Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1985 alkuvuoden pakkaset

Vierailija
14.02.2026 |

Onko muistissa hirmupakkaset ja meillä mittari näytti lähemmäs 50:nen asteen lukemia. Pohjoisessa oli tämmöinen pakkanen ja autot ei toimineet ja jos toimivat, niin kesken ajon jäätyivät tielle. Oli se kyllä kuivaa  ja kylmää ja oli 1999 vuonnakin yhtä kylmä sää.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvostoliitto muuten ampui sen harhautuneen ohjuksen Suomeen ja jota sitten uutisissa näytettiin kun sitä kalastettiin Inarinjärvestä.

Siskon mies oli Pohjois-Amerikassa pitkällä työmatkalla ja soitteli sieltä kuulumisia yksi ilta. Sisko joka meillä oli käymässä totesi sille puhelimessa että "Täällä on 50 astetta pakkasta ja Venäläiset ampui meitä ohjuksella". Tuli kuulemma pitkä hiljaisuus ja sitten mies kysyi varovasti, että "Niin että mitä sanoit äsken !" :D

Vierailija
42/50 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuo olleet mitään verrattuna 1680-luvun pakkasiin. Silloin oli kylmä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle arkistosta, ohjuksesta

https://areena.yle.fi/1-64184601

Vierailija
44/50 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä -85 että -87 oli kylmät alkuvuodet. Muistan hyvin, kun meillä oli ankara liikunnanopettaja, joka vaati meitä luistelemaan liikuntatunnilla tammi- tai helmikuussa -85, jolloin olimme viidennellä. Oli htin kylmä ja suurin osa tytöistä jäi vitkuttelemaan pukukoppiin, mutta minä ja pari muuta tyttöä lähti kiltisti luistelemaan luistinradalle. Mulla paleltui posket lapsena helposti ja tuolloin lopulta sain haukut siltä opelta, kun olin palelluttanut poskeni luistellessa :/ 

1987 olin seiskaluokkalainen, ja koulurakennuksessamme oli yläaste sekä lukio. Kovilla pakkasilla saimme luvan olla välitunnit sisällä, ja tuntui vähän epävarmalta ja hämmentävältä oleilla koulun aulassa ja käytävillä tavallista tiiviimmin isojen, pelottavien lukiolaisten kanssa :D Ei kai ne vaan ala virnuilla ja pitää hauskaa meidän pienempien kustannuksella...? (Eivät alkaneet :) )

Vierailija
45/50 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan nuo vuoden 1985 pakkaset. Uudenvuoden aikaan ei juuri ollut lunta mutta sitten tuli lumi ja kovat pakkaset. Kävelin kouluun 4 kilometrin koulumatkan. Pyörällä ei voinut mennä, hiihtämiseen ei riittänyt lumi ja olikohan sitten ettei oikein ollut potkurikelikään.

Kovalla pakkasella lumi on niin kovaa, että suksi, luistin eikä potkukelkka luista hyvin. Ei se nyt ihan ole kun hiekkatiehen verrattavaa, mutta niin raskasta että helpompi melkein kävellä.

Syy siihen, miksi kovalla pakkasella ei luista johtuu siitä, että jäällä ja lumella liukuminen perustuu siihen, että painon aiheuttama paine ja osin  myös kitkan vaikutuksesta liukuvan pinnan (luistiin tai kelkan jalas) ja lumen väliin syntyy hyvin ohut millin osia paksu vesi ja josta luisto syntyy. Kun pakkasta on todella paljon, niin sitä vesikerrosta sinne ei synny ja siksi ei luista hyvin. 

Hiihtäessä paine jakautuu niin isolle alalle, että ihan vesikeliä (suoja) lukuunottamatta tarvitaan yleensä luistovoide, joka sitten hoitaa samaa virkaa. Se on vahaa josta osa sulaa panosta sekä kitkasta joka sitten luistaa.

Vierailija
46/50 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yle arkistosta, ohjuksesta

https://areena.yle.fi/1-64184601

Kiitos linkistä! 

Vierailija
47/50 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin muistan sekä alkuvuosien 85 että 87 pakkaset. Ainakin Jyväskylässä tuo 87 talvi oli vielä kylmempi ja pitempi kuin vuoden 85 talvi, vaikka ankara sekin oli. Se oli mun viimeinen opiskeluvuosi ja tein gradua. 87 vuonna oli töihin lähtiessäni aamuisin aina omassa mittarissa n. 35 astetta pakkasta ja työpaikan mittarissa parinkymmenen kilometrin päässä 40 asteen tuntumassa. Auto oli kovilla noissa pakkaslukemissa, mutta kyllä sekin pakkasiin tottui.  Sitten, kun lämpötila nousi n. 20 pakkasasteeseen, tuntui jo ihan lämpöiseltä. 

Vierailija
48/50 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ollut 1987 alkuvuonna nuo kovat pakkaset? 

1985 oli tosiaan kovat pakkaset kuten ap sanoo. Minulla oli pieni lapsi ja toista odotin. Vesiputket jäätyivät monessa paikassa. Meillä ihme kyllä ei. 

Vierailija
49/50 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1987 . Hyvin muistan, olin nuori ja muotitietoinen ja kampaus meni pilalle pipon sisällä.

Saiko tuohon aikaan pitää pitkiä alkkareita? Tai mahtuiko ne edes farkkujen alle?

Oliko niin kylmä että sai kulkea toppahousut jalassa ilman kiusaamista kunhan vaihtoi farkkuihin sitten koululla?

Ei Helsingissä käytetty silloinkaan toppahousuja.  Oli kamalaa käyttää pitkiä alkkareita. Tuo vuosi jäi mieleen koska sitten maaliskuussa kun lämpeni , tuli aikainen kevät ja tapasin suuren rakkauden ....voi niitä aikoja  . Siitä on lähes 40 vuotta .....

Vierailija
50/50 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa saatta olla pahempia pakkasia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi