Miksi kukaan ei nykyään sano harrastavasa liikuntaa vaan kaikki "urheilee"
kaiken pitää olla nykyään tavoitteellista ja mitattavaa ja kilpaillaan vähintään itsensä kanssa. Onko epätrendikästä sanoa harrastavansa liikuntaa? Miksi kaikki sanoo nykyään urheilevansa?
Kommentit (15)
En urheile vaan harrastan liikuntaa.
Ja kenenkään harrastus ei ole enää HÖLKKÄ vaikka valtaosa juoksuharrastajista hölkkää eikä juokse.
Mun kuplassa on kyllä yleisempää harrastaa liikuntaa kuin urheilla. Vaikka siis olenkin entisen (jo lopettaneen) urheilijan äiti.
Eikös ne sporttaa? Oli uusi sana, minkä vasta kuulin.
No enpä ole koskaan ajatellut, että noissa olisi jotain eroa. En ylipäänsä puhu minkään harrastamisesta, koska ei vaan sovi suuhuni. Kannattaa muistaa, että kieli muuttuu, ei siinä mitään kummempaa ole välttämättä taustalla.
Pistän paremmaksi. En harrasta yhtään mitään, vietän vain vapaa-aikaani eri tavoin. Teen muun muassa musiikkia mutta en harrasta sitä, luen kirjoja mutta en harrasta kirjojen lukemista, kävelen luonnossa mutta en mitenkään erityisesti. Harrastus tarkoittaa nykyään tavoitteellista toimintaa jossa käydään tietty määrä tunteja Viikossa. En tee mitään tuolla tavoin vaan teen silloin kun huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja kenenkään harrastus ei ole enää HÖLKKÄ vaikka valtaosa juoksuharrastajista hölkkää eikä juokse.
Ei tosiaan. He sanovat treenaavansa tavoitteellisesti puolimaratonille. Kuulostaa tärkeämmälle.
Ketkä kaikki, ap?
Mä harrastan voimaharjoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Kieli muuttuu. Hölkkä oli aikansa hitti ja jäi historiaan yhtä aikaa takatukan kanssa. Sehän jo kuulostaakin miestissien hölskymiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne sporttaa? Oli uusi sana, minkä vasta kuulin.
Mitä vi......?
Mä joogaan epätavoitteellisesti. En ole hyvä joogassa, olen kankea ja pullukka, mutta saan siitä hyvää oloa.
Typeriä käsityksiä teillä suomen kielen sanoista ja niiden merkityksistä. Johtuisiko liian vähäisestä lukuharrastuksesta etenkin miessukupuolen keskuudessa?
Purrakin totesi, että persut eivät näköjään osaa numeroita äänestyslippuun kirjoittaa. Ja kaikki me olemme huomanneet, ettei persulle kannata kolmea, neljää sanaa pitempää lausetta kirjoittaa, koska sen työmuisti täyttyy.
Minä harrastan nimenomaan liikuntaa ja kuvailen itseäni liikunnalliseksi ihmiseksi. Harrastan sekä kuntoliikuntaa että kohtalaista mutta säännöllistä voimaharjoittelua, ja näitä molempia sanon liikunnaksi.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
up