveri. Se selittää kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Ja seuraavan kymmenen kahdenkymmenen vuoden kuluttua tulee ohjelma, jossa paljastetaan, miksi tällainen psljastusdokkari ohjelmasta haluttiin tehdä. Tyra ja muut asianosaiset selittävät miten heitä painostettiin tunnustamaan ja katumaan julkisesti.
Katsoin eilen yhden youtubevideon, jossa juutuuberi muistutti, että Tyra on mukana tässä "paljastusdokkarissa" tuottajana. Eli paljonko siinä oikein sitten paljastetaankaan?
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni hänellä tosiaan on ihan oikea tutkinto vaikka päättikin panostaa urallaan enemmän erilaisista ongelmista kärsivien nolaamiseen telkkarissa kuin ihmisten oikeasti auttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Päätti itse ryypätä itsensä muistamattomaksi on se sama selitys jota minä käytän kun pöllin humalaisilta rahaa ja kännyköitä. Eivät he voi todistaa etteivät lahjoittaneet niitä minulle. /s
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätti itse ryypätä itsensä muistamattomaksi on se sama selitys jota minä käytän kun pöllin humalaisilta rahaa ja kännyköitä. Eivät he voi todistaa etteivät lahjoittaneet niitä minulle. /s
Voimakas humalatila johtui kuitenkin siitä, kuten monet osallistujat ovat kertoneet, ettei heillä ollut kunnollista ruokaa siellä talossa ja tuotannon huolehtimana, joten kun ei saanut kunnolla syödäkseen, niin alkoholi humahti päähän hyvin helposti ja nopeasti.
Toisekseen, se että henkilö on tajuttomana, oli syy sitten ihan mikä vaan, päihtymys tai sairaskohtaus, ei oikeuta r*iskaamaan eikä kenellekään normaalille ihmiselle tule edes mieleen ryhtyä kajoamaan tajuttomaan seksuaalisesti. Ihan sairasta, että joku puolustelee tämmöistä touhua.
Yhtään puolustelematta näitä konsepteja ja niissä tapahtuvia tekoja, oli realistista tai käsikirjoitettua, niin kukaan ei varmaankaan pakottanut näitä osallistujia, jotka nyt ovat äänessä kertomassa kokemuksistaan, olemaan mukana näissä ohjelmissa jos tuntui pahalta olla osallistujana.
Varmasti olisi kuka vain voinut jättää leikin kesken, jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Naisten ulkonäköä rääpittiin kuin mumman hyydekakun hyydekuorrutusta taloyhtiön kerhohuoneen saunaporukan pikkujoulujen kylmiön hyllyllä.
Ja akat oli TÄYSIN vapaaehtoisesti mukana, katsojat ja ohjelman tekijät olivat myös naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tv tohon aikaan pyörinyt itkettämisen ja nolaamisen ympärillä
Itse inhosin Heikoin lenkki -ohjelmaa. Ajattelin että lapset saavat siitä mallin kiusaamiseen.
Nyyh 😢
Hyvä sarja. Ei ollut ylipainoisia.
Itse en varsinaisesti kyseistä sarjaa seurannut, mutta muistan sen, että kun kuvaukset olivat veden alla, Tyra vähätteli yhden astma-kilpailijan pelkoa vedoton siihen, että osalla sukeltajistakin on astma. Ja eräs toinen vetinen kuvaus jossa kilpailijat olivat virtaavan veden alla niin Tyra kommentoi yhdestä otoksesta, että kyseinen henkilö näyttää siltä kuin saisi orgasmin, kun suu oli apposen auki "AH AH" tyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet mallikokelaat oli ihan järkyttävän laihoja. Olisi ollut vastuullista ohjata ne jonnekin avun piiriin
Nollari oli kanssa syömishäiriöiden kulta-aikaa, osalla kisaajista oli syömishäiriö. Silti eivät välttämättä olleet riittävän laihoja.
Muistan. Toihan oli sitä aikaa kun ihan avoimesti puhuttiin naisista rumasti. Muistan että Nicole Ritchietä pidettiin pullukkana
Nicolea verrattiin koko ajan laihaan ja pitkään kaveriinsa Paris Hiltoniin, ja muistaisin että noihin aikoihin Nicole sortui käyttämään aineita jotta laihtuisi.
Tyhmä tyttö. Peesaaja. Kas kun ei mennyt venytyshoitoihin, että saisi itsensä yhtä pitkäksi kuin Paris......... hohhelihoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läskeillä meneen taas kerran tunteisiin kun joku muistuttaa, että he eivät ole Cindy Crawfordin ja Linda Evangelistan kanssa samalla viivalla.
En haluaisi olla Evangelistan kanssa SAMALLA VIIVALLA, hänellä meni kasvojen leikkaus täysin pieleen. Haastattelussa kertoi, meni pitkä aika kotona neljän seinän sisällä.
Moni olisi varmasti erittäin onnellinen, jos saisi Lindan "pilalle menneet" kasvot. Tarkoitatko jotain leikkausta vanhemmalla iällä? Hänhän on turvonnut vanhemmiten. Nuorena oli jumalaisen kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan sarjan hyvin, tuli katsottua. Mieleen on jäänyt juurikin nuo hiusmuutokset joilla tyttöjä itketettiin.
Tavallaan mun on vaikea ymmärtää tuota itkemistä. Selvä juttu että hiukset stailataan, varmaan kaikilla etukäteen tiedossa. Uusiutuva luonnonvara sitä paitsi.
Sama. Jos omat reuhkat ovat niin rakkaat, niin turha lähteä mallikisaan. Parempi leikkiä vain prinsessaa kotona peilin edessä ja käydä jossain kotikylän heinälatotyttökisassa pyörähtämässä.
Kysymyslauseen sanajärjestys. Mitä olet tästä laukusta mieltä? Eli pitäisi kai sanoa, mitä mieltä olet......?
Samoin kysymyslauseen muotona. Paljon menee rahaa ruokaan? Eli Paljonko.....?
Tällä foorumilla usein tuo ko/kö puuttuu ja vaikuttaa tyhmältä kirjoittaa noin.