Onko tuollainen mies tottakaan
Mietin joskus itsekseni miten voi olla niin järjetön tuuri, että minulla on tuollainen mies. Niin älykäs, taitava, kärsivällinen, pitkäjänteinen, rehellinen ja uskollinen - ja omaan silmään ylivoimaisesti maailman komein mies. Haluaisin vain koko ajan hellitellä tuota ihanuutta, jutella ja viettää aikaa yhdessä. Tuntuu kuin olisin ikuisella lomalla ja lomafiiliksellä elämässäni.
Mietin just aamullakin, että hän luottaa minuun kuin vuoreen asioissa, joissa ei edes kannattaisi luottaa. Hän ei ole koskaan kysellyt rahojensa perään tai moittinut, jos teen virheen vaikkapa jossain vakuutuksen kilpailutuksessa. Meillä on tarkka työnjako enkä kyllä itsekään ole koskaan moittinut häntä hänen tekemisistään, vaikka hän itse olisikin tyytymätön tekemisiinsä (hän on perfektionisti esim. rakennushommissa).
Hänen huonotkin puolensa ovat hellyttäviä, eivät ole koskaan ärsyttäneet millään tavalla. Ja olen niihin täysin sopeutunut pitkässä avioliitossa. Kun näen karkkipaperin sohvapäydällä, korjaan sen rakkaudella pois.
Kaikesta tästä mietin usein miten väärin elämä meneekin. En ole tehnyt mitään ansaitakseni tämän. On paljon ihmisiä, kuten eräs ystäväni, joka olisi todella ansainnut parhaimman miehen ja elämän. Hän on todella hyvä ihminen, paljon parempi kuin minä. Mutta ei, hänellä on vaikeuksia. Ja siitä huolimatta hän osaa olla kiitollinen pienistä jutuista. Hän on ihan uskomaton persoona, hieno ihminen.
Olisin vastaavassa tilanteessa varmasti hankala, kun olen välillä sitä nytkin. Olen liian jyrkkä ja ehdoton tyyppi, en edes tiedä miksi, ainakaan se ei johdu lapsuudenperheestä. Sen täytyy olla geeneissä, koska isäni on hyvin samanlainen persoona. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän muistutan isääni. Ja se mitä isässä on, sitä ihailen, itseäni en, koska ehkä mielessäni asetan erilaiset ideaalit naiselle. En toisaalta ole koskaan ollut tyytymätön omaan luonteeseeni - turhaahan se olisikin, koska sitä ei voi muuttaa. Ihmisen peruspersoona on sama jo pikkulapsena, tutkitusti.
Kommentit (37)
Kun tulin tähän, oli alapeukutuksia runsain mitoin enemmän. Ai hitto kun ei osata olla toisen puolesta iloisia. Taidan muuttaa pois Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyytääkö mies peppuseksiä?
T:Ronja
Voi Ronja. Uimahallissa näet peppuja ja peniksiä. Voin kuitenkin kertoa, että joskus mies pyytää peppuseksiä ja joskus minä pyydän. Ap
Aika hyvä oli tämäkin, oletko sä Sonja?
Ehkä naisen rooliin on helppo mennä, minunkin, koska emme ole uniikkeja lumihiutaleita. Tuokin vastaus on tosi geneerinen ja poliittisesti oikeaoppinen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kun tulin tähän, oli alapeukutuksia runsain mitoin enemmän. Ai hitto kun ei osata olla toisen puolesta iloisia. Taidan muuttaa pois Suomesta.
Mä en koskaan ehdi saada tarpeeksi alapeukkuja ennen kun ketju poistetaan. Enarit on useampi sata. Se oli jo pari vuotta sitten palstailun alussa, kun luettelin syitä miksi olen antanut pakit (todella pieniä syitä) ja ihan kaikki paheksuivat syvästi! En trollannut, mutta olenhan mä sittemmin ymmärtänyt mitkä asiat täällä mielletään trollaukseksi ja osin sitä hyödyntänytkin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi Ronja. Uimahallissa näet peppuja ja peniksiä. Voin kuitenkin kertoa, että joskus mies pyytää peppuseksiä ja joskus minä pyydän. Ap
Ehkä naisen rooliin on helppo mennä, minunkin, koska emme ole uniikkeja lumihiutaleita. Tuokin vastaus on tosi geneerinen ja poliittisesti oikeaoppinen. Ap
Kiitos, en ole Sonja, olen Ronja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en koskaan ehdi saada tarpeeksi alapeukkuja ennen kun ketju poistetaan. Enarit on useampi sata. Se oli jo pari vuotta sitten palstailun alussa, kun luettelin syitä miksi olen antanut pakit (todella pieniä syitä) ja ihan kaikki paheksuivat syvästi! En trollannut, mutta olenhan mä sittemmin ymmärtänyt mitkä asiat täällä mielletään trollaukseksi ja osin sitä hyödyntänytkin. Ap
Ehkä osin kykysi nauttia alapeukutuksista osoittaa, että olet saavuttanut henkisen viis muista -mentaliteetin, joka on auttanut sinua myös parinvalinnassa. Olet itsesi ystävä, vaikka kaikilla on huonoja ominaisuuksia myös. Osaat katsoa peiliin, toisin kuin suuri enemmistö palstan vihaajista ja triggeröityjistä.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni mies oli juuri tuollainen. Aina oli kaikki hyvin kunnes eräänä juhannusaamuna ampui (selvinpäin) itsensä.
Tämä kuin kuin jonkun romaanin alkutilanne. Pikkuhiljaa paljastuu, että miehellä olikin jokin salaisuus eikä kaikki ollutkaan niin hyvin. Kaksoiselämä ei ole valtavan harvinaistakaan, luulen. Eivät myöskään henkiset ja psykiatriset ongelmat tai isot kriisit, joista ei nähdä ulospääsyä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, en ole Sonja, olen Ronja.
Okei, olen jo tajunnut, että täällä on iso määrä miehiä, jotka tykkäävät tyttöillä täällä ja ehkä muuallakin. Pahoittelen sanaa tyttöillä, en parempaakaan keksinyt. En halua olla epäkunnioittava, joten korvaa se sana paremminsopivalla. Vaikka rehellisesti sanottuna en pysty pitämään miestä naisena. Voin kyllä kutsua miestä naisen nimellä, mutta en pidä häntä naisena. Mm. sen vuoksi, ettei hänellä voi olla käsitystä siitä mitä naisena oleminen on. Hänellä on kokemus erilaisena poikana ja miehenä kasvamisesta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni mies oli juuri tuollainen. Aina oli kaikki hyvin kunnes eräänä juhannusaamuna ampui (selvinpäin) itsensä.
Ap, toteuta miehesi kaikki fantasiat, jotta sinun miehesi ei ammu itseään.
"Ehkä osin kykysi nauttia alapeukutuksista osoittaa, että olet saavuttanut henkisen viis muista -mentaliteetin, joka on auttanut sinua myös parinvalinnassa. Olet itsesi ystävä, vaikka kaikilla on huonoja ominaisuuksia myös. Osaat katsoa peiliin, toisin kuin suuri enemmistö palstan vihaajista ja triggeröityjistä. "
Kiitos kohteliaisuudesta. Uskon, että se johtuu hyvästä elämäntilanteesta. On helppo olla itsensä ystävä, kun ympärillä on perhettä ja läheisiä, jotka peilaavat kuvaa myönteistä kuvaa minuudesta jopa silloinkin, kun on mokannut. Jos tuollaista tilannetta ei ole, kokee itsensä huonoksi jo ennen alapeukkujakin.
Epäilen, etten ole keskivertoa parempi peiliin katsoja silloin jos kyse on itselleni vaikeista asioista. Tällainen jutustelu ei ole minulle niin vakavaa eli kyse ei ole tärkeistä asioista, joista olisi epävarmuutta. Ap
"Ap, toteuta miehesi kaikki fantasiat, jotta sinun miehesi ei ammu itseään."
Tuo kommentoija ei kenties myöntäisi olevansa pahanilmanlintu :)
Kulman takana voi kyllä olla ikävyyksiä silloinkin, jos kaikki fantasiat toteutuvat ja toteutetaan. Ei sen tarvitse olla yhtä dramaattista kuin im, vaan vain pikkuruinen henk.koht tragedia kuten sellainen, että puoliso rakastuu toiseen tai itse fantasian toteuttaminen johtaa katastrofiin. Elämä on sillä tavoin epävarmaa aina. Ap
"Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän muistutan isääni. Ja se mitä isässä on, sitä ihailen, itseäni en, koska ehkä mielessäni asetan erilaiset ideaalit naiselle."
Miten ihana elämä, saat olla just sellainen, kuin olet, eikä tarvi esittää mitään! 🙂
Vierailija kirjoitti:
Onko DI?
Ei ole DI. Itse asiassa yksi kamalimmista tyypeistä jonka tiedän on DI. Sen pohjalta on vaikea jakaa palstalla esiintyvää DI:n ihannointia - tuo ällö-DI oli nimittäin lapsuusiän henkilö, jolloin mielikuva DI:sta painui syvälle alitajuntaan ja on säilynyt aikuisuuteen asti. En nyt DI:tä mitenkään huononakaan ammattina pidä, mutta mitään hohtoakaan siinä ei ole. Tavanomainen tutkinto, jolla toki voi tehdä kiinnostaviakin ammattiuria. Tuolla lapsuuden DI:lläkin oli kiinnostava ura. Ihmisenä hän vain oli kamala. Nyt jo edesmennyt, mutta ei kuolema muuttanut mielikuvaa hänestä (en usko, että niin käy muillekaan). Ap
Vierailija kirjoitti:
"Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän muistutan isääni. Ja se mitä isässä on, sitä ihailen, itseäni en, koska ehkä mielessäni asetan erilaiset ideaalit naiselle."
Miten ihana elämä, saat olla just sellainen, kuin olet, eikä tarvi esittää mitään! 🙂
Siitä kiitos iskälle ja äidille ja myös miehelleni.
Itse asiassa mulla on muutama kokemus siitä kun joku yrittää antaa ymmärtää, että minussa on jotain vikaa. Ne lauseet ovat painuneet kultakirjaimin mieleen ja tuntuivat tosi oudoilta. En pystynyt ikään kuin liittämään niitä omaan itseeni, vaan pidin niitä osoituksena sen toisen osapuolen erikoisesta, ajattelemattomasta käytöksestä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
äitini raìskasi minut harjanvarrella, joten siksi minusta tuli mielisairas feministi
-AP
Tämä en ollut minä. Ap
No se nyt oli kaikille selvää. Tuo on palstan inkkeli, jota olen jo tovin ärsyttänyt tuolla kikalla hänen ketjuissaan ja nyt sitten osoittaa minulle kunniaa yrittämällä matkia minua.
Eli hän varasti sun kikan - hyvä sitten, että otat sen kohteliaisuutena :) Ap
Olen itse tässä ihmetellyt omaa elämääni. Monta vuotta meni täysin pa*kassa avioliitossa (2 lastakin tuli), ja hän sitten jätti minut. Nyt mies on muuttunut luonteeltaan paremmaksi, empaattisemmaksi. Halusi minut takaisin ja saikin. Syystä että en ollut naimisissa, seurustelin kylläkin. Seurustelin elämäni rakkauden kanssa, jonka kanssa oli vaikeaa koska hänellä oli kova tarve hyysätä eli auttaa naisia, varsinkin viimeisintä exäänsä, ja exä oli mukana siinä pelissä. Uudelleen avioitumisen oman exäni kanssa: tein sen lasten takia ja sen takia että tarvitsen aviomiehen, mutta osittain myös kostosta tätä seurustelukumppaniani kohtaan. Hän ei koskaan huolinut minua vaimokseen vaikka minä olisin ollut valmis menemään avioliittoon. Nyt tämä ex-seuruwrelukumppani roikkuu minussa henkisesti edelleen, ja minä hänessä. Mieheni tiesi minun kanssa uudelleen avioituessaan, että tämä toinen on elämäni rakkaus enkä tule koskaan rakastamaan ketään yhtä paljon kuin häntä. Hän silti otti riskin.
Nyt kärsin menetyksen tuskasta, ja olen oivaltanut tuskallisesti sen, että jotta voisin nauttia elämästäni edes jotenkin, on totaalinen irtautuminen tapahduttava tähän ex-seurustelukumppaniin. Muuten roikun hänessä loppuelämäni ja puoliso+lapset kärsii. En tule olemaan valtavan onnellinen nykyisessä suhteessa, mutta: ihmiselle on kaikkein paras olla jumalinen ja tyytyä onneensa, kuten raamatussa lukee. Ja joo, olen ajatellut etten ansaitse nykyistä onneani.
Ronja, darling, et voi koskaan tavoittaa naisen kokemusta, vaikka pitäisit itseäsi naisena. Mitä se sinulle merkkaisi, jos sinulta pyydettäisiin peppuseksiä? Pyytäminen merkitsee halua, peppuseksin omaehtoinen tarjoaminen voi tuntua vähempiarvoiselta, koska sitä voidaan odottaa sinulta kuin itsestäänselvästi, Ronjana. Kyse voi olla vallasta tai tarpeesta kokea itsensä haluttavaksi. Toki monesta muustakin asiasta, josta lyhyt lauseesi ei anna vinkkiä eli nämä olivat vain hajatelmia. Ap