Voiko lihatuotanto olla ns eettistä
Ristiriita? Miksi monet ihmiset kokevat hurjasti empatiaa eläimiä kohtaan (sanovat jopa olevansa eläinrakkaita) mutta silti syövät tehotuotettua lihaa? Tai lihaa muutenkin.
Onko tehotuotanko ongelma mielestänne? Jos on, mikä olisi vaihtoehtoinen tapa ihmiskunnalle syödä lihaa jos välttämätöntä?
Vai onko se luonnon laki? Tuntuu luonnottomalta tämä nykyajan tehotuotanto varsinkin, tuo hyväksikäytön määrä. Ja sitä totuutta eläinten voinnista salaillaan ja peitellään erinäisien brändien toimesta myös mikä jo itsessään epäilyttävää.
Olen ollut itse vegaani/vegetaari 3 vuotta.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sitä mieltä että koska tupakka-askissa on kuvia keuhkosyövästä ym niin lihapaketin kylkeen vois vastaavasti laittaa kuvia teurasjätteistä. Tai että ostaakseen paketin, sun tulis katsoa video missä kyseisen paketin liha teurastetaan.
Enkä ole edes mikään ituiivari vaan ihan ns tavallinen mies.
Helvetin hyvä pointti!
Pisteet sinulle.
Vierailija kirjoitti:
vain itupää ei syö lihaa!
En ymmärrä logiikkaasi
Voi. Vai haudataanko ne kuolleet lehmät vaan johonkin eikä käytetä lihaa hyväksi?
Tehotuotanto on erittäin julmaa ja epäeettistä.
Se on eettistä niin kauan kuin vihreät pitävät siitä näppinsä erossa.
Ei suomessa mitään tehotuotantoa ole. No okei, ehkä broilerit voisi katsoa tehotuotannoksi... mutta kaukana ollaan esim. Jenkkien tehotuotannosta. Onneksi.
Pientilat kannattaviksi, pientiloilla lihakarjan on helpompi elää lajinmukaista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Just, oliko eettistä, että ihminen puuttui koronaan ? Korona oli kulkutauti, jonka tehtävä on luonnossa karsia ylisuuria populaatioita, valitettavasti maailma olisi parempi paikka, jos korona olisi karsinut 3 mrd ihmistä pois.
Koronalla ei ole luonnossa tehtävää jos se labrasta karkaa.
Niin mielestäni poronliha ja hirvenliha on eettistä. Hirvelle on paljon parempi kohtalo kuolla metsästettynä kuin kitua hengiltä. Nälkä, petoeläin tai tauti ei ole ollenkaan kiva juttu.
Mjaa. Eihän se voi olla.
Mutta jos eläimet saavat liikkua vapaasti ja hoitaa itse poikasiaan niin se voisi olla se kompromissi.
Että ne lehmät, kanat ja siat syödään vasta vanhempana, siis monta vuotta vanhempana. Pihatto jne. Vapaa liikkuminen ulos ja sisään. Väljät tilat. Ei stressiä.
Tämä maksaa, tottakai. 10x hinta olisi ihan ok. Syömme liikaa lihaa. Kerran tai maksimissaan kaksi kertaa viikossa riittää hyvin aikuiselle.
Onpa ongelma, kun ei ole nälkä, niin kaikkea erikoista tulee mieleen.
Voisihan lihantuotanto olla eettistä, mutta se tarkoittaisi tuotantomäärän suurta vähennystä ja luopumista sairaaksi jalostetuista roduista, kuten broilerista.
Vierailija kirjoitti:
Pientilat kannattaviksi, pientiloilla lihakarjan on helpompi elää lajinmukaista elämää.
Tämä. Tehotuotanto kieltoon ja maksimirajat eläimille per tila. Halpislihan tuonti kieltoon, vain kotimaista (tai lähialueilta) lihaa. Hinnat nousisi mutta määrät vähenisi. Eläinten määrä ja kärsimys vähenisi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sitä mieltä että koska tupakka-askissa on kuvia keuhkosyövästä ym niin lihapaketin kylkeen vois vastaavasti laittaa kuvia teurasjätteistä. Tai että ostaakseen paketin, sun tulis katsoa video missä kyseisen paketin liha teurastetaan.
Okei? Arveletko sä, että ihmiset ei tiedä, että teurastamolla ne eläimet tapetaan ja pilkotaan vai mikä tässä on ideana?
Meillä syödään itseammuttua riistalihaa. Arvaa, kuka ne eläimet suolistaa, nylkee/kynii, paloittelee? Aivan, itse on tehtävä. Kyllä se silti hyvältä maistuu.
Vierailija kirjoitti:
Voisihan lihantuotanto olla eettistä, mutta se tarkoittaisi tuotantomäärän suurta vähennystä ja luopumista sairaaksi jalostetuista roduista, kuten broilerista.
Maitolehmien jalostuskin on aika sairasta. Voitaisiin jalostaa elinkelpoisempia rotuja joiden maidontuotannon määrä vähenisi mutta ne olisivat normaalimpeja kuin nämä nykyiset supermaidontuottajat. Maidon käytön pitäisi toki vähentyä ja hintojen nousta.
Niin. Moni suomalainen pitää lihan syöntiä normaalina ja kulttuurin sopivana. Koska niin on aina tehty ja uskotaan että ihminen on sekasyöjä joka tarvitsee lihaa. Se mitä ihmiset ovat oppineet vaikuttaa eläinrakkauteen, esim lemmikkieläimiä saatetaan rakastaa mutta sitten taas rottia ei. Kulttuuri vaikuttaa tässäkin. Mitä vaikeata siinä on että arvostaisi ja kunnioittaisi kaikkea eläimiä suunnilleen yhtä paljon? Lihan tuotannosta voisi tehdä vielä parempaa ja eettisempää. Eläinten pitäisi saada elää pitempään ennen teurastusta. Siitä voisi säätä lait. Myös nämä luomu asetukset on ollut askel oikeaan suuntaan jossa annetaan eläimille tilaa ja aikaa luonnonmukaiselle käyttäytymiselle.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Moni suomalainen pitää lihan syöntiä normaalina ja kulttuurin sopivana. Koska niin on aina tehty ja uskotaan että ihminen on sekasyöjä joka tarvitsee lihaa. Se mitä ihmiset ovat oppineet vaikuttaa eläinrakkauteen, esim lemmikkieläimiä saatetaan rakastaa mutta sitten taas rottia ei. Kulttuuri vaikuttaa tässäkin. Mitä vaikeata siinä on että arvostaisi ja kunnioittaisi kaikkea eläimiä suunnilleen yhtä paljon? Lihan tuotannosta voisi tehdä vielä parempaa ja eettisempää. Eläinten pitäisi saada elää pitempään ennen teurastusta. Siitä voisi säätä lait. Myös nämä luomu asetukset on ollut askel oikeaan suuntaan jossa annetaan eläimille tilaa ja aikaa luonnonmukaiselle käyttäytymiselle.
Tämä. Luomutilat pakollisiksi, ns normilihatilat Kiellettäisiin. Enemmän tilaa ja elinaikaa. Omat porsaat, tiput ja vasikat eläimillä hoidossa.
Olisi kyllä ihan mahtavaa jos kaikki liha tulisi luomutilalta.