Auli Viitanen: Työväenluokan mies on syrjäytetty isyydestä
Miehisyys ja isyys ei ole samaa keskiluokassa ja työväenluokassa. Eron tultua keskiluokkainen mies pysyy lapsensa elämässä toisin kuin työväenluokan mies.
Tiedämme jo ennestään, että valtava osa duunarimiehistä jää kokonaan lapsettomiksi. Onko vika yhteiskunnassa, naisissa vai pitäisikö duunarimiesten muuttua aikakauteen sopiviksi?
Kommentit (74)
Ei vain isyydestä vaan koko elämästä. Työväenluokan miesten työt on viety valtaosin kiinaan, joten ei ole kuin työttömyyttä edessä. Kaikista ei ole sinne koulunpenkillekään istumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana on itse duunarimies. Mikään muu miestyyppi ei lähde yhtä hanakasti karkuun kun pitäisi jotain vastuuta kantaa lapsesta. Perjantaipullo ja samankaltaiset öyhöttäjäkaverit vievät usein pidemmän tikun tärkeysjärjestyksessä.
Kun lapsi avaa suunsa hän puhuu kodistaan. Olisiko jo aika alkaa kiinnittämään huomiota siihen kasvatukseen? Tutkimukset ovat osoittaneet, että tyttöjä osallistetaan pienestä pitäen esim kotitöiden tekoon ja pienemmistä lapsista huolehtimiseen enemmän kuin poikia. Teini-iässä tämä näkyy niin, että tytöt tekevät paljon enemmän kotitöitä kuin pojat. Kun aikuisena sitten muutetaan samaan huusholliin, sukupuolittuneet kaavat ovat olemassa. Toivoisin, että vanhemmat ja ammattikasvattajat olisivat herkempiä kyseenalaistamaan sukupuolirooleja, kuten ajatusta siitä, että pienet tytöt olisivat automaattisesti hoivaavampia kuin pienet pojat.
(
Muuten hyvä kommentti, mutta en ymmärrä, mikä pointti suluissa olevalla lauseella on. Miten tuo liittyy yhtään mihinkään tai edeltävään kirjoittajaan?
Vierailija kirjoitti:
Miehet kapinoi pihtaamalla siittiöitään.
Hyvä. Matalan kognitiotason miesten piuhat pitäisikin katkaista. Koska äkkiä se pihtaaminen unohtuu kun sammunut teinityttö kohdalle osuu.
Vierailija kirjoitti:
Duunarimiehen äo on usein alhainen. Ei sellaiselle saa opetettua järkeviä ja vastuullisia toimintamalleja.
Tässä yksi ongelman juurisyistä. Naisten seksistinen ja halveksuva suhtautuminen duunarimiehiin. Hienosti toimit esimerkkkinä!
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman. Vuoroviikkoasumiset ovat täysin keskiluokkaisia. Duunari-isät katoavat kuvasta eron tultua. Eivät nykyisin jää edes viikonloppuisisksi.
Monille miehiin katkeroituneille naisille tuntuu olevan aidosti vaikeaa hyväksyä, että useimmat miehet eivät ole kuten heidän lastensa isät.
Tiukkoja miehisyyden kriteerejä pitävät yllä ihan vaan nämä miehet itse. Kumma kyllä vastuu omista teoista ei kuulu niihin.
Tämä on ihan keinotekoinen asetelma. Ei pariutuminen riipu siitä onko mies duunari vai keskiluokkainen vaan naamasta ja pituudesta. Kaveripiirini on täynnä vähemmän komeita akateemisesti kouluttautuneita ja työelämässä hyvässä asemassa olevia sinkkumiehiä.
Vierailija kirjoitti:
Duunarimiehen äo on usein alhainen. Ei sellaiselle saa opetettua järkeviä ja vastuullisia toimintamalleja.
Tuollaiset hatusta vetäistyt yleistykset todistavat alhaisesta älykkyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Duunariakka omii sen lapsen herkemmin itselleen kuin korkeastikoulutettu, joka haluaa luoda sitä uraa, eikä hoitaa kotona lapsia. Kyllä, edelleen on Suomessa on naisia, joita ei kiinnosta se uralla eteneminen ykkös proriteettina vaan se perhekeskeinen elämä.
Kun nykyistä perhevapaa uudistusta tehtiin sitä vastusti eniten juurikin naiset. Kaikesta kouluttautumisesta huolimatta keskivertoperheelle on taloudellisempaan naisen jäädä kotiin hoitamaan lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan keinotekoinen asetelma. Ei pariutuminen riipu siitä onko mies duunari vai keskiluokkainen vaan naamasta ja pituudesta. Kaveripiirini on täynnä vähemmän komeita akateemisesti kouluttautuneita ja työelämässä hyvässä asemassa olevia sinkkumiehiä.
Tässä ei keskustella pariutumisesta vaan isyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman. Vuoroviikkoasumiset ovat täysin keskiluokkaisia. Duunari-isät katoavat kuvasta eron tultua. Eivät nykyisin jää edes viikonloppuisisksi.
Totta, mutta täysin päinvastoin. Minä erosin ja olen sen jälkeen ollut enemmän lasteni kanssa kuin heidän äitinsä. Toki olin ennen eroakin. Hyvin pärjätään uudessa omakotitalossa. Amis iskä
Vierailija kirjoitti:
Akat pitäis piestä.
Alota kuule itsestäs.
T: M 200cm, 130kg, neljä kamppailulajia
Vierailija kirjoitti:
Tiukkoja miehisyyden kriteerejä pitävät yllä ihan vaan nämä miehet itse. Kumma kyllä vastuu omista teoista ei kuulu niihin.
Höpön pöppöä. Naiset ovat mukana ylläpitämässä niitä kriteerejä esimerkiksi parinvalinnan avulla. Siksi nuo miehet ylipäätään ovat isejä.
Muuten hyvä kommentti, mutta en ymmärrä, mikä pointti suluissa olevalla lauseella on. Miten tuo liittyy yhtään mihinkään tai edeltävään kirjoittajaan? // Sori siitä. Olen aiemmin kirjoittanut tästä samasta ja saanut hyeenalauman kimppuuni kuinka MEIDÄN perheessä pojat osallistuu kotitöihin ja pienempien sisarusten hoitoon siinä missä tytötkin. Myönnän että yritykseni ilmaista ettei tämä koske kaikkia perheitä oli vaikeasti ymmärrettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Matalan kognitiotason miesten piuhat pitäisikin katkaista. Koska äkkiä se pihtaaminen unohtuu kun sammunut teinityttö kohdalle osuu.
Mitä sinä vielä sitten haluat? Miehet toimivat kuten te naiset olette haluneet ja myöntäneet tappionsa, mutta sekään ei kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akat pitäis piestä.
Alota kuule itsestäs.
T: M 200cm, 130kg, neljä kamppailulajia
Ja sosiaaliluokka: vuokraluulussa asuva.
Tätähän täällä on toitotettu jo pitkän aikaa.
Suomen verot ja veroluontoiset maksut ovat jo nyt niin korkeat että vain rikkailla ja työttömillä on varaa lapsia tehdä. Työväenluokalle tulee näitä vahinkoraskauksia jonka johdosta siirrytään sitten työttömään luokkaan, keskiluokka vielä pystyy juuri ja juuri 40+ jälkeen yhden lapsen tekemään.
Verojen vähennyt auttaisi asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Pihtaan kun ei ole rahaa lapsiin. Vasektomiaa harkinnut , ainahan spermaa voi laittaa säilytykseen.
Naiset haluaa sitä mitä muutkin naiset haluaa, eli ei sitä duunarimiestä. Mielestäni siinä ei ole mitään väärää, mutta ahtaaksi käy.
Sinulla on kertomus siitä . . .