Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esikoinen tulossa ja mietityttää epiduraali...

Vierailija
30.04.2007 |

En siis ole tuosta epiduraalista kovin innoissani. Neulat ja koko keskivartalon puuduttaminen ei oikein kuulosta hyvältä ajatukselta. Lisäksi mulla on tosi huonoja kokemuksia leikkauksen yhteydessä tehdystä koko alaruumiin puudutuksesta (vaikka siis epiduraali onkin ihan eri asia...). Pystyykö synnytyksen vetäsemään esim. pelkällä ilokaasulla? Entä millaisia on ne paikalliset puudutukset ja miten ne laitetaan? Antakaas vähän vinkkejä mitä kannattaa pyytää kun ilmeisesti se synnytyskipu on kuitenkin melkoisen tuntuvaa... Nyt rv 32, ja alkaa nämä asiat pyörimään mielessä. Kiitos jo etukäteen!

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ehditty antaa mitään lievitystä.

Vierailija
2/28 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa synnytyksessä sattui niin paljon, että halusin epiduraalin. Toisessa riitti joku puudutusaine.

Hyvää loppuraskautta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ponnistusvaiheessa nykäsin pari hönkyä ilokaasua, mutta luovuin siitä leikistä. Oli ihan turhaa kamaa, kun en jaksanut keskittyä ajoitukseen.

Vierailija
4/28 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin ekassa synnytyksessä laitettiin epiduraali niin, etten edes kunnolla huomannut, että koska se sinne meni. Toki supistukset oli ihan sellaisia, että melkein pyysin miestä vetämään mua turpaan niin että taju lähtee. :)

Tokassa synnytyksessä sain epiduraalin jo aiemmin, ja tajusinkin jo jotain sen laitosta. :) Sellainen vähän ikävä painontunne selässä oli mutta ei sitä sattumiseks voinu sanoa.

Ja jos kolmatta menen ikinä hakemaan, niin soitan Kättärille jo kotoa, että laittakaa epiduraalivehkeet valmiiks, täältä tullaan.

Vierailija
5/28 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim mä olen aina (4 kertaa) saanut epiduraalin ja tuskissani en ole neuloja yms edes huomannut.

joku muu taas synnyttää luomuna eikä kuulemma tunnu vessassakäyntiä kummoisemmelta.

mitään pelättävää tai väärää kivunlievityksessä ei ole, sulla on synnytyksessä aikaa päättää haluatko jotain ja mitä haluat siinä tilanteessa. aina kuitenkaan edes epiduraali ei toimi. älä suunnittele liikaa ja hyvää synnytystä!

Vierailija
6/28 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivut oli sitä luokkaa että tuntui että taju menee. Epiduraali oli taivas kun kaikki kivut lähti moneksi tunniksi. Kaikilla ei kai toimi samallalailla.

Vierailija
7/28 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, onnea odotukseen!

Mua pelotti kaikista eniten juuri tuo epiduraali, enemmän kuin ponnistaminen tai mikäään muu,

MUTTA kun olin synnyttämässä TOIVOIN sitä kovan kivun ja pitkittyneen synnytyksen takia. Oli kuin taivas, kun kipu hetkeksi lakkasi ja sain nukuttua synnytyssalissakin :D Ei siinä supareiden välissä ehdi -onneksi- paljon neuloja ajattelemaan...

Terkuin äiti ja tyttö nyt 7kk

Vierailija
8/28 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannata liian tarkkoja suunnitelmia etukäteen tehdä, katsot sitten tilanteen mukaan miltä tuntuu ja kaipaatko kivunlievitystä vai luuletko pärjääväsi ilman.

kätilöltä kannattaa kysellä vaihtoehtoja, ja jos on mahdollista jo etukäteen niin käy keskustelemassa niin saat perustiedot millaisia vaihtoehtoja on tarjolla.

joskus epiduraalikin voi olla tosi hyvä juttu, joskus sitä ei kerkeä antamaan tai pärjää ilman, joskus se ei tehoa niin hyvin kuin toivoisi. mutta kaikki menee varmasti ihan hyvin, tsemppiä!

Vierailija
9/28 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaksi synnytystä on edenneet niin nopeasti ettei mitään kipulääkkeitä ole ehditty antamaan, eli luomuna punkasin vauvat. Ilokaasua mua ei huvittanut käyttää, sitähän toki olisi ollut. Mun mielestä on turha miettiä tuollaisia asioita liian tarkkaan etukäteen, asiat kun eivät aina mene niin kuin on suunnitellut... Voit kirjoittaa etukäteen kätilölle " toivelapun" , jossa toivot mm. kätilöltä aktiivista otetta kivunlievityksen suhteen ja että hän ehdottaa mm. hyviä ponnistusasentoja.

Vierailija
10/28 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettäå epiduraalin laitto ei sattunut yhtään, ainoastaanoli vaikea pysyä paikallaan kun supistukset sattui niin paljon. ei siinä tilassa paljon neuloja tms huomaa kun tuntuu että suunnilleen kuolee ilman kivunlievutystä. Ilokaasu riitti aluksi kyllä, mutta avautuminen kesti n. 12 tuntia ja ja alussa ehä 3-4 tuntia selvisin ilokaasulla.

Vierailija
11/28 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietsti vähän kipukynnyksestäsi. Minulla on neljä lasta, jotka kaikki on synnytetty joko ilokaasun voimalla tai sitten ihan ilman mitään aineita. Kipu oli tuntuvaa, mutta kyllä sen kestää. Minua auttoi se, että olin pystyasennossa avautumisvaiheen aikana, kävelin ja seisoin, istuminen ja makaaminen oli yhtä tuskaa. Epiduraalia en ole halunnut, koska pelkään neulalla tökkimistä. Muista kivunlievitysmenetelmistä en osaa neuvoa antaa, ehkä joku osaa...Tsemppiä synnytykseen!

Vierailija
12/28 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä sain ilokaasua. Olen aina ajatellut että en halua mitään ylimääräisiä " myrkkyjä" synnytyksessä. Tosin synnytykset ovat olleet nopeita, jos olisin tuntikausia joutunut kivuista kärsimään, luultavasti olisin kivunlievitystäkin harkinnut.

Vierailija
13/28 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka tietää vasta paikan päällä. Mulla on korkeakipukynnys ja ekojen supistusten alkaessa oli jo valmis ottamaan kaikki lääkkeet maan ja taivaan väliltä. Ilokaasu hieman lievitti, mutta en todellakaan olisi pärjännyt ilman järeämpiä keinoja. Kysy paraservikaalipuudutuksesta sairaalasta. Se annetaan yleensä jos on jo yhden synnyttänyt, mutta ehkä tekevät kohdallasi poikkeuksen.

Aqua-rakkuloiden laittaminen saattaa joillakin sattua todella paljon eikä apu välttämättä ole kovin hyvä. Epiduraalipistos ei ole kiva, mutta sekin on yksilöllistä miten sen kokee. Ja riippuu myös anestesialääkärin taitavuudesta. Minulla epiduraalin laitto kesti 15 minuuttia ja kokemus oli kamala. Toisilla ei tunnu missään.

Vierailija
14/28 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen laittaminen sattui kauheesti ja auttoi huimat ekat supistukset! olin tosi pettynyt siihen!

toisessa synnytyksessä ei ehditty kokeilla kun kohdunkaulan puudutusta mutta sekään ei ehtinyt ajoissa kuitenkaan... eli siis synnytin periaatteessa molemmat ilman mitään. sattuuhan se helvetillisesti, mutta siitä selviää kyllä sisulla! keskitä huomiosi hengittämiseen ja ponnistamiseen, älä turhaan tuhlaa energiaasi huutamiseen! =)

tsemppiä ap! =)

Vierailija
15/28 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kysyisin, että mitä aqua-rakkulat on tarkalleen? Ap

Vierailija
16/28 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai anestesialääkäri ei kerkeä sitä laittaa. Minulle epiduraali oli kuin taivas ja synnytyskin alkoi edistyä. Kenellekään sitä ei kyllä väkisin pistetä. Onnellista odotusta!

Vierailija
17/28 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitten laittaminen sattu ihan törkeesti, tuntui kun palavalla röökillä olis tökitty. Eikä ne edes mitään auttanu. En suosittele todellakaan!!!

Vierailija
18/28 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

puuduttava, kuin epiduraali mutta antaa hengähdystaukoa. Ei sitä tosiaan tiedä mitä eteen tulee, minulla 3. synnytys oli kaikkéin vaikein ja kauan kestävin.

Otin ilokaasua, paracervikaalin ja lopulta myös spinaalin.

Synnytys käynnistettiin oksitosiinilla klo 9 aamulla, ja illalla klo 21.45 juuri ennen yövuoron alkamista ponnistin maailmaan kolmannen pojan meidän perheeseen.

En olisi uskonut että menee noin kauan, keskimmäinen kun tuli maailmaan klo 20.30 ja sairaalaan mentiin 18.00.....

Vierailija
19/28 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman puudutteita, juu, minullakin korkea kipukynnys, mutta kun valvomista takana verenvuodon takia jo pari päivää, niin puudutteet oli yksinkertaisesti siksi hyvä asia, että jaksoi ponnistella eteenpäin ja ponnistaa sitten lopuksi.....

Vierailija
20/28 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin esikoisen kanssa samoissa tunnelmissa kuin sinä. Kävin pari tiivistä aktiivinen synnytys-kurssia ja kokeneena joogina opin lisää hengityksen ja rentoutumisen hyväksikäytöstä kivun siedossa. Synnytys oli piiitkä ja hankalakin, mutta ei edes tarvinnut harkita kivunlievitystä vaikka kätilö tarjosikin VIISI kertaa epiduraalia. Sain aquarakkulat juuri ennen ponnistamista, joka sujui sitten 6 minuutissa (avautumine 17 tuntia) ja koko homma oli hallittavaa, siedettävää ja jopa nautinnollista. Kakkonen tuli sitten vieläkin helpommin, vai 6 tuntia avautumista altaassa ja kolmen minuuutin ponnistus.