Kieltenopettajat: "Suomessa on jo monilla aloilla huutava pula ruotsia taitavista työntekijöistä."
"Suomessa on jo monilla aloilla huutava pula ruotsia taitavista työntekijöistä."
https://sukol.fi/ajankohtaista/aika-laatia-kansallinen-kielistrategia/
Joo, esim. vantaalaisilla uimarannoilla on huutava pula ruotsinkielisiä kuulutuksia huutavista työntekijöistä.
"Eduskunnan apulaisoikeusmies Mikko Sarja moittii Vantaan kaupunkia siitä, ettei se ole viestinyt uimarannoilla ruotsin kielellä."
"Kantelija arvosteli kantelussaan sitä, että Vantaan uimarannoilla kuulutetaan vain suomen ja englannin kielellä muttei ruotsiksi."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/85cef2c1-2960-4fac-942a-c12ab6cc706d
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Siinä on vain sellainen ongelma, että ei se kouluruotsin taso riitä millään siihen että pystyisit tekemään töitä ruotsin kielellä.
Kai se taso riittäisi jos oppilas ottaisi sen opiskelun vakavasti. Mutta kaltaisiani on varmaan 50 % opiskelijoista, tein vain sen mikä oli pakko, että pääsi kurssin läpi.
Ruotsia on opetettu jo lähemmäs 40 vuotta mutta ei ole opittu kun ei kiinnosta.
Terveydenhuollon kulut lasketaan sentilleen. Miksi koskaan ei lasketa, paljonko tähän pakkoruotsipelleilyyn on kulunut rahaa?
Täysin suomenkielisenä osaan ruotsia hyvin, koska olen asunut pitkään Ruotsissa. Muutaman kerran olen törmännyt hyrriin ja alkanut puhua ruotsia. Mitä tekee tää tomppeli tyyppi, ensin korjaa mun ääntämistä hyrriruotsin suuntaan ja sitten vaihtaa kielen suomeksi.
Eräs kaverini puhuu täydellistä suomea koska hän asuu täysin suomenkielisessä kaupungissa, hänen perheenjäsenensä puhuvat suomea, mutta hän on lapsuudessa asunut Ruotsissa ja nyt hän vaatii aina palvelua ruotsiksi. Noloa.
Olen kieltenopettaja ja osaan monia kieliä. En ikinä ole hyötynyt kielitaidosta, en edes kesätöissä. Toki alueena Sisä-Suomi
Rannalla huutelija voi lopuksi huutaa : samma pos swenska.
ja loput hurrrit voikin hukkua
Vierailija kirjoitti:
Ruotsinkielisten palveluiden takaamisessa on paljon muitakin ongelmia. Esim itse olen töissä suuressa sairaalassa julkisessa terveydenhuollossa. Jokaisen potilaan tietoihin on äidinkieli kirjattuna, samoin työntekijän kielitaito pitäisi olla ainakin jossain päin järjestelmää kirjattuna koska kielitaidosta saa lisää palkkaa. Kuitenkaan systeemi ei millään tavoin osaa yhdistää näitä kahta toisiinsa. Ei auta, vaikka esim 10% lääkäreistä olisi suomenruotsalaisia, jos ajanvaraus laittaa ne ruotsinkieliset sille klinikan ainoalle ulkomaalaistaustaiselle lääkärille, joka ei puhu sanaakaan ruotsia. Ihan järjetön systeemi.
Eli ainakin meillä mainostetaan potilaille hyvää palvelua molemmilla kotimaisilla, ja maksetaan osalla työtekijöistä tästä hyvästä lisää liksaakin, mutta niitä ruotsinkielistä palvelua tarvitsevia potilaita ei sitten kuitenkaan millään tavoin edes yritetä keskittää ruotsia puhuvalle henkilökunnalle. Koska ei
Justiinsa, nämä ruotsinkielisyytensä takia työpaikan saaneet saa vielä jotain kielilisää -siis synnynnäisenä tulleesta ominaisuudesta- syystä miksi heidät on alun alkaen palkattu, tarvitsi heidän oikeasti käyttää sitä töissään eli ei. On tuo kyllä härskin etuoikeutettu asema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on vain sellainen ongelma, että ei se kouluruotsin taso riitä millään siihen että pystyisit tekemään töitä ruotsin kielellä.
Kai se taso riittäisi jos oppilas ottaisi sen opiskelun vakavasti. Mutta kaltaisiani on varmaan 50 % opiskelijoista, tein vain sen mikä oli pakko, että pääsi kurssin läpi.
Ruotsia on opetettu jo lähemmäs 40 vuotta mutta ei ole opittu kun ei kiinnosta.
Ei se ole pelkästään siitä kiinni. Hyvin harva sitä vain oikeasti tarvitsee yhtään missään arkielämässään. Sen kielitaidon ylläpitämiseen pitäisi tehdä töitä ja siinä olet ihan oikeassa, että harvaa se siinä vaiheessa enää kiinnostaa koska sitä ei tarvi. Tämä vain todistaa sen ettei Suomi ole oikeasti kaksikielinen.
Börja med att lära finnarna sitt modersmål innan du oroar dig över andra.