Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esikoinen tulossa ja mietityttää epiduraali...

Vierailija
30.04.2007 |

En siis ole tuosta epiduraalista kovin innoissani. Neulat ja koko keskivartalon puuduttaminen ei oikein kuulosta hyvältä ajatukselta. Lisäksi mulla on tosi huonoja kokemuksia leikkauksen yhteydessä tehdystä koko alaruumiin puudutuksesta (vaikka siis epiduraali onkin ihan eri asia...). Pystyykö synnytyksen vetäsemään esim. pelkällä ilokaasulla? Entä millaisia on ne paikalliset puudutukset ja miten ne laitetaan? Antakaas vähän vinkkejä mitä kannattaa pyytää kun ilmeisesti se synnytyskipu on kuitenkin melkoisen tuntuvaa... Nyt rv 32, ja alkaa nämä asiat pyörimään mielessä. Kiitos jo etukäteen!

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ettäå epiduraalin laitto ei sattunut yhtään, ainoastaanoli vaikea pysyä paikallaan kun supistukset sattui niin paljon. ei siinä tilassa paljon neuloja tms huomaa kun tuntuu että suunnilleen kuolee ilman kivunlievutystä.

Epiduraalin sain niin myöhään, ettei se enää auttanut. Että terveiset vaan sillekin yhdelle kätilölle Kätilöopistolle, jonka mielestä oli tärkeämpää opastaa oppilasta paperien täyttämisessä kuin seurata, miten synnytys eteni. Sehän nimittäin eteni huomattavasti nopeammin kuin reppana osasi aavistaa. Haukut sai anestesialääkäriltä, mutta eipä se minua paljon lohduttanut. Ilokaasulla siis mentiin vajaan kuuden tunnin tosi kivulias synnytys. Jos joskus tulee seuraava kerta, pidän taatusti huolen, että tilannetta seurataan tarkemmin ja että saan kivunlievityksen riittävän ajoissa. Jos ikinä se kätilönplanttu itse synnyttää, toivon hänelle vastaavaa kokemusta.

Vierailija
22/28 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Niitten laittaminen sattu ihan törkeesti, tuntui kun palavalla röökillä olis tökitty. Eikä ne edes mitään auttanu. En suosittele todellakaan!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitettiin - nin vähän se sattui suppareihin verrattuna... mutta yksilöllisiä kokemuksia nämä.

Vierailija
24/28 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttoi se ihan hyvin , muttei vienyt kipuja kokonaan joten vedin ilokaasua lisäksi. Mulla oli vähän vaikeampi synnytys jonka kestokin about 2 vrk, mutta loppujen lopuksi ihan positiiviset muistot siitä jäi vaikka ei uskoisi :)

Vierailija
25/28 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se pistäminen sattui, mutta paljon vähemmän kuin supistukset. Enkä tuntenut mitenkään menettäväni yhteyttä kroppaani vaan ihan hyvin synnytys eteni. Eka vauva ja vajaa 6h vesien menosta oli poika rinnalla. ;-)

Olin suunnitellut vaikka mitä kylvyssä kellumisia ja pallolla hyppelyitä, mutta sitten kun laitettiin piuhoihin seurantaan, niin kaiken tuon sai unohtaa.

Ilokaasusta aloin voida pahoin.

Vierailija
26/28 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisen synnytyksessä otin, ja se pitkitti synnytystä suotta monta tuntia. nukuin yöunet sitten synnytyssalissa. ja kun vaikutus loppui ei sitä enää lisätty, kun synnytys oli edennyt jo niin pitkälle. harmitti silloin kun puoliväkisin sen työnsivät, kun en alunperinkään sitä olisi halunnut. ihan turhaan sillä pitkittää väistämätöntä :)

Vierailija
27/28 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lämmin turtumus levisi pitkin selkää -- hetkeksi. Juuri niiksi viimeisiksi supistuksiksi, joita ennen luulin, etten enää jaksaisi ja joiden jälkeen sainkin ponnistaa. MInusta toimivat todella hyvin enkä edes huomannut kun niitä laitettiin. Kun olin luomuna ollut siihen asti, ei pienikirvely tuntunut missään varsinkin kun auttoi niin hyvin :) Eli toimivat joillakin, joillakin eivät. Kannattaa kuitenkin kokeilla -- voi olla, että ovat sinun juttusi...

Vierailija
28/28 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

epiduraalipiikkiä kohtaan. Kaikki sanoivat että siinä synnytyksessä ei sitä piiikkiä ajattele saati huomaa, mutta itse kyllä vielä tuskienkin keskellä kammosin sitä niin paljon että aloin harkitsemaan sen ottoa 2min ennen ponnistamista jolloin oli jo myöhäistä...

Oli todella kovat kivut ja vannoin etten enää koskaan synnytä, mutta niin vaan siitä silti selvittiin, eikä kipuja kauaa muista! Itse en voinut ottaa ilokaasua koska olin niin huonovointinen.

Kuitenkaan sitä ei tosiaan voi oikein etukäteen päättää. Varmaan nopeassa synnytyksessä se jää helpommin pois, mutta jos pitkään joutuu makoilemaan sairaalassa niin sen ottaakin helpommin. Jos olisin itse joutunut makoilemaan sairaalassa tuntikausia avautumisvaiheessa niin olisi sen varmasti ottanut!

Muistaakseni joskus jostain jutusta luin, että epuduraalin ottaa yllättävän harva..siis se oli prosentuaalisesti minusta hämmästyttävän pieni luku! En ikävä kyllä muista mikä se oli..