HS: Amksta ei valmistu tohtoreita
Hs uutisoi että amksta ei voi valmustua tohtoreita. Vihdoinkin järkeä tähän, amk ei ole korkeakoulu, ei ymmärretä korkeaa akatemi perinteitä, yritetään olla maistereita
Kommentit (9)
Amk on korkeakoulu, mutta ei akateeminen sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulu se on.
Vierailija kirjoitti:
Eikö voisi vain puhua ihan rehellisesti korkeammasta ammattitutkinnosta eikä varsinaisesta korkeakoulusta?
Vierailija kirjoitti:
Niin, amk:sta valmistuu tekijöitä - niitä, jotka pitävät yhteiskuntaa pystyssä. Ei paperinpyörittelijöitä tai nenä kirjassa istuvia, jotka eivät tee mitään tuottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulu se on.
Ammattikoulu on eri asia. Googleta.
Vierailija kirjoitti:
No korkeakoulukin se on vain nimellisesti. Leikkikoulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö voisi vain puhua ihan rehellisesti korkeammasta ammattitutkinnosta eikä varsinaisesta korkeakoulusta?
Miksi pitäisi, kun kyseessä on korkeakoulu?
Minä olen myös samaa mieltä, ettei AMK:sta pidä valmistua tohtoreita. Ja olen itse AMK-koulutettu ja hakenut YAMK-tutkintoon. Ymmärrän, että ne rinnastetaan yliopistotutkintoihin siten, että kandin ja AMK:n tutkinnoilla voi olla pätevyys samoihin tehtäviin samoin kuin maisterilla ja YAMK:lla, mutta samoja tutkintoja ne eivät missään tapauksessa ole. AMK on paljon käytännönläheisempi ja sellaisena ihan paikallaan. Tieteellisille tutkinnoille sitten annan oman arvonsa tietysti.
Kaikkia tutkintoja tarvitaan, myös niitä ammattikoulututkintoja. Työtehtäviä on kuitenkin niin monen tasoisia ja monen tyyppisiä. Mutta AMK:sta ei mielestäni ole mikään pakko yrittää tehdä "vale-yliopistoa".
-tietojenkäsittelyn trade
Niin ei varmasti tule lääketieteen tohtoreita valmistumaan tulevaisuudessakaan. Tekniikan tohtoreita taas varmasti voi.
Tämähän oli vain yhden henkilön mielipidekirjoitus.