Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökkiremontin suunnittelua. Maalaanko keväällä saunakamarin lattian vaaleanbeessiksi vai vaaleansiniseksi?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ottaisin tuosta pastelliturkoosista neutraalimman kyyhkynharmaan, esim. T1478.

Ihan liian tumma ja kylmä!

Vierailija
22/45 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värin valinta netissä on hankalaa koska näytöt vääristää sävyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaalet sävyt ja mökkisaunan lattia on huono idea. Uutena varmasti hieno, mutta mahdoton pitää puhtaana.

Ei tässä puhuttu saunan vaan saunakamarin lattiasta, ja kai saunakamarissa on matto.

Vierailija
24/45 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti sininen. Se raikastaa tilan, beessi on liian samaa kellertävää sävymaailmaa kuin hirsi, jos hirttä ei ole käsitelty. Paneeli- ja hirsiseinästä tulee vuosien mittaan tunkkaisen kellertävä ja muut kellertävät kuten tuo beessi vain korostaa keltaisuutta.

Tuolit voi hyvin vetää samaan väriin lattian kanssa.

Seinät on ikivanhaa hirttä, sellaiset tummahkon ruskeat. 

Vierailija
25/45 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en sinistä laittaisi. Mun mielestä ei sovi kuin huussiin. Laittaisin sellaisen vaaleanharmaan kuin 40 ja 50-luvulla paljon käytettiin lattioissa. 

Mä en tykkää harmaasta, on jotenkin ankea. 

Väriä voi olla muuallakin sisustuksessa kuin lattiassa. Minusta on huono jos lattia on liian voimakkaasti huomion keskipiste.

Vierailija
26/45 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ottaisin tuosta pastelliturkoosista neutraalimman kyyhkynharmaan, esim. T1478.

Se otettu Teknoksen sisävärikartasta Klassinen harmoninen. Sen itse todennut että niistä apua. Tuo apn valinta on Kokeileva leikkisä, mikä sopii kyllä hyvin punamulta-mökkiin. 

https://www.teknos.com/fi-FI/kuluttajat-ja-ammattilaiset/varit/sisavari…

Vierailija
27/45 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu täysin siitä, mistä väreistä pidät. Itse en pidä noista kummastakaan, vaan maalasin saunakamarin lattian ihan aavistuksen vihreäksi. Vihreät huonekalut.

Vierailija
28/45 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en sinistä laittaisi. Mun mielestä ei sovi kuin huussiin. Laittaisin sellaisen vaaleanharmaan kuin 40 ja 50-luvulla paljon käytettiin lattioissa. 

Mä en tykkää harmaasta, on jotenkin ankea. 

Väriä voi olla muuallakin sisustuksessa kuin lattiassa. Minusta on huono jos lattia on liian voimakkaasti huomion keskipiste.

Toki voi olla, mutta harmaa on silti minusta ankea. Minusta noi mun värivaihtoehdot on aika neutraaleja? Eikä noi sävyt ole mitenkään kiveen kirjoitettu, mutta tuon suuntaiset. 

Vierailija
29/45 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se otettu Teknoksen sisävärikartasta Klassinen harmoninen. Sen itse todennut että niistä apua. Tuo apn valinta on Kokeileva leikkisä, mikä sopii kyllä hyvin punamulta-mökkiin. 

https://www.teknos.com/fi-FI/kuluttajat-ja-ammattilaiset/varit/sisavari…

Meni väärin, apn T1440 on Skandinaavinen selkeä, hyvät värit kyllä, itse mietin sitä punaista mistä tuli tuo fiba. 

Vierailija
30/45 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos täältä kysellään ohjeita mitähän minun kannattaisi tehdä niin jättäisin tekemättä kokonaan.

Vierailija
31/45 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä miettisin mökin rakennusvuoden hengen mukaista sävyä. Silloin se sointuu arkkitehtuuriin. Liian moderni tai vanhahtava väri voi olla riitasointu vaikka itsessään olisi kaunis

Vierailija
32/45 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos täältä kysellään ohjeita mitähän minun kannattaisi tehdä niin jättäisin tekemättä kokonaan.

Sun kannattaisi poistua vauvapalstalta vähäksi aikaa jos noin koville ottaa täysin harmittomasta aiheesta keskusteleminen. 

Vierailija
33/45 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sitten miettiä millä maalaa, varsinkin jos kylmä mökki. Nuo nykyiset vesiohenteiset on aika huonoja. 

Vierailija
34/45 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti sininen. Se raikastaa tilan, beessi on liian samaa kellertävää sävymaailmaa kuin hirsi, jos hirttä ei ole käsitelty. Paneeli- ja hirsiseinästä tulee vuosien mittaan tunkkaisen kellertävä ja muut kellertävät kuten tuo beessi vain korostaa keltaisuutta.

Tuolit voi hyvin vetää samaan väriin lattian kanssa.

Seinät on ikivanhaa hirttä, sellaiset tummahkon ruskeat. 

Sitä vahvemmin kannatan sinistä. Meillä käsiteltiin mökillä upouuden hyyssikän lattia aikanaan vähän harmaaseen taittavalla sinisellä puuvahalla, samoin leveät lattia- ja kattolistat. Meillä on vähän tällainen enemmän sisustettu huussi, koska ylimääräistä hyvää puutavaraa oli jäänyt muusta projektista. Nyt kun vaaleat paneelit on jo kellastuneet, sininen on edelleen raikas. Osmo Colorin puuvaha on kestänyt moitteettomana yli 25 vuotta. Osmon vahoja on käytetty muuallakin mökillä, eikä missään pinnat irvistele.

Vierailija
35/45 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tykkäät tuosta sinisestä, niin sillä. Se edes vähäsen estää itikoita ja kärpäsiä tulemasta tilaan  ja tuollahan ollaan usein juuri saunasta tulleina lähes höyryävällä iholla, mikä jo sekin houkuttaa öttiäisiä iholle. 

Vierailija
36/45 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sininen on nätimpi, muttasiinå myös todennäköiseti näkee selvemmin kaikki skaadut ja kolhut, mitä tuollaisessa paikassa lattiaan nopeasti tulee (kun kåvellään kengillä sisään, viedään puita saunaan jne) . Beige kestäisi sitä paremmin (ja tummemman beige vielä paremmin)

Älä maalaa saman tilan huonekaluja samalla värillä, siitä tulee liikaa samaa ja lopputulos on ryhditön ja tylsä. Kalusteiden pitää olla eri väriset.

Varmasti löytyy jotain muuta maalattavaa, johon ne loppumaalit voi käyttää. Lattiamaalilla voi maalata vaikka pihakeinun tai kukkaruukun.

Vierailija
37/45 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kannattaisi poistua vauvapalstalta vähäksi aikaa jos noin koville ottaa täysin harmittomasta aiheesta keskusteleminen. 

😅

Akat asialla, selkeesti

Vierailija
38/45 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä miettisin mökin rakennusvuoden hengen mukaista sävyä. Silloin se sointuu arkkitehtuuriin. Liian moderni tai vanhahtava väri voi olla riitasointu vaikka itsessään olisi kaunis

No mökki on pystytetty ysärin alussa, ihan perus pieni pyöröhirsimökki eikä edusta mitään erikoista arkkitehtonista suuntausta. Sauna on erikseen vanha hirsinen sauna. Alunperin rakennettu tiesmilloin ja lattiana voinut alunperin olla vaikka maalattia :D Nyt siellä on ysärillä tehty käsittelemätön lautalattia. Aika rujon näköinen on jo ja maali on aika tarpeen. 

Vierailija
39/45 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen sinistä. Vaaleista lattioista vaalea beige/valkea erottuu kaikki pienikin lika ja pöly. 

Vaaleansininen on aivan yhtä arka väri lian suhteen kuin valkoinen. Kaikki lika kun on yleensä enemmän tai vähemmän ruskeaa. Siksi beige olisi parempi lattiaväri.

Vierailija
40/45 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sitten miettiä millä maalaa, varsinkin jos kylmä mökki. Nuo nykyiset vesiohenteiset on aika huonoja. 

Maali tulee olemaan liuotinohenteinen betolux. Siitä aiempaa kokemusta ja tyytyväisiä ollaan oltu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi