Tammikuussa asuntokauppa oli tavallistakin hiljaisempaa.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otin asunnon nyt pois myynnistä myyn sitä uudestaan, kun hinnat ovat nousseet ja kauppa vilkastunut.
Jos jossain asunnon ostaja, joka on odottanut saavansa ostettua halvalla, kun vain odottaa, niin sori sille. Nyt olisi ollut hinnat alhaalla, seuraavan kerran myydessä ovat korkeammat hinnat.
Minkä mekanismin ajattelit nostavan asuntosi hintaa/arvoa?
Kysyntähän se.Nyt täytyy muistaa,korkotaso on nyt se,mikä se tulee olemaan pitkään,noin 2% ja siihen marginaalit,isoa muutosta ei ole odotettavissa.
Pisteen ja pilkun jälkeen tulee välilyönti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otin asunnon nyt pois myynnistä myyn sitä uudestaan, kun hinnat ovat nousseet ja kauppa vilkastunut.
Jos jossain asunnon ostaja, joka on odottanut saavansa ostettua halvalla, kun vain odottaa, niin sori sille. Nyt olisi ollut hinnat alhaalla, seuraavan kerran myydessä ovat korkeammat hinnat.
Kysyntähän se.Nyt täytyy muistaa,korkotaso on nyt se,mikä se tulee olemaan pitkään,noin 2% ja siihen marginaalit,isoa muutosta ei ole odotettavissa.
Mikä maassa jossa ikäpyramidi on päällään nostaa kysyntää? Eikö täällä potentiaalisia ostajia poistu manan majoille kiihtyvään tahtiin?
-> Mistä ne tarvitsijat tulevat?
-Lahonneet talot syrjäseuduilla puretaan, kun väestö häviää.
-Väestö keskittyy yhä selvemmin kasvukeskuksiin.
->syrjäseudun lahonneiden talojen arvo katoaa, kasvukeskuksen hyväkuntoisen asunnon arvo nousee.
Jos minulla nyt ilokseni sattuu olemaan hyväkuntoinen asunto hyvällä sijainnilla kasvukeskuksessa, niin en kai niin tyhmä ole, että myisin sen nyt huvikseni alennuksella laman syvimmässä kuopassa. Sinä toki voit vapaasti tehdä niin, mutta veikkaan, että päädyt ostamaan asunnon tulevaisuudessa kalliimmalla kuin sen saisit nykyisillä pyyntihinnoilla, kun ahneena luulet pyyntihinnoissa olevan nyt 30% tinkivaraa. Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä maassa jossa ikäpyramidi on päällään nostaa kysyntää? Eikö täällä potentiaalisia ostajia poistu manan majoille kiihtyvään tahtiin?
Vaikka ihmisistä, joita ei huvita maksaa talonsa lämmityksestä 1500 euroa talvikuukausina ja lapioida lunta, vaan haluavat muuttaa esteettömään kerrostaloon palveluiden äärelle ja maksaa sähköstä 50 euroa kuussa.
Pohja on saavutettu, nyt on aika ostaa. Tulkaa meille ostoksille! Oston aika on nyt, nyt on aika ostaa.
t. kiinteistön välittäjä asian tuntija
En ikinä ostaisi enää asuntoa suomessa.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä ostaisi enää asuntoa suomessa.
Kukaan ei oletakaan, että itätrolli edes pääsisi Suomeen, sillä raja on suljettu ja pysyy suljettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, minä myös ja monta tuttua olemme ottaneet ilmot pois. Jos ei löydy maksajia, niin ei puoli-ilmaseksi myydä. Kyllähän se kauppa jonkin verran käy jo, mut odotellaan rauhassa.
Saat odottaa parempia aikoja. Pätkätyöläiset ja työttömät eivät osta asuntoja. Vakituisia töitä on tulevaisuudessa niin harvoilla että ne eivät pelasta kuihtuvaa asuntokauppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, minä myös ja monta tuttua olemme ottaneet ilmot pois. Jos ei löydy maksajia, niin ei puoli-ilmaseksi myydä. Kyllähän se kauppa jonkin verran käy jo, mut odotellaan rauhassa.
Saat odottaa parempia aikoja. Pätkätyöläiset ja työttömät eivät osta asuntoja. Vakituisia töitä on tulevaisuudessa niin harvoilla että ne eivät pelasta kuihtuvaa asuntokauppaa.
Pätkätyöläiset ja työttömät eivät ole koskaan ennenkään ostaneet asuntoja. Katso totuutta silmiin, jos elät sossun tuella, et ole valtavirtaa.
Mutta valoa näkyy jo tunnelin päässä, ja kasvun kaava on olemassa💀💀
Vierailija kirjoitti:
Kovasti tunnut triggeröityvän siitä, että joku kertoo anonyymisti palstalla, ettei aio myydä asuntoaan polkuhintaan, vaan aikoo jatkaa asumistaan siinä kuten ennenkin.
Nro 29: "Pätkätyöläiset ja työttömät eivät ole koskaan ennenkään ostaneet asuntoja. Katso totuutta silmiin, jos elät sossun tuella, et ole valtavirtaa."
Olet tuossa melkein oikeassa, mutta lakimuutosten vuoksi yhä harvemmalla on tulevaisuudessa enää "vakituinen" työpaikka. Aiemmin piti olla jokin ihan oikea syy (esimerkiksi sijaisuudet), jotta työlsuhteita sai ketjuttaa. Nyt ei enää tarvita mitään syytä. Työnantaja voi palkata vaikka vuodeksi kerrallaan ja sitten taas on työntekijä siinä tilanteessa, että jatkuuko työt vai eikö jatku. Ja tuo "melkein" tarkoittaa sitä, että oli meillä Suomessa aika, jolloin sairaanhoitajien työtilanne katsottiin niin hyväksi, että vaikka määräaikaisia töitä tekikin, niin pankit katsoivat, että ei se työttömäksi kuitenkaan joudu, joten myönsivät asuntolainaa. Nyt sekä kuluttajat että pankit ovat tulleet varovaisemmiksi. Kun aikoinaan itse ostin asunnon, niin ajattelin, että jos jostain syystä työt loppuisikin, mulla olisi 2 vuotta - siis ansiosidonnaisen kesto - aikaa joko löytää uusi työ tai saada asuntoni myydyksi.
Meidän kuolinpesän kämppä tuli myyntiin ja jo kolmen viikon päästä välittäjä kyseli pitäskö hintaa vielä alentaa. Seuraavana päivänä sijoittaja tarjosi 23k alle jo alennetun hinnan. Nää on niin kieroja kakkiaisia
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 29: "Pätkätyöläiset ja työttömät eivät ole koskaan ennenkään ostaneet asuntoja. Katso totuutta silmiin, jos elät sossun tuella, et ole valtavirtaa."
Olet tuossa melkein oikeassa, mutta lakimuutosten vuoksi yhä harvemmalla on tulevaisuudessa enää "vakituinen" työpaikka. Aiemmin piti olla jokin ihan oikea syy (esimerkiksi sijaisuudet), jotta työlsuhteita sai ketjuttaa. Nyt ei enää tarvita mitään syytä. Työnantaja voi palkata vaikka vuodeksi kerrallaan ja sitten taas on työntekijä siinä tilanteessa, että jatkuuko työt vai eikö jatku. Ja tuo "melkein" tarkoittaa sitä, että oli meillä Suomessa aika, jolloin sairaanhoitajien työtilanne katsottiin niin hyväksi, että vaikka määräaikaisia töitä tekikin, niin pankit katsoivat, että ei se työttömäksi kuitenkaan joudu, joten myönsivät asuntolainaa. Nyt sekä kuluttajat että pankit ovat tulleet varovaisemmiksi. Kun aikoinaan itse ostin asunnon, niin ajattelin, että jos jostain sy
Hyvin kirjoitettu. Epävarmuus lisääntyy ja asuntolaina laskevassa markkinassa on iso riski.
Tilanne näkyy myös vuokramarkkinassa. Vuokralaiset ovat todella mukavia ja rehellisiä, mutta asukkaat ovat nykyisin ehkä tulossa ja asuvat omien sanojen mukaan ehkä puoli vuotta, koska eivät itsekkään tiedä millainen vuokranmaksukyky heillä on puolen vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ARVAA VAAN,ei tulijat savimajoissa asu täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pisteen ja pilkun jälkeen tulee välilyönti.
Jos tulet vastaan,tulee otsaanlyönti.
Vierailija kirjoitti:
Sen toki historia on opettanut,aina näin käy.
Asunnot pihiset alas vielä pari-kolme vuotta. Valtion talous vaan kiristyy => ihmisillä käytössään vähemmmän rahaa asumiseen, kun valtio tarvitsee ne velkojen maksuun, joten kaikki julkiset palvelut kallistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myytte sitten myöhemmin vieläkin halvemmalla,kun totuus iskee päin päsiä tai tulee vaikkapa kuolema ja korjaa ja perilliset myy mellevin alennuksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myytte sitten myöhemmin vieläkin halvemmalla,kun totuus iskee päin päsiä tai tulee vaikkapa kuolema ja korjaa ja perilliset myy mellevin alennuksin.
Sellaiset fantasiat tulilla.
Perilliset eivät peri mitään suunnilleen 40 vuoteen, eikä minulla ole mitään tarvetta myydä polkuhintaan. Asuntoja minulla on useampia.
Miltä tuntuu olla rommaaja, joka ei koskaan saa omaa asuntoa?