Suosittele talvikenkiä, jotka eivät ole liukkaat.
En tarkoita nastakenkiä, vaan siistejä esimerkiksi nilkkureita arkikäyttöön. Mikä paras merkki/malli?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Merkistä en tiedä, mutta sellaiset, joissa on kuvioidut ja pehmeät kumipohjat.
Mitä sileämmät ja kovemmat, sitä liukkaammat ne on.
Joidenkin pohjien kumimateriaali on sellaista että se kovettuu pienessäkin pakkasessa ja asialliselta tuntuneet kengät muuttuu luistimiksi. Tätä tapahtuu ihan laatumerkkienkin popoille :/
Vierailija kirjoitti:
Katso sellaisia joissa on pehmeät pohjat ja hyvät "jurmut". Kova muovi on lähtökohtaisesti liukasta.
Tämä. Pohjassa pitää olla kunnollinen kuviointi ja mielellään materiaalina kumi eikä muovi. Muovi ei pidä kunnolla oman kokemuksen mukaan, vaikka siinä olisi jotain kuviointeja. Sileäpohjaiset muovikengät ei ole Suomen talvioloihin tehtyjä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli joskus keskustelu: Kitkat vai nastat? (kengistä siis puhe eikä autonrenkaista).
Vastasin, et mulla nastakengät, mutta ne nastat niin pitkät/korkeat, et jos kauppaan vaikka menee, niin joutuu "lillitelemään" niillä. Ostin sitten kitkat, black-viikonloppuna (hurahdin), liukastelin niillä ja meinasin kaatua, muutaman kerran. Suutuspäissäni heitin ne kaappiin ... olkoot, mokomat. Jatkoin lopputalven vanhoilla Kuomilla. Oli lopulta pakko luopua niistä, kun pohjat jo halkeilivat.
Nyt sitten, kaivoin kaapista ne vanhat kitkat, - jestas, pitoa löytyy, jot hitto! Ainoa mikä niissä on, et kantapäähän saan joskus rakon/auki. Mietin sitä, miksi aina kantapäät? - Tulin siihen tulokseen, et mulla on ilmeisesti sellainen jalkaterän muoto tai iho niin ohut, että kantapäät aina aukeaa. Ja tuo "huomio" jo intistä lähtien.
Suutarilta saattaisi löytyä apua kantapään rakon ehkäisemiseen. On olemassa pehmusteita, jotka voi kiinnittää jalkineeseen. Kannattaa kysyä. Siihen asti suojaa kantapääti leveällä laastarilla ennen uloslähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkistä en tiedä, mutta sellaiset, joissa on kuvioidut ja pehmeät kumipohjat.
Mitä sileämmät ja kovemmat, sitä liukkaammat ne on.
Joidenkin pohjien kumimateriaali on sellaista että se kovettuu pienessäkin pakkasessa ja asialliselta tuntuneet kengät muuttuu luistimiksi. Tätä tapahtuu ihan laatumerkkienkin popoille :/
Kumia on vissiin eri laatuja ja myös jotain synteettisenä kumina myytävää, joka on käytännössä muovia, tai muovin ja kumin sekoitusta?
Ostin joskus lekasta Mil-Tecin maiharit. Yhdet niistä parhaimmistä kengistä, mitä koskaan ollut. Töistä läksin kävelemään kotiin, alkoi satamaan jäätävää tihkua. Olin aluksi varuillani, etten liukastu. Sitten huomasin, et näähän pitää! Muut käveli varovasti (sitä liukastumista peläten?) ja meikä vaan painoi ohi! :)
Toinen niistä kesti n. +900km, sitten se "kantapää auki". Teippasin jesarilla ja jatkoin. Sitten aukesi toisestakin kantapään kohdalta, jesaroin senkin. Yhteensä siinä tuli +1400 kilsaa käveltyä. Askelia? En silloin mitannut (ei ranneketta). Baarissa kerroin tuon, en tarkoittanut lesoilla, kunhan vaan kerroin, kokemuksen. Kaveri sanoi, et sinähän olet kävellyt jo Hangosta Utsjoelle! :) ... Vastasin, et niinkait sitten.
....
Juu, kuullostaa Forrest Gumpilta :)
Vierailija kirjoitti:
Ostin joskus lekasta Mil-Tecin maiharit. Yhdet niistä parhaimmistä kengistä, mitä koskaan ollut. Töistä läksin kävelemään kotiin, alkoi satamaan jäätävää tihkua. Olin aluksi varuillani, etten liukastu. Sitten huomasin, et näähän pitää! Muut käveli varovasti (sitä liukastumista peläten?) ja meikä vaan painoi ohi! :)
Toinen niistä kesti n. +900km, sitten se "kantapää auki". Teippasin jesarilla ja jatkoin. Sitten aukesi toisestakin kantapään kohdalta, jesaroin senkin. Yhteensä siinä tuli +1400 kilsaa käveltyä. Askelia? En silloin mitannut (ei ranneketta). Baarissa kerroin tuon, en tarkoittanut lesoilla, kunhan vaan kerroin, kokemuksen. Kaveri sanoi, et sinähän olet kävellyt jo Hangosta Utsjoelle! :) ... Vastasin, et niinkait sitten.
....
Juu, kuullostaa Forrest Gumpilta :)
Noi on kyllä hyviä pidon puolesta, mutta keston puolesta eivät :D Halpoja kuitenkin. Niitten pohja on useassa mallissa sen verran lötkö ja pehmeä että ovat aika kelvottomat maastokenkinä, mutta talvikengiksi kaupunkiin sopivat just ihan hyvin.
Minulla on tuommoiset Tokmannilta ostetut halpikset. Ei luista, mutta saa kyllä villasukkaa laittaa jos pakkasta enemmän kuin -10
Vierailija kirjoitti:
Kuomakengät ym kotimaiset.
Nykyisissä ei kestä pohjat. Ne ovat niitä EU-pohjia, jotka murentuvat kesäsäilytyksen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Kenkäkaupan myyjillä voisi olla asiallista vinkkiä tähän.
Minulla on Lidlistä ostetut edulliset talvikengät, jotka ovat olleet käytössä noin neljä vuotta. Mahdollisesti pitempään. Minulla on viime vuosina ollut kahdet talvikengät, joita pidän vuorotellen. Lidlin talvikengissä on hyvä pohja, joka pitää hyvin liukkaalla. Poikkeuksena tilanne, jos on pääkallokeli. Viime syksynä Lidlissä myytiin samantapaisia nauhallisia talvikenkiä. Ostin sieltä uudet toivoen, että niissä on yhtä hyvä pohja. Ei ollut, mutta ne olivat kyllä lämpimät. Toiset talvikenkäni ovat suomalaista merkkiä ja ne on ostettu kenkäkaupasta. Pidän Lidlin kuluneita niin kauan, kun ne pysyvät kasassa.
Hyvä pointti noista MilTecin maihareista. Olin tilaamassa/ostamassa toisen parin, niin tietsa "kaatui alta" (xitun ubuntu). Se jäi. Sitten meinasin myöhemmin samaa, niin tuumin, et halvalla hyvää. Valmistaja huomannut sen, ja pudottanut laatua. Toistaiseksi on jääneet ostamatta.
Siriina kirjoitti:
Rieker
Komppaan näitä kitkapohjakenkiä. Mulla jo toiset, ekatkin ovat vielä kunnossa, mutta piti saada talvihautajaisia varten mustat kengät, niin ostin mustat maiharityyppiset Riekerit. Vanhemmat ovat noin 15 v vanhat ja nämä uudemmat yli 5 v ja molemmat hyvässä kunnossa kaikin osin.
Tsekkaa fridhult.fi
Lisäksi Sievi, Pomar, Kuoma yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pomarin Rae nilkkurit
Pomarilla on hyvät pohjat kengissä. Ei nyt nastaa vastaavaa pitoa saa, mutta tarpeeksi hyvät.
Mulla on Pomarilta Kara-malliset. Ne on enemmän maiharit, mutta menee arjessa.
Vierailija kirjoitti:
Tsekkaa fridhult.fi
Lisäksi Sievi, Pomar, Kuoma yms
Kuoman lisäksi ainakin Sievi on tuossa EU-pohjahullutuksessa mukana. Jos on luonnolle hyvää, kukkarolle se ei ole hyvää, kun pitää ostaa uudet kengät joka vuosi.
El Naturalista malli Yggdrasil. Paksut pohjat pitävät jalat lämpiminä. Mielestäni kohtuuhyvä pitokin. Nuo on omat talvisuosikit, laatukengät vuosiksi. Käytettynäkin saattaa löytää.
Vierailija kirjoitti:
El Naturalista malli Yggdrasil. Paksut pohjat pitävät jalat lämpiminä. Mielestäni kohtuuhyvä pitokin. Nuo on omat talvisuosikit, laatukengät vuosiksi. Käytettynäkin saattaa löytää.
Pohjat eivät näissä lahoa mutta päältä menevää saumaa kannattaa säästää vesikeleiltä, tuo voi lähteä vanhetessaan purkautumaan, saa kyllä suutarilla korjattua kuntoon.
Sievistä on hyviä kokemuksia. Ulkona liikkumista paljon, todella paskoissa olosuhteissa, siis nollan molemmin puolin. Mutta voi olla, että ei ole sopivia malleja.