Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästätkö eläkepäiville?

Vierailija
12.02.2026 |

Minulla ei jää rahaa mihinkään ylimääräiseen, kun eläkepäivät huolestuttavat. Säästän ja sijoitan kaiken ylimääräisen. Jos ehdin kuolla ennen eläkettä, niin sitten rahat menevät lapsille ja lapsenlapsille, ja takaavat heille ihmisarvoisen vanhuuden. 

Miten voi Suomea saada nousuun, kun ensin pitää maksaa suuria summia muiden eläkkeitä, ja sen päälle vielä säästää omaankin eläkkeeseen. Ei ihme, että ihmiset eivät kuluta. Kaikki tututkin säästävät nyt, kun vanhuus pelottaa. Kukaan ei halua sänkyyn sidotuksi. 

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan tuota on säästää.. 

Tuskin minun sukupolveni saa elämiseen riittävää eläkettä saamaan.

Vierailija
2/11 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säästä. Elämä on tässä ja nyt. Tv. Rouva 54v. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En säästä. Elämä on tässä ja nyt. Tv. Rouva 54v. 

Sä olet siis vähän niin kuin eläin. Paitsi että kyllähän esim oravat piilottavat ruokaa talven varalle.

Ihan hyvä, että meillä on lakisääteinen pakkosäästäminen eläkekertymään.

Vierailija
4/11 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Olen 42-vuotias. Ei täällä ole kukaan minun eläkettäni maksamassa. 

Vierailija
5/11 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko yrittää. Koska eläkkeet katoaa. Ei mitään syytä uskoa että sellaisia tulisi 25v päästä eläköityvä saamaan.'

Tosin. Nyt säästetään lähinnä työttömyyden varalle. Kun ne työtkin on katomassa.

Sammmuttaisiko joku jo valot?

Kiitos! 

Vierailija
6/11 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitan säästää sen noin 600€ jonka verran polttohautaus maksaa nopealla haulla tääll suunnalla. Siis ettei lasten tarvitse nähdä liikaa vaivaa. Muuta en tule jättämään heille kun mitään ei ole.

N45

Vierailija
7/11 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta aina kun saan jotain säästöön tulee jokin meno ja hupsista - säästöt meni. Jos ei hajoa joku kodinkone tai auto niin lapsilta hajoaa ja sitten autan heitä. Olen pienipalkkainen joten säästöön ei jää vuokran ja muiden pakollisten jälkeen niin muutama kymppi kuussa.

Vierailija
8/11 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tämä on huolestuttava kehitys... Kansa ei kuluta, kun rahaa yksinkertaisesti ei kaikkien maksujen jälkeen käteen jää. Ja ne joilla jää, säästävät juurikin sitä eläkettä varten, koska ei enää voi luottaa siihen että eläkettä saisi. 

Vierailija
9/11 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän tulevaa varten sen enempää erittelemättä. 

Tarvittaessa säästöt ovat käytössä pahan päivän osuessa kohdalle, mutta viimeistään eläkkeelle jäädessä/joutuessa tilanteen joutuu miettimään uusiksi kun tulotaso laskee ja ennemmin tai myöhemmin on edessä esteettömyysremontti tai muutto esteettömään kotiin yms.

Suhdanneherkän alan ihmisenä ja yksineläjänä olen oppinut olemaan ns tarkan markan ihminen. Säästämisen opin jo kultapossukerhosta ja vanhempien mallista.

Vierailija
10/11 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä varsinaisesti säästä eläkepäiviä varten vaan pahanpäivän varalle. Voinhan minä jo ennen eläkeikää sairastua, joutua työttömäksi tai tapahtuu jotain muuta ikävää, jolloin tilannetta voisi säästöillä helpottaa.

Jos mitään ei tapahdu, käytän rahoja sitten eläkkeen lisänä, ettei elintasoni laske nykyisestä. Luulisi menojen vain lisääntyvän samaan tahtiin kuin vapaa-aika. Ja jos en voi harrastaa, voin ostaa hoivapalveluita.

Vierailija
11/11 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös säästänyt pahojen päivien varalle ja se tulikin nyt tarpeeseen kun jäin työttömäksi. Eihän säästöä paljoa ollut mutta auttaa ainakin muutaman kuukautta eteenpäin. Aika surkealta näyttää tulevaisuus, olen jo yli viiskymppinen enkä edes odota työllistyväni ennen eläkeikää. Eläke on todennäköisesti sekin sitten varsin pieni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän