Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopetin tarjoamasta ruokaa lapsen kavereille

Vierailija
14.02.2026 |

Huomasin, että ei tule ihan halvaksi nimittäin. Kuinka teillä toimitaan jos säännöllisesti kavereita käy ja myös yökylässä? Itsellä tapana laittaa jotain oman lapsen mukana kylään mukaan, mutta huomannut tämän olevan vierasta monelle. Lapset kasvuiässä, niin tarvitsevat paljon ruokaa. Nykyään lähetän kylmästi kotiin syömään.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei olla köyhiä niin tarjotaan ruuat myös kavereille. Nykyään pitää auttaa muita ihmisiä.

Vierailija
2/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadas ketju aiheesta. Keksi joku uusi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yökyläilijälle tarjoan totta kai samat ruuat kuin omille. Muuten en naapuruston lapsille kun pääsevät kotiin syömään. Jos olen leiponut tai oma ottaa välipalahedelmän niin toki voi tarjota kaverillekin. 

Vierailija
4/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei olla köyhiä niin tarjotaan ruuat myös kavereille. Nykyään pitää auttaa muita ihmisiä.

Ap on minimituloilla elävä yh. 

Vierailija
5/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yökyläilijälle tarjoan totta kai samat ruuat kuin omille. Muuten en naapuruston lapsille kun pääsevät kotiin syömään. Jos olen leiponut tai oma ottaa välipalahedelmän niin toki voi tarjota kaverillekin. 

Tietysti yökylässä saa meillä syödä, mutta meillä on säännöllisesti yökyläilijöitä. Pari kertaa kuussa ja muutoin kaverit kylässä kolmena päivänä viikossa. Olen aina tarjonnut kaiken, mutta ei vastavuoroisuutta millään tapaa.

Vierailija
6/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarjoa kyläilijöille ruokia. Lapsen kaverit asuvat niin lähellä, että jokainen voi käydä kotonaan syömässä. Yökylät ja heti koulupäivän jälkeen tapahtuvat vierailut ovat asia erikseen. Yökylässä saa ruoat ihan samalla tavalla kuin mitä meillä muutenkin syödään ja jos joku tulee suoraan koulusta kylään, niin välipalaa saa tietysti kaikki.

Vierailija
7/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoan vieraille lapsille samat ruoat kuin omillekin. Syömme yksinkertaisesti mutta hyvin. Emme ole varakkaita mutta satsaamme hyviin, puhtaisiin ruoka-aineisiin. 

Vierailija
8/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yökyläilijät syövät kyläilyn ajan perheen kanssa, muuten kavereille ei tarjota ruokaa.

Vierailija
9/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yökylässä oleville olemme tarjonneet tottakai kaikki samat syömiset kuin omallekin perheelle. Lasten koulukaverit on arkisin passitettu omaan kotiin syömään. Ihana ajatus ruokkia koko naapuruston lapset, mutta näillä tuloilla vain ei mahdollista.

Vierailija
10/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoaisin  mielelläni kaiken, mutta ihmetyttäisi kyllä, millaiset kaveriperheet eivät ymmärrä vastavuoroisuusasioita. Ettekö vanhempien kesken tunne toisianne, mutta silti on lupa esimerkiksi yökyläilyyn?

Vierailija
11/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tarjoa kyläilijöille ruokia. Lapsen kaverit asuvat niin lähellä, että jokainen voi käydä kotonaan syömässä. Yökylät ja heti koulupäivän jälkeen tapahtuvat vierailut ovat asia erikseen. Yökylässä saa ruoat ihan samalla tavalla kuin mitä meillä muutenkin syödään ja jos joku tulee suoraan koulusta kylään, niin välipalaa saa tietysti kaikki.

Ei vaan ne lähistöllä asuvat menevät kotiinsa syömään välipalaa ja tekemään läksyt. Ihan kuten omakin tekee. Sen jälkeen voi kylällä tai mieluiten nähdä ulkona kavereita. En pidä hollitupaa enkä välipalaruoki puolta pitäjää. Ei edes ole rahasta kyse vaan periaate.

Vierailija
12/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruokaa tarjotaan niin sen pitää olla vastavuoroista. Jonsei ole niin sitte pitää sanoa kyläilijöille että ottaa omat eväät mukaansa.

Vierailija
13/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tulisi mieleen jättää yökylään tulevaa lasta ilman ruokaa no, ehkä AP ei ihan tätä tarkoittanut. 

Yleensä tarjoan mielelläni lasten kavereillekin jos haluavat (90% sanoo ettei halua), paitsi ehkä jossain tilanteessa joissa ruoka-aika toimii hyvänä tekosyynä lähettää kaveri välillä omaankin kotiinsa

Vierailija
14/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenperheeni oli köyhä, mutta ruokaa tarjottiin aina kaikille talossa oleville ilman muuta. Olen jatkanut samaa itse ja tällä haavaa teinin kaksi kaveria syö meillä ainakin iltaruuan ehkä 2-4 kertaa viikossa. Minusta on mukavaa, että viihtyvät meillä ja onneksi rahat eivät ole siten tiukilla, että asia olisi rahan kannalta mitenkään merkittävä.

Ymmärrän kyllä, että jos budjetti on tiukilla ja joutuu muutenkin laskemaan, että asia voi ärsyttää. Eikä kotiin syömään laittamisessa mitään väärää ole, niin enemmistö ehkä tekeekin. 

Vierailija
15/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarjotaan lasten kavereille jotain syötävää, niin omat lapset saavat kavereiden luona jotain. Tämmöistä hyväntahtoista touhua pitäisi olla.

Vierailija
16/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjoaisin  mielelläni kaiken, mutta ihmetyttäisi kyllä, millaiset kaveriperheet eivät ymmärrä vastavuoroisuusasioita. Ettekö vanhempien kesken tunne toisianne, mutta silti on lupa esimerkiksi yökyläilyyn?

Olemme tuttuja sen verran, että luotto pelaa yökyläilyyn. Kuinka sitten kuuluisi menetellä? En voi sanoa heille, että jotain syötävää joskus voi pakata mukaan, kun kuitenkin säännöllisesti meillä kulkee heidän lapsi. Oletan perheiden ymmärtävän itse. Toinen yh-äiti kyllä ymmärtää ja lapsensa ei tule koskaan tyhjin käsin.

Vierailija
17/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina saanut ruokaa jos on nälkä. Välillä meillä käy 23-vuotiaskin parin kaverin kanssa pitsalla vaikka ei enää asu kotona. On kiva kun lapsi tulee käymään ja hänen kaveritkin tervetulleita. Olen itse alkoholistiperheestä ja koin lapsena paljon nälkää. En ole mikään rikas nytkään(laitoshuoltaja) mutta aina on ollut vara ostaa ruokaa. Teen itse ruoat, leivät, leivonnaiset. 

Vierailija
18/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sadas ketju aiheesta. Keksi joku uusi.

Haluan taas mukapäteä. 🐖🐖🐖🐖

Vierailija
19/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki, toki, toki ,toki  toki. 😂😂😂😂

Vierailija
20/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy lähes päivittäin lapsen kavereita leikkimässä. Ruokaa tai välipaloja en tarjoa pääsääntöisesti, jokainen menee kotiinsa syömään, joskus toki erikseen sovitaan ja kutsutaan kaverit vaikka herkuttelemaan letuilla tai syömään hampparit. Kesähelteellä tarjoan vettä tai mehua juotavaksi pihaleikkien välissä.

Isommat lapset syövät jo ihan reilusti ja kun kavereita on omalla lapsella paljon (esim eilen 3 kaveria kylässä meillä), pitäisi käytännössä varata tyyliin paketti leipää ja siihen leivänpäälliset per päivä tälle poppoolle. Siihen en lähde. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän