Olet mitä syöt -sarjasta huomaa että ylipainoiset ovat ylipainoisia koska eivät syö tarpeeksi usein!
Tosi usein jaksoissa ylipainoinen sanoo että on ylipainoinen koska "tulee syötyä huonosti". Ja sitten käy ilmi että tämä "huonosti syöminen" tarkoittaa että aterioiden välillä on pitkiä taukoja. Miten tämä voi johtaa lihomiseen? Mä olen hyvin hoikka ja mulla aterioiden välillä on yhtä paljon tunteja kuin näillä ylipainoisilla. Väkisin tulee mieleen että jostain muusta lihominen heillä johtuu kuin tauoista aterioiden välillä.
Kommentit (21)
Mulla on tuttu joka on lihava ja hän syö vain kaksi ateriaa vuorokaudessa. Ateriat on riisiä/pastaa + kanaa/lihaa. Näiden aterioiden väleillä menee sitten karkkia, sipsiä, jädeä, keksejä, donitseja jne.
Vierailija kirjoitti:
No mä syön kerran päivässä ja ylipainoa on runsaasti. Ei vaan huvita jatkuvasti syödä jotain.
Sama. Syön vain kerran päivässä mutta ylipainoinen. Pitäisi varmaan pienentää annoskokoa, annokseni on aina kahden ihmisen annos.
Karkkeja yms herkkuja en syö ollenkaan, en myöskään juo limuja tai alkoholia.
Joka tapauksessa ihan kamala määrä ruokaa mitä ihminen syö viikossa. Eikä silti saa niitä kaikkia tarpeellisia aineita.
Vierailija kirjoitti:
No mä syön kerran päivässä ja ylipainoa on runsaasti. Ei vaan huvita jatkuvasti syödä jotain.
Taitaa huvittaa sitten syödä monta tuntia putkeen? Et taida arvostaa itseäsi...
Liian harvan ateriavälin oireet ja seuraukset
Väsymys ja energiavaje: Pitkät tauot syömisessä heikentävät jaksamista, aiheuttavat väsymystä ja vaikeuttavat keskittymistä.
"Nälkäkiukku" ja ärtyisyys: Verensokerin lasku voi tehdä kiukkuiseksi, vaikka verensokeri ei aina laskisikaan kriittisen alas.
Hallitsematon syöminen ja ahmiminen: Kun nälkä kasvaa liian suureksi, tulee syötyä nopeasti liian suuria annoksia ja herkkuhimo kasvaa.
Epäterveelliset valinnat: Suuri nälkä ohjaa valitsemaan nopeasti energiaa tuovia, usein sokerisia tai rasvaisia ruokia.
Fyysiset oireet: Päänsärky, paleleminen, heikkouden tunne ja huono olo ovat yleisiä.
Vatsavaivat ja ummetus: Liian harva ateriarytmi voi aiheuttaa ummetusta.
Painonhallinnan vaikeutuminen: Vaikka syö harvoin, liian suuri nälkä johtaa usein illalla tapahtuvaan ylensyöntiin, mikä voi vaikeuttaa painonhallintaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä syön 5 kertaa päivässä ja hoikka.
Sama. Lisäksi, olen työpaikan hoikin ja syön ainakin lounaalla eniten. (Tavallista kotiruokaa, joskus eines)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa huvittaa sitten syödä monta tuntia putkeen? Et taida arvostaa itseäsi...
Mitävittua sä höpötät.
Minä syön kaksi ja puoli kertaa päivässä. Puoli kertaa on hyvin pieni aamupala. Olen hoikka ollut aina. Napostelua en harrasta enkä tykkää makeista eli niistä herkuista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuttu joka on lihava ja hän syö vain kaksi ateriaa vuorokaudessa. Ateriat on riisiä/pastaa + kanaa/lihaa. Näiden aterioiden väleillä menee sitten karkkia, sipsiä, jädeä, keksejä, donitseja jne.
😳 jostainhan ne kilot tulee ja nämä on ilmeisesti vaan ns välipaloja joita EI lasketa unohtuu mainita 🤭
Sipseistä, pullasta ja karkeista se paino tulee, ihan itse ne kalorit on napaan vedetty.
Minäkin syön kerran päivässä. Ei vaan tule nälän tunnetta. Joskus syön vaan pelkkää leipää muutaman palan. Silti on ylipainoa. Verensokeritkin koholla vaikka en syö pahemmin mitään herkkuja. Ehkä kerran viikossa syön suklaapatukan.
He syövät omasta mielestään vain kerran päivässä. Todellisuudessa sen yhden lämpimän aterian lisäksi menee sitten kaikkea mahdollista huomaamatta siinä sivussa. Pari keksiä, muutama juustosiivu joka kerta jääkaapilla pyörähtäessä, kahvia sokerilla, pari leipää, muutama kourallinen sipsejä, yksi jätski jne jne. Paljon enemmän kaloreita kun mitä tulisi lämpimästä ateriasta.
Ja sitten kirkkain silmin todetaan että mä oon vaan niin pieniruokainen, en tiedä miksi olen yli painoinen! Normaalipainoiset ihmiset syö säännöllisesti, pari lämmintä ateriaa ja pari terveellistä välipalaa, ei ole tarvetta napostella jatkuvasti.
Huonolla ja epäsäännöllisellä ravinnolla aineenvaihdunta, ruuansulatus ja energiatasot menevät sekaisin. Ei jaksa liikkua kun venyttää syömistä iltaan, sitten syökin liikaa eikä jaksa liikkua sen takia, maha toimii kerran viikossa eikä kroppa osaa käsitellä ravintoa kun hirveää hiilarisokerimoskaa tulee miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Eli koko ajan, eipä tuossa "aterioita" pysty edes laskemaan...
Minäkin syön 2 kunnon ateriaa - lounaan ja päivällisen sekä kevyen aamupalan ja olen normaalipainoinen. Kaloreja tulee n 1300
Kun kävelee vaikka 8 - 10 km päivässä niin ihme on jos ei läski katoa jossain vaiheessa. Harva vaan jaksaa kävellä kuin sohvan ja jääkaapin väliä eestaas.