Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun katsoo noita Italian olympialaisia, ymmärtää kuinka ankeaa Suomen luonto on

Vierailija
11.02.2026 |

Pelkkää tasaista peltoa sekä puupeltoa jonka välissä jotain ankeaa risukkoa. Kunnon luontoa et löydä mistään.

Kommentit (240)

Vierailija
41/240 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On Suomessakin puolensa. Järvimaisemat ja niin edelleen.

On kuitenkin totta, että mitään alppimaisemien veroista ei Suomesta löydy. Olen aina ihmetellyt, kun jotkut tuttunikin hehkuttavat tunturilappia. Eihän ne maisemat vedä lainkaan vertoja Alppien jylhyydelle. Sama juttu saariston kanssa. Ihan kaunista kesäisin, toki. Mutta kun vertaa Egeanmeren saaristoon... Voi voi.

Ovat kohteliaita, suomalaiset ovat suoria ja läväyttävät totuuden aina pöytään.

Vierailija
42/240 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No sä et kovin paljon ole sitten matkustanut ilmeisesti."

Itse asiassa olen. Ja rakastan mm. Alppeja, Italian maaseutua, Skotlantia, Norjaa, USA:n monia osia jne. Mutta silti myös Suomesta löytyy hienoja ja persoonallisia paikkoja. Ja samaa ovat sanoneet monet ulkomailta tuleet vieraani.

"Upeampaa järvimaisemaa löytyy mm. Kanadasta"

Mutta ei ollenkaan niin joka nurkasta kuin Suomessa. Olen vienyt melkoisen määrän ulkomaalaisia ystäviä ja tuttavia mm. mökilleni täällä Suomessa ja aika poikkeuksetta ovat pitäneet sitä ainutlaatuisena kokemuksena. Varsinkin kun kuulevat että todella isolla osalla Suomelaisista on mahdollisuus omaan mökkiin järven rannalla.

"Suomessa olen kyllä käynyt Inarinjärvet ja järvi-Suomet läpi, mutta se ei kertakaikkiaan ole niin komeaa mitä muualta löytyy."

No sinä arvostat suurieleistä komeutta, jotkut muut arvostavat myös muita asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/240 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Alpit on kaunis ja hulppea paikka ja sen tietää kaikki."

Alpit on vain pieni osa Italiaa. Kyllä siellä on paljon ihan tavallista moottoritienlaitaa ja peltihallia.

Suomessa ei ole lainkaan mitään poikkeuksellisen kaunista. Vain tasaista talousmetsää. 

Tulepa tänne Keski-Suomeen. Ei ole tasaista tylsyyttä vaan mäkistä maata.

Vierailija
44/240 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen luonto on samanlainen vitsi kuin maailman onnellisin kansa. :D

Vierailija
45/240 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No sä et kovin paljon ole sitten matkustanut ilmeisesti."

Itse asiassa olen. Ja rakastan mm. Alppeja, Italian maaseutua, Skotlantia, Norjaa, USA:n monia osia jne. Mutta silti myös Suomesta löytyy hienoja ja persoonallisia paikkoja. Ja samaa ovat sanoneet monet ulkomailta tuleet vieraani.

"Upeampaa järvimaisemaa löytyy mm. Kanadasta"

Mutta ei ollenkaan niin joka nurkasta kuin Suomessa. Olen vienyt melkoisen määrän ulkomaalaisia ystäviä ja tuttavia mm. mökilleni täällä Suomessa ja aika poikkeuksetta ovat pitäneet sitä ainutlaatuisena kokemuksena. Varsinkin kun kuulevat että todella isolla osalla Suomelaisista on mahdollisuus omaan mökkiin järven rannalla.

"Suomessa olen kyllä käynyt Inarinjärvet ja järvi-Suomet läpi, mutta se ei kertakaikkiaan ole niin komeaa mitä muualta löytyy."

No sinä arvostat suurieleistä komeutta, jotkut muut arvostavat myös muita asioita.

Luuletko ihan oikeasti, että sulle kehtaa ulkomaalainen tuttava sanoa suoraan, ettei tää nyt niin ihmeellistä ole? Tätä suomalaiset eivät tunnu käsittävän, ettei sanota suoraan mitä ajatellaan.

Vierailija
46/240 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen aina ihmetellyt, kun jotkut tuttunikin hehkuttavat tunturilappia. Eihän ne maisemat vedä lainkaan vertoja Alppien jylhyydelle. "

No sinä ajattelet että niiden pitää olla komeita ja jylhiä samoilla mittareilla. Lappi on pohjoisen tundraluontoa joka on jo lähtökohtaisesti erilaista. Sen komeus on juuri se pohjoisen karuus ja pitkät avarat autiot maisemat, Alpit taas juuri näyttävän jylhiä ja sen alueen luontoa mutta eivät samalla tavalla kaikesta syrjässä olevaa.

Vierailija
47/240 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alpit on vain pieni osa Italiaa. Kyllä siellä on paljon ihan tavallista moottoritienlaitaa ja peltihallia.

Suomessa ei ole lainkaan mitään poikkeuksellisen kaunista. Vain tasaista talousmetsää. 

Tulepa tänne Keski-Suomeen. Ei ole tasaista tylsyyttä vaan mäkistä maata.

Olen asunut Keski-Suomessa. Se on metsäteollisuuden miehittämä hyvin pitkälti.

Vierailija
48/240 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä aloittaja aikoo tehdä asian korjaamiseksi?

Aloittajasta en tiedä, mutta mä muutan Italiaan!

Vierailija
49/240 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskieurooppalainen metsä on pääosin todella tylsä. Puita ja pöheikköä sekä kuivaa kariketta.

Vierailija
50/240 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen aina ihmetellyt, kun jotkut tuttunikin hehkuttavat tunturilappia. Eihän ne maisemat vedä lainkaan vertoja Alppien jylhyydelle. "

No sinä ajattelet että niiden pitää olla komeita ja jylhiä samoilla mittareilla. Lappi on pohjoisen tundraluontoa joka on jo lähtökohtaisesti erilaista. Sen komeus on juuri se pohjoisen karuus ja pitkät avarat autiot maisemat, Alpit taas juuri näyttävän jylhiä ja sen alueen luontoa mutta eivät samalla tavalla kaikesta syrjässä olevaa.

Joku nauttii siitä, että saa kävellä Kuun pinnalla tyhjyydessä, toinen nauttii vehreästä ja elävästä luonnosta 🤷🏼

Vierailija
51/240 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä hassua, ettei maailman monista upeista paikoista voi nauttia mollaamatta Suomea. 

Että aloittajankin oivallus on, että Suomi on ankea paikka, sen sijaan, että oivaltaisi ykskantaan Italian ja vuoriston olevan hienoja.

Vierailija
52/240 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella on tuo synnyinmaan kurimus, ja automaattisesti ajatellaan miten upeita maisemat on muualla! Saattavat ollakin, kun ensi kertaa näkee, mutta asuukohan aloittaja vika puolella Suomea, kuvaus sopii jonnekin Pohjanmaalle!

Vierailija
53/240 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luuletko ihan oikeasti, että sulle kehtaa ulkomaalainen tuttava sanoa suoraan, ettei tää nyt niin ihmeellistä ole?"

Kyllä ihmisistä yleensä näkee ovatko he tosissaan vai sanovatko vain kohtaliaisuuksia. Ja jos esim. ne italialaiset tuttavat tulevat ensi kesänä kolmatta kertaa Suomeen niin tuskin ihan vain kohteliaisuuttaan täällä ravaavat.

Ja joka maassa eri ihmiset tykkäävät eri asioista. Joku tykkää siitä jylhästä ja näyttävästä, toinen arvostaa hiljaisuutta ja luonnon rauhaa. Eikä tietenkään jokainen ulkomaalainen ihastu Suomeen. Ei mihinkään maahan jokainen ihastu. Ei näissä ole mitään yhtä totuutta kuten yrität sinnikkäästi väittää.

Vierailija
54/240 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen luonto on samanlainen vitsi kuin maailman onnellisin kansa. :D

Kohta on lounasaika ja saat taas lautasellisen ravitsevaa kaalisoppaa. Menee tuo nälkäkiukku ohi.

Vierailija
55/240 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä aloittaja aikoo tehdä asian korjaamiseksi?

Aloittajasta en tiedä, mutta mä muutan Italiaan!

Hyvää matkaa.

Vierailija
56/240 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa on myös enemmän susia kuin Suomessa, eikä niitä pelätä hysteerisesti. On tää kyllä aikamoinen vitsi tää suomalaisten erityinen luontosuhde.

Vierailija
57/240 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen reissannut ympäri maapalloa, kaikki mantereet on käyty läpi. Myös Alpeilla olen käynyt usein, viimeksi viime syksynä mm. Cortinassa ja Anterselvassa. Olen kolunnut Suomea. Kaikkialla on ollut nättiä, mutta missään muualla en ole ollut niin onnellinen kuin istuessani UKK-puistossa selkä kiinni ikivanhassa petäjässä istuen ja kahvikuppi kourassa. Ei niin ristin sielua missään, on vain hiljaisuus. Sitä hiljaisuuden ja oman tilan luksusta ei missään muualla ole. Esim. Alpeilla vituttaa se, että siellä on niin järkyttävän paljon porukkaa.

Vierailija
58/240 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku nauttii siitä, että saa kävellä Kuun pinnalla tyhjyydessä, toinen nauttii vehreästä ja elävästä luonnosta 🤷🏼

Keskieuroopassa on suurimman osan vuodesta kaikkea muuta kuin vehreää.

Vierailija
59/240 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tarpeeksi pitkälle tarpoo, saa Lapissa tosiaan tuntea olevansa syrjässä kaikesta. Kaukana muista ihmisistä. Ymmärrän, jos pitää sellaisesta tunnetilasta. Mutta miten se tekee ympäristöstä yhtään sen esteettisemmän?

Vierailija
60/240 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy katsomassa äläkä luota tv-kuvaan.

Eri. Minä olen käynyt monta kertaa katsomassa ja kyllä ap on oikeassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan