Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen nyt 46-vuotiaana miehenä herännyt siihen että haluan omia lapsia

Vierailija
08.02.2026 |

Tämä asia, eli lapset, oli minulle aina sellainen "Ehkä jonain päivänä". En siis kieltänyt, mutta en ole koskaan ollut innoissani yrittämässä niiden hankkimista.
Nyt kuitenkin tämän vuoden aikana minussa on herännyt jonkinlainen "sisäinen herätyskello", ja olen nyt ihan varma että haluan omia lapsia.

Olen tällä hetkellä ilman parisuhdetta, ja olenkin alkanut tuunaamaan itseäni jotta saisin itselleni vielä lapsentekoiässä olevan naisen.

Mitä vinkkejä täällä olisi tarjolla kaltaiselleni myöhään heränneelle miehelle ihan yleisesti, ja myös ihan sopivan kumppanin hakua varten?

Kommentit (483)

Vierailija
321/483 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko poikkeuksellisen komea, matemaattisesti lahjakas, huippuälykäs, erityisen musikaalinen tai urheilullinen vai mistä syystä juuri sinun pitäisi päästä levittämään geenejäsi? 

Vierailija
322/483 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko poikkeuksellisen komea, matemaattisesti lahjakas, huippuälykäs, erityisen musikaalinen tai urheilullinen vai mistä syystä juuri sinun pitäisi päästä levittämään geenejäsi? 

Suurin osa ei ole mitään noista ja silti ihan hyviä vanhempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/483 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei millään pahalla mutta tuota olisi kannattanut herätä miettimään 15 vuotta sitten, nyt olet jo liian vanha.

Nainen olisi liian vanha 46-veenä, mutta miehellä kyllä on aikaa. Biologinen fakta, eikä mielipide-asia.

Höpöhöpö.

Yli 35-vuotiailla miehillä alkoi näkyä vaikeuksia saada lapsia. Jos miehen ikä oli puolestaan yli 40-vuotta, olivat miehestä johtuvat hedelmöitysongelmat jo merkittäviä.

Ongelmat johtuvat sperman laadusta. 

Miesten ikääntyessä sperman DNA heikkenee. Tästä seuraa hedelmöitysvaikeuksia. Myös keskenmenoriski on korkeampi, jos mies on yli 35-vuotta.

https://www.vau.fi/raskauden-yrittaminen/miehen-hedelmallisyys/viimeine…

Tässä sulle faktaa joka löyty 2min googletuksella:
"While the decline is real, many men in their 40s still have healthy, fertile sperm. The decline is not typically a "cliff" but a gradual slope"

Vierailija
324/483 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tässä muutaman vuoden nuorempana herännyt ajatukseen, että toivottavasti tulevalla kumppanilla on aikuisia lapsia, joiden kautta tulee kuvioon lastenlapsia. Isäksi en kelvannut, mutta vielä ehtisin olla pappa jollekin.

Olen nainen ja lasten muutettua kotoa haaveilin aika pitkään, että vielä tapaisin miehen, jolla on lapsenlapsia. Itselläni ei ole. Toive jäi toteutumatta.

Vierailija
325/483 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väestöliiton mukaan suurin osa pareista on ikäerolla +/- 5 vuotta. Yleisin ikäero on mies 3 vuotta naista vanhempi. 

Täällä palstallahan miehillä tuntuu olevan aina vientiä vähintään 10 vuotta nuorempien naisten kanssa... Tilasto ei kuitenkaan tue tätä väittämää. 

Aina pitää selittää yksinkertaisia ilmiöitä naisille, koska naiset ovat palstalla ilmeisesti jotenkin vähä-älyisiä? Ihmiset pariutuvat pääasiassa niiden kanssa, joiden kanssa ovat tekemisissä. Siksi moni pariutuu esim. opiskelukaverin tai samaan kaveripiiriin kuuluvan kanssa, jolloin ollaan luonnollisesti suunnilleen samanikäisiä. Ei tämä kerro mitään niistä naisista, jotka haluavat itseään vanhemman miehen, koska viehättyvät heistä. 

Vierailija
326/483 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä voisin harkita tuollaista isäehdokasta, mutta en tietenkään varauksetta ketä vaan. Oon akateeminen hyvätuloinen lapseton kolmekymppinen nainen.

Eli mikä sais kiinnostumaan tuon ikäisestä miehestä, nää on aika klassikkoja: komeus, älykkyys, tunneälykkyys, hyvä koulutus, hyvät tulot ja omaisuus, hyvät sosiaaliset taidot, karisma, lapsettomuus (tämä ainakin ap:lla on), aito halu ja kyky sitoutua toiseen ja siihen lapseenkin oli hän millainen vaan vuosikausiksi, siis loppuelämäksi. Nämä noin äkkiseltään heitettynä.

Toki olen sitä mieltä, että lopulta rakastumisen ja sen haluaako jonkun kanssa perustaa perheen määrittää sellainen jokin, mitä ei listaan voi määrittää. Se tunne, kun jonkun kanssa vaan klikkaa puolin ja toisin, ja silloin ei kysytä enää miten ne listan kohdat tuli täyteen.

Vierailija
327/483 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ei ole mitään noista ja silti ihan hyviä vanhempia.

Suomen kansa, sekä miehet että naiset, ovat "ihan hyviä" mutta eivät kauniita/komeita, eivät menesty urheilussa eivätkä missään muussakaan. Ihan kiva.

Vierailija
328/483 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16 sivua coping-kiukkuilua siitä, että naisen hedelmällisyys on rajallinen, kun taas miehen ei.

LOL

Kummasti silti "rajattomasti hedelmällisille" miehille käy todennäköisemmin niin, että toivottu lapsi jää saamatta.

Vierailija
329/483 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

16 sivua coping-kiukkuilua siitä, että naisen hedelmällisyys on rajallinen, kun taas miehen ei.

LOL

Kummasti silti "rajattomasti hedelmällisille" miehille käy todennäköisemmin niin, että toivottu lapsi jää saamatta.

Eikä käy. Miehiä ei vain kiinnosta lasten hankkiminen yhtä paljon kuin naisia. Ja jos joku mies ei kykene löytämään naista, vaikka haluaisi, tämä on incel, jolla ei nuoruudessaankaan ollut vientiä. 

Vierailija
330/483 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos AP etsii naista, jolla ei ole jo lapsia niin on hyvin vaikeaa löytää ketään varsinkaan jos on mitään kriteereitä kuten korkea koulutustaso. Yli 30v lapseton nainen on jo yleensä kokemuksen puolesta tarpeeksi älykäs ymmärtämään riskit ja huonot puolet mitä tulee parisuhteeseen ja lapsen saantiin. Lapsen saaminen kun yleensä iskee naisen uraan ja talouteen paljon pahemmin kuin miehen. 

Lisäksi 46v mies on jo vanha. Olen käynyt deiteillä nelikymppisten miesten (40-44v) kanssa ja en viehäty heistä ulkonäöllisesti enkä myöskään ajatuksen tasolla. Ero on liian suuri. Olen 34v, joten minua vanhempaa naista AP ei voi edes ottaa jos haluaa enemmän kuin yhden lapsen.

Vierailija
331/483 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä voisin harkita tuollaista isäehdokasta, mutta en tietenkään varauksetta ketä vaan. Oon akateeminen hyvätuloinen lapseton kolmekymppinen nainen.

Eli mikä sais kiinnostumaan tuon ikäisestä miehestä, nää on aika klassikkoja: komeus, älykkyys, tunneälykkyys, hyvä koulutus, hyvät tulot ja omaisuus, hyvät sosiaaliset taidot, karisma, lapsettomuus (tämä ainakin ap:lla on), aito halu ja kyky sitoutua toiseen ja siihen lapseenkin oli hän millainen vaan vuosikausiksi, siis loppuelämäksi. Nämä noin äkkiseltään heitettynä.

Toki olen sitä mieltä, että lopulta rakastumisen ja sen haluaako jonkun kanssa perustaa perheen määrittää sellainen jokin, mitä ei listaan voi määrittää. Se tunne, kun jonkun kanssa vaan klikkaa puolin ja toisin, ja silloin ei kysytä enää miten ne listan kohdat tuli täyteen.

Kiva juttu, ainut vain, että olet vanha. 

Vierailija
332/483 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet liian vanha.

Olisit 64-vuotias kun lapsesta tulisi täysi-ikäinen.

Ja todennäköisesti kyllästyisit vauva- ja taaperoarkeen, on sitovaa ja raskastakin aikaa.

64-vuotias on vielä työikäinen!

Se on totta, mutta nykyään tiedetään, että kun isä on iäkäs lapsen syntyessä, lapsella on lisääntynyt riski sairastua skitsofreniaan. Se on niin vakava sairaus, että asiasta tietävät naiset ovat varmaan varovaisia. Jos miehen lapsi todella sairastuu ja isä menehtyy yllättäen kuusikymppisenä, niin siinä jää lapsen äidille raskas taakka loppuiäksi. Etenkin, kun mt-potilaiden hoito on huonossa jamassa nykyään.88

"lisääntynyt riski"

Kuinka suuri se riski on? Tämä on se olennainen asia, mutta et tietenkään osaa siihen vastata, eikö niin? Jos promillen riski tuplaantuu, niin 998 kertaa tuhannesta ei lapsella ole skitsofreniaa. Tätä ei tunnu moni palstanainen ymmärtävän.

Vierailija
333/483 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väestöliiton mukaan suurin osa pareista on ikäerolla +/- 5 vuotta. Yleisin ikäero on mies 3 vuotta naista vanhempi. 

Täällä palstallahan miehillä tuntuu olevan aina vientiä vähintään 10 vuotta nuorempien naisten kanssa... Tilasto ei kuitenkaan tue tätä väittämää. 

Aina pitää selittää yksinkertaisia ilmiöitä naisille, koska naiset ovat palstalla ilmeisesti jotenkin vähä-älyisiä? Ihmiset pariutuvat pääasiassa niiden kanssa, joiden kanssa ovat tekemisissä. Siksi moni pariutuu esim. opiskelukaverin tai samaan kaveripiiriin kuuluvan kanssa, jolloin ollaan luonnollisesti suunnilleen samanikäisiä. Ei tämä kerro mitään niistä naisista, jotka haluavat itseään vanhemman miehen, koska viehättyvät heistä. 

Älytön paniikki sinullakin siitä, ettet saa nuorilta naisilta seksiä.

Vierailija
334/483 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos AP etsii naista, jolla ei ole jo lapsia niin on hyvin vaikeaa löytää ketään varsinkaan jos on mitään kriteereitä kuten korkea koulutustaso. Yli 30v lapseton nainen on jo yleensä kokemuksen puolesta tarpeeksi älykäs ymmärtämään riskit ja huonot puolet mitä tulee parisuhteeseen ja lapsen saantiin. Lapsen saaminen kun yleensä iskee naisen uraan ja talouteen paljon pahemmin kuin miehen. 

Lisäksi 46v mies on jo vanha. Olen käynyt deiteillä nelikymppisten miesten (40-44v) kanssa ja en viehäty heistä ulkonäöllisesti enkä myöskään ajatuksen tasolla. Ero on liian suuri. Olen 34v, joten minua vanhempaa naista AP ei voi edes ottaa jos haluaa enemmän kuin yhden lapsen.

Jännästi kuitenkin jatkuvasti käyt treffeillä "vanhojen" miesten kanssa, vaikka nämä eivät kiinnosta sinua. Jännä juttu tosiaan. Ettei vain kyse ole siitä, että juuri miehet eivät huolineet sinua jatkokierrokselle? 

Vierailija
335/483 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LOL

Eikä käy. Miehiä ei vain kiinnosta lasten hankkiminen yhtä paljon kuin naisia. Ja jos joku mies ei kykene löytämään naista, vaikka haluaisi, tämä on incel, jolla ei nuoruudessaankaan ollut vientiä. 

Tutkitusti nykyään Suomessa miehet haluavat naisua todennäköisemmin kuin naiset, mutta jäävät todennäköisemmin kokonaan ilman.

Vierailija
336/483 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään hätää! 46 vuotias isä ei ole mikään kummallisuus, tapauksia tulee esiin jatkuvasti! Oman suvun ennätys on 48 vuotias isä, ja oikein mahtava pikku ukko tuli!

Ap ei ole 46-vuotias isä, vaan 46-vuotiaana parisuhteesta ja isyydestä haaveileva sinkku. Mikäli hän tuosta todella terhakoituu, hänellä on juuri ja juuri mahdollisuus tavoitella sukusi ennätystä.

Vierailija
337/483 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35-vuotias mies, ja katselen vakavasti vain 18-22-vuotiaita naisia perheen perustamiseen. Tuskin kymmenen vuotta myöhemminkään katselisin merkittävästi tätä vanhempia. Sanotaan, että 30 v olisi aivan maksimi yläraja, mieluummin kuitenkin nytkin max 25 v.

Vierailija
338/483 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LOL

No hyvähän se sitten vaan on, jos mitään ongelmaa ei olekaab ja kaikki perhettä toivovat miehet (inceleitä lukuunottamatta) sellaisen saavat.

Vierailija
339/483 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla kummilapsia tai edes koiraa vai miten todistat osaavasi ottaa vastuuta avuttomasta elävästä olennosta? Miksi et ole parisuhteessa?

Oletko käynyt siittiötutkimuksissa? Ymmärrätkö, että sinulla on tuossa iässä suuri todennäköisyys saada vammainen lapsi?

Nyt liioittelet, todennäköisyys ei ole suuri!

Vierailija
340/483 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenian syyt ja riskitekijät:

Raskaus- ja synnytysaikaan liittyvät tekijät:

Äidin raskaudenaikainen vakava stressi, masennus tai trauma

Raskaudenaikaiset infektiot (esim. influenssa, vihurirokko)

Synnytyskomplikaatiot (esim. happivaje, ennenaikaisuus, alhainen syntymäpaino)

Äidin vakava aliravitsemus raskauden aikana

Lapsuus- ja nuoruusiän ympäristötekijät:

Lapsuuden traumat ja kaltoinkohtelu (fyysinen, seksuaalinen tai emotionaalinen väkivalta) meta-analyysit osoittavat selkeän yhteyden

Keskushermoston infektiot lapsuudessa

Psykososiaalinen vähäosaisuus, köyhyys, syrjäytyminen

Maaha nmu utto ja siihen liittyvä syrjintä / sosiaalinen eristyneisyys (erityisen vahva yhteys Suomessa ja muissa Pohjoismaissa)

Päihteet (erityisesti nuorilla)Kannabiksen runsas käyttö (etenkin teini-iässä ja nuoruudessa) vahvin ja parhaiten toistettu ympäristöriskitekijäRiski kasvaa annos-riippuvaisesti

Geneettisesti alttiilla nuorilla riski voi nousta moninkertaiseksi

Muiden päihteiden (esim. amfetamiini, LSD) käyttö voi laukaista psykoosin alttiilla henkilöllä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi