Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On syytä harkita vakavasti pois muuttamista suomesta

Vierailija
14.02.2026 |

Tulevaisuus ei tässä maassa hyvältä näytä. 

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011813408.html

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltä täytyy ainakin ensi osata. Ei suomenlla pärjää missään. Oma kokemus on ihan Itävallassa jo pelkällä lomalla vaadittu saksan osaamista. Heti. 

Vierailija
42/77 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Fuengirolassa sitä nytkin olen👒

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltä täytyy ainakin ensi osata. Ei suomenlla pärjää missään. Oma kokemus on ihan Itävallassa jo pelkällä lomalla vaadittu saksan osaamista. Heti. 

Fuengirolassa pärjää

Vierailija
44/77 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on. Suomen on lähdetty ennekin sadoin tuhansin muualle työn ja toimeentulon perässä. Hyvin on maailmalla pärjätty ja jääty sinne asumaan ja jatkamaan sukua. Jos koulutus ja kielitaito on kohdallaan niin suosittelen avaamaan silmät maailmalle. Sieltä voi tulla takaisin jos huvittaa tai ei pärjää mutta kaikki ovet ovat auki maailmalle. Bon Voyage!

Vierailija
45/77 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne ajattelit muuttaa? Mitä realistisia mahdollisuuksia sinulla on pärjätä jossain muussa maassa?

Muualla on töitä tarjolla. Varmasti paremmat kuin Suomessa.

Siellä muualla on töitä tarjolla niille joilla ei ole vaikeuksia työllistyä Suomessakin. Sori vaan.

Höpsis. Esim itse en löytänyt Suomessa uutta työtä it alalta vaikka hain kirjaimellisesti 10 vuotta. Olin jumissa hirveässä pikkufirmassa tuon ajan. Keskieuroopasta sain työn paremmalla palkalla kahdessa kuukaudessa, etänä hakien. 

Ei taidot riittänyt Suomessa.

Tai kuppikunnan klubijäsenyys...

Vierailija
46/77 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri harkitsen vakavasti sinne takaisin muuttamista 25 ulkomaanvuoden jälkeen.

Det går över då du nyktrar till.

Vierailija
47/77 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kehittää kielitaitoa? Voiko työtön kehittää englanninkielentaitoa?

Vierailija
48/77 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne ajattelit muuttaa? Mitä realistisia mahdollisuuksia sinulla on pärjätä jossain muussa maassa?

Siellä muualla on töitä tarjolla niille joilla ei ole vaikeuksia työllistyä Suomessakin. Sori vaan.

Höpsis. Esim itse en löytänyt Suomessa uutta työtä it alalta vaikka hain kirjaimellisesti 10 vuotta. Olin jumissa hirveässä pikkufirmassa tuon ajan. Keskieuroopasta sain työn paremmalla palkalla kahdessa kuukaudessa, etänä hakien. 

Ei taidot riittänyt Suomessa.

Tässä on suomalaisen asennevamma ydintä pahimmillaan. Miksi kuvittelet, että työ Suomessa olisi jotenkin parempi kuin vaikkapa Keski-Euroopassa? Olen ollut töissä mm. Tanskassa ja Saksassa. Parempi elintaso minulla oli molemmissa maissa. Olen Suomessa vain ja ainoastaan siksi että vanhempani ovat vanhoja ja varmaan menehtyvät lähivuosina. Palaan takaisin normaaliin arkeen Tanskaan tämän jälkeen. Hyvä työnantaja antoi minulle etätyömahdollisuuden väliaikaisesti. Ihan kiva nostaa tanskalaista palkkaa insinöörinä, joka on muuten liki tuplat suomalaista parempi.

Vierailija
49/77 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi hyvä, jos kaikki kelaelätit muuttaisi pois.

Meinaat sellaiset 10.5 prosenttia suomalaisista. Hallituksemme toistaitoisen toiminnan ansiosta täälä on kortistossa todella iso osa.

Ja nämä pellet yrittävät saada tuhansien Yt -potkuja maahmuut:ien syyksi 

😂

Vierailija
50/77 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kehittää kielitaitoa? Voiko työtön kehittää englanninkielentaitoa?

Ei se katsotaan opiskeluksi tai vähintään itsensä työllistämiseksi.

Vierailija
51/77 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuvittelet, ettei suomalainen osaisi muita kieliä kuin suomea? En tunne ketään, joka ei puhuisi sujuvaa englantia ja vielä jotain muutakin kieltä päälle. 

Vierailija
52/77 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kun muutat iigori. Äläkä tule enää takaisin.

Vierailija
53/77 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri harkitsen vakavasti sinne takaisin muuttamista 25 ulkomaanvuoden jälkeen.

Ihan sama taalla, 25 v Englannissa- muutan takaisin Suomeen kahden vuoden paasta <3

Varaudu paluumuuttajan kulttuurishokkiin! Minä lähdin uudelleen pois.

Jag lärde mig lyckligtvis av andras misstag i detta fall. I och för sig är det akademiskt, då inte riktigt något lockar tillbaka på heltid.

Vierailija
54/77 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ihan valtavasti porukkaa kommentoimassa, jotka tuskin ovat koskaan poistuneet Suomen rajojen ulkopuolelle edes lomailumielessä. Ihan järjettömiä juttuja. Ai että pitäisi kieltä osata, ja pitäisi olla ammattitaitoa. No shit sherlock? 

Vierailija
55/77 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä muualla? Sinulla on varmasti koulutus, ammattitaito ja kielitaito kunnossa.

Suomalainen on korkeasti kouluttautunut lähes kaikkialla.

Korkeasti koulutettu suomalainen on korkeasti koulutettu lähes kaikkialla. 

Vierailija
56/77 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näytä hääviltä nykyisyyskään.

Vierailija
57/77 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fuengirolassa pärjää

Niin Kouvolassakin.

Vierailija
58/77 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen kun muutat iigori. Äläkä tule enää takaisin.

Suomessa on jo valmiiksi aika paha aivovuoto. Etkö tajua, että tästä on vain haittaa Suomelle kun kyvykkäämmät lähtevät paremmille apajille? Miksi osaava ihminen jäisi Suomeen?

Vierailija
59/77 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noissa ilta-paniikin uutisissa ole mikään muuttunut. Ihan samaa ollut aina, että saa lehden myytyä tai klikkauksia. 

Vierailija
60/77 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on hauska ketju: Englantiin, Tanskaan, Ruotsiin, Espanjaan, Uuteen-Seelantiin jne. roikkuu Vauva-palstalla 7-23 kehumassa uuden ihmemaansa täydellisyyttä 😁😂🤣