Paljonko maksaisit vaikka t-paidasta joka on tehty Suomessa?
Kangas olisi 100% puuvillaa ja tietäisit varmuudella että paita on ommeltu asiallisissa olosuhteissa.
Kommentit (189)
Miksei suomalaiset voisi ommella? Joutuuhan nytkin esim. R-kioskilla raataa kuin hullu. Mieluummin ompelisin, ei tarvitsisi sietää ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Voisin maksaa vanhanajan laadulla ja taidolla tehdystä vaatteesta n. 10-15 kertaa enemmän kuin ohuesta Kiina-muovivaatteesta. Se maksaisi itsensä takaisin käyttöiässä.
Mulla on 17 vuotta vanhat suomalaiset nahkasaappaat yhä käytössä ja paksu puuvilla T-paita ja farkut 90-luvulta.
Tämä on totta. Ostin ennen halpaa henkkamaukkaa ja vitosen t-paidat kesti aluspaitana hetken. Kangas ei kestä pesua, venyy, kellertää kunnes repeää. Kunnon materiaalista tehdyt tuntuu hyvältä ja kestää vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Ostatko mieluummin 5 kpl 10 €uron halpaa kiinalaista polyersteristä valmistettua T-paitaa, vai yhden laadukkaan puuvillaisen T-paidan, joka maksaa 50 €?
Kyllähän Kiinassakin tehdään puuvillapaitoja tuota kymppiä halvemmalla. 50 euroa on kiskurihinta, 20 euroa voisin täällä maksaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla 25 euroa on kipuraja peruspaidasta. Eihän sen tekeminen vaadi kovin paljoa.
Teepä pieni laskutoimitus, mitä maksaa, jos teet itse:
1. Osta kangasta ja lankaa; mitä maksaa?
2. Leikkaa kankaasta kaavan mukaiset osat, joita tulee 4 kpl. Paljonko menee aikaa?
3. Nosta ompelukone pöydälle, langoita kone, laita töpseli pistorasiaan. Paljonko menee aikaa?
4. Huolittele vaikkapa siksakilla paidan osien kaikki reunat. Paljonko menee aikaa?
5. Neulo osat yhteen. Paljonko menee aikaa?
Kangas ja langat maksavat minimissään yht. 20 €, sinulta menee työhön aikaa n. 1-2 tuntia, mikäli et ole ammattilainen. Jos lasket työllesi esim. 15 €/tunti, niin itsetehtynä T-paitasi maksaa 35 - 50 €.
Joten siitä vaan, eihän se paljon vaadi. Vai mitä?
1. Tää olis aika mer
En ole ammattilainen ja aikaa menee ehkä noin vartti t-paidan leikkuuseen ja ompeluun saumurilla. 2 kaavanosaa. Tää on samalla harrastus, joten on kivaa puuhaa ja saa mielihyvää kun tekee jotain näkyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks sitten haluaisit asettaa hinnan niin korkealle, että vain varakkailla olis siihen rahaa. Varmasti suomessa pystyis t-paitoja tuottamaan sitenkin että myyntihinta olis tuota matalampi. Perus paidan tekeminenhän ei juuri muuta tarvitse kuin materiaalit ja ompelukoneen
Ei pysty. Liiketoiminta on eri asia kuin kotiompelu.Miten muka ei pysty. Jos suomessa pystyy tuottamaan elintarvikkeita tai vaikka käsityöoluita kohtuuhintaan, niin miksei täällä voisi ommella vaatteita samalla periaatteella
Nimeä yksikin käsityöpanimo joka ei mene konkurssiin muutaman vuoden kuluessa. Ei niitä artesaaniolouita kukaan osta siihen hintaan jota pitää pyytää että narikka kannattaisi edes paperilla. Noita perustavat harrastukseksi uraansa kyllästyneet keski-ikäiset miehet joille on kertynyt sen verran säästöjä että voivat jatkaa toimintaa pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Olen mä ostanut vaikka kuinka monia Suomessa ommeltuja vaatteita. Suurin osa pientuottajilta. Materiaalina kyllä useimmiten villa, mutta muitakin. Lastenvaatteitahan monet pikkufirmat ompelee.
Ostan pelkästään Suomessa tehtyjä vaatteita. Onneksi on vielä pientuottajia. Kun ostaa laatua, riittää pienempi määrä.
En maksaisi senttiäkään enempää kuin mitä t-paidat muutenkin maksavat. Suomi on tuhon tiellä jos aletaan haikailemaan että voisimme muka säilyttää tämän elintason ja julkiset palvelut myymällä t-paitoja ja peltiämpäreitä.
Ainoa keino pärjätä globaalissa kilpailussa on tuottaa suurempaa lisäarvoa, eli asiantuntijapalveluja, korkeaa teknologiaa ja jalostusastetta.
T-paita businekset kuuluu jättää Bangladeshin kaltaisille maille.
Muistan kun vuonna -95 T-paina maksoi 2,5 markkaa. Rahanarvomuuntimen mukaan vuonna 2025 se olisi 0,71€
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun vuonna -95 T-paina maksoi 2,5 markkaa. Rahanarvomuuntimen mukaan vuonna 2025 se olisi 0,71€
Tuolla summalla olisit saanut myös 2,5 kuppia kahvia huoltamolla eli se on nykyrahassa 7,50€
Minusta 25 e olisi sopiva hinta. En yhtään ihmettele, että suomalaiset lastenvaatebrändit ovat vaikeuksia. Laitoin vuosia sitten heille jo palautetta, että hintaa on liikaa. Ei kukaan maksa lasten T-paidasta 60 euroa. Itse olen ihan hyvätuloinen. Mutta 60 e on törkeä hinta. Silloin kun olin vanhempainvapaalla, ompelin lapsille itse paljon vaatteita. T-paitaa ei kauaa saumurilla ompele.
Vierailija kirjoitti:
Maksan noin 40 - 50 euroa valmiista kotimaisesta t-paidasta.
Ompelen t-paidat yleensä itse, jolloin hintaa tulee materiaaleista noin 20€ paita, kun käytän laadukasta luomutrikoota. Huonommilla kankailla olisi paljon halvempaa, mutta nämä kestää vuosia.
Joo, mut silloin et ole laskenut omalle työllesi mitään hintaa. Jos joku muu tekee paidan puolestasi, niin tuskin hän ilmaiseksi tekee? Joten työhön käytetty aika pitää silloin myös lisätä kankaan hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on perinteinen, klassinen ja hyvin istuva T-paita, joka ei veny eikä vanu ja pysyy kuosissaan vuosia, niin 50-80 €
Kaikki vaatteet muuttaa muotoaan ajan myötä.
Osa jo ensimmäisen pesun jälkeen. Mulla noin 7v sitten eräältä kotimaiselta merkiltä ostettu t-paita. 100% puuvillaa ja paksua sellaista. Leikattu vielä muotoon, ei ole ns laatikko. maksaisin 50 e, maksoin ehkä 30. Harmi, että tämäkin merkki lopetti jo.
Tantat käyttää t-paitoja... ja nimenomaan jotain karkeita puuvillasta tehtyjä. 🤮
Puuvilla on niin huono ja karhea materiaali etten käytä sitä. Halpa, köyhien materiaali.
Aatelkaas jos vaatteiden valmistuksessa voisi käyttää automaatiota eikä tarvittaisi ompelukoneen operaattoreita muussa kuin erikoishommissa kuten valvonnassa ja malli ompelijoina
En mitään. Mulla on t-paitoja jo niin paljon että riittävät varmaan loppuikäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ompelen t-paidat yleensä itse, jolloin hintaa tulee materiaaleista noin 20€ paita, kun käytän laadukasta luomutrikoota. Huonommilla kankailla olisi paljon halvempaa, mutta nämä kestää vuosia.
Joo, mut silloin et ole laskenut omalle työllesi mitään hintaa. Jos joku muu tekee paidan puolestasi, niin tuskin hän ilmaiseksi tekee? Joten työhön käytetty aika pitää silloin myös lisätä kankaan hintaan.
Sanoinhan että maksan 40-50 € valmiista. Siinä työn hinta on 20-30€.
Vierailija kirjoitti:
Minusta 25 e olisi sopiva hinta. En yhtään ihmettele, että suomalaiset lastenvaatebrändit ovat vaikeuksia. Laitoin vuosia sitten heille jo palautetta, että hintaa on liikaa. Ei kukaan maksa lasten T-paidasta 60 euroa. Itse olen ihan hyvätuloinen. Mutta 60 e on törkeä hinta. Silloin kun olin vanhempainvapaalla, ompelin lapsille itse paljon vaatteita. T-paitaa ei kauaa saumurilla ompele.
Sinulla ei ole ymmärrystä mitä työn tekeminen Suomessa maksaa, ja miten rankka verotus Suomessa on.
Suurin osa tuotteen hinnasta menee valtiolle erilaisina maksuina. Ompelijalle jää roposia. Tämä on syy miksi Suomessa on niin kovat hinnat. Kokonaisverotusaste on noin 60% ja ne verot on laitettava myytäviin tuotteisiin, ellei sitten tee pimeästi. Suurin osa työstä onkin siirretty ulos Suomesta tämän vuoksi.
25 € myyntihinnasta ompelijalle jäisi ehkä 5 € kulurakenteesta riippuen.
Yksivärisestä ns. aluspaidasta korkeintaan 12 e. Joku kiva printtipaita max. 25 e. Kyseessä on kuitenkin vaan t-paita. 50 eurolla pitää mielestäni saada jo neulepaita.