Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sellaista teit/jouduit tekemään lapsena, mitä et enää omien lastesi kanssa tee?

Vierailija
10.02.2026 |

Itse kävin vanhempieni kanssa mustikkametsässä. Vanhemmilla oli kymmenen ämpäriä aina mukana ja pois ei saanut lähteä, ennenkuin ämpärit oli täynnä. 

Siinä sitten täytyi yrittää keksiä moneksi tunniksi metsässä tekemistä. 

Itse en oo kertaakaan käynyt kunnolla mustikkametsässä lapsen kanssa. Appivanhempien mökkimetsästä ollaan kesäisin vähän mustikoita kerätty muovimukiin, siinä se.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

syömään läskit lihasta. istuin kylmän lautasen ääressä joskus yli tunnin, kunnes äiti vapautti. isä maalta köyhistä oloista.

....oli lisäksi liiaanpieni pipo, nälkää kylmää, likaista  kamalaa aaaaa

Vierailija
22/65 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna telkkarin pyöriä päällä päivät pitkät kiinnittämättä huomiota siihen tuijottavatko lapset sitä vai eivät (vaikka meidän nykyajan vanhempien muka pitäisi olla niitä ruutuvanhempia) tai tuleeko sieltä lapsille sopivaa materiaalia.
Jätä lapsia yksin valvomatta pihalle tai käske heidän mennä yksin huoneeseensa jos heitä itkettää tai suututtaa.

Siitä tulee elinikäiset traumat jos lapsen tunneilmaisua rajoitetaan tai jos lapsi jätetään yksin huoneeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukitse lastani huoneeseensa jos häntä kiukuttaa kuten isäni minulle teki.

Vierailija
24/65 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna telkkarin pyöriä päällä päivät pitkät kiinnittämättä huomiota siihen tuijottavatko lapset sitä vai eivät (vaikka meidän nykyajan vanhempien muka pitäisi olla niitä ruutuvanhempia) tai tuleeko sieltä lapsille sopivaa materiaalia.
Jätä lapsia yksin valvomatta pihalle tai käske heidän mennä yksin huoneeseensa jos heitä itkettää tai suututtaa.

Siitä tulee elinikäiset traumat jos lapsen tunneilmaisua rajoitetaan tai jos lapsi jätetään yksin huoneeseen.

Niinkö tullooo.... 😂😂😂😂

Vierailija
25/65 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukitse lastani huoneeseensa jos häntä kiukuttaa kuten isäni minulle teki.

Nykyään onneksi ymmärretään ettei lapsi ole rajaton tahallaan vaan siksi koska häntä kiukuttaa.

Vierailija
26/65 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tulee, mutta oli ainakin minun lapsuudessani ihan perussettiä jos oli jo hieman isompi (eli yli 5vuotias) ja olisi jo pitänyt "osata käyttäytyä". Olen syntynyt -85

Vierailija
27/65 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just. Meillä taas lapsiin käytettiin rahaa, ja vanhempiin ehkä vähemmän. Sitten syyllistettiin siitä rahanmenosta. Ostettiin jotain lapselle, ja sitten valitettiin kuinka kallis se oli. Sen jälkeen sanottiin "nyt et saa pitkään aikaan mitään". No ehkä viikon päästä oltiin taas ostamassa jotain ja sama toistui. Alkoi tuntua, että pitäisikö sanoa, etten tarvitse mitään tavaraa tai harrastuksia, kun en jaksanut kuunnella motkotusta.

Meillä oli myös tällaista. 

Vierailija
28/65 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heinätyöt, taimen istutus, kyntäminen, lypsäminen jne. maaseudun moninaiset hommat joita piti alkaa tehdä jo pienestä saakka. Omat lapset ovat kyllä tottuneet marjastamaan, sienestämään ja kalastamaan, ja ensi kesänä heille tulee uusi kokemus kun istutamme koivun- ja kuusen taimia. 

Vierailija
29/65 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ei ole pakko syödä lautasta tyhjäksi eikä meillä ole siivoussulkeisia joka jumalan lauantai.

Vierailija
30/65 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pakota huonolla säällä pihalle. Koulussa tietysti pitää tehdä mitä käsketään ja harrastuksiin on mentävä, mutta inhottavalla kelillä saa jäädä sisälle leikkimään.

Vierailija
31/65 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pakota huonolla säällä pihalle. Koulussa tietysti pitää tehdä mitä käsketään ja harrastuksiin on mentävä, mutta inhottavalla kelillä saa jäädä sisälle leikkimään.

Harrastus on lapsen työtä. Harrastuksessa lapsi oppii kurinalaisuutta ja ryhmässä toimimista jotka ovat tärkeitä oppeja tulevaisuuden kannalta.

Vierailija
32/65 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri laittaa säännöllisesti esikoisensa, nyt 16-vuotiaan, kaitsemaan kuutta vuotta nuorempaa veljeään. Tätä on jossain muodossa tapahtunut koko ajan, kun veli on ollut olemassa. Olen siitä kerran huomauttanut, ja kaverini lähinnä hymyili tyyliin "eipä sitä lapsilta yleensäkään kysellä, mitä he haluavat tehdä".

Vierailija
33/65 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neljännen kommentin viimeinen kappale on siis vastaus ykköselle. Tommoset pakotetut hoitamiset ovat kyllä omiaan pilaamaan sisarussuhteet aikuisikään asti. Toinen on sidottu pienempään, ja toinen saman ikäisenä vapaa eikä voi kuvitellakaan miten helpompi lapsuus hänellä on isompaan verrattuna

Syystäkin se on lasun paikka nykyään jos isosisarus laitetaan pienen hoitajaksi.

Voi hyvänen aika.

Se nyt tosiaan onkin rikos ihmiskuntaa kohtaan, jos lapset laitetaan tekemään jotain hyödyllistä. Ei ihme, ettei niitä nykymaailmaan enää haluta tehdä, kun niiltä ei voi odottaa yhtään mitään apuja mihinkään.

Vierailija
34/65 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee, jos päättää siitä traumat itselleen tehdä. Toisilla lapsilla taas on resilienssiä.

Vierailija
35/65 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

syömään läskit lihasta. istuin kylmän lautasen ääressä joskus yli tunnin, kunnes äiti vapautti. isä maalta köyhistä oloista.

....oli lisäksi liiaanpieni pipo, nälkää kylmää, likaista  kamalaa aaaaa

Itsellä traumatisoi ainakin tuo läskin pakkosyöttö. En kestä sen suutuntumaa, vaan aina piti yökkäillen niellä ne. En pysty vieläkään syömään läskiä enkä tiedä, miksi pitäisi.

Meillä oli myös pakolliset marjankeruut metsästä. Hirveässä helteessä takit ja housut päällä itikoiden takia. Yhtään ei kerätessä saanut syödä ja kaikki pakattiin heti pakkaseen ja tuoreena sai syödä ehkä kourallisen. Itse aikuisena ollaan lapsen kanssa syöty suoraan puskasta ne marjat mitä ollaan löydetty. Ehkä kerran kerättiin piirakkavadelmia kupillinen.

Vierailija
36/65 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan mitään siksi, että vanhempani eivät pakottaneet minua mihinkään mustikkametsään tai oikeastaan tehneet mun kanssa koskaan yhtään mitään. Ei sekään ollut hyvä. Olin tosi yksinäinen. Asuttiin maalla eikä siellä ollut ketään kavereita lähellä. Kattelin paljon telkkaria ja leikin yksin. Itseasiassa katselin sunnuntaina joka Joka kodin asuntomarkkinoita, koska meillä ei ollut videoita ja avoin televisio oli jotenkin lohdullisempaa kuin se täysi hiljaisuus meillä kotona.

Vierailija
37/65 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri laittaa säännöllisesti esikoisensa, nyt 16-vuotiaan, kaitsemaan kuutta vuotta nuorempaa veljeään. Tätä on jossain muodossa tapahtunut koko ajan, kun veli on ollut olemassa. Olen siitä kerran huomauttanut, ja kaverini lähinnä hymyili tyyliin "eipä sitä lapsilta yleensäkään kysellä, mitä he haluavat tehdä".

Jos haluat oikeasti auttaa niin tee lasu. Ties mitä muuta sitten paljastuukaan.

Vierailija
38/65 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heinätyöt, taimen istutus, kyntäminen, lypsäminen jne. maaseudun moninaiset hommat joita piti alkaa tehdä jo pienestä saakka. Omat lapset ovat kyllä tottuneet marjastamaan, sienestämään ja kalastamaan, ja ensi kesänä heille tulee uusi kokemus kun istutamme koivun- ja kuusen taimia. 

Isä laitto miut ajamaan traktorii kun olin jotain 6v, ei meinannu ees jalat polkimil yltää. Kaikkiin töihin piti osallistuu ja kun lähettiin sisarusten kans järvelle uimaan, niin äiti latas maitokärrin täyteen pestävii mattoi. Oppipahan tekeen töitä ilman märisemistä. Eikä meitä jouvettu vahtimaan kun vanhemmat ol aina töissä. Ihme kun kukaan ei pahemmin itteesä satuttanu ja selvittiin elävinä. Omat puoskat on kasvanu kaupungis, mutta onneks ovat hyöki ahkeria eivätkä nirppanokkii. 

Vierailija
39/65 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harrastus on lapsen työtä. Harrastuksessa lapsi oppii kurinalaisuutta ja ryhmässä toimimista jotka ovat tärkeitä oppeja tulevaisuuden kannalta.

Lapsen työtä ovat myös kotiaskareet, ja se lastaan vihaa, joka kotiaskareita ei lapselleen määrää. Sellainen lapsi ei tajua aikuisenakaan, että hommat pitää tehdä.

Vierailija
40/65 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi huomautit asiasta? Missä vika?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi