Miksi sähköautot menevät joidenkin ihon alle?
Esimerkiksi sähköhammasharja, sähkölämmitys tai sähköuuni eivät herätä mitään raivoa.
Kommentit (60)
Ei ne sähköautot sinänsä "pelota" vaan se, että kehitys on mennyt vähän liian nopeasti - jäänyt se "varmistus" pois.
Jos tulee akkupalo, niin siinä on 700-800 astetta lämpöä, millä sen sammutat?
Netistä näin videon, missä (kiinalainen?) bussi syttyi tulee, muutama minsa ja koko romu oli rankana. Onneksi se sattui varikolla, ketään ei ollut kyydissä.
....
Oma kokemus: pitkänmatkan bussissa istuin (menossa kotiin, katsomasta vanhempia). Alkoi tuoksumaan pakokaasun haju ja kuului joku pamahdus. Opiskelijoita kyydissä ja nauroivat, et kuskilla ei tainnut mennä vaihde silmään :) Jäin pysäkille, katsoin: bussi lähti - pakoputkesta tuli pikimustaa savua.
Se että niitä subventoidaan poliittisesti ja vaihtoehtoja (polttomoottori) ajetaan väkisin alas. Ymmärtäisin tämän jotenkin siinä vaiheessa kun sähköauto olisi kaikilta ominaisuuksiltaan vähintään polttiksen tasolla. Nyt ei todellakaan ole joten poliittinen ohjaus on yksiselitteisesti väärin.
Vierailija kirjoitti:
Jos maailmanlaajuisesti siirryttäisiin laajasti sähköautoihin niin jäisi eräskin valtio ilman tuloja tai tulot putoaisi hurjasti. Valtavat rahat pelissä, kyllä siitä kannattaa maksaa trollitehtaille/puolueille siivu tukea.
Ihan samaa jankuttamista on polkupyöräilyä, raitiovaunuja, kävelykeskustoja tai mitä tahansa vastaan joka ei ole yksityisbensa-autoilua.
Puhut varmaan Norjasta?
Tuo lopun länkytys taas ei liity mitenkään sähkö vs. polttis -asetelmaan vaan yksityisautoilu vs. muut liikkumismuodot.
Vierailija kirjoitti:
Tiisselihomoja pelottaa kaikki uusi.
Tämä kertookin sinusta kaiken oleellisen, vitunpelle.
Johan se meni taas luiskaotsaiseksi ulinaksi koko touhu.
Omasta mielestäni on liian aikaista hehkuttaa, että sähköauto on parasta mitä autoilulle on tapahtunut.
Ensinnä mietin että ovatko vaikka nyt pari vuotta vanhat sähköautot vielä liikenteessä 20 vuoden päästä, vai ovatko niin sanotusti kertakäyttökamaa. Ja jos ovat romuja pystytäänkö autoista kierrättämään riittävästi ja kestävästi. Ei esim. niin että firma x kuorii kermat, arvomateriaalit, päältä ja loput menee isoon kasaan jonnekin Afrikkaan tiputtamaan ympäristömyrkkyjä jokeen. Senkin näkee sitten myöhemmin.
Toisekseen epäilen, noinko vaikka Suomen valtio myhäilee tyytyväisenä, että nyt on liikkuminen vihdoinkin halpaa kansalaisille, kun viimeinen bensapumppu suljetaan ja bensaverolipas siirtyy museoon. Vai keksisivätköhän kuitenkin jonkun latausveron 50%, ettei valtion kassa tyhjene.
Vierailija kirjoitti:
Tiisselihomoja pelottaa kaikki uusi.
Käytettävyys (hipaisukytkimiä/valikkoja kiroilevat myös sähköautoilijat), akun kesto pakkasilla, arvon tippuminen... ja naarmun tulo akun suojapeltiin... sine meni se auto.
Kallis ostaa ja huoltaa. Sähköä vastaan sinänsä ei mitään vaan noita korkeita hintoja siis.
Sähköhammasharja, sähkölämmitys tai sähköuuni ovat asioita joita ei valtiovallan taholta ole väkipakolla tuotu markkinoille jonkun muun teknologian kustannuksella vaan markkinatalous on vapaasti saanut päättää mitä tehdään.
Minuakin ketutti aikoinaan sähköautoilijat.
Vaihdoin itse sitten vanhan dieselini sähköön ja tajusin että hemmetti tällä ajaminen on 60% halvempaa kuin vanhalla autollani. Ja mä ajan paljon, joten tuo ero on niin valtava että vaikka sähköautoni jälleenmyyntiarvo olisi nolla euroa niin olen silti voitolla. Koska työnantaja maksaa alle verottomat kilsat (yli 15k€ vuodessa), on auto mulle myös ansaintaväline.
Vierailija kirjoitti:
Sähköhammasharja, sähkölämmitys tai sähköuuni ovat asioita joita ei valtiovallan taholta ole väkipakolla tuotu markkinoille jonkun muun teknologian kustannuksella vaan markkinatalous on vapaasti saanut päättää mitä tehdään.
Niinpä, outoa miksi polttomoottoriautot pistettiin lähes pannaan, sen sijaan että polttomoottoreita & polttoaineita olisi kehitetty edelleen.
Jonkun niitä on pakko ostaa. Jotta kehittyvät. Maailma olisi ihan toisenlainen paikka, jos ne ensimmäiset sähköautot olisivat lähteneet kehitykseen joskus sata vuotta sitten. Menee vaan aikansa. Et saadaan pohjoisen oloihin hyvä sähköauto testiä ja suunnittelua. Jos olisi varaa. Ostaisin sekä sähköauton ja polttomoottoriauton. Molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin itse sitten vanhan dieselini sähköön ja tajusin että hemmetti tällä ajaminen on 60% halvempaa kuin vanhalla autollani. Ja mä ajan paljon, joten tuo ero on niin valtava että vaikka sähköautoni jälleenmyyntiarvo olisi nolla euroa niin olen silti voitolla. Koska työnantaja maksaa alle verottomat kilsat (yli 15k€ vuodessa), on auto mulle myös ansaintaväline.
Auton arvo tippuu nopeasti... akun suojakotelon naarmun myötä sekunnissa.
No vituttaahan se kun toiset ajaa uusilla autoilla puoli-ilmaiseksi ja toiset joutuu tyytymään -86 Corollaan.
Kaikessa mitä ituhippi arvostaa, täytyy olla jotain perustavanlaatuista pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton arvo tippuu nopeasti... akun suojakotelon naarmun myötä sekunnissa.
Sitä varten ne vakuutukset on olemassa.
Ei mene sähköautot ihon alle. Jokainen ajelkoon millä lystää, ihan sama mulle, en tunne tarvetta kiinnostua asiasta sen koommin.
Ai miksi vtuttaa palata autoilussa sata vuotta taaksepäin?
Vierailija kirjoitti:
Sähköautoilijat perustelevat jatkuvasti päätöksiään ja uskottelevat itselleen ja muille kuinka hyvä diili onkaan. Sähköuunin omistaja heittää pakastelätyn uuniin ja sillä sipuli. Sähköautoilijan elämä pyörii pelkän autoilun ympärillä, sähköuunin omistaja ei mehustele uuniaan jatkuvasti.
Mutta airfryerin ja robotti-imurin omistajat ylistävät niitä. Aivoi miten ihanat makkaraperunat siinä fryerissä tuleekaan. Vaikka ihan oikeasti vaan kuivia korppuja. Satun omistamaan molemmat ja voin sanoa että huuhaata ovat.
Ja tuulivoimassa sama juttu. Samat raivoajat sitä vastaan kun sähköautoja vastaan.