Vertaistukea ja vinkkejä ratsastuspelkoon, onko hevosihmisiä linjoilla?
Taustaa: olen käynyt viikoittain ratsastustunnilla 20 vuoden ajan. Muutama vuosi sitten ratsastin noin vuoden verran raakileella rescue-hevosella, joka oli tosi arvaamaton ja herkästi reagoiva. Vaihdoin hevosta kilttiin vanhaan herrasmiesheppaan, joka lähti vehreämmille laitumille kolmen vuoden kuluttua. Palasin takaisin rescuen ratsastajaksi, mutta tällä välillä siitä oli kuoriutunut kelpo ratsu joka osasi hallita mielensä pelottavissakin tilanteissa.
Pari vuotta on nyt mennyt hyvin, ja vajaa vuosi sitten huomasin että pystyn rentoutumaan selässä oikeastaan täysin. Selkärankaan kytemään jäänyt jännitys oli vihdoin poissa.
Pari viikkoa sitten kyseinen hevonen otti pitkästä aikaa kunnolla jalat alleen tunnilla. Olin vähällä pudota jäiselle kentälle. Seuraavalla tunnilla sekä hevonen että minä olimme molemmat kuin seipään nielleitä, ja hevonen pillastuikin kerran (ei ihme, se reagoi tosi herkästi ratsastajan jännitykseen).
Ratsastuksenopettaja ei jotenkin tunnu osaavan käsitellä pelkoani, joka on siis ajoittain tunnin aikana melkein lamauttavaa. Jalkani alkavat täristä heti kun hevonen jännittyy ja nostaa päätään. Tiedän tasan tarkkaan mitä pitää tehdä (rentoutua ja istua hyvin), mutta käpylisäke huutaa kokoajan että olen kuolemanvaarassa.
Pitkä teksti, mutta jos joku hevostelija jaksoi lukea, niin olisin kiitollinen vertaistuesta ja konkreettisista vinkeistä pelon selättämisessä. Ratsastustuntien lisääminen ei ikävä kyllä ole vaihtoehto, minulla on hädin tuskin varaa käydä tallilla kerran viikossa.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
"Olin vähällä pudota jäiselle kentälle."
😅 No arvaa mitä, se pelkosi yrittää kertoa sinulle että tuo mitä touhuat ON vaarallista. Haloo nyt. Tuskin kuolet jos putoat mutta loppuelämän vaivat/vammat noista putoamisista voi kyllä tulla.
Tiedän sen hyvin. Myös hiekkakentälle pudotessa voi vammautua tai kuolla.
Ap
Ja kohta luemme lehdestä, kuinka ratsastaja halvaantui pudottuaan pillastuneen, tuntikäyttöön kipujen vuoksi soveltumattoman hevosen selästä.
Olen ratsastanut useillakin hevosilla. Aina ollut hauskaa molemmilla. Sitten tuli alle hevonen joka oli jotenkin saanut tallihommista tarpeekseen. Huomasin yhtäkkiä et nyt ei kaikki ole kunnossa. Se tuli hulluksi. Jalkautin itseni aika äkkiä. Kaunis hevonen lopetettiin viikon päästä.
Vierailija kirjoitti:
Ja kohta luemme lehdestä, kuinka ratsastaja halvaantui pudottuaan pillastuneen, tuntikäyttöön kipujen vuoksi soveltumattoman hevosen selästä.
Missä tällainen tuntikäyttöön kipujen vuoksi soveltumaton hevonen vaikuttaa? Vastuutonta toimintaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen ratsastanut useillakin hevosilla. Aina ollut hauskaa molemmilla. Sitten tuli alle hevonen joka oli jotenkin saanut tallihommista tarpeekseen. Huomasin yhtäkkiä et nyt ei kaikki ole kunnossa. Se tuli hulluksi. Jalkautin itseni aika äkkiä. Kaunis hevonen lopetettiin viikon päästä.
Arvelisin ettei kyse ollut siitä, että se oli saanut tuntihommista tarpeekseen. Ainakaan pelkästään siitä.
Ap
Jostain syystä ketju oli noussut kakkossivulle vaikka kommentteja ei ole tullut lisää.
Mutta päivitys: opettaja oli laittanut minulle toisen hevosen muutama viikko sitten tunnille, ihan pyytämättä. Olen nyt ratsastanut sillä noin kuukauden, ja se on todellakin auttanut. Kyseessä siis ns. pomminvarma suomenhevonen, joka ei ole eläessään ikinä säikähtänyt mitään.
Ap
Trololooo