Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yleinen ohje ruuassa säästämiseen: käy kaupassa kerran viikossa, tee iso satsi kerralla jne. Olen täysin päinvastaista mieltä

Vierailija
06.02.2026 |

Jos ostaa ruuat kerralla koko viikoksi, ja vieläpä ennakkoon lukitun listan mukaan, niin tarjoukset saattaa jäädä saamatta.

Sen sijaan, jos käy kaupassa joka päivä, voi hyödyntää päivän tarjoukset ja punalaputetut tuotteet. Päätös ostoksista tapahtuu siis osin vasta kaupassa.

Toiseksi, jos ostaa esim välipaloja koko viikoksi kerralla, joku perheestä (mies ja teinit) saattaa vetää ne parissa päivässä ja sitten itselle ei jää mitään. Muutenkin kulutus voi olla isompaa, mitä enemmän ruokaa kaapissa on.

Ja mitä säästää että tekee isomman satisin kerralla, jos kilohinta on kuitenkin sama. Esim tupla-annokselle siskonmakkarakeitolle tulee tasan tuplahinta, kun perunoita menee tuplaten, makkatapaketteja tuplaten. Ehkä vaivaa säästyy, mutta ei rahaa.  Aika harvassa on tuotteet, että saa isompana pakettina halvemmalla. Ja sen isonkin voi puolittaa kahteen kertaan kuitenkin. Ja tässä taas se sama, eli kulutus saattaa olla isompaa, kun satsi on isompi. Joku (mies tai teini) voi iltamyöhään syödä vielä extra lautasellisen.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin samaa mieltä. Itse käyn kaupassa vähintään 5 kertaa viikossa ja saan siinä liikuntaakin samalla.

Vierailija
2/44 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi että tarjouksia voi tulla päivittäin ja siten voi säästää, tuorekset menevät pilalle jos odottaa vaikka 5 tai 6:n päivän kohdalle niiden käyttämistä. Minä olen sen verran vanha että vielä kun olin pikkulapsi niin ns. paikallistorilta tai leipomosta saatettiin päivittäinkin hakea jotain jotta pöydässä on tuoretta. Maidonkin sai mukaan mutta se nyt ei ole enää hygieninen tai nykyaikainen konsepti.

Mutta joo. En varauksetta kannata sitä että käy kaupassa vain kerran viikossa, enkä todellakaan usko että se on absoluuttisesti rahassa mitattuna paras tapa säästää. Luultavasti sillä jää tappiolle. Toki pitää laskea mukaan bensakulut jos kauppa/kaupat kaukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, oon vanhuuseläkkeellä. Ei mulla ole enää muita sosiaalisia kontakteja kuin kassat ja pari ikätoveria vakkariasiakasta kun pieni paikkakunta. Sitä paitsi joka päivä kun menee niin eri jutut on alennuksessa. Samoin hävikkihyllyyn tulee joskus täysin priimaa tavaraa jossa ei edes päiväys mennyt (naudan ulkofilepihvi jne) jopa 60-70% alella. Kukapa niitä nappaisi klo 11.30 aamupäivällä jos ei eläkeläinen.

Vierailija
4/44 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että tarjouksia voi tulla päivittäin ja siten voi säästää, tuorekset menevät pilalle jos odottaa vaikka 5 tai 6:n päivän kohdalle niiden käyttämistä. Minä olen sen verran vanha että vielä kun olin pikkulapsi niin ns. paikallistorilta tai leipomosta saatettiin päivittäinkin hakea jotain jotta pöydässä on tuoretta. Maidonkin sai mukaan mutta se nyt ei ole enää hygieninen tai nykyaikainen konsepti.

Mutta joo. En varauksetta kannata sitä että käy kaupassa vain kerran viikossa, enkä todellakaan usko että se on absoluuttisesti rahassa mitattuna paras tapa säästää. Luultavasti sillä jää tappiolle. Toki pitää laskea mukaan bensakulut jos kauppa/kaupat kaukana.

Tietysti jos kaupassa pitää käydä ihan erikseen, niin se on eri juttu. Mutta jos kauppa on vaikka työmatkan varrella, siitä ei tule lisäkuluja

ap

Vierailija
5/44 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NS. maitobaareja joista sai maitoa mukaan omiin pulloihin tai muovipussiin oli vielä 60-luvun alussa maalla. Mutta ne taisi kaikki olla Valion omistamia.

Vierailija
6/44 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä hyödynnän viikon ostoksissa tarjoukset. Sitä paitsi sähkössä säästää vuositasolla selvästi, kun laittaa isoja ruoka-annoksi. Kukin tavallaan, mutta itse syön hyvin 40 eurolla viikossa. Kun lapset asuivat vielä kotona niin isot ruoka-annokset säästi sähköä, rahaa ja vaivaa vielä enemmän. 

Vierailija
7/44 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tulee tarjouslehdet keskiviikkona, sen perusteella teen ostokset torstaina. Ei jää mielestäni juuri mitään näkemättä.

Just hain paistia, paistijauhelihaa, sika-nautajauhelihaa, lohta ja broileria  tarjouksista yhteensä reilu 5kg, rahaa meni 58e. Noista tulee yli 40 annosta ruokaa kahdelle seuraavien 2-3 viikon aikana. 

Ja kahvia ostin myös pari pkt kun oma merkki oli tarjouksessa. 

Kasviksia löytyy aina jostain kohtuuhinnalla, leipää Lidlin erinomaisesta hävikkilaatikosta ja paljon tehdään itse. 

Teen aina ruokaa 2 päiväksi ja loput pakastan, esim tänään 8 annosta massamancurry-kanakeittoa. Säästin sähköä ja aikaa, ainekset toki samat tekeekö 1 vai 8x 1 annosta. 

Vierailija
8/44 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan sen mukaan mitä on tarjouksessa tai punalapuilla, joten käyn 2-3 x vkossa kaupassa. Nyt kun on ollut hirveän kylmää niin olen käynyt vain kerta viikkoon, enkä saa yhtä halvalla näin.

Vierailija
9/44 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kaupassa kerran päivässä klo 20.40 ja osta vain -60% tuotteita ja hävikkiheviä & leipää euron kilo -laarista.

- ruokaan noin 70-100e/kk

Vierailija
10/44 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen ison satsin pakastaminen ja lämmittäminenkin jotain maksaa, jos aletaan ihan sähköjä laskemaan mukaan

Vierailija
11/44 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn kaupassa kerran viikossa. Eipä tule heräteostoksia.

Vierailija
12/44 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kaupassa suunnilleen 4-5 viikon välein, kuukauden ruokalasku on noin 150e, syöjiä vain 1 ja täysi-ikäiset lapset muutan kerran kuukaudessa.

Ostan sopivat tarjoukset ja pinakaputetut, mutta loppujen lopuksi tiedän mitä syön, joten on aika helppoa kerätä oikeat asiat.

Teen itse ruokani he väitän säästäväni tällä metodilla aikaa, rahaa ja hermoja.

Vierailija
13/44 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sun miehellä ja teinillä ole mitään itsekuria? :D 

Vierailija
14/44 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ohje sopii lähinnä yksineläjälle jolla on paljon aikaa käytössään ja kauppa kävelymatkan päässä.

Vierailija
15/44 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerta viikkoon toimii meillä aikataulujen puitteissa, mutta siinäpä ne hyödyt sitten ovatkin. 

Täydennysostoksia on pakko tehdä ainakin salaatin, maidon ym. suhteen, ja huomaan yhä useammin miten jääkaappiin jää syömätöntä ruokaa kuin huomaamatta. Esim. maanantaina keitin riisiä ja tein sille lisukkeen; lisukkeesta riitti vain yhdelle aterialle, joten yleensä olisin paistanut riisin seuraavana päivänä. Nyt kuitenkin sairastuin, ja makasin peiton alla käytännössä eiliseen asti, ruokkien perheen eineksillä kun ei muuhun riittänyt voimat. Tajusin vasta tänä aamuna että sitä riisiäkin oli...

Tai sitten useammalta aterialta jää pieniä määriä kaikenlaista epämääräistä, eikä niistä oikein ole ateriaksi yhdistettynäkään. 

Vierailija
16/44 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ohje sopii lähinnä yksineläjälle jolla on paljon aikaa käytössään ja kauppa kävelymatkan päässä.

Noinhan ne takavuosikymmenien perheenemännätkin tekivät. Eipä ollut silloin tällaista ylipainoepidemiaa, siinäpä sinullekin pohtimisen aihetta ja perusteellisesti. Oletko älynnyt ajatella edes sitä, että monella sattuu olemaan niitä kauppoja sekä työpaikkojen lähellä että työmatkojen varrella, ei arkiruokiin tarvita hypermarketien valikoimia.

Vierailija
17/44 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen etätöitä ja käydään kaupassa lähinnä lauantaisin.

On perunamaata, kasvihuonetta jne. Pienet ostokset.

Teen joka päivä ruuan. Perustuoka ei parane pakkasessa ja maku on kuitenkin tärkein

Vierailija
18/44 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osittain samaa mieltä, mutta toisaalta taas hyvällä suunnittelulla saa ison satsin ruokaa halvalla. Ostan halpoja raaka-aineita, ja suunnittelen aina niin, että mahdollisista jämistä saa tehtyä jotain muutakin. Meillä ei ole juurikaan hävikkiä. 

Meillä ei syödä välipaloja niin en tiedä siitä. 

Vierailija
19/44 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy kaupassa kerran päivässä klo 20.40 ja osta vain -60% tuotteita ja hävikkiheviä & leipää euron kilo -laarista.

- ruokaan noin 70-100e/kk

...mulla on siis neljä alepaa tässä kilsan säteellä. 

- meilahti, helsinki

Vierailija
20/44 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tuon "tee kerralla enemmän" tarkoitus on säästää aikaa eikä rahaa. Kaksinkertainen määrä maksaa tietenkin kaksinkertaisesti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän