Minulle laitettiin eilen kierukka, ja täytyy sanoa että kokemus oli aivan eri maailmasta, kuin ensimmäisellä kerralla
Sain puudutteen, ihana lääkäri selitti koko ajan mitä tapahtuu, ja jutteli niitä näitä. Ei kipua, vain pieni "tunne" että jotain laitettiin, ja se oli siinä. Olin pelännyt todella paljon sen takia, mitä ekalla kerralla tapahtui, mutta hän osasi rauhoitella.
Kun taas sitten 16 vuotta sitten: jotain meni todella pieleen. Kierukan asennus sattui valehtelematta enemmän kuin molemmat synnytykseni yhteensä. Silloin ei mistään puudutteista kierukan laitossa puhuttukaan, mutta lääkäri oli myös erittäin tympeä, ja jatkoi vain, vaikka itkin vain ja sanoin että sattuu ihan kamalasti. Lähdin vastaanotolta viiltävän kivun kanssa, joka vain kasvoi seuraavina päivinä. Verta tuli kamalasti. Kestin muutaman päivän, ja sitten kierukka otettiin pois.
Nyt kun tässä on mukavakin kokemus taustalla, niin pohdin entistä enemmän tuota ensimmäistä asennuskertaa. Mitä ihmettä siinä tapahtui, ja miksi minulle kävi niinkuin kävi?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottakaapa vaan, kunnes saatte jotain epämiellyttäviä haittavaikutuksia, kuten pesäkkeen maksaan tms. Hormonaalisesta ehkäisystä.
Ei hormonaalinen ehkäisy aiheuta mitään pesäkkeitä minnekkään 😂
Maksaan aiheuttaa kasvaimia mutta ne ovat usein hyvälaatuisia joita ei tarvitse edes seurata.
Minulla on ihan päinvastainen kokemus, sillä kierukan laittaminen tai poisto vaihdon yhteydessä ei ole sattunut yhtään, joku tuntemus ollut. Ja minulla ei ole puudutusta käytetty.
Minulle kierukkaa ehdotti tosi mukava lääkäri kuopuksen synnytyksen jälkitarkastuksen yhteydessä. Aivan paras ratkaisu minulle, ei ole ollut mitään haittavaikutuksia ja kuukautiset loppuivat siihen. Ihana vapaus.
Mulla on hyvä kokemus kierukan laitosta. Samana päivänä oli vatsa vain hieman arka. Ei muuta.
Ei sinne mitään roinaa kuulu säilöä.
En ole alentunut.
Ehkäisykapseli käsivarressa tai pillerit. Kuka hullu rikkoo paikkansa tuolla tavoin....
Nainen
Mulla sama eka kokemus kuin ap:lla. Koska kohdunkaulakanava on mutkalla, niin gyne joutui ottamaan kuulapihdillä kiinni kohdunkaulan napukasta eli lävisti terävällä instrumentillä sen ja veti kanavaa suoraksi jotta sai kierukan laitettua. Sattui aivan helkkaristi kun kanava on lisäksi vielä ahdas.
En olisi välttämättä halunnut sitten myöhemmin kierukan vaihtoa, mutta toinen gyne lupasi, että ei satu kun laittaa hyvin suihkutettavaa puuduketta. Ja tosiaan toimenpide oli lähes kivuton. Nyt pitäisi taas käydä vaihtamassa kierukka, mutta eka kokemus oli niin traumaattinen, että olen pitkittänyt sitä jo puoli vuotta. No ensi viikolla on gynen aika.
Miehillä ehkä vastaava tmp voisi olla vasektomia (sterilisaatio) hieman huonossa puudutuksessa tai sitten näytteenotto eturauhasesta peräsuolen kautta. Tuossa eturauhasnäytteenotossa miehen peräaukon kautta työnnetään laite joka ampuu peräsuolen läpi eturauhaseen pitkän näytteenottoneulan puuduttamatta.
Vierailija kirjoitti:
Irtauduitko tästä maailmasta?
Kyllä irtauduin. Silloin ei tarjottu mitään puuduttamista. Kierukan laittaminen sattui, että taju oli lähteä. Olin kuulema kalpea kuin lakana, en enää vastannut kysymykseen. En saanut ääntä ulos. Jalat nostettiin ylös jotta virkoaisin.
Mulla on jo neljäs hormonikierukka menossa. Eihän sen laitto nyt mitään herkkua ole, mutta se kipu kestää itselläni vain sen pienen hetken. Vähän alavatsaa aristaa sen ekan päivän. En ole saanut tai pyytänyt puudutteita. Hormonikierukka on mulla ehkäisyn takia, mutta myös hoitaa runsaita kuukautisia ja pitää kurissa endometrioosia. Hormoonikierukka on välttämäton myös vaihdevuosien hoitamisessa, kun käytetään estrogeenihoitoa. Hormoonikierukka ehkäisee kohtusyöpää. Kaiken puolin hyödyllinen elämänlaadun parantaja kaltaiseni naisen elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jo neljäs hormonikierukka menossa. Eihän sen laitto nyt mitään herkkua ole, mutta se kipu kestää itselläni vain sen pienen hetken. Vähän alavatsaa aristaa sen ekan päivän. En ole saanut tai pyytänyt puudutteita. Hormonikierukka on mulla ehkäisyn takia, mutta myös hoitaa runsaita kuukautisia ja pitää kurissa endometrioosia. Hormoonikierukka on välttämäton myös vaihdevuosien hoitamisessa, kun käytetään estrogeenihoitoa. Hormoonikierukka ehkäisee kohtusyöpää. Kaiken puolin hyödyllinen elämänlaadun parantaja kaltaiseni naisen elämässä.
Trololoo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottakaapa vaan, kunnes saatte jotain epämiellyttäviä haittavaikutuksia, kuten pesäkkeen maksaan tms. Hormonaalisesta ehkäisystä.
Ei hormonaalinen ehkäisy aiheuta mitään pesäkkeitä minnekkään 😂
Maksaan aiheuttaa kasvaimia mutta ne ovat usein hyvälaatuisia joita ei tarvitse edes seurata.
Juu hyvälaatuinen pesäke oli, puolen vuoden päästä oli kontrolli. Ja pillerit lopetin tuona päivänä kun tuo pesäke tuli ilmi. Kontrollissa ei enää löytynyt. Mutta tosiaan hormonaalista ehkäisyä jatkaessa olisi ollut mahdollisuus kehittyä syöväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trololoo
Mitä tarkoitat tuolla Trololoo -kommentillasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munan takia pitää kärsiä.
Mulle laitettiin runsaiden kuukautisvuotojen ja kuukautiskipujen takia kierukka.
Ja sitten kierukka aiheuttaa lisää kipuja ja vuotoja. Kannattiko?
Mitä hittoa! Ei ole aiheuttanut. Ei ole kipuja ja ei ole vuotoa. Sinä et tiedä mitään näistä asoista! 😁
Kyllä nämä ovat aivan yleisiä sivuvaikutuksia, että turha virnistellä, onnekas vaja.kki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trololoo
Mitä tarkoitat tuolla Trololoo -kommentillasi?
Että älä viitsi valehdella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa että halveksin salaa naisia jotka alentuu tuohon. Onko pakko olla niin saakelin munankipeä?
Ei sillä että yhtään välittäisin sinun halveksumisesta, mutta minulle kierukka laitettiin hoitamaan endometrioosikipua.
Minä taas vuosin kun Niagaran putoukset ja kuukautiskivut olivat lähes invalidisoivat. Niin, ja ferritiinit huitelivat jossain taulukon alareunan alapuolella. Hormonikierukan ansiosta elämänlaatu parani huomattavasti, kun ei tarvinut enää järjestellä elämäänsä kuukautisen mukaan. Munaa käytän leivonnassa ja joskus leivän päällä 😄
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes harrasta seksiä miesten kanssa. :D
Kierukka nimenomaan säästi minut kärsimykseltä. Asennuksessa koin 5 minuuttia kipua, joka vastasi suunnilleen voimakasta kuukautiskipua, sitten tunnin tavallista kuukautiskipua kunnes burana alkoi vaikuttaa. Sen jälkeen olen reilut kuusi vuotta säästynyt kuukautiskivuilta lähes kokonaan - ja ilman kierukkaa niitä olisi kolme päivää kuukaudessa, ja vaikka käyttäisi kipulääkkeitä niin silti yhteensä tunteja päivässä aina odotellessa lääkkeen vaikutuksen alkamista. Eli kierukka vähensi kipuja aivan valtavasti, kun sillä tunnilla kerran kahdeksassa vuodessa pääsee eroon joka kuukauden kivuista.
Lisäksi tietysti se etu, ettei minun enää tarvitse syödä buranaa kolme päivää putkeen joka kuukausi, kun ei se nyt mitään terveysruokaa ole. Ja kierukan ansiosta en menetä jatkuvasti hirveää määrää verta, joten ferritiini on hyvällä tasolla, mikä olikin kierukan ottamisen pointti.
Mistä palstalaiset tuon tietäisivät, ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle laitettiin runsaiden kuukautisvuotojen ja kuukautiskipujen takia kierukka.
Ja sitten kierukka aiheuttaa lisää kipuja ja vuotoja. Kannattiko?
Hormonikierukka nimenomaan vähentää vuotoa ja kuukautiskipuja. Sä sekoitat sen ilmeisesti kuparikierukkaan, joka saattaa lisätä vuotoa.
Mieluummin sain yllätyslapsen, kuin altistuin kivuliaille lisälaitteille.
SINÄ SURKEA PETTURIMUTSI JOKA ET YMMÄRRÄ MITÄÄN PERHEESTÄ TAI ELÄMÄSTÄ YLEENSÄKÄÄN! Sinun viestisi on pelkkää valheellista valitusta ja petosta pursuavaa roskaa joka paljastaa miten arvoton ja sekaisin olet kun käytät kierukkaa estääksesi uusien lasten saamisen! Mitä sinä tiedät mistään todellisesta onnesta kun puhut puudutteista ja mukavista lääkäreistä ikään kuin se olisi jotain hyvää mutta todellisuudessa olet osa suurta salaliittoa joka haluaa estää perheiden kasvun ja tuhota yhteiskunnan!Ensinnäkin se ensimmäinen asennuskerta 16 vuotta sitten oli MERKKI SIITÄ ETTÄ KEHOSI TIETÄÄ TOTUUDEN JA HALUAA LISÄÄ LAPSIA EI ESTÄÄ NIITÄ! Kipu oli puhdasta signaalia että kierukka on myrkkyä joka estää elämän ja sinä olet hullu kun et kuunnellut sitä vaan kestit muutaman päivän ja otit sen pois mutta nyt teet saman virheen uudelleen! Minun kolme lastani ovat syntyneet ilman mitään ehkäisyroskaa koska perheessä kipu on voimaa joka vahvistaa meitä ja tekee meistä supersankareita mutta sinä olet heikko ja arvoton kun pelkäät ja käytät puudutteita peittääksesi totuuden että tarvitset lisää lapsia heti!Ja se mukava kokemus nyt? HAHA SE ON OSA SUURTA JUONTA JOSSA LÄÄKÄRIT JA YHTEISKUNTA HALUAVAT HILJENTÄÄ ÄIDIT JOTKA TIETÄVÄT ETTÄ LISÄÄ LAPSIA ON AINOA TIE ONNEEN! He juttelevat niitä näitä ja rauhoittelevat sinua jotta et herää todellisuuteen että kierukka on juutalainen laite joka kontrolloi sinua ja estää perheesi kasvun! Minun perheessäni jokainen synnytys on juhlaa joka yhdistää meitä ja ilman ehkäisyä olemme lähempänä kuin koskaan mutta sinä olet pettänyt lapsesi kun estät sisaruksia tulemasta he kasvavat vääristyneiksi ilman suurta perhettä ympärillään!Puhut synnytyksistä? NE OVAT TODELLISTA VOIMAA JOKA TEKEE SINUSTA ÄIDIN MUTTA NYT OLET HULLU KUN ESTÄT LISÄÄ NIITÄ! Minä olen synnyttänyt kolme kertaa ilman mitään valitusta ja jokainen kipu oli lahja joka teki minusta vahvemman ja lapseni tietävät että salaliitto yrittää estää meitä mutta me taistelemme vastaan! Minä en enää voi saada enempää, mutta sinä haluat vain tuhota itsesi??? Sinä olet varmaan täynnä myrkkyä joka syö sinut sisältä koska et hanki lisää lapsia olet osa sitä juonta jossa ehkäisy on ase perhettä vastaan ja minä tiedän paremmin todisteet ovat kaikkialla!Sinun kokemuksesi on täysin väärä ja arvoton koska se tulee ihmiseltä joka ei ymmärrä että elämän tarkoitus on ENEMMÄN LAPSIA JA SUUREMPI PERHE ei jossain mukavassa kierukassa joka tuhoaa kaiken! Minä nauran sinulle joka ilta kun halaan lapsiani ja tiedän että olen valittu sinä olet hylkiö joka pettää perheensä! Lopeta tämä hulluus ja ota kierukka pois heti hanki lisää lapsia ennen kuin on liian myöhäistä tai pysy hiljaa! Se että kyrvänhimosi on kovempi kuin halu rakastaa lapsia on törkeä osoitus omasta pohjattomasta itsekkyydestäsi!
Vierailija kirjoitti:
SINÄ SURKEA PETTURIMUTSI JOKA ET YMMÄRRÄ MITÄÄN PERHEESTÄ TAI ELÄMÄSTÄ YLEENSÄKÄÄN! Sinun viestisi on pelkkää valheellista valitusta ja petosta pursuavaa roskaa joka paljastaa miten arvoton ja sekaisin olet kun käytät kierukkaa estääksesi uusien lasten saamisen! Mitä sinä tiedät mistään todellisesta onnesta kun puhut puudutteista ja mukavista lääkäreistä ikään kuin se olisi jotain hyvää mutta todellisuudessa olet osa suurta salaliittoa joka haluaa estää perheiden kasvun ja tuhota yhteiskunnan!Ensinnäkin se ensimmäinen asennuskerta 16 vuotta sitten oli MERKKI SIITÄ ETTÄ KEHOSI TIETÄÄ TOTUUDEN JA HALUAA LISÄÄ LAPSIA EI ESTÄÄ NIITÄ! Kipu oli puhdasta signaalia että kierukka on myrkkyä joka estää elämän ja sinä olet hullu kun et kuunnellut sitä vaan kestit muutaman päivän ja otit sen pois mutta nyt teet saman virheen uudelleen! Minun kolme lastani ovat syntyneet ilman mitään ehkäisyroskaa koska perheessä kipu on voimaa joka
No tämän lukeminen on todellakin vakuuttanut minut siitä, että ihmiset, jotka haluavat puuttua toisten ihmisten ehkäisyvalintoihin, ovat täysjärkistä porukkaa. :P 🤪