Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömänä et harrasta, tai menetät tuet!

Vierailija
07.02.2026 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011795904.html

Tämä koskee ihan kaikkia, mutta jos sinulla on harrastukseen liittyvää koulutusta, ei asiaa edes harkita! 

Kommentit (239)

Vierailija
141/239 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tiedetty. Montako kertaa se pitää sanoa työnhakijalle, että et kerro tekeväsi mitään muuta, kun hakevasi kokoaikatyötä!
Virkailija: "mites on mennyt, mitä olet puuhaillut? Mites noin muuten?"
TYönhakija: "kiitos, hyvin on mennyt. Olen hakenut kokoaikatyötä."

Et harrasta, et urheile, et soita bändissä, et auttele vanhempia, naapureita, et korjaile autoja, et kirjoittele nettiin, et bloggaa, vloggaa, et retkeile, mökkeile, remppaa, kalasta, metsästä, et niin mitään. Haet kokoaikatyötä, that's it!
Jos et halua entistä enemmän ja kovempaa kontrollia, niin vointisi on hyvä, työkyvyssäsi ei ole huomattamista, nukut hyvin ja riittävästi, sinulla on sosiaalisia kontakteja, heräät aamulla, nukut yöt, peseydyt päivittäin, harjaat hampaat, kampaat tukan, jne.
Älä kuvittele, että virkailija on ystäväsi, terapeuttisi, hoitajasi tai OMAsi. Työkkärin virkailija hakee syitä evätä työttömyysetuutesi, määrätä sinua palveluihin jne.

Soita mieli ry:n kriisipuhelimeen jos ahdistaa ja kaipaat keskusteluapua - älä soita työkkärin puhelinpalveluun. Jokainen sanasi kirjataan ylös ja avautumisesi jää ikuisesti järjestelmään. Puheluihin ei vastaa kriisityön ammattilainen, päihdetyöntekijä, lähihoitaja, psykologi tai terapeutti, eikä kela-etuisuuksien asiantuntija.

Vierailija
142/239 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilö latasi sitä musiikkia nettiin ja siitä tuli tuloa

Voi helvetin lukutaidoton apina, nimenomaan ei edes tullut tuloja

Toinen kysymys, miks tuota kautta hankitut tulot katkaisee työmarkkinatuen mutta palkkatyöstä saadut ei?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/239 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Aina tiedetty. Montako kertaa se pitää sanoa työnhakijalle, että et kerro tekeväsi mitään muuta, kun hakevasi kokoaikatyötä! Virkailija: "mites on mennyt, mitä olet puuhaillut? Mites noin muuten?" TYönhakija: "kiitos, hyvin on mennyt. Olen hakenut kokoaikatyötä." Et harrasta, et urheile, et soita bändissä, et auttele vanhempia, naapureita, et korjaile autoja, et kirjoittele nettiin, et bloggaa, vloggaa, et retkeile, mökkeile, remppaa, kalasta, metsästä, et niin mitään. Haet kokoaikatyötä, that's it! Jos et halua entistä enemmän ja kovempaa kontrollia, niin vointisi on hyvä, työkyvyssäsi ei ole huomattamista, nukut hyvin ja riittävästi, sinulla on sosiaalisia kontakteja, heräät aamulla, nukut yöt, peseydyt päivittäin, harjaat hampaat, kampaat tukan, jne. Älä kuvittele, että virkailija on ystäväsi, terapeuttisi, hoitajasi tai OMAsi. Työkkärin virkailija hakee syitä evätä työttömyysetuutesi, määrätä sinua palveluihin jne. Soita

Näinhän se on. Noille ei kerrota mitään kuin se ihan minimi että byrokraatti saa rastit ruutuun.

Toinen kysymys on sitten tietty onko nykyisessä järjestelmässä yhtään mitään järkeä. Ymmärtääksenihän tuollaisesta harrastustoiminnasta voitais käräyttää jotain muutakin kautta,  työkkärin tantat kuulemma jopa googlettelevat asiakkaiden nimiä saadakseen selvää jos kenties puuhaavat jotain vapaa-ajallansa

Vierailija
144/239 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös just ollut uutinen että päättäjät 6 vuotta miettivät onko tukijärjestelmissä parannettavaa. Johtopäätös oli ettei mitään parannettavaa ole. Täydellinen on tämä nykyinen systeemi, kannustaa oikeen ihmisiä kehittämään omia työllistymismahdollisuuksiansa, pitämään huolta mielenterveydestään jne

Vierailija
145/239 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon pitänyt Instagram-tiliä koska teen paljon käsitöitä ja niistä pidetään, oon välillä myynyt niitä kirpparilla pienesti. Laitoin tilin yksityiseksi 🙄

Löysin xamkin kurssivalikoimasta mielenkiintoisia ilmaisia kursseja. Uskallanko suorittaa niitä?

Hallitus on ihan sekaisin. Ei usko, vaikka tilastot jo todistaa että suunta on väärä, leikataan ja rangaistaan lisää, kyllä ne työpaikat siitä lisääntyy.

Mitä sä mussutat hallitus sitä ja hallitus tätä. Noin tyhmä ihminen tulee jatkossakin olemaan työtön. Kai sulla on edunvalvoja ja tuettu asuminen, edesvastuutonta päästää noin tyhmä sähläämään itsekseen.

Ikinä työtön ei ole voinut pyörittää yritystä kuten sinä tai opiskella vapaasti. Työkkärin sivuilla kerrotaan mitä työtön saa ja ei saa tehdä, myös opiskeleminen on käsitelty. Passiivinen työttömyys on mitä halutaan oli

Juu juu että kun työtön neuloo iltaisin telkkaria katsellessaan muutaman sukkaparin kun tykkää näpertää ja myy ne 0-hinnalla niin hän pyörittää yritystä? Eläkeläiseltäkin pitäis eläke katkaista jos nyt joulumyyjäisissä itse tekemänsä himmelin, yrittäjähän se on.

Aika fiksu oot.

Vierailija
146/239 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Juu juu että kun työtön neuloo iltaisin telkkaria katsellessaan muutaman sukkaparin kun tykkää näpertää ja myy ne 0-hinnalla niin hän pyörittää yritystä? Eläkeläiseltäkin pitäis eläke katkaista jos nyt joulumyyjäisissä itse tekemänsä himmelin, yrittäjähän se on.

Aika fiksu oot."

Nää ihmiset vihaa työttömiä ja haluaa niiden kärsivän, ei työllistyvän

Vierailija
147/239 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin jutun. Ton musiikin jakamisen voi lopettaa koska tahansa, kela joutuu pakittamaan päätöksessään. 

Aloitus on provo osittain muutenkin.

Voit harrastaa vaikka mitä, mutta älä tee niin, että voidaan tulkita tuloksi. Kelan kans kun toimii, niin siinä on omat säännöt. Ne säännöt kannattaa opetella. Se on myös kansalaistaito, silloin kun puhutaan tukiasioista.

Jakamisen voi lopettaa, mutta valitettavasti "yrittäjyyden" lopetus ei onnistukaan yleensä kovinkaan helposti. Kerran yrittäjä, aina yrittäjä. Näin Kelan mielestä.

Ei sentään. Kun lopetin yrityksen, se oli vain ilmoitus. Sain todistuksen, liiketoiminta lopetettu. Kelan tulkinnat ei tässä paina ollenkaan. Kyseessä siis toiminimi, jossa olin yksin. 

YTJ- palvelu, sama lomake PRH + VEROHALLINTO. Jos

Hyvä, että sinulla ei ollut ongelmia. Totuus on kuitenkin se, että yrittäjän statuksesta voi olla todella vaikeaa päästä eroon. Kela todellakin voi tehdä laillisesti omia tulkintojaan vaikka verohallinto ja PRH olisivat mitä mieltä. Sama koskee työvoimatoimistoa. Sekin voi tulkita asioita haluamallaan tavalla.

Vierailija
148/239 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suojaosista narisemista turha aloittaa. Sen pilasi tyypit jotka tekivät vakituisesti osa-aikaista työtä ja loput ottivat soviteltuna päivärahana, ilman mitään tarkoitustakaan työllistyä kokopäiväisesti vaikka mahdollisuuksia olisi ollut. Heitä voi syyttää suojaosuuden poistosta ei hallitusta. 

Olin vasta työkkärin kurssilla ja siellä muutama nainen kitisi kuinka oli pakko irtisanoutua osa-aikatöistä kun ei enää hyödytä. Mitä ihmettä.. Itse tienattua rahaa eikä kelpaa kun ei enää saa ilmaista rahaa vielä siihen lisäksi. Oma valinta eikä mikään pakko. Ja että ei millään enää jaksaisi kokoaikatyöhön. Voi helvetti sentään.

Olet yhtä kujalla kuin Petteri Orpo, vai oletko kenties Petteri itse tai joku hänen lähisukulaisensa?

Vierailija
149/239 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on kiusaajien maa. Ollaan kaikki paskamme ansaittu, näin saatanan tyhmä kansa ei kuulu rikkaiden maiden joukkoon

Rikkaat maahathan ne vasta tyhmiä onkin, eivätkä osaa ratkaista mitään sisäisiä ongelmia. Itse olen fiksu ja olen tekemisissä fiksujen ihmisten kanssa. Olet todennäköisesti joko itse tyhmä, tai hengaat tyhmien ihmisten kanssa. (Mikä on itsessään aika tyhmää.) Toki voit olla demoralisoiva ystävämme naapurista. Netissä ei koskaan tiedä. Idässäkin, muuten, on rikas naapuri, mutta kuinka hyvin kansa voi? Niinpä. Rikas maa ei aina ole kauhean fiksu maa.

Vierailija
150/239 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vaiheessa lienee kaikille selvää että raha ja äly ei aina kulje käsi kädessä?

Vierailija
151/239 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätöntä. Mielestäni tienattujen sivutulojen pitäisi olla joka kuussa suunnilleen samaa tasoa kuin Kelasta saatu tuki ennen kuin tukea voi leikata. Ei siis kymmeniä senttejä kuten jutussa.

Kela tuskin pääsee kaikkien sivustojen tilityksiin käsiksi. Jutussa Kela mainitsi ettei se tue tappiollista yritystoimintaa, kyseessä kuitenkin oli palkkioita maksava alusta. Turha, itse aiheutettu ongelma.

Ei. Tappiollinen yritystoiminta rahoitetaankin Business Finlandin kautta. Siihen ei Kelan nappikauppa riitä. 

Vierailija
152/239 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätöntä. Mielestäni tienattujen sivutulojen pitäisi olla joka kuussa suunnilleen samaa tasoa kuin Kelasta saatu tuki ennen kuin tukea voi leikata. Ei siis kymmeniä senttejä kuten jutussa.

Kela tuskin pääsee kaikkien sivustojen tilityksiin käsiksi. Jutussa Kela mainitsi ettei se tue tappiollista yritystoimintaa, kyseessä kuitenkin oli palkkioita maksava alusta. Turha, itse aiheutettu ongelma.

Kela saa tilitiedot automaattisesti ensi vuonna. Kelaa ei kiinnosta tienaatko, vai teetkö. Niinhän se on ollut vaikka kuinka kauan. Kelan mukaan olet yrittäjä jos vaikka Youtube tilittää sinulle 5 euroa ja kulusi ovat olleet tonnin. 

Vierailija
153/239 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuitenkin yksin elinkeino, josta saadut tulot ei pienennä tukia. Se on ihan rehellinen varastaminen ja ryövääminen. Jos vaikka harrastaisi näpistelyä kaupasta. 

Onkin sitten järkevää? 

Vierailija
154/239 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön Kennelin omistajanakin katsotaan yrittäjäksi? Menettää päivärahan jos myy koiranpentuja vaikka se tuottaisi käytännössä tappiota?

Vierailija
155/239 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastin joskus huonekalujen entisöintiä ja työkkäri kielsi. Mun mielestä se oli oman ammattini kehittämistä koska olen puuseppä. En siis saa tehdä mitään.

Olen tehnyt salaa kaikkea kuten ostan vanhan veneen, kunnostan sen ja myyn sitten voitolla.

Vierailija
156/239 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu kirjoitti:

Tiätysti katkaistaan tuet! Mulle maksetaan palkkaa harrastuksesta 😎

Vai että semmoista tällä kertaa, trolli. Todella mukava ihminen olet etkä ollenkaan ylimielinen valehtelija.

Vierailija
157/239 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on uuskommunistinen järjestelmä. Vain valtio saa päättää, mitä yksilö saa tai ei saa tehdä elämässään. Jos haluat kehittää itseäsi, valtio tuhoaa elämäsi. 

Saatte te tehdä aivan mitä haluatte, jos elätätte itsenne ja maksatte itse harrastuksenne.

Vierailija
158/239 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kela sais tietää mitä kaikkea olen tehnyt työttömänä niin joutuisin varmaan vankilaan ja tulis isot korvaukset maksettavaksi.

Vierailija
159/239 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nää aina uutisoidaan ihan päin hel%#$iä - Kela toimii työttömyysturvassa vaan maksajana ja maksaa jos työllisyyspalvelut antaa esteettömän lausunnon eli tän jantterin pitäisi moittia työllisyyspalveluita eikä Kelaa. Ja tietty hallitusta joka nää lait säätää 

Vierailija
160/239 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilö latasi sitä musiikkia nettiin ja siitä tuli tuloa

Voi helvetin lukutaidoton apina, nimenomaan ei edes tullut tuloja

Toinen kysymys, miks tuota kautta hankitut tulot katkaisee työmarkkinatuen mutta palkkatyöstä saadut ei?

Aika rohkeaa olettaa, että joku palstalainen osaa lukea tai ymmärtää lukemaansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi