Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sähköautot menevät joidenkin ihon alle?

Vierailija
09.02.2026 |

Esimerkiksi sähköhammasharja, sähkölämmitys tai sähköuuni eivät herätä mitään raivoa.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuisiko siitä, että niiden takia sähkön hinta on se mitä se nyt on?

Ei. 

Turvetta ei saa käyttää siksi korkeat sähkön hinnat.

Vierailija
42/60 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos maailmanlaajuisesti siirryttäisiin laajasti sähköautoihin niin jäisi eräskin valtio ilman tuloja tai tulot putoaisi hurjasti. Valtavat rahat pelissä, kyllä siitä kannattaa maksaa trollitehtaille/puolueille siivu tukea.

Ihan samaa jankuttamista on polkupyöräilyä, raitiovaunuja, kävelykeskustoja tai mitä tahansa vastaan joka ei ole yksityisbensa-autoilua. 

Ja tuulivoimassa sama juttu. Samat raivoajat sitä vastaan kun sähköautoja vastaan.  

Tuulivoima nollassa viikkoja, jostain syystä asennettu myllyjä joissa ei lämmitystä siipien lavoissa... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuva jankkaaminen siitä autosta se on mikä hiertää

Ihan kuin se auton ostajakin muuttuisi hienoksi ihmiseksi vain koska hänellä on sähköauto 

Okei eli kateus.

Taidat olla ulkosuomalainen jos et ymmärrä 

Vierailija
44/60 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos maailmanlaajuisesti siirryttäisiin laajasti sähköautoihin niin jäisi eräskin valtio ilman tuloja tai tulot putoaisi hurjasti. Valtavat rahat pelissä, kyllä siitä kannattaa maksaa trollitehtaille/puolueille siivu tukea.

Ihan samaa jankuttamista on polkupyöräilyä, raitiovaunuja, kävelykeskustoja tai mitä tahansa vastaan joka ei ole yksityisbensa-autoilua. 

Puhut varmaan Norjasta?

Tuo lopun länkytys taas ei liity mitenkään sähkö vs. polttis -asetelmaan vaan yksityisautoilu vs. muut liikkumismuodot.

Pieni ongelma:miljardia ihmistä on vielä ilman sähköliittymää

Vierailija
45/60 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten sähköautossa häiritsee se, että auton perusfunktio, eli kulkeminen paikasta a paikkaan b, onnistuu paremmin mitä enemmän pistät rahaa tiskiin, eli akun koon mukaan. Polttiksien kohdalla näin ei ole, vaan kaikkein halvinkin ritsa suoriutuu mistä tahansa matkasta samassa ajassa kuin kallein. Polttiksen kohdalla rahalla saa lisämukavuutta, mutta sähkärin kohdalla auto ei tavallaan toimi autona kunnolla ennenkuin rahaa on pistänyt tiskiin huomattavan summan. Polttis on paljon demokraattisempi kulkuväline.

Vierailija
46/60 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin ketutti aikoinaan sähköautoilijat.

Vaihdoin itse sitten vanhan dieselini sähköön ja tajusin että hemmetti tällä ajaminen on 60% halvempaa kuin vanhalla autollani. Ja mä ajan paljon, joten tuo ero on niin valtava että vaikka sähköautoni jälleenmyyntiarvo olisi nolla euroa niin olen silti voitolla. Koska työnantaja maksaa alle verottomat kilsat (yli 15k€ vuodessa), on auto mulle myös ansaintaväline.

Auton arvo tippuu nopeasti... akun suojakotelon naarmun myötä sekunnissa. 

Sitä varten ne vakuutukset on olemassa. 

Sähköautoja perustellaan ympäristöystävällisyydellä... tuollainen pikkunaarmun tuhoama auto on kaukana siitä. 

Vierailija
47/60 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hauskaa kun ajaminen  maksaa nykyään enemmän kuin polttomoottorilla.

Vierailija
48/60 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin itse sitten vanhan dieselini sähköön ja tajusin että hemmetti tällä ajaminen on 60% halvempaa kuin vanhalla autollani. Ja mä ajan paljon, joten tuo ero on niin valtava että vaikka sähköautoni jälleenmyyntiarvo olisi nolla euroa niin olen silti voitolla. Koska työnantaja maksaa alle verottomat kilsat (yli 15k€ vuodessa), on auto mulle myös ansaintaväline.

Sähköautoja perustellaan ympäristöystävällisyydellä... tuollainen pikkunaarmun tuhoama auto on kaukana siitä. 

Eräs foordi tuhoutui sellaisen pikkuasian takia kuin öljynvaihtoproppu. Oli vetänyt öljy pitkin teitä kymmeniä metrejä ja siihen sit leikannu kiinni. 
Ei tuokaan näyttäny kovin ympäristöystävälliseltä. 

Vierailija
49/60 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä hintaluokassa nuo vakuutukset on.  Uutisissa ollut että jokatoinen Tesla jää katsastuksessa hylkyyn.  Ei kait vakuutuskaan korvaa jos vasta katsastusmies huomaa.

"Minä viime kesänä ajelin ja joku siellä pohjassa kolahti". Meneekö tuo selitys vakuutusyhtiölle joulun jälkeen hylyn tultua katsastuksessa.

Vierailija
50/60 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh! Onneksi ei ole yksikään auto tullut vielä mun ihon alle. En kestäis niin suurta pattia ja sitä hirveää kiristystä iholla. Riippuu tietysti vähän siitäkin, minne kohtaa ihoa se ajelisi. 

Vierailija
51/60 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt ärsyttävää että toiset näyttää ajavan tuolla vaan ilmaiseksi autolla ja me muut joudutaan tankkaamaan ja maksamaan. 

Vierailija
52/60 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Mua ei sähköautot kiinnosta eikä mua kiinnosta yhtään millä autolla muut ajaa. Muiden autot ei herätä mussa minkäänlaisia ajatuksia.

Vierailija
53/60 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia uusia asioita vastustetaan aluksi kun ne on vieraita.

Vierailija
54/60 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He kokevat jollain tapaa oman elämäntapansa uhatuksi. :D

Niinkö. :D

Vierailija
55/60 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisiä höyryautojakin vastustettiin, sitten vastustettiin ensimmäisiä polttomoottoriautoja. Nyt vastustetaan sähköautoja. 

Vierailija
56/60 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisiä höyryautojakin vastustettiin, sitten vastustettiin ensimmäisiä polttomoottoriautoja. Nyt vastustetaan sähköautoja. 

Luddiitteja, onhan noita ollut jo 1700-luvulta alkaen. 

Vierailija
57/60 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein viitsi ostaa kun olen paljon mökillä ja sinne ei aina ole tietä edes avattu.

Mulle kävi pari vuotta sitten kun ajelin sinne Mitsun Evo X:llä niin pohja viistäen lunta. Seuraavana aamuna kun meinasin lähteä, auto ei suostunut liikkumaan, annoin sitten lisää kaasua niin neliveto 300hp lähti, mutta auton muovinen pohjapanssari jäi siihen, oli jäätynyt kiinni hankeen.

Ei uskalla ostaa sähköautoa, miten kävisi akustolle.

Vierailija
58/60 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon huomannu että ne tulee pirteemmissä väreissä.

Vierailija
59/60 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä luottaisi yhtään tollaseen vehkeeseen, joka toimii - no, ei millään. Eihän sitä ladatessa edes nää, meneekö sinne mitään. Ihan toisin kuin bensatankilla näkee. 

Vierailija
60/60 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä vastausta AP:n kysymykseen, mutta vaihdoin juuri sähköautoon ja onhan se ihan kirkkaasti paras auto joka minulla on ollut. 

Hiljainen, tehokas, lämmin ja mukava. Ja parasta on, että omakotitalon pihasta lähtiessä on joka aamu tankki täynnä eikä enää ikinä tarvitse näpytellä näpit kohmeessa bensapumpun näyttöä. 

Tai no, ehkä parasta on kuitenkin se, että autoilu on nyt lähes ilmaista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi