Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

~~~vappuviikon HELMINAUHA~~~~

30.04.2007 |

Tässä jälleen linkki edellisiin:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10174454&p=1&tmode=1&smod…

Tässä vielä linkki, jos joltakulta on jäänyt lukematta jonkun synnytyskertomus:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9489018&p=3&tmode=1&smode…

Ja sitten vielä se nimilinkki:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10197670&t=9896426&appid=…

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henna_ :

Paljonko sun tytöillä on ikäeroa? Kysyn ihan mielenkiinnon vuoksi kun meillä on tuo esikoinen ja kakkonen 1.v 4 kk ikäerolla ja meillä taas eivät varsinaisesti ole kuin paita ja peppu. Leikkivät ja tappelevat kyllä yhdessä kun ei muuta vaihtoehtoa heillä tällähetkellä ole, mutta en koe että olisivat sillä tavalla erottamattomat ettei tämä meidän kolmonen jolla on siis 3 vuotta ikäeroa tuohon kakkoseen mahtuisi mukaan joukkoon. Tosin voihan olla että meillä tuo johtuu siitä että esikoinen on poika ja kakkonen tyttö!

KIERUKASTA VIELÄ: Meillä lääkäri yritti tuolla jälkitarkastuksessa ottaa PAPA-koetta muttei onnistunut kun tuli kuulemma niin paljon sellaista tuhru-vuotoa siihen näytteeseen. Nyt munkin pitäisi varata terkkarilta aika tuohon kokeeseen ensin ja sitten vasta asennetaan se kierukka. Mistähän sitä sitten tietää ettei sitä tuhrua tule jälleen siihen kokeeseen?! Meillä tuo " asennus" tehdään ehkäisyneuvolassa vaikka onkin sama lääkäri kun oli jälkitarkastuksessa!

Ei päästy ulkoilemaan edes kun vettä rupesi tulemaan vaakatasossa kaatamalla juuri kun oltiin lähdössä. Ronja onneksi nukkuu nyt vaunuissa sisällä, mutta nuo vanhemmat rupeavat kiipeilemään seinille pikkuhiljaa. Mitä te muut olette keksineet isommille tekemistä sisällä, jos ette ulos pääse? Jotakin suht' hiljaista pitäisi vielä olla, jottei hirveästi häiritsisi Ronjan unia.

T. Kaisa ja ipanat

Vierailija
22/45 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän tytöillä ikäero on himpun verran alle 1v 4kk ja molemmat tyttöjä, en tiedä onko tulevaisuudessa millaista mutta toivon että olisivat toistensa parhaat kaverit, sekä riitakaverit - että ystävät ;) Lähinnä ajattelin etten ainakaan viiteen vuoteen halua lisää niin silloin tuntuisi ehkä hassulta että tulee nuorin niin isolla ikäerolla ja taas toisaalta- tuntuu että kyllä nämä lapset oli jo tässä! :)

Molemmat tytöt flunssassa, limaa valuu nenästä vähän väliä molemmilta. Sitä nasolinin tippahommaa taisi saada alkaa antamaan jo 3kk iässä, jos siis toisi vauvallekkin helpotusta. Kunhan eivät nyt vaan kuumeeseen sairastuis.

Ja vaipan vaihtoon sekä pytylle viemään..

-Henna ja Melina-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierukasta vielä sen verran, että multa ei olla ottamassa papa-koetta ollenkaan. Kysyivät kyllä koska viimeksi tehty ( n. 1,5 vuotta takaperin ).

Rauskaustestin kyllä tekevät siinä samalla, ennen asennusta. Jatkossa sitten tehdään papa-koe vuoden välein.

Pirriäinen

Vierailija
24/45 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirriäinen: ohos, siellä toimitaan nopsempaan. Mun edellisestä papasta on n. vuosi ja eivät ala laittamaan ellei ole 3kk sisällä otettua :o elikkä se on pakko ottaa, näin täällä! Mulle passais että laittasivat vaan heti..

Vierailija
25/45 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksei tuota papaa täällä oteta. Täytyypi kysyä kun menen tänään laitattamaan sitä kierukkaa. Jotenkin tuntuisi kyllä turvallisemmalta, että se otettaisiin ( vaikka mukava se kierukka on jo saadaakin ).

Mut nyt täytyy lähteä valmistautumaan sinne lääkäriin.

Pirriäinen

Vierailija
26/45 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meinasin sanoa maanantaita, ihan on sekas näistä päivistä!

kolomonen: meillä on joskus käyny noin niiku teillä, että on saanut vieraille ihmetellä normaalisti niin rauhallisen ja hymysuisen vauvan kitinöitä. eli jollain lailla selvästi reagoi välillä vieraisiin ääniin ja hälinään. ja käyttäytyyhän sitä itekin varmaan jotenkin eri lailla kun ei ole niin rauhallista eikä voi huomioida samalla lailla vauvaa . ja puhuukin varmaan erilaisella äänellä kuin mitä vauvalle lepertelee normaalisti..!

aattelin että jos tänään tekis sen sormitestin niin näkis joko vois ruveta suoria vatsalihaksia treenaamaan!! mites muilla , kerkeettekö paljon treenaamaan nykyään ? mä olen ihan kohtuuhyvin saanut treenattua ja lenkkeiltyä muuten, mutta en siis noita vatsoja oo vielä viitsinyt aloittaa. että josko tästä pikkuhiljaa kohti kesäkautta...

