Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teette kun hallitus kieltää halpismerkit, esim coopit ja pirkat?

Vierailija
07.02.2026 |

Pitääkö vaan saksasta alkaa tilaamaan ruokaa sitten?

Kommentit (86)

61/86 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuollaista hanketta voi loppuun asti viedä. Kun jo nyt huomattavalla osalla ihmisistä rahat juuri ja juuri riittävät ruokaan. Ja puhutaan sellaisista ihmisistä jotka eivät edes käytä rahaa turhuuteen kuten päihteisiin ja tupakkaan.

Vierailija
62/86 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlin omia, saksalaisia tms tuotteita tuo esitys tuskin koskisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyn aika usein espanjassa, joten tuon sieltä. Saanpahan siirrettyä kulutustani entistä enemmän pois suomesta 

Vierailija
64/86 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakkaan ihan periaatteesta siinä kohtaa ostamasta niitä tuotteita, jotka olen ostanut kaupan halpamerkkinä.

Vaihtuu sitten käyttämäni perustuotteet, mutta en suostu tuohon, että maksaisin pakotettuna enemmän.

Kiukutteleva mukula

Ajattele ihan rauhassa mitä haluat. Minä kuitenkin päätän itse, mitä omilla rahoillani ostan. Ja jos pitäisi pakotetusti siirtyä kalliimpaan merkkiin, niin jätän sitten kokonaan ostamatta.

Kun ruoan hinta alkoi nousta, niin ostoskoristani putosi pois monta tuotetta. En esimerkiksi suostunut maksamaan appelsiinimehusta niitä korkeimpia hintoja, vaan jätin koko mehun sitten vaan ostamatta.

Pärjään mainiosti lopulta ihan vaan vaikka perunalla, maustamattomalla peruslihalla ja peruskasviksilla, jos siihen asti pitää mennä.

Vierailija
65/86 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutus vähenee ja ruokajonot kasvaa kun ihmisillä ei ole rahaa ruokaan. Kulutusta pitäis nostaa mutta ei se tällä keinolla onnistu.

Vierailija
66/86 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi edes tekisi niin? 

P.S. Muista ne aamulääkkeet

Et siis seuraa lainkaan mitä ympärilläsi tapahtuu.

Vierailija
67/86 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan jauhenlihaa ja kukkakaalia, ja maustan ne itse kasvattamallani chilillä.

Tässä olisi muuten ideaa. Siis, että omaan minikasvihuoneeseen kirkasvalolampun kanssa kasviksia kasvamaan ympäri vuoden.

Ihan nyt provoilematta, taidan lähteä tätä toteuttamaan.

Vierailija
68/86 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ostanut K-Menu tomaattimurskaa joka on o,83 € /kg. En ole ostanut vastaavaa Mutti-tuotetta 6,79 e / kg.

Jatkossa, jos K-Menu poistetaan valikoimista, en osta kumpaakaan. So simple.

Sama. Pastakastikkeen saa tehtyä myös vesipohjaisena suurustamalla, niin esimerkiksi juurikin tuo tomaattimurska ei ole mikään välttämättömyys.

Vierailija
69/86 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Ei kai tuollaista hanketta voi loppuun asti viedä. Kun jo nyt huomattavalla osalla ihmisistä rahat juuri ja juuri riittävät ruokaan. Ja puhutaan sellaisista ihmisistä jotka eivät edes käytä rahaa turhuuteen kuten päihteisiin ja tupakkaan.

Eihän perskokkeleita köyhän asema kiinnosta. Omaa ja kavereiden etua siellä ajetaan. Sosiaaliset ongelmat ja köyhyyden kerrannaisvaikutukset valtiontalouteen ilmenevät viiveellä eli vasta ensi vuoden vaalien jälkeen, joten ehtii vielä päästä uudelle kierrokselle hillotolpalle tai sitten voi syyttää tulevaa hallitusta oppositiosta käsin ongelmista.

Vierailija
70/86 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Orpopurra osaa.

Vierailija
71/86 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennän ostamista, ei se sen kummempaa ole. Yhtään enempää en käytä ruokaan rahaa. Alan käymään eri kaupoissa, ei ole syytä enää suosia S- tai K-ryhmiä. Mietin millaisia mahdollisuuksia olisi tilata ruokaa jostain ulkomailta. 

Vierailija
72/86 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osta halpismerkkejä. En käy lidlissä.

Töissä sen sijaan käyn. Joten en halpaa roskalaatua.

Nuo halpikset on monessa yhtä hyviä tai parempia kuin kalliimmat. Kokeiltu on. Meillä on nettotulot 5500€ kuussa yhteensä, mutta ostetaan silti kauppojen omia merkkejä kaikessa missä voi. Kukin käyttää rahansa miten tykkää, mutta lähinnä naurettavaa ylimielisyyttä tuo sinun asenteesi. 

Mä olen aina ostanut tietyt tuotteet pirkkana ja cooppina/rainbowina, kun tykkään niistä enemmän maultaan kuin kilpailevista tuotteista. Eli ei näiden halpisbrändien lopettaminen tarkoita sitä, että siirryn automaattisesti kalliimpiin brändituotteisiin, voin myös muuttaa ruokavaliotani. Esim. COOP-juustosta siirrynkin syömään vain enemmän raejuustoa, fetaa ja mozzarellaa - en Oltermannia, josta en tykkää kun on niin suolasen makuista.

Vierailija
73/86 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan jatkossa lidlistä kokoaikaisesti. En asioisi enää sitä vähääkään s ja k ryhmien kaupoissa.

Vierailija
74/86 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai mitä teen? No iloitsen. Toivottavasti saadaan lisää laatumerkkejä tyhjille hyllypaikoille.

Yhä kalliimpaa ruokaa joka jää hyllylle.

Vierailija
75/86 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koske coopia, koska se on kansainvälinen merkki.

Coop on päivittäistavarakaupan omiin merkkeihin lukeutuva edullisen hintatason tuotemerkki, jonka omistaa pohjoismainen hankintayhtiö Coop Trading.

Ahaa. Tämän takia siis siirtyivät Rainbowsta Cooppiin. Luulin että oli jostain hankintakanavista yms kiinni. Mutta olikin tämä paskalaki syynä.

Vierailija
76/86 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan lihaa, käytännössä possua ja sen kanssa perunaa ja juureksia. Sillä keinoin pärjää pitkälle ja on halpaa. Puuroa pari kertaa päivässä. Tätä toteutan jo nyt. Ainoa paheeni on kahvi, mutta en suostu siitäkään maksamaan mitä vain, olen mieluummin ilman. Maidon juomisen lopetin, ainoastaan kahviin käytän. Tomaattia, kurkkua tai salaattia en osta talvella lainkaan ja viime syksynäkin jäi pitkälti ostamatta, sillä hinta ei laskenut tarpeeksi. Marjat ja sienet poimin itse, niistä lisukkeita ruokiin. Leivon itse makeat leivonnaiset. Leipää kuluu vähän, koska syön puuroa. 

Vierailija
77/86 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyyköhän tuota estämään? Se kielto pitäisi kirjata lakiin eikä se ole ihan yksinkertaista. Ei onnistu   niin että hallitus vain päättää, sillä ei sillä rajattomia oikeuksia ole. 

Vierailija
78/86 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan sitä ihan samaa ruokaa ns. merkkituotteena. Ei niissä ole muuta eroa kuin pakkaus, samaa maitoa tai rahkaa se on kuin halpismerkkikin. 

Kuluttajalle halpa ruoka tarkoittaa noin 3000 maatilan lopettamista joka vuosi. Kun maatila on riittävän iso, se ei myy enää tuotantoaan kotimaiselle elintarviketeollisuudelle vaan ulkomaille (naudanlihan kanssa on jo nän tapahtunut) ja sen jälkeen kaupalla ei ole enää tarvetta myydä halpaa ruokaa, koska suomalainen kuluttaja ei voi tehdä valintoja kotimaisen tuotannon loputtua.

Uskotko että tuottajat saavat lisää tuloja?

Ei saa vain kuluttajat maksaa enemmän. Elintarviketeollisuus rikastuu. Kauppa ottaa katteen.

Vierailija
79/86 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaavasti täytyy sitten tarkistaa kulutustottumuksia alaspäin, mikä luonnollisesti vaikuttaa siihen paljonko kauppias saa minulta rahaa.

Mä vedän vuoden paaston. Hoikistun, ja tarvitsen entistä vähemmän ruokaa.

80/86 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietäisi kiellosta, joten ostaisin niitä edelleen 😎 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi