Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tottuu puolison huonoon kuuloon?

Vierailija
05.02.2026 |

Mulla on viisikymppinen mies, jolla kuulo on heikentynyt merkittävästi lyhyessä ajassa. Tänään terveystarkastuksessa oli saanut lähetteen eteenpäin, kuulemma sikäläisellä asteikolla 5 on huonoin, niin hänellä oli 4. 

Ja totta vie on tottumista. Ulkona en viitsi hänelle edes puhua, kun ei kuitenkaan kuule, enkä halua huutaa niin että naapuriin kuuluu. Sisällä menee paremmin, mutta paljon on ääniä, joista minun pitää hänelle sanoa. Pesukoneen, mikron ym piippaukset.

Huolestuttaa myös, miten vaikuttaa hänen työhönsä, mutta saa nähdä.

Kokemuksia?

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun miehesi saa ne kuulolaitteet vaadi, että hän niitä myös käyttää. Huonosti kuuleminen heikentää elämisen laatua huomattavasti ja saattaa edistää muistisairauden puhkeamista jos sellainen on tuloillaan tai edistää tämän sairauden etenemistä jos sellaisen diagnoosin on jo saanut.  Kuulolaitteisiin tottuu muutamassa viikossa ja ajoissa saatu kuulolaite voi vähentää tai ainakin viivästyttää oman kuulon edelleen heikkenemistä. Kuulolaitteessa on se hyvä puoli, että ne voi melko huomaamattomasti sulkea jos ei halua jotakin kuulla (esim. vaimon toruja).

Yritän juuri tätä selittää 86 vuotiaalle faijalleni: hän ei halua kuulolaitetta käyttää kun sillä  kuulee liian hyvin 🤣😂😆 jiiiisus 

Vierailija
62/119 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun miehesi saa ne kuulolaitteet vaadi, että hän niitä myös käyttää. Huonosti kuuleminen heikentää elämisen laatua huomattavasti ja saattaa edistää muistisairauden puhkeamista jos sellainen on tuloillaan tai edistää tämän sairauden etenemistä jos sellaisen diagnoosin on jo saanut.  Kuulolaitteisiin tottuu muutamassa viikossa ja ajoissa saatu kuulolaite voi vähentää tai ainakin viivästyttää oman kuulon edelleen heikkenemistä. Kuulolaitteessa on se hyvä puoli, että ne voi melko huomaamattomasti sulkea jos ei halua jotakin kuulla (esim. vaimon toruja).

Yritän juuri tätä selittää 86 vuotiaalle faijalleni: hän ei halua kuulolaitetta käyttää kun sillä  kuulee liian hyvin 🤣😂😆 jiiiisus 

Kokeilkaa säätää kuulolaitetta vähän hiljaisemalle. Isäsi voi oikeasti tarkoittaa sitä, että kuulolaite vahvistaa äänen jo epämiellyttävän kovaksi, mutta laitteessa on jonkin verran säätövaraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen pitää hommata kuulolaitteet mahdollisimman pian. Huono kuulo lisää merkittävästi muistisairauden riskiä

Vierailija
64/119 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mars lääkäriin! Kuulolaite on suht helppo.

Vierailija
65/119 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huonokuuloisen miehen kanssa selviää mainiosti. Hankalampaa on valikoivan kuulon omaava mies, joka kuulee vain sen, mitä haluaa tai mikä kulloinkin on aiheena. ;)

Kun välttää vanhat käävät, ei tarvitse olla avustaja toistamassa sanottuja asioita 😁

Vierailija
66/119 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kuulolaite voi aiheuttaa työssä enemmän ongelmia kuin se, että ei kuule kunnolla, kun ei käytä kuulolaitetta, vaikka tarvitsisi sitä?

Kuulolaite paljastaa sen, että jotain on vialla.

Paljastavatko silmälasitkin sen, että jotain on vialla? Eihän kysymys ole sen kummemmasta asiasta. 

Ammatista kiinni. Ei kaikissa työtehtävissä voi käyttää kuulolaitetta.

Aika vähän on sellaisia työtehtäviä. Itselleni tulee mieleen lähinnä sukeltaja, uimaopettaja ja palomies. Mitä muita tällaisia työtehtäviä on?

Vierailija
67/119 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulokoje auttaa asiaan. Lääkärinlähetteellä kuulokeskukseen asioimaan. Laite ei aiheuta käyttäjälle kustannuksia. Elämänlaatu paranee huomattavasti. 

Vierailija
68/119 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse tottua. Hän hommaa kuulolaitteen. Yhteiskunta maksaa sen. Ovat lähes täysin huomaamattomia nykyään.

Oikeastiko maksaa?? Onko kuulo tärkeämpi aisti kuin näkö? Miksi yhteiskunta ei maksa mun silmälaseja? Ilman olen puolisokea.

Silmälaseja  käyttää puolet, kuulolaitetta  aika harvat. Siksi. Joskus muinoin myös tosi vahvat lasit maksettiin, nykyisin en tiedä maksetaanko.

Vierailija
69/119 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, tulen jatkamaan ketjua.

Mies sai lähetteen vielä uuteen tutkimukseen, jossa kertomansa mukaan selvisi toisen korvan kuulon olevan niin heikko, että siihen voisi saada kuulolaitteen. Sanoi pohtineensa, että saattaisi laitteen ottaa ja kotona sitä käyttää. Siihen asia sitten jäi, mies ei enää ole sitä edistänyt.

Arki alkaa olla aika hankalaa ja kyllä, epäilen jo miehen muistinkin heikentyneen. Joko hän ei kuule, ei kuuntele, ei piittaa tai ei muista. Päivässä tulee monta tilannetta. Mies esimerkiksi kysyy, minne vie jonkun tavaran. Sanon, että vie sen varastoon sisälle, mutta heti oven pieleen, kun sitä kuitenkin tarvitaan pian. Sitten hän onkin vienyt sen ulos, navetan taakse seinustalle, ja väittää minun sanoneen että vie sinne navetan taa, koska sen voi jättää ulos. 

Ja tällaista on jatkuvasti, monta kertaa päivässä, mies sekoilee asioissa ym. Puhuin miehelle asiasta koska aloin olla huolissani, kysyin onko hän huomannut tällaista, kerroin huonokuuloisuuden ja -muistisuuden olevan yhteydessä, ja että toivoisin hänen menevän lääkäriin. Kun kaikki ei ole nyt kunnossa. Mies suuttui, kysyi miksi nyt koko ajan toivon häneltä löytyvän jotain sairautta, ja käski minun mennä itse lääkäriin niin eiköhän siellä minusta jotain löydy.

Olen aivan tosi väsynyt meidän elämään nyt. Ap

Vierailija
70/119 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllästyin kun kuulolaitteen pattereita piti vähän väliä vaihtaa. Nyt sain nykyaikaisen mallin jossa tuokin ongelma korjattu. 

Vierailija
71/119 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Tsemppiä.

Vierailija
72/119 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laite korvaan ja sillä hyvä. Helpottuu moni asia.

Vierailija
73/119 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ei voi alkaa huutamaan, koska jotenkin siitä sävystä tulee "äkäinen" kun huutaa kurkku suorana. 

Hyvähän se on vitsailla, kun ei itse ole tuollaiseen tilanteeseen joutunut.

Meilläkin on miehen kuulo huonontutut ja kuulee aina väärin ja väittää, että minä sanoin niin. 

Jossain vaiheessa jo luulin, että olen oikeasti tullut hulluksi, kun minun väitettiin sanoneen vähän väliä jotain sellaista, jota en varmasti ollut sanonut. 

Aloin miettimään, että mun on pakko olla jotenkin sekaisin, kun en enää tiedä mitä olen sanonut.

Mies kävi sitten tutkimuksissa ja lääkäri oli sanonut, että kyllä se vaimo on tainnut olla oikeassa, kun väittää, ettei  ettei mies kuule, mitä hänelle sanotaa.

Miehellä on nyt kuulolaite, mutta ei pidä sitä aina ja ei sitten kuule mitään. Olen myös vain lakannut puhumasta, kun toinen vaihtoehto on se, että huudat naama punaisena ja toinen sitten ihmettelee, että miksi sinä huudat, tai sitten mies on kuullut mitä sattuu ja se on vielä pahempaa.

tai sitten väittää, ettei hän ole kuullut ollenkaan, että olen jotakin sanonut.

Miehellä on vielä paha tapa puhua toisessa huoneessa ja kysyä jotakin. No ei varmasti kuule, kun vastaan, tai sitten puhuu kyllä vieressä, mutta saman tien kävelee toiselle puolelle huushollia eikä kuule mitä sanon tai sitten pitäisi juosta perässä sanomaan. 

Joten sitten vain olen hiljaa, en juokse perään, enkä huuda. 

Tämä juuri, en edes yritä puhua miehelle jos on kävelemässä pois päin. Tai toisessa huoneessa.

Hän ei ole uskonut minua, että kuulossa olisi vikaa. Kuulemma minä vaan mutisen, puhun liian hiljaa, tai epäselvästi. Nyt sitten uskoo, kun oli noinkin huonon tuloksen saanut.

Hermostuttaa, miten työnsä käy. Ap

Kokemusta on. Mies sai kuulolaitteet 5 v sitten. 3 ensimmäistä vuotta ei suostunut käyttämään, vaan haukkui aina että minä puhun epäselvästi, liian nopeasti, ja sanon vain  osan sanoista. No, kukin kanssakulkijoista ,voi yrittää muuttaa puhetyyliään seitsemänkuymppisenä. TODELLA RASITTAVAA.

Alkoi kyllä käyttämään laitteita, muttei nykyisin siltikään saa selvää puheestani . Konsanantit kuulee usein väärin ja silloinhan ei ymmärrä mitä sanon. Kuulo myös vaihtelee jostain syystä, vaikka kuulolaitteet on korvissa. Lujaa puhuminen ei auta. 
Hirveän  rankkaa on puhua ns SELKOKIELELLÄ, HITAASTI ARTIKULOIDEN, mutta niin teen ,jos on tärkeä asia.

Vieraiden kanssa jutellessa , paljon asioita menee  ihan ns ” harakoille”, kun ei kaikkea kuule. Huah-on rasittavaa. Syyskuussa saadaan uudet kojeet.

Vierailija
74/119 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies sai lähetteen vielä uuteen tutkimukseen, jossa kertomansa mukaan selvisi toisen korvan kuulon olevan niin heikko, että siihen voisi saada kuulolaitteen. Sanoi pohtineensa, että saattaisi laitteen ottaa ja kotona sitä käyttää. Siihen asia sitten jäi, mies ei enää ole sitä edistänyt.

Arki alkaa olla aika hankalaa ja kyllä, epäilen jo miehen muistinkin heikentyneen. Joko hän ei kuule, ei kuuntele, ei piittaa tai ei muista. Päivässä tulee monta tilannetta. Mies esimerkiksi kysyy, minne vie jonkun tavaran. Sanon, että vie sen varastoon sisälle, mutta heti oven pieleen, kun sitä kuitenkin tarvitaan pian. Sitten hän onkin vienyt sen ulos, navetan taakse seinustalle, ja väittää minun sanoneen että vie sinne navetan taa, koska sen voi jättää ulos. 

Ja tällaista on jatkuvasti, monta kertaa päivässä, mies sekoilee asioissa ym. Puhuin miehelle asiasta koska aloin olla huolissani, kysyin onko hän huomannut tällaista, kerroin huonokuuloisuuden ja -muistisuuden olevan yhteydessä, ja että toivoisin hänen menevän lääkäriin. Kun kaikki ei ole nyt kunnossa. Mies suuttui, kysyi miksi nyt koko ajan toivon häneltä löytyvän jotain sairautta, ja käski minun mennä itse lääkäriin niin eiköhän siellä minusta jotain löydy.

Kyllä tuntuu tutulta, samaa meillä. Koko ajan on pelko päällä onko mies dementoitumassa  vai johtuuko nuo kaikki tapaukset kun, ei kuule. Hirveän rasittavaa. No, meillä on ikää pajon, ja kognitiivisiin kykyihin toiki on vaikuttanut kun monta vuotta änkyröi ,ennenkuin alkoi käyttämään kuulokojeita. 

Vierailija
75/119 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuntuu tutulta, samaa meillä. Koko ajan on pelko päällä onko mies dementoitumassa  vai johtuuko nuo kaikki tapaukset kun, ei kuule. Hirveän rasittavaa. No, meillä on ikää pajon, ja kognitiivisiin kykyihin toiki on vaikuttanut kun monta vuotta änkyröi ,ennenkuin alkoi käyttämään kuulokojeita. 

Ymmärrän. Minun tekisi todella mieleni ottaa yhteyttä yhteen miehen työkaveriin ja kysyä, onko huomannut samaa. Siis että miehelläni olisi muistiongelmia tai outoa hajamielisyyttä. Koska nuo hänen "sekoilunsa" ovat niin outoja, että olen oikeasti huolissani.

Mutta en todellakaan voi sekaantua asiaan näin. Ap

Vierailija
76/119 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vasta 49 ja molemmissa korvissa lievä kuulovamma. Laitteet testattu, mutta kumpikaan niistä ei auttanut koska testin mukaan pisteet pysyi yhtä huonoina. Siis tosiaan on yksi taajuus mitä en kuule mutta en voi ymmärtää miksi telkusta edes en kuule kun eihän ne kaikki puhu samalla taajuudella. Mun miehen ääni on tosi matala ja todella en usein kuule, häntä ärsyttää suunnattomasti. Miltähän luulee että musta tuntuu... btw miten muilla? Se laite joka on korvan yli, mulla hiukset hankasi siihen johtoon ja se kuului suhsuhsuh ja peitti ne äänet mitä halusin kuulla. Ja se mikä tungetaan korvakäytävään kutitti aivan saatanasti. Kuulemma laitteet auttaa sitten kun kuulo huononee muillakin taajuuksilla 

Vierailija
77/119 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ei voi alkaa huutamaan, koska jotenkin siitä sävystä tulee "äkäinen" kun huutaa kurkku suorana. 

Hyvähän se on vitsailla, kun ei itse ole tuollaiseen tilanteeseen joutunut.

Meilläkin on miehen kuulo huonontutut ja kuulee aina väärin ja väittää, että minä sanoin niin. 

Jossain vaiheessa jo luulin, että olen oikeasti tullut hulluksi, kun minun väitettiin sanoneen vähän väliä jotain sellaista, jota en varmasti ollut sanonut. 

Aloin miettimään, että mun on pakko olla jotenkin sekaisin, kun en enää tiedä mitä olen sanonut.

Mies kävi sitten tutkimuksissa ja lääkäri oli sanonut, että kyllä se vaimo on tainnut olla oikeassa, kun väittää, ettei  ettei mies kuule, mitä hänelle sanotaa.

Miehellä on nyt kuulolaite, mutta ei pidä sitä aina ja ei sitten kuule mitään. Olen myös vain lakannut puhumasta, kun toinen vaihtoehto on se, että huudat naama punaisena ja toinen sitten ihmettelee, että miksi sinä huudat, tai sitten mies on kuullut mitä sattuu ja se on vielä pahempaa.

tai sitten väittää, ettei hän ole kuullut ollenkaan, että olen jotakin sanonut.

Miehellä on vielä paha tapa puhua toisessa huoneessa ja kysyä jotakin. No ei varmasti kuule, kun vastaan, tai sitten puhuu kyllä vieressä, mutta saman tien kävelee toiselle puolelle huushollia eikä kuule mitä sanon tai sitten pitäisi juosta perässä sanomaan. 

Joten sitten vain olen hiljaa, en juokse perään, enkä huuda. 

Tämä juuri, en edes yritä puhua miehelle jos on kävelemässä pois päin. Tai toisessa huoneessa.

Hän ei ole uskonut minua, että kuulossa olisi vikaa. Kuulemma minä vaan mutisen, puhun liian hiljaa, tai epäselvästi. Nyt sitten uskoo, kun oli noinkin huonon tuloksen saanut.

Hermostuttaa, miten työnsä käy. Ap

Kokemusta on. Mies sai kuulolaitteet 5 v sitten. 3 ensimmäistä vuotta ei suostunut käyttämään, vaan haukkui aina että minä puhun epäselvästi, liian nopeasti, ja sanon vain  osan sanoista. No, kukin kanssakulkijoista ,voi yrittää muuttaa puhetyyliään seitsemänkuymppisenä. TODELLA RASITTAVAA.

Alkoi kyllä käyttämään laitteita, muttei nykyisin siltikään saa selvää puheestani . Konsanantit kuulee usein väärin ja silloinhan ei ymmärrä mitä sanon. Kuulo myös vaihtelee jostain syystä, vaikka kuulolaitteet on korvissa. Lujaa puhuminen ei auta. 
Hirveän  rankkaa on puhua ns SELKOKIELELLÄ, HITAASTI ARTIKULOIDEN, mutta niin teen ,jos on tärkeä asia.

Vieraiden kanssa jutellessa , paljon asioita menee  ihan ns ” harakoille”, kun ei kaikkea kuule. Huah-on rasittavaa. Syyskuussa saadaan uudet kojeet.

Jos nuo laitteet ovat 5 vuoden takaa, kannattaa pyytää niiden uudelleensäätöä. Kuulo on voinut muuttua tässä välissä, ja laitteiden säätö voi auttaa sitä.

Vierailija
78/119 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alenisipa minullakin kuulo niin etten kuule puolisoa.

Vierailija
79/119 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla myös syynä että mies kuulee niin huonosti että sekoittaa sanomisesi tai suorastaan kuulee väärin kun kuulo jo niin huono.  Sitten hermostuu kun ei kuule tai tarvitsee kysyä uudelleen.Tietty muistisairauksin on mahdollinen, mutta ensin pitäisi se kuulolaite kyllä hankkia.Puhu miehelle aina niin,  että olet kasvot häneen päin, että näkee kasvosi suoraan edestä. Elä puhu sivulta tai takaa. Lisäksi  pitää olla radio tai televisio olla pois huutamasta taustalla  kun puhuu , se sekoittaa vielä kuulemista. Jos  useampi henkilö teillä niin tärkeää että yksi puhuu kerrallaan ja todellakin se katsekontakti häneen. 
Olen  työni puolesta hoitanut näitä kuuloalaiteasioita.

Vierailija
80/119 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitisi lienee siis myös elossa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan