Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minimilämpötila 20 astetta kerrostaloissa on määritetty keskimääräisten MIESTEN hyvinvoinnin mukaan. Naiset palelee.

Vierailija
11.02.2026 |

Lämpöstandardit on historiallisesti suunniteltu miesvaltaisesta näkökulmasta. Nykyään tätä kritisoidaan ja lämpöviihtyvyyttä pyritään mallintamaan yksilöllisemmin.

Mutta kyse ei ole tietoisesta syrjinnästä, vaan vanhasta tutkimuspohjasta + energiataloudellisesta kompromissista.

Ja käytännön tasolla: 20 C on täysin ymmärrettävästi monelle naiselle kylmä sisälämpötila asunnossa. Tämä on ongelma kerrostaloissa, joissa ei voi itse lisätä lämpöä.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on valitettavasti oikeassa 

Vierailija
22/55 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin pitäisi miettiä, että miten naiset voisivat itse maksaa tämän erotuksen? Myös eläkkeistä naiset voisivat maksaa enemmän, kun elävät kauemmin. Samoin terveydenhoidosta voisi maksaa sen käytön mukaan, naiset siis paljon enemmän kun käyttävätkin palveluja paljon  enemmän. Sukupuolten välisen tasa-arvon takia muutokset olisivat todella tarpeen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Meilläkin on liian kylmä ja lisäksi vetää hillittömästi. Eikä auta vaikka termostaatit ottaisi irti. Patteriin ei tule enempää lämpöä. Kärsin niin suunnattomasti ja voin huonosti.

Vierailija
24/55 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä logiikalla naiset palelee enemmän kuin miehet? Ihan päinvastoihan se enimmäkseen on, miehet niitä vilukissoja on. Tunnen monta vilukissamiestä, itse taas olen nainen ja voin kulkea pakkasessa t-paita päällä hyvän aikaa. 

Vierailija
25/55 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta asunnossani on liian lämmintä, tuulettelen joka päivä kovilla pakkasillakin. Nautin kun kylmä ilma pölähtää sisään. 

Vierailija
26/55 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatasko nyt vähän voimaantua?

Vitut, uhriutuminen on kivempaa.

Vierailija
27/55 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipäs yleistetä. 18 astetta on ihan riittävä lämpötila.

Vierailija
28/55 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen ja nukun iglussa parvekkeella kun asunnossa +20c lämmintä.

Vierailija
29/55 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on valitettavasti oikeassa 

Puhu vaan pmasta puolestasi. Minut on ainakin luotu kylmiin olosuhteisiin. Nainen olen. Kuulun niihin suomalaisiin joissa virtaa siperia-dna:ta, niin eihän tämä edes yllätä. 

Vierailija
30/55 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopiva lämpö on 19-20 neuletta ja liikettä jos tuntuu kylmältä. Kehoa voi myös totuttaa viileään"

Ei mulla ole 19 neuletta, kahdestakymmenestä puhumattakaan. Eikös se ole aika tönkkö olo kymmenenkin villapaitaa päällä?

Vierailija
31/55 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on oikeassa. 

Vierailija
32/55 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

+20 kylmä naiselle??!! Haista ap pitkä paska.

🥵

Vierailija
33/55 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita vaatetta päälle ja lopeta valitus

Vedä sinä läskimaha vaatteesi parvekkeelta alas. 

Vierailija
34/55 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toisin päin. Mies on vilukissa ja minulle nyt talvella ohuin mahdollinen peitto on hyvä, kun pakkasten mentyä sekin tuntuu olevan liikaa. Teen koneella töitä t-paita päällä, himpun vajaa 21 lämpöä. Nyt olen jo siirtynyt sohvalle pötköttelemään, mutta edelleenkään en ole pukenut pitkähihaista, jaloissa tosin on pitkät villasukat collareiden päällä. Nyt kun ei ole enää niin kova pakkanen, tuntuu että kävellessä tulee jo liian lämmin pitkässä toppatakissa, jonka puen sisävaatteiden päälle. Siedän kuitenkin hyvin myös lämpöä, ei ole ongelmaa kävellä tai pyöräillä helteessäkään pitkiä matkoja, kunhan on tarpeeksi vähän ja löysää päällä ja tuuli ihanasti viilentää. Olen asunut aiemmin vuosia Thaimaassa ja siellä oli parasta kun ilmastoinnilla sai sisätilat todella viileiksi ja ulkona sai nauttia helteestä.

Vierailija
35/55 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tämä tieto että naiset muka tarvitsevat enemmän lämpöä kuin miehet? Lähde?

Vierailija
36/55 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yhteiskunnan tuilla eläville vuokralaisille riittäisi 10 talvella ja 40 kesällä

Mene sinä miesrotta halkomaan jalkojasi halkovajaan ja lämmitä vettä lapsillesi, etteivät haise koulussa.

Vierailija
37/55 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

matalampi huonelämpötila vähentää hiilidioksidipäästöjä. naisethan noita viherasioita haluavat.

Naisten mielestä maailma pitää pelastaa, mutta sisällä pitää olla lämmin ja lentokoneella on ihan pakko suhata ympäri maailmaa.

Vierailija
38/55 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta asunnossani on liian lämmintä, tuulettelen joka päivä kovilla pakkasillakin. Nautin kun kylmä ilma pölähtää sisään. 

Minä taas haen parvekkeelta kärpäsiä syötäväksi. Ne tulevat akakerrasta kun naapurin parvekkeella ruumiit välillä sulaa 🤭🤤

Vierailija
39/55 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin olen pystynyt kerrostalossa muuttamaan lämpötilaa lämpöpattereita säätämällä.

Vierailija
40/55 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ihmisen mallina ei koske vain lämpötilan säätämistä.

https://www.wsoy.fi/kirjat/nakymattomat-naiset/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan