Onko mun lapsi ainoa eskarilainen, jolla ei ole suksia?
Jotenkin tuntuu vaan hassulta hankkia noin pienelle lapselle sukset, joita käytetään vain se muutaman kerran talvella. Ja seuraavana talvena on jo pienet. Ei meillä oo varaa tommoiseen.
Luistimet kyllä löytyy. Joutuuko lapsi kiusatuksi eskarissa, jos on ainoa jolta puuttuu sukset?
Kommentit (73)
Mun serkku on luokanopettaja ja varmaan tällä hetkellä puolella hänen luokkansa penskoista ei ole edes asianmukaista talvivaatetusta. Tämä hyvätuloisella pientaloalueella. Samoilta puuttuu sukset ja luistimetkin. Syyksi vanhemmilta tulee sitä, että ei meidän JennaPetteri halua hiihtää/luistella niin ei hänen tarvitse! Meidän UunoStiinalla on ADHD niin ei se jaksa keskittyä pukemiseen! Tavallaan vierittävät syytä lapsen niskoille.
Kun taas me oltiin lapsia 90-00-luvuilla, niin ne joilla oli näin huonosti asiat, olivat todellakin huonoista perheistä.
Perheissä oli köyhyyttä ja päihdeongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun serkku on luokanopettaja ja varmaan tällä hetkellä puolella hänen luokkansa penskoista ei ole edes asianmukaista talvivaatetusta. Tämä hyvätuloisella pientaloalueella. Samoilta puuttuu sukset ja luistimetkin. Syyksi vanhemmilta tulee sitä, että ei meidän JennaPetteri halua hiihtää/luistella niin ei hänen tarvitse! Meidän UunoStiinalla on ADHD niin ei se jaksa keskittyä pukemiseen! Tavallaan vierittävät syytä lapsen niskoille.
Kun taas me oltiin lapsia 90-00-luvuilla, niin ne joilla oli näin huonosti asiat, olivat todellakin huonoista perheistä.
Perheissä oli köyhyyttä ja päihdeongelmaa.
#turvaruoka
Vierailija kirjoitti:
Laiskat vanhemmat ei esittele lapsille hiihtoa, joka on ihan suomalaiseen talveen, talviurheiluun, historiaan, kulttuuriin, perinteisiin jne kuuluva perusasia. Vähän kuten mustikoiden poimiminen metsästä, onkiminen jne. Vaatii tosiaan hieman sitä toimeen ryhtymistä kun ei kotisohvalta käsin onnistu. Eipä siinä sen kummempaa.
Ai nyt jo onkiminenkin on pakollista. Milloinkohan tulee Hesariin artikkeli, jossa ihmetellään, että miksi kaikilla perheillä ei ole onkivapoja ja miksi vanhemmat on niin laiskoja, ettei vie lastaan onkimaan kaksi kertaa viikossa?
Tavattoman monta talviretkeä, yms jouduttiin perumaan kun parilla lapsella ei ollut milloin mitäkin, jne. Ja nämä myös kiusasi muita lähes alakoulu ajan. Nyt toinen näistä uhriututu 4 lapsen yhärinä kun tukia leikataan. Vahingonilo on iloa puhtaimillaan. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheissä oli köyhyyttä ja päihdeongelmaa.#turvaruoka
Joo ne oli parempia aikoja, kun keittäjä seisoi pöydän päässä vahtimassa, että kaikki syödään, ja jos tulee ylös, ei kun syödään sekin.
t. lapsuus ysärillä, syömishäiriö 10 v alkaen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Missäs niitä sitten säilytetään? Tulee hintaa jo siitäkin, että pitää vuokrata varasto halvoille suksille ja monoille".
Eivät todellakaan vie isoa tilaa pystyssä säilytettynä. Kai teillä nyt jokin varasto on?
Pieni kylmä ulkovarasto, jossa säilytetään myös kaikkien polkupyörät. Ei sinne paljon muuta mahdukaan.
Kuten jo sanottua joillekin kaikki on vaikeaa ja se näkyy myös heidän lapsissa. Nämä ovat sitten niitä jotka huutaa kovimpaan ääneen yhteiskunnan eri arvoisuudesta, kun yhyeiskunta ei heille sitä polkua silota.
Kaikkea ei ole pakko omistaa. Montako kertaa siellä eskarissa käydään hiihtämässä? Meillä ainakin aikataulut kerrotaan sen verran ajoissa, että ehtii käydä hakemassa välineet vuokraamosta, jota käytetään muutenkin hiihtämässä käydessä. Kaupungeissa asunnot ovat pieniä, eikä eteiset ole mitään halleja, joissa mahtuu säilyttämään kaikkea mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öööh, ei kai vuonna 2026 lapset enää hiihdä tai luistele? Nykyään kaikki tehdään tietokoneella tai älypuhelimella.
Kyllä, luuseriperheissä näin. Provohan tämä viestisi oli, mutta valitettavasti myös totta monissa perheissä.
Ei ole edes provo, ei luistelu tai hiihto ole nykypäivää, paitsi jos itse haluaa harrastaa vapaa-ajalla.
Yllättikö, että ihmisillä on erilaisia kiinnostuksen kohteita? Meidän perheessä kaikki tykkää hiihtää ja muista talvilajeista. Eikä me yksin käydä lätkääkään pelaamassa.
Ne erilaiset kiinnostuksenkohteet näyttää olevan ongelma silloin kuin se kiinnostuksenkohde ei ole luistelu tai hiihto.
Meidän lapsilla on sukset, mutta eipä niitä juuri käytetä.
Omat vanhempani pakkohiihdättivät minua lapsena, tehtiin liian pitkiä lenkkejä, jos ei jaksanut, huudettiin ja räyhättiin. Eväitä ei ollut mukana. Tulin useasti itkien laduilta kotiin. Lopetin hiihtämisen teini-iässä ja sen jälkeen en ole koskenut suksiin.
Setäni (samaa hiihtoniiloporukkaa vanhempieni kanssa) perustelee hiihtotaitoa sillä, että täytyy osata hiihtää, jos tulee sota. Just.
Meillä harrastetaan sisä- ja ulkoliikuntaa kesät talvet. Mutta emme hiihdä. Jokainen tyylillään :)
Ja sitten vielä se, että koulussa ei ole hiihdetty tänä talvena kertakaan, koska lunta ei ole riittävästi, jotta lähilatu olisi riittävän hyvässä kunnossa.
Ja ennen kuin joku huutaa, että huonosti menee, niin kiitos, ei mene.
Se on jokaiselle lapselle tärkeää, että jo kotona ulkoillaan, hiihdetään ja luistellaan. Liikunnallinen elämäntapa on satsaus tulevaisuuteen.
Sitten kun lapsi osaa luistella ja hiihtää jo eskarissa ja koulussa, se on mukavaa, kun pärjää eikä oo aina ryhmän huonoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta aika perusjuttu kuten pulkka, pyörä, uikkarit, luistimet jne. Ja antaa vähän laiskan vanhemman vaikutelman jos ei sitä vertaa viitsi lapseen panostaa, että ne sukset hankkii ja mahdollistaa lapselle noinkin perusasian kokeilemisen. Ei maksa suksipaketit käytettynä kuin 10-30€ ja sen saman saat kun myyt ne seuraavana vuonna eteenpäin. Viitsimisestä kiinni.
Mistä noin halvalla saa? Täällä päin kaikki suksipaketit monoineen maksaa lähemmäs satasen jos ei enemmänkin. Ap
Katso torista tai oman alueesi facebook-kirppikseltä. Me olemme ostaneet lähes kaikki perheen talviurheiluvälineet käytettynä. Ekologista ja edullista.
Voi ap eli Pihla sua. Olet threadsissa kertomassa samaa. Olisit vienyt lapsen hiihtokouluun.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsilla on sukset, mutta eipä niitä juuri käytetä.
Omat vanhempani pakkohiihdättivät minua lapsena, tehtiin liian pitkiä lenkkejä, jos ei jaksanut, huudettiin ja räyhättiin. Eväitä ei ollut mukana. Tulin useasti itkien laduilta kotiin. Lopetin hiihtämisen teini-iässä ja sen jälkeen en ole koskenut suksiin.
Setäni (samaa hiihtoniiloporukkaa vanhempieni kanssa) perustelee hiihtotaitoa sillä, että täytyy osata hiihtää, jos tulee sota. Just.Meillä harrastetaan sisä- ja ulkoliikuntaa kesät talvet. Mutta emme hiihdä. Jokainen tyylillään :)
Ja sitten vielä se, että koulussa ei ole hiihdetty tänä talvena kertakaan, koska lunta ei ole riittävästi, jotta lähilatu olisi riittävän hyvässä kunnossa.
Ja ennen kuin joku huutaa, että huonosti menee, niin kiitos, ei mene.
Meillä hiihdettiin ala-asteella aina talvella liikunnassa oli latua tai ei. Siellä kynnöspellolla vedettiin lenkki ja koulun pihalla harjoiteltiin luisteluhiihtoa (ihan sama mitkä sukset oli). Olisipa joskus ollut sisäliikuntaa tai vaikkapa luistelua mutta ei. Sen jälkeen olen hiihtänyt ehkä kahdesti.
Lapsen olen kyllä opettanut hiihtämään ja on käynyt isänsä kanssa hiihtämässä. Itse taas olen hoitanut luistelemisen, koska lapsen isä ei sitä hallitse.
Yllättikö, että ihmisillä on erilaisia kiinnostuksen kohteita? Meidän perheessä kaikki tykkää hiihtää ja muista talvilajeista. Eikä me yksin käydä lätkääkään pelaamassa.