Kaksoisstandardi siitä, mitä harrastuksiaan on hyväksyttyä esitellä somessa
Laita kuva suuritöisestä neuletyöstäsi, saat ihasteluja taidoistasi ja tykkäyksiä.
Laita kuva vaivalla remontoimastasi talosta, saat taas ihasteluja ja suitsutusta.
Laita video jolla laulat tai soitat, taas kehutaan ja tykätään.
Mutta laitapa kuva itsestäsi kun olet vuosia treenannut kuntosalilla tai muissa fyysisissä harjoitteissa, joka näkyy kropastasi. Noloa. Ja naurettavaa. Saat negatiivisia kommentteja "kuinka kerjäät nolosti huomiota".
Miksi huomiota saa "kerjätä" kaikilla muilla tekemisillään, paitsi liikunnan harrastamisella?
Kommentit (68)
Tunnistan ihmistyypin. Kyllähän siinä on semmoista "rakastumista omaan peilikuvaan". Ja tämä piirre on valtaosasta nimenomaan negatiivinen piirre.
Olen nelikymppinen nainen ja videopeliharrastukselleni jotkut naureskelee. Ei auta selittää, että joidenkin pelien läpäisyyn vaaditaan aikaa ja taitoja. Niitä ei todellakaan pääse kaikki läpi eli vaatii treeniä. Eikä arvosteta vanhoja pelikonsoleitani samalla tavalla kuin vaikkapa vinyylisoitinta. Osan mielestä on sivistyneempää kuunnella vanhaa musiikkia tai katsella klassikkoelokuvia kuin pelata klassikkopelejä. Nyyh.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä harrastuksia ylipäätään pitäisi somessa esitellä muille? Eikö harrastuksia tehdä omaksi iloksi eikä kehujen takia? Sitten taas jos haluaa niitä kehuja niin todennäköisemmin niitä saa jos laittaa kuvat harrastuspiirin nähtäväksi sen sijaan että jakaisi kuvat sellaisille ihmisille jotka eivät harrastusta ymmärrä. Itse harrastan käsitöitä ja joskus laitan käsitöistäni kuvan facebookin käsityöryhmiin, missä tiedän että ihmiset ovat kiinnostuneita toisten töistä. Ihan varmasti noille saliharrastajillekin on omia ryhmiä missä voi jakaa onnistumisen tunteita ja kehityskuvia ilman että saa negatiivisia kommentteja ihmisitä jotka eivät saliharrastusta ymmärrä.
No paremmin mä harrastusten esittelyn ymmärrän kuin jonkun brunssin kuvaamisen someen. Mä en ehkä tajua mitään makrameen tekemisestä, mutta mä tiedän, että sitä joutuu harjoittelemaan ja se vaatii taitoa. Kehonrakennus vaatii kovaa työtä ja sitkeyttä. Mitä se brunssin kuvaaminen vaatii? Sen, että on osannut kävellä ravintolaan ja tilata sen? Syömisen osaamista?
Ja miksi sä vastuutat sen kehokuvan julkaisian vastaamaan toisten tunteista? Jos toiset ei halua nähdä kehonrakennuskuvia ja siitä tulee niin paha mieli, että pitää kommentoida ilkeästi, niin ehkä vaan kannattaisi lopettaa sen kehonrakennuskuvia jakavan tyypin seuraaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Jatkuvasti tyypit laittavat someen juoksutulokset, koiralenkit, pyöräilyreitit, lasten kanssa hiihtelyt ja ahkiovaellukset, eikä kukaan dissaa. Salimakeja tosin ei tuttavapiiriin kuulu, joten en osaa niistä sanoa mitään.
Liikuntapostaukset ovat niin kauan sallittuja, kun ne pysyvät reippailun tai hyötyliikunnan puolella. Esitellessä tavoitteellisen harjoittelun tuloksia kommentointi muuttuu negatiiviseksi, "Ei pärjäisi päivääkään tukkihommissa" -tyyliseksi.
Tämähän on totta
Vierailija kirjoitti:
Joku voi postata someen kuvaan itsestään syömässä tehokanaloiden kanaa, ja siitä vain pidetään herkullisen näköisenä.
Sitten kun joku poseeraa kaadetun hirven ruhon vierellä, tulee törkeää haukkumista, vaikka hirvi on saanut elää vapaan, onnellisen elämän.
Joo, tässä on kaksoisstandardit pahimmillaan. Aika harva saa hepulin, jos nepalilaisessa ravintolassa syö kanaa, mutta jotkut kai ihan oikeasti pitävät metsästystä pahana, vaikka riistanhoitoa täytyy tehdä ja eläimet elävät vapaina.
Ulkonäkö on ihmisille tosi herkkä ja henkilökohtainen asia. Somessa verrataan helposti itseään muihin. Itse olen hyvässä kunnossa ja ylpeä kropastani, mutta olen oppinut pitämään suuni kiinni treenistäni. Siitä ei voi puhua joillekin ihmisille ilman, että he ottavat sen henkilökohtaisesti.
Esimerkki: Ystäväni on huonossa kunnossa. Ehdotin, että aloittaisi juoksuharrastuksen. Minä aloitin täysin nollasta, ja nyt juoksen puolimaratonin koska treenasin paljon. Ystävä sanoo että ei voi, koska kunto ei kestä. Yritin selittää, että sillä treenaamisella se kunto juuri nousee. En jaksanut itsekään juosta edes kahta kilometriä kun aloitin. Ei tuo vaan toimi vaikka yrittäisi kuinka nätisti selittää.
Vierailija kirjoitti:
Joku voi postata someen kuvaan itsestään syömässä tehokanaloiden kanaa, ja siitä vain pidetään herkullisen näköisenä.
Sitten kun joku poseeraa kaadetun hirven ruhon vierellä, tulee törkeää haukkumista, vaikka hirvi on saanut elää vapaan, onnellisen elämän.
Miten siitä postauksesta selviää että se on tehokanaloiden kanaa eikä esim naapurin pihakanoja?
Ja puolet niistä "vapaan onnellisen elämän" eläneistä hirvistä jotka kaadetaan on vasoja. Eli se "vapaa onnellinen elämä" kestää n.puoli vuotta. Ymmärrän mitä tarkoitat mutta olet itsekin "hiukan" asenteellinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos et näe eroa itsesi ja jonkun tavaran välillä, niin mitä tähän voi sanoa muuta kuin "voi voi".
Ei kun sinä et nyt näe pointtia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Jatkuvasti tyypit laittavat someen juoksutulokset, koiralenkit, pyöräilyreitit, lasten kanssa hiihtelyt ja ahkiovaellukset, eikä kukaan dissaa. Salimakeja tosin ei tuttavapiiriin kuulu, joten en osaa niistä sanoa mitään.
Liikuntapostaukset ovat niin kauan sallittuja, kun ne pysyvät reippailun tai hyötyliikunnan puolella. Esitellessä tavoitteellisen harjoittelun tuloksia kommentointi muuttuu negatiiviseksi, "Ei pärjäisi päivääkään tukkihommissa" -tyyliseksi.
Joo niin varmaan. Työkaveri harrasti voimanostoa ja kilpaili - en ole kuullut enkä nähnyt yhtäkään negatiivista kommenttia, en ainuttakaan. Toinen harrasti voimistelua ja kilpaili, kukaan ei sanonut siitäkään mitään pahaa, pelkästään hyvää, vaikka laji on esteettinen. Sitäpaitsi kyllä paremmat juoksutulokset ja pitemmät ja kiinnostavammat vaellusreitit ovat tavoitteita, eikä niitäkään kommentoida negatiivisesti. Ei vain voi yleistäen sanoa, että tavoitteelliseen liikuntaan suhtaudutaan negatiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tässä on kaksoisstandardit pahimmillaan. Aika harva saa hepulin, jos nepalilaisessa ravintolassa syö kanaa, mutta jotkut kai ihan oikeasti pitävät metsästystä pahana, vaikka riistanhoitoa täytyy tehdä ja eläimet elävät vapaina.
Kannattaa tarkastaa omatkin kasoisstandardit. Minä pidän esim aivokirurgiaa tärkeänä ja hyvänä työnä mutta en haluaisi katsella kuvia siitä somessa. Sama koskee kaadettuja eläimiä vaikka metsästän vähän itsekin.
Tämä on asia, jossa on iso ero miesten ja naisten välillä. Itse olen miehenä esitellyt omaa elämänmuutostani hyvinkin avoimesti Instassa ja minulla on ihan kohtuullinen seuraajamäärä (joitakin tuhansia) ja en äkkiseltään muista ikinä saaneeni yhtäkään negatiivista kommenttia vuosien varrella. Naispuolisilla tutuillani tilanne on hyvin erilainen ja törkyä tulee sekä miehiltä että naisilta. Ei voi pieni ihminen ymmärtää...
Varmaan riippuu aika paljon siitä MITEN sitä harrastustaan esittelee. Jos on virkannut kesätopin, niin siitä voi ottaa niin monenlaisen kuvan päällänsä. Jos on tiss*t tyrkyllä ja sellainen herutuskuva, niin ei sitä hyvällä katsota. Sama jos vaikka esittelee maalaamiaan tauluja ja pitää oma meikattu pärstä olla joka kuvassa mukana...
Treenaamisen tuloksiakin voi esitellä eri tavoin. Kuvan tyyli vaikuttaa asiaan todella paljon. En ole ikinä nähnyt salikuvia, joissa olisi vaikka mittanauha mukana, että tällainen lukema haukkarissa/reidessä tänään. Eli kyllähän siinä halutaan nimenomaan esitellä sitä miten hyvältä näytetään ja se nyt vaan on aika itseriittoista ja jotenkin noloa.
Hmm :D jos haluaa esitellä liikunnallisuuttaan, niin ehkä pitäisi tehdä videoita sitten siitä, missää ne taidot näkyy :D jos niitä kehuja haluaa.
Jos "vain" näyttää treenatulta, niin se on eri asia kuitenkin ja sen näköiset ihmiset kyllä SAA siitä positiivista palautetta.
Mutta joo samalla logiikalla, joku on hyvä meikkaaja, niin voi saada palautetta "miksi sinä meikkaat. Ilman meikkiä on parempi", tms, vaikka olisi kuinka hyvä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se niin mene, että metsästystä noin yleisesti pidettäisiin huonona harrastuksena. Minun somessani näkyy kuvia metsästetyistä supikoirista, eikä kukaan kommentoi negatiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jos esittelet somessa tekemääsi taidokasta maalausta, saat kehuja. Jos esittelet tekemääsi taidokasta meikkiä, olet pinnallinen tyrkky.
Jos "kangas" näyttää sianlannalla kuorrutetulta perunapellolta ei mikään määrä pakkelia muuta todellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla että ihmiset ihastelevat toisen luovuutta/taitoja? Itsensä kovaan kuntoon treenaminen ei ole kumpaakaan vaikka kovaa työtä vaatiikin. Lisäksi kaikki ei vaan tykkää katsella toisten ihmisten vähäpukeisia kuvia. Aina itsensä esittelyyn on suhtauduttu eritavalla kuin esim käden taitojen esittelyyn.
Olen kyllä eri mieltä siitä, onko kovassa kunnossa oleminen taito. Mielestäni taito on sellainen asia, jota varten joutuu harjoittelemaan eikä se onnistu keneltä tahansa, joka ei ole sitä harjoitellut. Voimanosto voidaan laskea taidoksi, koska peruspulliainen ei mitään kovin erinomaista maastavetosuoritusta tee ilman harjoittelua. Tosin mä pyörin enemmän somen voimapuolella kuin kehonrakennuspuolella ja voimapuolella kropan ulkonäkö on toissijainen verrattuna siihen, mitä se pystyy tekemään.
No mitä taitoa vaatii vaikka neulominen, jos sen tekee ohjeiden mukaan? Senkun neuloo valmiiden ohjeiden mukaan. Ihan turha sellaisia on somessa esitellä. Someen saa laittaa vaan itse suunnittelemiaan malleja.
Jatkuvat ja narsistiset päivittäiset ruoka-, salilla käynti, naamatissi- tms. postaukset saavat pidemmän päälle aggression pintaan.
On eri asia olla ylpeä saavutuksistaan kuin säälittävä tyrkky.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvat ja narsistiset päivittäiset ruoka-, salilla käynti, naamatissi- tms. postaukset saavat pidemmän päälle aggression pintaan.
On eri asia olla ylpeä saavutuksistaan kuin säälittävä tyrkky.
Eli ero ylpeydellä ja tyrkkeydellä(?) on se, että postaatko päivittäin vai et?
"No mitä taitoa vaatii vaikka neulominen, jos sen tekee ohjeiden mukaan? Senkun neuloo valmiiden ohjeiden mukaan. Ihan turha sellaisia on somessa esitellä. Someen saa laittaa vaan itse suunnittelemiaan malleja."
Samanlaista kädentaitoja kuin esim se valmiiden ohjeiden mukaan tehty voimannosto toisto. En tosin ole nähnyt että jotain ohjeen mukaan neulottuja villasukkia ihmeemmin ihastellaan, kyllä ne ovat yleensä vähän isompia/luovempia töitä.
Luulen että monet ihmiset myös näkevät perheelle rakennetun talon tai muille neulotut vaatteet muitakin hyödyttävinä asioina kun taas kehonrakennus nähdään enemmän itseen keskittymisenä.