Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taido vai Karate? Kumpi kannattaa aloittaa?

Vierailija
07.02.2026 |

Kumpi olisi parempi laji aikuiselle, joka ei ole koskaan harrastanut mitään kamppailulajia?

Taido vai Karate?

Minulla on nuoruuseata taustaa voimistelussa ja uinnissa. Liikun edelleen päivittäin, mutta lähinnä juoksua ja kävelyä.

Taido vaikuttaa "hienommalta" kuin karate, mutta myös tosi vaikealta. Karatessa tuntuu olevan niin monimutkaisia käsiliikkeitä, etten tiedä voiko niitä oppia missään.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä

Vierailija
2/31 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Judo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

MMA tai myai thai.

4/31 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepuolustuslajina ehkä mieluummin jujutsu jos siis ei nyt mistään mustan vyön tasoisesta harrastajasta puhuta. Karate on ok niin kauan kun ei olla lähikontaktissa eikä tarvitse miettiä mitä se potku sitten tekee toiselle osapuolelle. 

Kun joku tarraa kiinni niin silloin pitää tietää miten pääsee irti rikkomatta toista pahasti. Kun siis liiallisesta voimankäytöstä ja pysyvistä vammoista joutuu itseään puolustanut maksumieheksi.

M60

Vierailija
5/31 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En etsi itsepuolutuslajia vaan budolajia/kamppailulajia

AP

Vierailija
6/31 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karatessa on tsiljoona eri suuntausta, joten pelkkä karate ei kerro paljoakaan siitä millaista sen harrastaminen on. 

Kummassa seurassa saa paikkakunnallasi osaavampaa opetusta ja kumpi seura vaikuttaa muutenkin elinvoimaisemmalta? 

Vierailija
7/31 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karatessa on tsiljoona eri suuntausta, joten pelkkä karate ei kerro paljoakaan siitä millaista sen harrastaminen on. 

Kummassa seurassa saa paikkakunnallasi osaavampaa opetusta ja kumpi seura vaikuttaa muutenkin elinvoimaisemmalta? 

Karate ja muut ihan pelleilyä. Kung fu ihan eri planeetalta. 

Vierailija
8/31 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan et tavoittele taivaita. Kaikissa kamppailulajeissa pohjatyö pitäisi tehdä jo nuorena ja hyvin. Vanhana aloittaja ei ehdi niitä kunnolla oppia, ja on lisäksi hidas jos ikää on 40 tai enemmän. Mutta kivana harrastuksena voi hyvinkin toimia, saahan siinä liikuntaa ja kehonhallintaa kuitenkin. 

Vierailija
9/31 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karate on oppikirjataistelua. Sillä ei nakkikioskilla pärjää.

Vierailija
10/31 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä hyvin voisi kysyä, onko pesäpallo vai jazztanssi parempi harrastus aikuiselle. Tai neulominen vai vaeltaminen. Mitä odotat ja haluat harrastukseltasi? 

Vierailija
11/31 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat itsepuolustusta niin ei kumpikaan, jos haluat "perinteistä" budoa niin Karate, jos haluat hienoa korearafiaa ja itsesi haastamista ja kaipaat telinevoimisteluaikoja takaisin niin Taido. Itse harrastan Aikidoa ja sitä en sulle suosittele

Vierailija
12/31 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat itsepuolustusta niin ei kumpikaan, jos haluat "perinteistä" budoa niin Karate, jos haluat hienoa korearafiaa ja itsesi haastamista ja kaipaat telinevoimisteluaikoja takaisin niin Taido. Itse harrastan Aikidoa ja sitä en sulle suosittele

Minä taas entisenä aikidon harrastajana (vyöarvo 1. kyu) olen sitä mieltä, että aikido on yksi parhaista budolajeista vähän kypsemmällä iällä (yli 30 v.) aloittaville. Mukaan on helppo hypätä, kun alkeiskurssit on myös sohvaperunoiden ja punkeroiden suosiossa, ja kilpailujen puuttuminen vaikuttaa seuran ilmapiiriin monellakin tavalla. Ja vaikka kilpailuja ei tosiaan ole, myös tavoitteellinen harrastaminen onnistuu hyvin jos sellainen kiinnostaa. 

Vierailija
13/31 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No alottaa vaan nyrkkeilyn ja vetää sitten lättyyn kaikkia vastaantulijoita.

Vierailija
14/31 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nintendosta kantsii alkaa.

Vierailija
15/31 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas entisenä aikidon harrastajana (vyöarvo 1. kyu) olen sitä mieltä, että aikido on yksi parhaista budolajeista vähän kypsemmällä iällä (yli 30 v.) aloittaville. Mukaan on helppo hypätä, kun alkeiskurssit on myös sohvaperunoiden ja punkeroiden suosiossa, ja kilpailujen puuttuminen vaikuttaa seuran ilmapiiriin monellakin tavalla. Ja vaikka kilpailuja ei tosiaan ole, myös tavoitteellinen harrastaminen onnistuu hyvin jos sellainen kiinnostaa. 

Mulla 4.dan. Aikidossa, ja vaikka sun mielestä samaa mieltä olenkin, en Aikidoa silti aloittajalle (aloituksen perusteella) suosittele. 

Vierailija
16/31 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu: ollaan nimim. m-1965 samanikäisiä ja samaa mieltä! :)

Kun samaa mietin, jo nuorena itsekin. Jujitsu on puolustuslaji. Olisin halunnut jo silloin nuorena (peräti lapsena) sen koulutuksen, mutta pikkukaupungissa oli vaan pelkkä judo ... ja paini. Myöhemmin, opiskelijana (maakuntakeskuksessa) niitä eri lajeja olisi ollut tarjolla, ei vaan oikein aika riittänyt (eikä mielenkiintokaan, enää).

Ei silti, judosssa ja painissa on se hyvä puoli, jos joutuu "vääntämään" pienessä tilassa, niin mistään "kurkipotkuista" ei siinä tilassa/tilanteessa ole juuri apua. Tuosta asiasta keskusteltiin aikoinaan opiskelukaverin kanssa (hän harrasti salia/voimanostoa).

Puhumalla olen itse tähän asti selvinnyt ....

t. m60v.

Vierailija
17/31 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjän käden puolustus on aina tyylikkäämpää kuin hillitön hyökkäys ja huuto

Vierailija
18/31 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat, ehdottomasti. Paras tutustua mahdollisimman moneen.

Vierailija
19/31 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla 4.dan. Aikidossa, ja vaikka sun mielestä samaa mieltä olenkin, en Aikidoa silti aloittajalle (aloituks

En mäkään lähtisi kovin helposti suosittelemaan aikidoa ihmiselle, joka kysyy onko karate vai taido parempi harrastus. Mutta en myöskään menisi sanomaan, etten suosittele aikidoa hänelle, kun hän ei kertonut aloituksessa mitään sellaista mikä tekisi aikidosta hänelle huonosti sopivan lajin. 

Vierailija
20/31 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat, ehdottomasti. Paras tutustua mahdollisimman moneen.

Jack of all trades, master of none... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan