Minimilämpötila 20 astetta kerrostaloissa on määritetty keskimääräisten MIESTEN hyvinvoinnin mukaan. Naiset palelee.
Lämpöstandardit on historiallisesti suunniteltu miesvaltaisesta näkökulmasta. Nykyään tätä kritisoidaan ja lämpöviihtyvyyttä pyritään mallintamaan yksilöllisemmin.
Mutta kyse ei ole tietoisesta syrjinnästä, vaan vanhasta tutkimuspohjasta + energiataloudellisesta kompromissista.
Ja käytännön tasolla: 20 C on täysin ymmärrettävästi monelle naiselle kylmä sisälämpötila asunnossa. Tämä on ongelma kerrostaloissa, joissa ei voi itse lisätä lämpöä.
Kommentit (55)
20 astettahan on jo tosi hyvä. Mun kämpässä on varmasti vähemmän.
Taas yksi esimerkki yhteiskunnassa vallitsevista patriarkaalisista sortorakenteista.
Taistelu naistenoikeuksien puolesta ei ole turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Termostaatit irti ja esisäätöä säätämään. Lopeta vinkuminen.
Onko ADHD hössöttäjä-tyhmyrillä lisää huonoja ideoita, joiden jälkeen muutkin huomaavat tyhmyytesi?
Meillä ilppi. Maksetaan sitten itse sähkö. Rivarissa asutaan ja kaukölämoö.
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi esimerkki yhteiskunnassa vallitsevista patriarkaalisista sortorakenteista.
Taistelu naistenoikeuksien puolesta ei ole turhaa.
Todellakin on. Patteria voi kerrostaloissakin kääntää tyhmempikin mies pienemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Minulle riittää 20-21 hyvin ja makuuhuoneessa 18-19 olen nainen.
Hylkeilläkin rasvakerros kummasti lämmittää, tarkenee vaikka kylmässä vedessä.
Nainen on hyvä ja maksaa enemmästä lämmöstä, jos sitä tarvitsee. Kerrostalossa sähkölämmittimen pistotulppa vaan seinään, niin kyllä sitä lämpöä saa.
Vierailija kirjoitti:
Laita vaatetta päälle ja lopeta valitus
Juuri niin, uskomatonta tyhjän nillitystä ja vaaditaan lisää lämpöä ja energian tuhlausta kun asian voi yksinkertaisesti korjata niin että laittaa riittävästi vaatetta päälle.
Ongelma on pelkkää nykyajan ihmisten kermap3rseisyyttä ja tyhjän valitusta.
Jos on kylmä akat, siihen on tehokas, halpa ja yksinkertainen konsti:
MENKÄÄ T Ö I H I N !!!!! ja ottaakaa liikkeestä lämpö!
Se että on kylmä, se on jumalan tapa sanoa että hän (luoja) ei laiskoja elätä, jos syödä meinaa, on tehtävä töitä elantonsa eteen!
Vierailija kirjoitti:
17c, lapsiperhe. Kaikki viihtyy. Kannattais varmaan liikkua enemmän, ei kuulosta terveeltä jos 20c palelee. Verenkierrossa jotain vikaa?
Laitonta, jos terveyslautakunta saisi tietää laitettaisiin koko mörskä asumiskieltoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näköjään läskit naiset ja miehet vastaavat...
Tiesitkö että
hyvä aineenvaihdunta = hoikka ja on kuuma
Heikko aineenvaihdunta = lihava ja palelee
Ai, ja kesällä taas kuumasta valittavat on läskejä. Miten se nyt sitten on?
Vai olisiko niin, ettei se paino vaikuta siihen paleleeko herkästi vai kärsiikö kuumuudesta?
19, 6 on nyt lämpötila ja on hyvä. Paino 57 kg, kun sitäkin näköjään on ketjussa vatvottu.
Nuorempana kestin korkeampia lämpötiloja, mutta nyt vaihdevuosiaikaan en kestä ollenkaan.
N50
Juuri näin. Naiselle 24-26 on hyvä. Voi myös vetää ikkunoista jolloin ei riitä edes 24.
Ap:lla on kilpirauhasen vajaatoiminta, silloin palelee ja lihoo.
"Kilpirauhashormonin puute hidastaa aineenvaihduntaa, mistä seuraa väsymystä, paleluherkkyyttä, painonnousua, ummetusta, sydämen sykkeen hidastumista, muistiongelmia ja ihon kuivumista. Usein esiintyy turvotusta silmissä, kasvoissa ja säärissä."
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00667
Kilpirauhasen liikatoiminnassa päinvastoin laihtuu ja hikoilee.
"Liikatoiminnan yleisimmät oireet ovat sydämen tykytys, hermostuneisuus, lisääntynyt hikoilu, lämmönsiedon heikentyminen, painon lasku."
T. Hoikka nainen, joka ei viihdy liian kuumassa sisälämpötilassa