Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ja taas on kouluikäisten vanhemmat vaatimassa heinäkuuta itselleen

Vierailija
13.02.2026 |

Miksi juuri heinäkuu pitäisi saada koulujen kesälomien varjolla? Kesäloma kestää kuitenkin 2,5kk, joten ihan hyvin sen loman voi ottaa vaikka kesäkuulle tai heinäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin. Kuitenkin aina pitäisi saada vain se heinäkuu ja muiden pitäisi joustaa. 

Kommentit (273)

Vierailija
81/273 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin haluat sen heinäkuun, miksi ihmettelet että muutkin? Pienten lasten vanhemmille tottakai heinäkuu, tästä ei oikeasti edes tarvitsisi inistä. 

Niin, tämähän on itseasiassa laitonta. Työnantajalla on velvollisuus kohdella lain mukaan työntekijöitä tasa-arvoisesti eikä pienet lapset oikeuta työnantajaa jakamaan lomia lapsiperheiden etu edellä. Työntekijällä on kaikki mahdollisuudet valittaa tästä esim. HR:n tai liittoon.

Ei ole laitonta. Ei tietenkään lomia jaeta perhesyihin vedoten virallisesti. Kaikille jaetaan lomat pyynnön mukaan, jos kaksi ei saa olla samaanaikaan, lapseton väistyy ihan itse nurisematta. Täysin selvää. 

On se laitonta ja asiahan on helposti myös todennettavissa valituksen yhteydessä kun ta

Kuka on niin urpo, että valittaa lomastaan? Ei ole laitonta ettei anna lomaa siihen anottuun aikaan. 

Vierailija
82/273 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo koskaan halunnut heinäkuuta vaikka olen yksinhuoltaja. Tykkäsin ripotella lomaviikot pitkin kesää kun lapset oli koululaisia. Aina ensimmäinen viikko lasten kesälomasta ja sitten myös viimeinen, että päästiin ostoksille ennen koulun alkua. Sitten loput miten nyt milloinkin. Työpaikalla ne oli keski-ikäiset, jotka halusi aina pitää heinäkuun, en tiedä miksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/273 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiertävä lomasysteemi käyttöön 

Ihan vihonviimeinen systeemi. Näitä valittajia on kourallinen, heidän vuokseen ei todellakaan kannata ottaa käyttöön kiertäviä lomia. Se heinäkuu ei ole haluttu kuu muilla kuin lapsiperheillä ja syystä. 

Vierailija
84/273 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oo koskaan halunnut heinäkuuta vaikka olen yksinhuoltaja. Tykkäsin ripotella lomaviikot pitkin kesää kun lapset oli koululaisia. Aina ensimmäinen viikko lasten kesälomasta ja sitten myös viimeinen, että päästiin ostoksille ennen koulun alkua. Sitten loput miten nyt milloinkin. Työpaikalla ne oli keski-ikäiset, jotka halusi aina pitää heinäkuun, en tiedä miksi.

Sulla oli siis lapsille hoito kun olit töissä. Hyvä niin, mutta ei todellisuutta kovinkaan monelle. Peiliinkatsomisen paikka, jos joku lapsettomana kokee tulevansa syrjityksi kun lasten vuoksi jonkun on pakko pitää lomansa heinäkuussa. 

Vierailija
85/273 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen joidenkin vanhempien logiikkaa. Valittavat, kun "pikkukoululaiset" joutuisivat olemaan yksin kotona, jos ei nyt vanhemmat saa heinäkuussa lomaa, mutta miksi ihmeessä vanhemmat ei jaa lomiaan!? Isä lomailee vaikka kesäkuun ja äiti heinäkuun, miksi molempien pitäisi olla heinäkuussa!?

Viettääkö teidän perheessänne isä lomansa lasten kanssa reissussa tai mökillä? Eihän lapsiperhe yhteistä aikaa tarvitse.

Vierailija
86/273 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikkapa siksi että firma on kiinni tai toimii puolivaloilla kesäspedejen varassa heinäkuun. Näin ainakin kirjankustannusalalla.

Vierailija
87/273 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä on kiertävä lomaoikeus.

Vierailija
88/273 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi? Kukaan ei halua toukokuuta tai syyskuuta todellisuudessa. Työyhteisö on sairas, jos lomia ei saa ilman pakkokiertoa sovittua. 

Vierailija
89/273 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi? Kukaan ei halua toukokuuta tai syyskuuta todellisuudessa. Työyhteisö on sairas, jos lomia ei saa ilman pakkokiertoa sovittua. 

Minä haluan syyskuun ja olen sen yleensä saanut.  M37 ps paras lomakuukausi

Vierailija
90/273 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saisin valita niin lomailisin aina koululaisten loman alusta sen 4 viikkoa. Paras kesä kesäkuussa ja ihana fiilis jäädä yhtä aikaa koululaisten kanssa. Harmi kun meillä on kiertävä loma. Nyt heinäkuu

Vierailija
91/273 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen joidenkin vanhempien logiikkaa. Valittavat, kun "pikkukoululaiset" joutuisivat olemaan yksin kotona, jos ei nyt vanhemmat saa heinäkuussa lomaa, mutta miksi ihmeessä vanhemmat ei jaa lomiaan!? Isä lomailee vaikka kesäkuun ja äiti heinäkuun, miksi molempien pitäisi olla heinäkuussa!?

Viettääkö teidän perheessänne isä lomansa lasten kanssa reissussa tai mökillä? Eihän lapsiperhe yhteistä aikaa tarvitse.

No ei koko kuukautta. Pari viikkoa lomailee isä, Pari viikkoa koko perhe ja pari viikkoa äiti.

Vierailija
92/273 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin haluat sen heinäkuun, miksi ihmettelet että muutkin? Pienten lasten vanhemmille tottakai heinäkuu, tästä ei oikeasti edes tarvitsisi inistä. 

Niin, tämähän on itseasiassa laitonta. Työnantajalla on velvollisuus kohdella lain mukaan työntekijöitä tasa-arvoisesti eikä pienet lapset oikeuta työnantajaa jakamaan lomia lapsiperheiden etu edellä. Työntekijällä on kaikki mahdollisuudet valittaa tästä esim. HR:n tai liittoon.

Ei ole laitonta. Ei tietenkään lomia jaeta perhesyihin vedoten virallisesti. Kaikille jaetaan lomat pyynnön mukaan, jos kaksi ei saa olla samaanaikaan, lapseton väistyy ihan itse nurisematta. Täysin selvää. 

Ei väisty, eikä ole itsestäänselvää. Jos se lapseton joutuu aina väistymään ja paitsioon, jonka toiveita ei kuulla eikä kunnioiteta niin se on syrjintää - ja se syrjintä on laitonta.

Vierailija
93/273 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla oli siis lapsille hoito kun olit töissä. Hyvä niin, mutta ei todellisuutta kovinkaan monelle. Peiliinkatsomisen paikka, jos joku lapsettomana kokee tulevansa syrjityksi kun lasten vuoksi jonkun on pakko pitää lomansa heinäkuussa. 

Ole palkattomalla se heinäkuu, jos on PAKKO olla vapaata. Työnantaja ne loma-ajat ilmoittaa, ET SINÄ.

Vierailija
94/273 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työyhteisö on epäreilu, jos ei käytä kiertävää lomasysteemiä. Ihan samalla lailla jokaiselle osuu sitten kohdalle loma joko touko-, kesä-, heinä-, tai elokuussa. Kaikki saa saman kohtelun. Tämä jos mikä on reilua.

Vierailija
95/273 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei väisty, eikä ole itsestäänselvää. Jos se lapseton joutuu aina väistymään ja p

Sellaista ei olekaan kuin aina ja se yksi lapseton. Lapsettomalla ei ole yhtäkään järkevää perustetta vaatia tiettyjä lomapäiviä. 

Vierailija
96/273 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vihonviimeinen systeemi. Näitä valittajia on kourallinen, heidän vuokseen ei todellakaan kannata ottaa käyttöön kiertäviä lomia. Se heinäkuu ei ole haluttu kuu muilla kuin lapsiperheillä ja syystä. 

Meidänpä työpaikalla melkein kaikilla on kouluikäisiä lapsia. Eli kaikki haluaisivat olla heinäkuussa lomalla. Siksi on kiertävä lista.

Vierailija
97/273 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vain yhdellä kouluikäinen lapsi. Silti jotkut ovat useita vuosia peräkkäin olleet heinäkuun ja toiset sitten mitä on jäänyt. Sen takia olen iloinen että uusi pomo on puuttunut tähän, ja ensi kesänä nämä jotka aina olleet heinäkuussa eivät tule saamaan heinäkuuta. 

Vierailija
98/273 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidänpä työpaikalla melkein kaikilla on kouluikäisiä lapsia. Eli kaikki haluaisivat olla heinäkuussa lomalla. Siksi on kiertävä lista.

Höpsistä, sellaista työpaikkaa olekaan. 

Vierailija
99/273 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan voi ymmärtää,  että joku on niin hmmmm.. "vähääntyytyväinen", että ihan ilakoi siitä, että esimiestaso päättää työntekijöiden loman ajankohdan AINA...eikö ole ihanaa, kun on vapaus ihan itse miettiä milloin haluaa lomailla!??

Vierailija
100/273 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsistä, sellaista työpaikkaa olekaan. 

Ei olekaan, nämä on joka vuotisia provoja. Vain hyvin yksinkertainen ihminen nillittää toisten lomista.