viherrys

Vierailija
27/45 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohon kierukkakeskusteluun oma tarina: Vaikean endometrioosin takia endolääkäri määräsi mulle hormonikierukan laitettavaksi 6 vk synnytyksestä, eikä papaa otettu. Mutta kyl on ollu kärvistelyä ton kierukan takia, päivittäin veristä vuotoa edelleen ja kierukan laitosta jo 5 viikkoa. Lisäksi aika usein menkkamaista alavatsakipua sen verran, että pakko ottaa särkylääkettä. Ja ehkäisymielessähän mä en tota kierukkaa tarvitsisi, kun niin paha endo ja panukin siis koeputkipoika.

Nukkumisesta: Panu nukkuu oikeastaan aina selällään, joskus iltatorkuille laitan kyljelleen.

Näppylöistä: Niitä löytyy edelleen 11 vk vanhalta panulta leuasta ja kaulalta, aika paljon hilseilevät, joten olen ceridalilla öljynnyt.

Täällä näköjään muitakin flunssassa, me ollaan pojan kanssa molemmat, panulla ollut jo muutaman päivän, itse vasta aloittelen, kurjaa!

Vierailija
28/45 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän kirjoitellaan jo toisen kerran tällä viikolla, ehkäpä saan taas vähän tästä langan päästä kiinni =)

Sporttari, on tosiaan ihanaa kun lapsikin " siivoaa" . Joskus aikoinaan ihmettelin kun tuttavien kolmelapsisessa perheessä oli aina siistiä. Siellä äiti totesi että osaavathan lapset omat jälkensä siivota. Tähän aloin sitten itsekkin tietoisesti pyrkiä. Eli kun lapsi oppi kävelemään ja levitti leluja, iltaisin sitten keräilin ne takaisin paikoilleen lapsen kanssa. Oppi itse siihen että lelut kerätään. Nykyisin kerää edellisen leikin ensin pois ennenkuin alkaa uuteen leikkiin tai tulee syömään. Välillä huvittaa kun toinen ei voi lähteä ulos kun vasta legojen keräyksen jälkeen =) Mukavaa näin kun ei tarvitse komentaa siivoamaan. Ei tähän tietenkään päivässä päästy mutta nyt menee hyvin. Tässäkin pätee että minkä nuorena oppii niin vanhana taitaa :)

Täällähän on monilla vähän nuhatautia. Meillä ei ole vähään aikaan ollut ja toivottavasti päästäisiin syksyyn ilman tauteja, sittenhän ne taas alkavat enemmän jylläämään.

Kierukkakeskustelusta sen verran etten itse ota. Ei kai ole mitään syytä mutta tuntuu vain ettei ole mun juttu. Lapsiluku on kyllä täynnä... vannomatta paras...

Täytyykin lähteä ruuanlaittoon etten vaan ala jakelemaan liikaa noita vanhan kansan viisauksia =)

Mukavaa loppuviikkoa kaikille

MyQ

Vierailija
29/45 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas on menny pitkän aikaa että pääsee pinoutumaan, vaikka pinot onkin käyty lukemassa :D

vappu sujui ihan rauhallisesti, aattona kävin neidin kanssa äitini (alkoholisti) luona näyttäytymässä. en ole pahemmin kyläillyt siellä, viimeksi joskus syksyllä. vaivaa tuo lapsuus/nuoruus (vaikka ikää nyt 19) kovin, enkä halua että viivi joutuu näkemään samaa. kuitenkin mummu tykkäsi tytöstä eikä olisi edes päästänyt meitä lähtemään kotiin.. harmittaa kun tuo alkoholi on niin jumalaista, etten edes halua mennä sinne.

on pakko laittaa omaa kommenttia tuohon VELLIkeskusteluun: viivillä ollut kamalasti vatsavaivoja ja pitkän aikaa käytettiin disflatyliä. kuitenkin neiti päästi kakat kerran (max 2) viikossa ja sekin kovalla tuskalla. neitin täytettyä 2kk kokeilin luumusosetta ja sehän autto meillä. maitopullon korkkiin laitan muutaman lusikallisen ja maitoa sekaan, niin on hyvä syödä ensilusikalla ja viivi nauttii. nyt on sitten päädytty myös siihen et maistellaan samalla tavalla soseita pikkuhiljaa. ja ihan tosi meillä on vatsavaivat hävinny! kantaa saa tietenkin ottaa, mut itse totesin tämän järkeväks ratkaisuks.. vellejä en kuitenkaan ole suunnitellut vielä kun eihän tämä sentään säännöllistä ole.

sitten LISÄLAPSISTA, meille saa tulla kun on tullakseen vaik en nyt kuitenkaan ihan heti halua toista.. tätäkin neitiä saatiin pari vuotta melkein yrittää. kuitenkaan ehkäisyä ei ole alettu käyttää (kumi ei sovi mun limakalvoille) ja mukavaa S:kin on nykyään kovin harvoin, ehkä kerran kahdessa viikossa. mut eihän sitä tiedä??! ;P

galluppeja oli kovin monta, ja nyt on taas pää ihan tyhjä..

meillä oli tänään ISYYSTESTI, meiltä kaikilta otettiin dna-näytteet kyynärvarren taipeesta. itelleni tuli tosi kurja olo kun viivi itki jo pää punaisena odotusaulassa. aavisti kenties äidin mielentilasta? hoitaja sitten piti neitin sylissä kun toinen otti verikokeet, kun en itse olisi pystynyt pitämään. kyyneleitä siellä valuttelin.. onkos muita kun kyynelehtivät jos pikkuisella on paha olo / sattuu?

reilu viikko ollaan oltu nuhassa ja nyt ollaan paranemaan päin. jos vaikka loppuviikolla pääsis käymään siskon ja lasten kanssa tivolis (paljon ääniä ja valoja = hymyä ja naurua) ja perjantaina vihdoinkin perhekahvilaan..

mukavaa loppuviikkoa,

heidi & viivi (tänään nimpparit =D)

Vierailija
30/45 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipparallaa mamit!

Täällä nyhjötetään sisällä, kun tultiin kipin kapin rankkaraesadetta pakoon vartin ulkoilun jälkeen. IHO: kuivia kohtia paikoitellen, joita rasvataan päivittäin, hormooninäpyt katosivat jo aikoja sitten.

MyQ: täytyy alkaa opettelemaan viimeistään tän vauvan kanssa lelujen keräämistä. Olisi helppoa, kun olisi sen itsekin jo kotona oppinut : )

Ruujsal: ymmärrän hyvin äitijuttuasi ja onpa harmi, mulla äiti on sairaan masentunut, välillä sairaalassa, välillä kotona, ja aina vain valittaa, erittäin itsekeskeinen. Ei kiva roolimalli tytölle, eikä huvittaisi siellä käydä usein, mutta velvollisuudesta silloin tällöin käyn.

Lapsiluku: on tutkittu oikein tieteellisesti, ettei onnellisuus lisäänny naisilla ekan lapsen jälkeen, päin vastoin laskee viimeistään kolmannen lapsen tullessa. Miehillä puolestaan ensimmäinen poika riittää maksimoimaan onnellisuuden.

Yritin viritellä tonne yleispuolelle pari päivää sitten keskustelua " laatuajasta" , mutta otetaan tänne vähän sama kysymys, eli vielä yksi GALLUP lisää: kuinka paljon suurin piirtein vietätte vauvan kanssa vuorokaudessa sellaista aikaa, että esim. seurustelette, leikitte, siis keskittynyttä vuorovaikutusta, jos ei lasketa imetyksiä ja vaipanvaihtoja? Täällä ehkä vain (?) pari tuntia tällaista päivässä, joko minä, isä tai sisarukset. Olin huolissani että meillä tyttö on aika paljon itsekseen leikkimatolla, viihtyy kyllä hyvin.

Muuten, ootteko katsoneet Nelosen Kaikki kunnossa -sarjaa? Ihan katsottavaa, ainakin yksi vauva ja yksi uusperhekuvio.

Tarvikkeista vielä: Fuzzi Bunz kestovaipat on ihan ok toimineet, lupasin niistä kommentoida myöhemmin. Ohivuotoja tosin aika usein, kun pitäisi vaihtaa useammin kuin kertikset, ellei halua pakata vaippaa tosi pulleaksi imutyynyistä. Peseminen ei ole mikään ongelma, menee sutjakkaasti ja muun pyykin yhteydessä.

Kestoliivinsuojia voi myös suositella, siis kankaisia - imevät hyvin ja erittäin mukavat, eivät nukkaa.

Parempia säitä odotellessa,

Sporttari ja Milli

Vierailija
31/45 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

RUUJSAL: Missä otettin isyystestiä varten verikoe käsivarresta? Muistan, että esikoiseltani sitä otettiin PÄÄSTÄ ja kyllä teki äitille kauheaa katsoa kun toista sattui ja sitten sitä verta ei edes meinannut tulla. :´( Mutta nyt kakkosen kanssa ei edes koko testiä tehty kun olemme vakituisessa parisuhteessa eikä isästä siis epäilyksiä. ;) Tosin eipä ollut esikoisen kanssakaan, mutta sitä ei silti voinut todeta kun emme asuneet yhdessä. Lopulta siihen tuli niin paljon mutkia matkaan, että päätin jättää koko isyyden selvittämättä. Olen ollut tyytyväinen päätökseeni.

SPORTTARI kyseli " laatuajasta" vauvan kanssa. Älä ole huolissasi tuosta viettämästäsi ajasta, ei meilläkään varmaan vuorokaudessa sen enempää tule. Sinnakin viihtyy paljon itsekseen tuolla aktiivimatolla ja nukkuukin paljon, joten vielä tässä vaiheessa ei kovin montaa tuntia voikaan olla vauvan kanssa niin kiinteästi yhdessä. Sitten vanhemmiten tuo aika varmasti kasvaa kun lapsi on enemmän hereillä ja sen kanssa voi touhutakin enemmän. :)

-frog2

Vierailija
32/45 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuhaisia lapsia...tai oikeastaan yskä kaikilla kolmella ja keskimmäisellä sitten korvatulehdus lisäksi. Eli aikas väsynyttä ja kiukkuista porukkaa täällä meillä. Kurjinta on kun tuo pikkumieskin yskii, lääkäri antoi luvan et saan antaa Ventoline yskälääkettä hänellekin kun tuo maaginen 3kk:tta täynnä.

Sitten gallupeihin:

Laatuaika: Välillä tulee seurusteltua ihan muuten mutta yleensä vaipanvaihdossa kestää kunlötellään pikkumiehen kanssa pitkät jutut. Hän on myös paljon sylissä ja seurailee meidän puuhia ja nuo sisarukset seurustelevat myös aika paljon vauvan kanssa. Välillä viihtyy sitterissä/jumppamatolla/sängyssä yksinkin mut ai mitään pitkiä aikoja.

NÄPYT: meillä molemmissa poskissa näppyjä jotka ihan mustapään näköisiä. Terkkakin niitä katseli eikä oikein osannut sanoa mitä olisivat muuta kuin et hormooneista johtuu...juujuu. Myös aika kuiva iho noiden näppyjen päällä.

LISÄRUOKA: Annoin vähän luumusosetta kun poika 10 päivää kakkaamatta ja jatkossa sama hoito jos ei muuten irtoa. Nyt onneksi tullut taas 2pvän välein. Muuten en aloita lisäruokaa ennen 4kk:tta en edes vellejä. Kyllä sitä ehtii ja kun ollaan tissimaidolla niin se on niin vaivatonta ;P

NUKKUMA-ASENTO: Kyljellään tai selällään. Välillä masullaan mut eniten nukkuu selällään ja on takaraivolle tullut kalju ;O)

LAPSILUKU: Minulla tuntuu olevan krooninen vauvakuume ja tämä poika niin ihana, suloinen ja helppo ja söpö...niin ei ainakaan yhtään vähene. Mies ei välttämättä halua enempää mutta ei halua mennä vasektomiaankaan vaan alkoi miettiä et ollaankohan 5 vuoden päästä liian vanhoja tekeen vauvaa...Et saa nyt nähdä.

Mies on kyllä ärsyttänyt aika rankasti viimeaikoina. Olin itse vatsataudissa ja kun illalla ennenkuin aloin oksentamaan makasin puolikuolleena sängyllä niin kommentti oli: mikä sulla nyt taas muka on...Olen tosi harvoin kipee ja silloinkin sitten tosi kipeä ennenkuin alan valittamaan niin pikkasen ärsyttää tommoset kommentit. Ja nyt kun muksut kipeänä niin ei käsitä sitä etten välttämättä halua viedä heitä hoitoon ja lähteä itse juhliin. Meillä vkonloppuna kaverin häät ja tarkoitus ottaa vaan vauva mukaan. Ei taas mene jakeluun etten yksinkertaisesti osaa nauttia olostani jos lapset kipeänä jonkun toisen hoidossa...vaikka varmasti pärjäävät mutta silti. Tälläisissa asioissa meillä aivan eri näkemykset...mulle kun lapset itsestäänselvyytenä aina etusijalla. Toki omaa aikaa osaan ottaa mutta silloinkuin lapset terveinä ;O)

Nyt ruokaa laittamaan...mukavaa loppuviikkoa helmikset!!!

calmus& kipeäpesue

Vierailija
33/45 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rota-rokote on siis saatu ja poika ainakin nyt nukkuu hyvin tyytyväisenä sängyssään! Vielä ei siis ainakaan mitään oireita oo siitä tullu.

Ilma on niin kauhea, etten viitsinyt ulos laittaa nukkumaan..

Itelle on tulossa samainen flunssa, mikä meidän perheen isoimmissa miehissä on ollut..Kumpa vaan vauva siltä säästyis!

LAATUAIKA:

Meillä kyseistä aikaa vietetään aamuisin kun herätään, pitkin päivää aina vaipanvaihdon yhteydessä, vauvan herättyä päiväunilta...

Aina siis kun vauva on virkeä ja hyväntuulinen ja jaksaa seurustella.

Meillä poika selvästi tykkää olla myös omissa oloissaan, eikä siis aina tykkää keskustella äidin/isän/veljien kanssa vaan kitisee ja hiljenee kun vie sitteriin tai lattialle.

Keskusteluhetket on välillä lyhyitä ja välillä pisempiä, ihan vauvan virkeydestä ym. riippuen.

Toisinaan on myös päiviä, jolloin vauva nukkuu lähes koko päivän ja silloin jää keskustelut hyvin vähälle.

KUNTOILU/JUMPPA:

Mulla lenkkeilyn aloitus siirtyy ja siirtyy, niin kauan että lääkärit keksii mulle hoidon tuohon jalan puutumiseen..

Jumpat vois aloittaa, mutta oon aina inhonnu jumppaamista, joten jää varmaan aika vähälle..Vatsaa tietysti pitäis kiinteyttää, mutta...mutta..

Onko kukaan juottanut vauvalle jo vettä?!

Kysyin asiasta neuvolasta, kun esikon ja kakkosen vauva-aikana neuvottiin juottamaan vettä ja nyt ei oo puhuttu mitään..

Tilanne on muuttunu ja kas kummaa, nykyajan vauvat saavatkin tissimaidosta kaiken: ruuan ja juoman.. = )

Neuvot ja ohjeet ne tietysti muuttuu, eikä vauvat..

Aika hassua silti, että kaikki ohjeet ja neuvot muuttuu 7 vuodessa ihan erilaisiks..

Tässä uusimmat mitat:

Pituus 61cm

Paino 5925g

Pipa 42cm

Hienosti kasvaa, vaikkin tuntuu keskittyvän enemmän tuohon pituuden kasvatukseen, niin, että jää kaikki vaatteet pieniks!

nyt pitää mennä

mammutti ja vilppu 2kk

Vierailija
34/45 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...en tiedä lukeeko näitä illan viimeisiä löpinöitä ketään, mutta satuilempa kuitenkin

NUKKUMA-ASENTO: selällään omassa sängyssä. Aamusyötön jälkeen annan välillä nukkua mahallaan vieressä ja viime yönä nukuttiin kyljellään selät vastatusten kun nukahdin kesken syötön ja siitä olimme kääntyneet kumpikin.

LAPSILUKU: Miehestä tälle esikoiselle kaivataan yhtä kaveria, minusta useampaa, vähintään kahta lisää. Parin vuoden ikäeroa pidetään sopivana.

KANGASLIIVINSUOJIA kehui joku. Liityn kannattajiin kun ompelin niitä kymmenkuntaparia vaippojen ompelusta jäävistä paloista. Uloimpana kosteussulkukangas (valkoinen puuvilla-PUL), sisimpänä fleece ja välissä imuna frotee. Fleece tuntuu ihoa vasten mukavan lämpimältä ja kuivalta märkänäkin. Jos joku on kiinnostunut näitä vaikka ostamaankin niin voin tehdä lisää jämäpaloista hintaan 1,50 e pari + postikulut.

FUZZY BUNZien (itse ommeltuja mutta sama malli sekä toisena kaavana Swaddle) kanssa mullakin on se ongelma että ne vuotavat melko herkästi. Täytynee ostaa bambu- tai hamppukangasta paremmaksi imuksi tai sitä ennen tehdä vähän muotoonleikattuja froteeimuja jos pitäisivät paremmin kuin pelkät pötköt.

HANNELEko se myös oli vaippoja ommellut ja käytti vanhoista pyyhkeistä tehtyjä imuja? Millaiseen malliin olet ne ommellut?

Vuotavissa vaipoissa on muuten se mukava puoli, että saa vaihtaa vauvan vaatteet useammin :-) Kun meillä tyttö on muuten siisti eikä pulauttele, niin välillä tuntuu että heittää päälivaatteita pyykkiin vaan siksi ettei jaksa katsella enää samoja lapsen päällä.

Löpinät sikseen ja nukkumaan!

äippä + pinsku (pe 12 vkoa)

Vierailija
35/45 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sporttarin alkuperäiseen ketjuunkin aiheesta taisin jo vastailla - vai oliko se tänne - ei muista enää...

Eli vaipanvaihtojen yhteydessä tapahtuvan seurustelun lisäksi jumppaillaan (vai pitäiskö sanoa vauvatanssitaan) varmaan viitisen kertaa päivässä (vaan sellaisia muutaman minuutin pätkiä). Ommellessani vauva katselee sitteristä ja juttelen siinä samalla mutta varsinaista katsekontaktia ei silloin ole kuin harvakseltaan. Puuhamatollakin viihtyy välillä puolisentuntia kerrallaan. Jos on tyytyväinen niin annan olla itsekseen, jos reklamoi, meen siihen mukaan leikkimään. Sitten lauleskellaan yhdessä pitkin päivää ja katsellaan mitä kaikkia jänniä juttuja ikkunasta näkyy jne. Vaunuissa jos on hereillä lenkillä niin laitan kuomun alas jotta näkee puita ja pilviä - siinä siis virike, minua ei silloin katso kuin välillä vilkaisten. Telkkaa katsoessa vauva on usein sylissä, mutta ei siis varsinaista seurustelua silloin vaikka jalkoja voin vaikka hieroa samalla. Ja nyt aloittelemme myös päivittäistä lukemista eli katselemme kuvakirjoja hetkisen tai luen vauvalle loruja.

Näistä pienistä murusista kertyy varmaan juuri tuo parisen tuntia aktiivista seurustelua päivässä. Meidän tyttö on itsekseen viihtyvää sorttia ja ilmaisee kyllä selvästi jos ei seurustelu kiinnosta. Eli ei katso päin eikä hae kontaktia jollei huvita. Ja jos seurustelua venyyttää liian pitkäksi, alkaa kiljua väsyessään ja halutessaan omaa rauhaa. Esikoisen kanssa tätä riittävää seurustelua varmaan ehtii pohtia, kun lapsia on useampia ei voi niin paljoa keskittyä pelkkään vauvaan ja toisaalta muut lapset seurustelevat myös vauvan kanssa. Itse olen nyt päättänyt etten stressaa seurustelusta sillä luulisin että me vanhemmat, jotka asiaa hoksaamme ajatella, seurustelemme kyllä vauvan kanssa vähintääkin riittävästi.

nyt petiin.

Vierailija
36/45 |
03.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta vaan täältäkin. Aurinko näyttää paistavan kirkkaalta taivaalta, toisaalta on vielä aika kylmä, mutta ainakaan ei sada joten tänään päästään varmaan ulos!!

Ruujsal: Mua oikein rupesi naurattamaan kun luin sun kirjoituksen harvoin harrastettavasta mukavasta S:tä siis 2 x viikossa ja harvoin!?! No joo, mulla on ikää jo paljon enemmän (ei se tietty tarkoita ettei vanhemmat ihmiset saisi harrastaa S:ä usein, mutta ainakin meillä on rauhoittunut meno nuoruuden vuosista aikalailla) ja menokin sen mukaista, mutta meillä ei synnytyksen jälkeen ole " keretty" harrastamaan kuin 1 kerran!! Olenko ainut jolla tuo makuuhuone elämä on " kuollut" vauvan takia? Meillä kun tuo vauva nukkuu vain ja ainoastaan mun vieressä niin vaihtoehtoja ei juurikaan ole (hän siis herää aina minuutin sisällä kun yrittää pinnasänkyyn laittaa. Pitäisi varmaan viedä isommat lapset hoitoon niin sitten voisi päiväsaikaan harkita harrastavansa tuotatakin " urheilua" .

MyQ:lle piti sanomani että meillä on kyllä kerätty lasten kanssa leluja yhdessä lattialta järjestelmällisesti vauvasta asti, mutta ei ne vaan enää mene paikalleen! 4,5 vuotias toteaa tyynenrauhallisesti ettei jaksa kerätä lelujaan ja nuorempi 3 vuotias polkee jalkaansa lattiaan ja sanoo " enkä varmasti kerää" !!! Huokaus! Siinä sitten olet =( Kuinka ihmeessä olet saanut noin hyvin " koulutettua" lapsesi?

LAATUAIKA:

Meillä vauva on lähes aina jonkun sylissä ellei nuku vaunuissa. Hän ei vielä ainakaan viihdy kuin hetken (5 min) jumppamatolla ja sitteriss viihtyy sitten jos on " pakko" ja silloin kyllä hänelle juttelen jatkuvasti jotta pysyy tyytyväisenä. Sellaista varsinaista kahden keskeistä aikaa meillä ei ole kuin vaippaa vaihtaessa ja sitten kun hän syö, mutta silloin yleensä samalla paijaan häntä ja juttelen mukavia. Nuo ruokailuhetket on meille molemmille sellaista varsinaista LAATUAIKAA kahden kesken ja juuri sitä tulee ikävä sitten myöhemmin!

KUNTOILU/JUMPPA:

Mä tuonne laihdutus-pinoon jo purnasinkin eilen mun masennuksesta eli mä en saa itseäni kuriin millään, pitäisi ja pitäisi, mutta ei! Vatsalihaksiakin PITÄISI treenata jo vähän ja lenkillä PITÄISI käydä, mutta empä ole saanut käytyä!! Eilen taas herkuttelin kun kyläiltiin ja tänään mulla alkoi TAAS kova kuri, EI herkkuja, mutta varmaan taas retkahdan kun tulee tuota lätkääkin taas.

VEDESTÄ: Mä olen miettinyt samaa, että jokohan pitäisi välillä antaa huikka vettä kun kaveri tuntuu niin janoiselta eikä kuitenkaan maito kelpaisi. Varsinkin sellaisen paksun pulautuksen jälkeen tuntuu et olis mukava jos saisi tuon suun ja kielen puhtaaksi tuosta töhnästä eikä viittis antaa maitoa kun vatsa on jo muutenkin täysi. Neuvolasta en ole kysynyt, mutta kakkosen ollessa vauva annettiin ohjeet että vettä pitää ruveta antamaan sitten samalla kun kiinteitäkin ja kesällä voi myös antaa jos on kuuma! Voin kysästä kun käyn tänään neuvolassa tuon meidän 3-vuotiaan kanssa.

Nyt en muista muita juttuja...paitsi että piti vielä kysyä että tuleeko teidän vauvoilta kyyneleitä? Meillä Ronja on vuodattanut itkiessään kyyneleitä jo synnärillä ja aina kun oikein kunnon kiukku tulee niin kyyneleet valuvat vuolaina. Vanhemmilla lapsillani alkoivat kyyneleet virrata mielestäni paljon myöhemmin.

Nyt aamupalalle!

T. Kaisa ja Ronja 7 vko

Vierailija
37/45 |
03.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mää oon kovasti halunnu kirjottaa tänne mutta en oo kerennyt.

Ensinnäkin yöt menee keppuroinniksi: heräillään parin tunnin välein, taitaa olla vaan joku sellanen ”kausi”.

D-vitamiini aiheuttaa taas huutamista, vaikka annoin nyt Deetippoja ja vain yhtä tippaa/päivä! Toivotonta… ONKO VIELÄ MUITA jotka ei oo Deevitamiinia alottanut? Sampo siis kohta 3 kk.

D-vit. Takia meillä on nyt sitten useampi päivä ollut yhtä itkua.

KÄÄNTYMINEN: Meillä poika kääntyili jo 1 kk iässä (ei ”suoraan” mahalta selälleen kuitenkaan) mutta sen jälkeen ei oo kääntyillyt! (onko aihetta huoleen?) Kun ei yksinkertasesti ala olemaan lattialla ja jos joskus onkin niin lähinnä tököttää yhessä kohti.

IHO: Tässäkin tarvisin taas teiltä kokeneemmilta apua. Iho on meillä ollu siisti, pää on karstainen kyllä. Mutta nyt kaula on mennyt ihan punaseksi, ilmeisesti joku puklu jäänyt sinne niihin poimuihin. Kaulaahan on tosi hankala putsata. Pitäiskö sitä nyt pestä ja puhistaa useemman kerran päivässä ja laittaa talkkia?

SPORTTARI: Luinkin sen sun aloittaman keskustelun, kun itekkin samaa pohtinut. Ei meilläkään varmaan muutamaa tuntia kauempaa oo. Lähinnä just sellasta että vauva istuu sitterissä ja kattoo kun äiti tiskaa tmv ja höpöttää vauvalle. Välillä pidän sylissä tai makuutan jossain ja ihan ”keskittyneesti” puhun vauvan kans, kova poika on puhumaan kyllä. Vaipanvaihtohetket jos vain poika viihtyy niin on usein kuitenkin aika pitkiä juuri tuon keskustelun takia.

KAIKKI KUNNOSSA: Olen kattonut ja ihan hyvä sarja. Vaikka on ahistavia aiheitakin (Oonan ja Ilarin parisuhde).

EHKÄSY: Minäkin kuparikierukkaa meinasin, meillä on kerrat niin harvassa nykyään ettei vihti kovin kallista ehkäsyä laittaa. Täällä pitäis tk:ssä käyä laittaan, papa pitää ottaa ja se otettiin jälkitarkastuksessa ja oli ok.

FROG: Onko sun lapsilla kuitenkin sama isä, kun eka kerralla jätit isyyden selvittämättä ja nyt sitten olet vakisuhteessa joten kävitte vain tunnustamassa?

NUKKUMA_ASENTO: Kyljeleen laitan mutta selällään löytyy. Joskus on pinnasängyssä poikittain että on heilunt aika paljon…

LAPSILUKU: Ehottomasti ainakin toinen jos Luoja suo ja pää kestää ;o) Nyt on jo ikävä mahaa! Ja jos tästä vauva-ajasta selviän niin ehkä sitten toisestakin! ;o)

VOI kun saisin pojan viihtymään lattialla! Miten siinä onnistuis, on jumppamatto, lelukaaret ja lelut siinä roikkumassa mutta jostian syystä heti meinaa hermostua kun laskeudun itse polvilleen ja aion laskea pojan! Joskus sitten oon siirtäny lelukaaren sängylle mutta ei viihy siinäkään (aattelin että jos lattianrajassa on liian kylmä)

ÄIPPÄ: Minä ompelin imut sellasiksi ”myötäilevän” muotosiksi, molemmista päivästä leveämpi ja pyöreät reunat. Mää en oo jaksanu niitä kestoja käyttää vuoto-ongelmien vuoksi. Meillä kyllä vaatteet tulee vaihettua päivittäin muutenki kun puklaa niin kovasti. Pitäski ommella nuita liivinsuojia! SAIN OMPELUKONEEN SYNTTÄRILAHJAKSI =o)

No nyt pakko jo lopettaa, ois ollu niin paljon asiaa vielä =o)

HANNELE + SAMPO

Vierailija
38/45 |
03.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei taas!

Nyt on tyttö tainnutettuna ulos nukkumaan, niin ehtii taas muutaman sanasen rustaamaan.

Kolomonen: Meidänkin seksielämä on täysin kuollutta. Kuolleisuus alkoi jo raskausaikana ja menee jo rutiinilla, joten enpä ole juuri tuota ehkäisyä mietiskellyt :-) Eikä meillä aikaisemminkaan hirveen usein lakanoita pöllyytelty, ollaan oltu piiitkääään yhdessä ja tosiaan se ensimmäisten vuosien kiihko on jo hiipunut. Mutta ei valittamista ainakaan tällä hetkellä, on niin muut asiat illalla mielessä, ettei tuo S vain saa oikein pontta. Lähinnä on mielessä nukkuminen aina kun voi ja vaikka oikeasti olen melkoinen iltakukkuja, nykyään saatan simahtaa jo ysiltä!!!

Vauvallekin on tullut sen verran rytmiä, että 9-10 välillä alkaa yöunille. Sopii mulle oikein hyvin, niin pääsee itsekin nukkumaan. Viime viikon olin todella väsynyt. Esikoinen sairasti jne. ja olin kyllä välillä sellainen pirttihirmu, että ihan sääliksi käy perhettä. Nyt on taas ollut muutama virkeämpi päivä. Öisin meillä heräillään yhä 3-4 kertaa,joten katkonaiset on unet.

Laatuajasta: Vauvan kanssa tulee seurusteltua pitkin päivää ja viihtyy hän myös itsekseen. Sitterissä viihtyy paremmin kun lattialla lelukaaren kanssa. En halua häntä siihen opettaa, että kaiken hereilläoloajan on joku " ohjelmatoimisto" häntä viihdyttämässä... Mutta varmaan tuo pari tuntia tulee aktiivista seurustelua päivässä, kun iskä ja siskokin viihtyvän hyvin vauvan kanssa varsinkin nyt, kun vaavi juttelee takaisin ja nauraa.

Viime yönä oltiin nukahdettu tissittelyyn ja seuraavan kerran kun herättiin, oli neiti mahallaan! Jotenkin säikähdin, kun en tiennyt mitään tuosta kiepahtamisesta! Eli ainakin pehmeällä patjalla saa itsensä kyljeltä mahalleen, kovemmalla alustalla ei vielä käänny. Ja kovasti yrittää ottaa leluja käteensä. Lempipuuhaa on äidin peukun tavoittelu...

Mitäs muuta... Aurinko paistaa ja pitäne itsekin " ulostautua" pikku hiljaa.

Mukavaa torstaita, mammat!

Timbe ja Alma kohta 12 viikkoa (!)

Vierailija
39/45 |
03.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikilla ollut flunssa on nyt sitten vauvallakin. Poika karjui ihan hirveesti yöllä, ei meinannut millään rauhoittua. Lopulta laitoin hänelle supon ja nasolin-tippoja huolimatta puuttuvista 10 päivästä 3kk:n iästä joka näköjään oli suositus molemmissa ja siitä puolen tunnin päästä hän nukahti mahalleen mahani päälle. Säälitti ihan hirveesti! Vaikka olenhan nähnyt kymmeniä flunssia tytöilläni, mutta tollaneen pienen vauvan kurja olo on lohduttomampaa katseltavaa, vaikka kyseessä on noinkin harmiton juttu kuin flunssa.

Nyt sitten väsyttää kauheesti kun olen valvonut tosi paljon oman flunssan takia ja vauvakin hillui jo edelisenäkin yönä nuhaansa. Toivottavasti alkais jo mennä ohi. MEijän piti lähteä mummolaan tänään mutta emme lähdekään, kun vauva tunnistaa jo mikä on koti ja mikä joku muu ja on muutenkin levottomampi muualla kuin kotona. Mummolaan on matkaakin n. 200 km eikä voitais käydä kuitenkaan ystäviäni tapaamassa siellä kotikonnuilla kun kaikilla on pieniä lapsia ja tartutettais. HÖH! Aina flunssat iskee just kun on johonkin lähdössä!

Rota-rokotekin jäi eilen ottamatta kun ei nyt kipeälle voinut antaa.

Äsken oli mielessä kommentteja lukemieni juttujen perusteella ja nyt en muistakaan yhtään mitään.

Ai niin, KÄÄNTYMINEN: poika suunnittelee välillä kääntymistä, vääntää päätään ja nostaa jalkojaan siihen malliin mutta ei ole tosissaan vielä meinannut kääntyä. Esikoiseni ja kakkonen kääntyivät molemmat alle 3-kuisina, mutta monet tutut vauvat vasta 5-kuisinakin. Joten ei ole mikään kiire.

ESINEESEEN TARTTUMINEN: meillä poika yrittää ottaa jumppamatollaan roikkuvia leluja käteen ja tarttuu helistimeen kun sitä tyrkyttää. Ihan ei ole vielä liikerata hiottu mutta selvästi hänellä on ajatus siitä että pitäis saada käteen. Tuijottaa myös omia käsiään kuin ihanimpia leluja.

VIERASTAMINEN: näin pienen luulisi hyväksyvän kenen sylin tahansa, mutta meijän vauva on alkanut huomata jos on vieraassa sylissä Itse asiassa ainoastaan äiti ja isä ei ole vieraita, esim. kerran viikossa tapaamansa mummo itkettää hirveesti jos menee mummon syliin. Kaikille voi kyllä hymyillä kovasti jos saa sen tehdä tutusta sylistä tai sitteristä tms. Esikoiseni vierasti erityisesti puolivuotiaana niin kauheesti, että itki jos kassajonossa joku tuli liian lähelle... No onhan se älykkyyden merkki ettei kuka tahansa kelpaa. Sais nyt kuitenkin hyväksyä esim. mummonsa, mutta tottuuhan hän kun aina se sama tyyppi tulee ja haluaa jutella.

Äh tätä nuhaa. Ja kämppä kauheessa sotkussa eikä jaksa siivota.

Vierailija
40/45 |
03.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

KÄÄNTYMISESTÄ VIELÄ: Ahaa ei siis kiirettä jos osa kääntyy vasta 5-kuisina, sen takia lähinnä olin huolissaan kun ei ala lattialla viihtymään ettei ikinä opi kääntymäänkään mutta jos ei kerran ollutkaan kiire oppia niin eiköhän se sitten ala lattiallakin viihtymään kun kokee sen omakseen. Mutta tosiaan jo 1 kk ikäisenä kääntyili joten edistynythän hän on ;o)

TARTTUMINEN: No tässä ei oo niin edistyksellinen, ei nimittäin yritäkkään eikä mun mielestä etes yritä tavotellakkaan, eikä tosiaan etes " läpsi" leluja kun ei lelukaaren alla viihdy.

ÄSSÄ: Kyllähän tuo kuten monella muullakin, on vauvan myötä tahti hidastunut. Meillä kuitenkin n. 1kerran/vko. Jossain vaiheessahan valitin että mies vonkaa koko ajan, vihdoin sain järkeä sen päähän eikä pahemmin vonkaa enää, pitää melkeen itse tehä alote (hommaskohan se jonkun toisen ;o)) Ja minä meinasin nuita ehkäsyasioita niin mies sanoi ettei todellakaan laiteta mitään kallista kun niin harvon harrastetaan että kumilla menee kyllä. Minä ihmettelin että eikö meillä ikinä enää tahti kiihdy niin mies meinasi että EI. Itellä olis kyllä haluja, mutta käytännössä sopivaa tilannetta on vaikea löytää.

HANNELE

Lähen minäkin ulostautumaan vaikka on vähän sateisen näkönen keli.