Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

30 000€

Vierailija
07.02.2026 |

Miten kannattaisi sijoittaa jos vaikka olisi 30 t€ ylimääräistä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta skeba.

Vierailija
2/15 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoita kehitysapuun, saat parempia tuloksia kuin sijoitusneuvoja vauvapalstalta kyselemällä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai mitenkö?

Tuottavasti tietysti. 

jos kysyt MIHIN niin saat tehdä kuule ihan itse työn sen eteen. 

Vierailija
4/15 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin sukellusveneen ja se on moro.

Vierailija
5/15 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita silleen et se kannattaa. Jos sijoitat jollain muulla tavalla, se ei kannata.

Vierailija
6/15 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin kaa, op neuvoo ma. Mut mietin varmaan sen jälkeenkin.

Vierailija
7/15 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin aseen ja se on sen jälkeen  taivaassa taikka helvetissä tavataan.ÖÖ koska kuka syö oikeasti riisipuuroa kesällä ööö, vanha pakanoiden tapa.

Vierailija
8/15 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähden nyt saunomaan halvat löylyt, mitenkä pers-sähköisillä joko rahat on loppuneet? ja saunakaljat on mennyttä aikaa.

Vierailija
9/15 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaako joku että jos on paljon rahaa niin ylimääräistä rahaa on. En näkisi asiaa niin kyllä elämää on jäljellä ja sitä rahaa tarvii itse. Minulla on perintöä noin 280000 euroa. Ei se ylimääräistä rahaa ole vaikka olen siitä 10 vuotta säästänyt. Kulutan sen rahan varmasti. En aio sijoittaa mihinkään vaikka olen miettinyt että ostaisi toisen asunnon ja laittaisi sen vuokralle. Saan yhdestä vuokra-asunnosta tuloja 10000 vuodessa.

Vierailija
10/15 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuohon ole yksiselitteistä vastausta. Se riippuu mm. minkä ajan kuluessa tarvitset rahat, vai ovatko ne sillä tavalla ylimääräisiä, että voisit ottaa riskin niiden menettämiseen. Lisäksi kannattaa miettiä, haluatko lähinnä säilyttää rahat niin, että niiden arvo säilyy, vai haluatko että ne myös tuottavat. Nyrkkisääntönä on, että mitä suurempi tuotto-odotus, sitä suurempi riski. Yleissääntönä voi sanoa, että pankkien rahastot tuottavat yleensä melko pientä tuottoa pienellä vaivalla ja tiettyihin yksittäisiin osakkeisiin sijoittamalla voit päästä suurempiin tuottoihin, mutta se vaatii enemmän osaamista ja työtä. Aloitteleva sijoittaja aloittaa sen takia usein pankin rahastoista. 

Jos jonkin ohjeen uskaltaisin antaa, niin voisin sanoa, että muista hajauttaa: älä sijoita kaikkia rahoja samaan aikaan tai samaan paikkaan, vaan sijoita tuo summa periin-kolmeen erilaiseen kohteeseen ja hajauta jonkin verran myös ajallisesti, niin ettet osta kaikkea nyt samassa kuussa samana päivänä. 

Lopuksi voin kertoa, mitä itse tekisin, jos minulla olisi nyt 30 000 euroa ylimääräistä sijoitettavana. Se olisi minulle ylimääräistä rahaa, joten olisin valmis ottamaan riskiä. Esimerkiksi voisin ostaa paria suomalaista osinkoa maksavaa osaketta (vaikkapa Mandatumia ja UPM:ää) ja paria eurooppalaista kasvuosaketta vakautta tuomaan (vaikka LVMH ja Boliden) sekä paria lupaavaa kehittyvien markkinoiden osaketta (hmm, kun en tunne noita yhtiöitä, ottaisin suorien osakkeiden sijaan sittenkin kasvavien markkinoiden ETF-rahastoa). Toisaalta dollari on heikko, joten USA:laisia (mm. Home Depot ehkä voisi kiinnostaa nyt kun korotkin laskevat) saa nyt halvalla, jos niiden kasvuun jaksaa uskoa. En taida jaksaa. Mutta minähän en tietenkään ole sama kun sinä. Teet tietysti omat ratkaisusi sen mukaan, mitä sinä tavoittelet. Toivottavasti tästä kuitenkin oli jotain apua ajatusten kulkuun. 

Vierailija
11/15 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että kysyt täällä, kertoo siitä, ettei sinulla ole kokemusta sijoittamisesta. Ole siksi varovainen äläkä ainakaan noudata kenenkään asiantuntijan tai "asiantuntijan" ohjetta. Tuo ei ole niin iso summa, että välttämättä kannattaisi sijoittaa mihinkään kuin korkeintaan korkeakorkoisemmalla pankkitilille.

Vierailija
12/15 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta perunamaa

Vierailija
13/15 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautauspalveluihin ja sen jälkeen kiikkuun.

Vierailija
14/15 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla olis, niin lähtisin työkkärin kirjoilta heti ja elelisin sillä rahalla sen aikaa kun se riittäisi ja miettisin sen jälkeen taas että mitä seuraavaksi, jos siis olisin vielä elossa.

Vierailija
15/15 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että kysyt täällä, kertoo siitä, ettei sinulla ole kokemusta sijoittamisesta. Ole siksi varovainen äläkä ainakaan noudata kenenkään asiantuntijan tai "asiantuntijan" ohjetta. Tuo ei ole niin iso summa, että välttämättä kannattaisi sijoittaa mihinkään kuin korkeintaan korkeakorkoisemmalla pankkitilille.

Tuokin on aika huono ohje, jota ei kannata noudattaa. Minusta olet ap. oikealla tiellä, kun olet päättänyt sijoittaa. Itse aloitin sijoittamisen 10 vuotta sitten, alkupääomana oli 17 000 euroa, ja nyt on 210 000 euroa. Olen kyllä kuunnellut muita, mutta päättänyt itse. Nordean sivuilla on hyvä sijoituskoulu, jonka voi tehdä ilmaiseksi. Olen sijoittanut pääasiassa osakkeisiin, rahastoihin ja vakuutustuotteisiin, ja vasta viime vuonna laitoin vähän rahaa myös säästötilille, kun niille alkoi saada korkoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi