Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä adhd-piirteiset tunnistaa toisensa

Vierailija
06.02.2026 |

Maksulinkin takana oli tuollainen ip-lehdessä. 

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen mukaan ei välttämättä mistään. Itselläni on adhd ja en olisi arvannut että tuttu on tutkimuksissa ellei olisi kertonut.

Sitten toisaalta jos joku tyyppi käyttäytyy monella tavalla kuin omat adhd-piirteet siitä arvaa jotain.

Vierailija
22/33 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuo täällä mainittu vilkas keskustelutyyli ja myös AITOUS. ADHD vaistoaa epäaidot feikit teeskentelijät vaistomaisesti ja sellaiset tyypit on piina sielulle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuo täällä mainittu vilkas keskustelutyyli ja myös AITOUS. ADHD vaistoaa epäaidot feikit teeskentelijät vaistomaisesti ja sellaiset tyypit on piina sielulle. 

Miksi diagnosoidut addut on usein näin ylimielisiä?

Ja sit samalla ollaan niin outoja ja erilaisia, vaikka samanlaisia istuu tusina orrella.

Vierailija
24/33 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo välttämättä ollut tarkoitettu ylimielisyydeksi. Adhd:t ovat monesti juuri sitä mitä ovat ja koska eivät osaa teeskennellä, he erottavat toisista helpommin teeskentelyn luontaisesti. Itse kartan teennäisiä ihmisiä, koska jotenkin he onnistuvat tekemään olostani epämukavan. Puhun liikaa ja ajaudun selittämään olemassa oloani ja koen olevani jotenkin liikaa - helpompi vältellä kokonaan. Ei siinä ole ylimielisyyttä. 

Laiseni Tunnistan vilkkaasta keskustelusta ja eleistä, juttu menee paljon nopeammin eteenpäin. Ei tarvi selitellä, kun toinen tajuaa. Lisäksi sählinkiä ei tarvi hävetä yhtään samalla tavalla toisen samanlaisen kanssa :) Itse en myöhästele juurikaan, koen sen epäkohteliaana. Minulla on herätys muistuttamassa lähtemään. Harvoin sovin mitään toki, inhoan aikatauluja. Stressi koko päivästä, jos on sovittu meno...

Vierailija
25/33 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskanjauhaminen maistuu mutta työt ei. Siitä ne toisensa tunnistaa ja liittoutuu.

Vierailija
26/33 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskanjauhaminen maistuu mutta työt ei. Siitä ne toisensa tunnistaa ja liittoutuu.

Rähähäh

No joo

Mulla on ad(h)d ja tunnistan kyllä toiset adhd:t. Se vaan on, että meitä on monenlaisia, on sellaisia sekoilevia heinäsirkkoja joiden kanssa en tule toimeen ja jotka ovat aivan sietämättömiä työelämässä. Sitten on näitä toiminnanohjaushäiriöisiä, jotka eivät saa mitään aikaiseksi, sietämättömiä työelämässä, mutta varauksella tulen toimeen. Sitten on nämä speedygontzalesit, joiden kanssa olen samalla aaltopituudella ja työnteko toimii kuin junan vessa. Mekin olemme joidenkin mielestä sietämättömiä.

Vierailija
27/33 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah. Osastollani yksi työntekijä sanoi kerran ettenkö huomaa kuinka minua käytetään hyväksi kun teen huomaamatta muittenkin työt. Olen nopea, vaikka teen virheitä tai unohduksia varmast  keskivertoa enemmän niin ehdin korjata ne samassa ajassa kuin muut "suunnittelevat" aloittavansa. Joo, sitten minä huomasin että tosiaan näinhän se on. Menin ekana töihin ja tein 6/10 tehtävistä vaikka meitä oli 3... Vaihdoin osastoa ja löysin reilumpia työkavereita. Nyt tehdään yhdessä. 

Vierailija
28/33 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tunnistan toiset ADHD:t keskustelutyylistä  ja kehonkielestä melkein heti. Kahden tai useamman adhd-ihmisen välinen keskustelu voi neurotyypillisistä ehkä kuulostaa vain että poukkoilemme aiheesta toiseen jatkuvasti, keskeytämme toisiamme ja täydennämme toistemme juttuja kuuntelematta edes loppuun mutta meille se on täysin normaali ja mukava tapa kommunikoida. Tämän lisäksi tykkäämme usein puuhastella paria asiaa samaan aikaan, esim. itse piirtelen jatkuvasti jos vaikka olen kahvilla jonkun kanssa ja pystyn keskittymään paremmin juttelemaan jos on joku pieni puuha samalla.

Kehonkieli eli mitä siitä voi päätellä?

No sen tunnistaa jotenkin vaistomaisesti kun itsellään on samanlaisia piirteitä. Ehkä kun mietin niin tietynlainen vauhdikas "käsillä selittäminen" samalla kun puhuu kiinnos

Ei kaikilla adhd:lla ole tuollaista.

Vierailija
29/33 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

🐶

Vierailija
30/33 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin nautin suunnattomasti kun pääsee juttelemaan ihmisen kans jolla adhd. Olin alkuviikosta duunimatkalla ja keskustelin erään ihmisen kanssa aluksi tietty työjuttuja, mutta sitten kaikesta muusta. Huomattiin että meillä on kiire tapahtumaan ja pahoittelin et oon adhd kun en huomaa ajankulua ja kaikenlaista juttua tulee, hän naurahti et hänellä myös adhd. Siinä me sitten kaks uppo-outoa ihmistä löysimme samankaltaisuutta ja myöhemmin tapahtuman jälkeen puhuttiin adhd:sta kun mentiin extempore vielä yhdessä syömään. Vaihdettiin yhteystiedot ja ajateltiin olla yhteydessä myöhemminkin ja osittain töiden puolesta tullaan olemaankin. Ehkä tässä on uusi ystävä mun elämään.  

Jotkut osaa manipuloida. Sitä voi epäillä jos toinen vaikuttaa heti vahvasti loppuelämän ystävältä.

Vierailija
31/33 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin nautin suunnattomasti kun pääsee juttelemaan ihmisen kans jolla adhd. Olin alkuviikosta duunimatkalla ja keskustelin erään ihmisen kanssa aluksi tietty työjuttuja, mutta sitten kaikesta muusta. Huomattiin että meillä on kiire tapahtumaan ja pahoittelin et oon adhd kun en huomaa ajankulua ja kaikenlaista juttua tulee, hän naurahti et hänellä myös adhd. Siinä me sitten kaks uppo-outoa ihmistä löysimme samankaltaisuutta ja myöhemmin tapahtuman jälkeen puhuttiin adhd:sta kun mentiin extempore vielä yhdessä syömään. Vaihdettiin yhteystiedot ja ajateltiin olla yhteydessä myöhemminkin ja osittain töiden puolesta tullaan olemaankin. Ehkä tässä on uusi ystävä mun elämään.  

Jotkut osaa manipuloida. Sitä voi epäillä jos toinen vaikuttaa heti vahvasti loppuelämän ystävältä.

Täähän se ois. 

Vierailija
32/33 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah. Osastollani yksi työntekijä sanoi kerran ettenkö huomaa kuinka minua käytetään hyväksi kun teen huomaamatta muittenkin työt. Olen nopea, vaikka teen virheitä tai unohduksia varmast  keskivertoa enemmän niin ehdin korjata ne samassa ajassa kuin muut "suunnittelevat" aloittavansa. Joo, sitten minä huomasin että tosiaan näinhän se on. Menin ekana töihin ja tein 6/10 tehtävistä vaikka meitä oli 3... Vaihdoin osastoa ja löysin reilumpia työkavereita. Nyt tehdään yhdessä. 

Niin, osa meistä on hyvinkin vauhdikkaita ja toimeliaita, osalla taas aloittamisen ja ryhtymisen välinen kuilu on huomattavan suuri. Ja sitten on niitä jotka ryhtyy ja vaihtaa tekemistä viiden minuutin välein ja sit niitä jotka ryhtyy ja nysvää tuntikaupalla vatupassin kanssa vaateriin jotain mihin riittäs kun silmämääräisesti olis suorassa. 

Meitä on moneksi.

Vierailija
33/33 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🐶

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme