Hallitseeko kukaan enää sokkokirjoitusta ja 10-sormijärjestelmää?
Ei noita taitoja vissiin enää tarvita älypuhelimien kanssa. Terminä sokkokirjoituskin taitaa olla outo.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kauppaoppilaitoksessa enää opeta. Vuonna 1972 oli oppiaine nimeltä konekirjoitus,jossa opeteltiin 10-sormijärjestelmä sokkona. Merkonomi 1975
Kauppaoppilaitosta ei enää ole. Merkonomi on nykyään amistutkinto ja pätevöittää kaupan kassalle.
Nykyinen merkonomi ei ole sama tutkinto, kuin kauppaopiston käyneillä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kauppaoppilaitoksessa enää opeta. Vuonna 1972 oli oppiaine nimeltä konekirjoitus,jossa opeteltiin 10-sormijärjestelmä sokkona. Merkonomi 1975
Opetettiin ainakin vielä 1990-luvun alussa, sisältyi toimistotekniikan tunteihin.
- merkonomi 1994
Minä opin kymmensormijärjestelmän jo kouluaikana kun otin sen valinnaisena aineena. Työurani tein käyttäen koko ajan tuota opittua taitoa. Nyt eläkkeellä ja vieläkin menee kuin vettä vaan.
Aika moni käyttää työssään tietokoneen näppäimistöä, tosin koulutushan tuon taidon tarjoaa, ei se synny luonnostaan kirjoittamalla. On puppua väittää että kaikki tietokonetta käyttävät osaavat kymmensormijärjestelmän, suurin osa ei osaa.
Meidän koulussa oli 80-luvulla konekirjoitus vapaaehtoisena 9. luokalla, taisi olla yhden lukukauden kurssi.
Jäi kyllä kymmensormijärjestelmä hyvin muistiin.
🤚🖐
Vierailija kirjoitti:
No ainaki minä käytän sitä päivittäin, kirjoitan kymmenellä sormella ja osittain sokkona. Vai mitä se sokkokirjoitus onkaan. En siis tuijota näppäimiä samalla kun kirjoitan vaan katselen näyttöä. Minulla käytössä läppärin näyttö ja isompi extra-näyttö. Virheitä tulee välillä mutta vähän kuitenkin, en ole täydellinen kirjoittaja mutta korjaan ne sitte ku koko pitkä teksti on valmis ja oikoluen sitä.
N41
Se on menetelmä, jossa on määritelty mikä sormi painaa mitäkin näppäintä. Jos et ole sitä erikseen opetellut ohjeiden kanssa et voi sanoa osaavasi kymmensormijärjestelmää. Voit silti osata kirjoittaa kymmenellä sormella.
Aiemmassa työpaikassa 2000-luvun alussa oli tarjolla kaikenlaisia valinnaisia kursseja, kävin siinä kymmensormijärjestelmän ja kun paljon kirjoitan, osaan sen vieläkin. Hyvin sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää kauppaoppilaitoksia. Mutta tottakai sitä edelleen opetetaan esim. kaupallisessa koulutuksessa. Kuitenkaan suurin osa ihmisistä ei ole opiskellut ko. Alaa tai kurssia.
60-luvulla kauppiksessa opin. Olen nyt 80 ja kirjoittelen huvikseni esim. reseptejä kansioon. Minusta on mukavaa näin vanhanakin pitää jotain taitoa yllä, vaikka siitä ei niin hyötyäkään olisi. No ehkä se edistää vanhuksen aivotoimintaa vähän.
Sen kun kerran oppii, se taito pysyy ikuisesti, ihan samalla tavalla kuin polkupyörällä ajo.
Hallitsen 10-järjestelmän ja sokkona osaan käyttäå laskinta laskutehtävissä, ilman laskimeen vilkaisua ja muutaman kerran vuodessa tee "harjoituksia" jo nivelteni takia, kun olen 73v.
Tosin, aika on varmaan hidastunut, en ole enää niin nopea, kun sain työssäni sormien nivelten kulumia. Suoritin kokeen joskus 70-luvulla.
Sokkona kymmensormijärjestelmä onkin vienyt monen eläkeläisen sormet ja nivelet, kun hakkasivat kaikin sormivoimin mekaanisia kirjoitus-ja laskukoneita. Sähköiset koneet tulivat joskus 80-luvulla ja nykyiset näppäimistöt ovat tosi käyttäjäystävllisiä. Taito pysyy hippusissa, kun se on kerran oppinut. Ainoastaan aika hidastuu.
Opin aikanaan kauppaopistossa, opetin kymmensormijärjestelmää yksityisessä alan koulussa ja käytän edelleen läppärin kanssa taitojani joka päivä. Nopeus ei ole enää entisen tasoa, mutta sokkona kokonaan. N76
Osaan kymmensormijärjestelmän ja sokkona kirjoittamisen. Kauppiksessa opittua.