Miten tottuu puolison huonoon kuuloon?
Mulla on viisikymppinen mies, jolla kuulo on heikentynyt merkittävästi lyhyessä ajassa. Tänään terveystarkastuksessa oli saanut lähetteen eteenpäin, kuulemma sikäläisellä asteikolla 5 on huonoin, niin hänellä oli 4.
Ja totta vie on tottumista. Ulkona en viitsi hänelle edes puhua, kun ei kuitenkaan kuule, enkä halua huutaa niin että naapuriin kuuluu. Sisällä menee paremmin, mutta paljon on ääniä, joista minun pitää hänelle sanoa. Pesukoneen, mikron ym piippaukset.
Huolestuttaa myös, miten vaikuttaa hänen työhönsä, mutta saa nähdä.
Kokemuksia?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Korvalääkärille mars mars. Joko kuulolaitteet tai joissain tapauksissa leikkaus auttaa.
"Tänään terveystarkastuksessa oli saanut lähetteen eteenpäin"
Lue ensi kerralla muutakin kuin pelkkä otsikko.
Vierailija kirjoitti:
Mun lähin työkaveri on kuuro. Ollut lapsesta saakka. Olemme olleet työpari nyt kahdeksatta vuotta ja ihan hyvin tullaan toimeen puhumalla. On hänellä toisinaan ongelmia kuulla tai oikeastaan ymmärtää, mutta sitten väännetään rautalangasta. Eli mä puhun selkokielisemmin ja artikuloin tarkemmin. Ei ole edes joka päivä tämmöisiä hetkiä.
Hänellä on kuulolaitteet kumminkin puolin ja osaa jonkin verran lukea huulilta. Paperiin ja kynään ei ole turvauduttu ollenkaan.
Mekin ollaan opittu tuntemaan toistemme tavat olla ja tehdä asioita, niin se tietty helpottaa kummasti kommunikointia. Kyllä hän esm lounaalla keskustelee porukassa siinä missä muutkin.
Et ole sitten viitsinyt (tai koko työyhteisö) opetella edes vähän viittomakieltä? Jos hän on viittomakielinen syntymäkuuro... :O
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä naista ahdistaa kun pitäisi kommunikoida selkeästi ja kuuluvasti.
Kylläpä mies uhriutuu kun TOISEN MIEHEN pitäisi kuulolaitetta käyttää ettei pöpiydy ennen aikojaan.
Mielipiteestäsi päätellen et käytä aivoja etkä tiedä, että käyttämättömät aivoalueet surkastuvat. Tapahtuu solukuolemaa. Sulla on kuollutta varmaan enemmän kuin elävää aivosolukkoa.
Ainut toimiva osa on mantelitumake.
Huonokuuloisuus altistaa depressiolle ja dementialle:
Kyllä huonokuuloisen miehen kanssa selviää mainiosti. Hankalampaa on valikoivan kuulon omaava mies, joka kuulee vain sen, mitä haluaa tai mikä kulloinkin on aiheena. ;)
Vierailija kirjoitti:
Mikä sua vaivaa, kun aina pitää joka asiasta syyllistää naista ja kaikki asiat pitää olla mies vastaan nainen???
Sulla on ihan mieletön alemmuuskompleksi joka saa sinut tuntemaan niin suurta huonommuutta, että kaikki asiat koet hyökkäyksenä sinua vastaan. Jopa sen, että jonkun puolison kuulo on huonontunut.
Olisitko tullut kommentoimaan noin, jos tilanne olisi ollut toisin päin, eli mies olisi valittanut, että vaimo ei kuule?
Vierailija kirjoitti:
Mikä diagnoosi incelillä on?
Huonoon kuuloon ei huutaminen auta. On uskomatonta, kuinka sitkeässä on käsitys, että pitää huutaa. Ei itselläni vaikuta mitään, jos joku karjuu vieressä. Kyse on pikemminkin taajuuksista, joita kuulee tai ei kuule, tai kuulee satunnaisesti.
Kuulolaite, siinä on oiva ratkaisu. Nykyään niitä on moneen lähtöön, ja säädettävyys on aivan eri luokkaa kuin esim. kymmenen vuotta sitten. Jos kuulolaitteesta ei enää ole apua, tarjolla on monenlaisia sisäkorvaistutteita, mutta näitä mietitään vasta, kun mikään muu ei enää auta tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Älä ota kaikkea aina niin henkilökohtaisesti ja loukkaannu joka asiasta mitä täällä kirjoitetaan.
Onko tuo sinusta jotenkin rakentava kommentti tähän ketjuun, jossa pohditaan puolison huonontunutta kuuloa ja sitä miten sen kanssa parhaiten kannattaa toimia.
Oma varttuneessa iässä oleva äitini ei suostu hankkimaan kuulolaitetta. Käsittääkseni siksi, ettei tuntisi itseään iäkkääksi.
On suhteellisen rasittavaa toistaa koko ajan sanomaansa. Olen myös rautalangasta vääntynyt, käyttämättömät aivojen kuuloalueet surkastuvat.
Äitini on vankasti toista mieltä; hänen käsityksensä mukaan oma kuulo heikkenee, jos ottaa kuulolaitteen. Näinhän se ei mene, mutta äitini käsitystä ei muuteta.
Vierailija kirjoitti:
Siis ei voi alkaa huutamaan, koska jotenkin siitä sävystä tulee "äkäinen" kun huutaa kurkku suorana.
Hyvähän se on vitsailla, kun ei itse ole tuollaiseen tilanteeseen joutunut.
Meilläkin on miehen kuulo huonontutut ja kuulee aina väärin ja väittää, että minä sanoin niin.
Jossain vaiheessa jo luulin, että olen oikeasti tullut hulluksi, kun minun väitettiin sanoneen vähän väliä jotain sellaista, jota en varmasti ollut sanonut.
Aloin miettimään, että mun on pakko olla jotenkin sekaisin, kun en enää tiedä mitä olen sanonut.
Mies kävi sitten tutkimuksissa ja lääkäri oli sanonut, että kyllä se vaimo on tainnut olla oikeassa, kun väittää, ettei ettei mies kuule, mitä hänelle sanotaa.
Miehellä on nyt kuulolaite, mutta ei pidä sitä aina ja ei sitten kuule mitään. Olen myös vain lakannut puhumasta, kun toinen vaihtoehto on se, että huudat naama punaisena ja toinen sitten ihmettelee, että miksi sinä huudat, tai sitten mies on kuullut mitä sattuu ja se on vielä pahempaa.
tai sitten väittää, ettei hän ole kuullut ollenkaan, että olen jotakin sanonut.
Miehellä on vielä paha tapa puhua toisessa huoneessa ja kysyä jotakin. No ei varmasti kuule, kun vastaan, tai sitten puhuu kyllä vieressä, mutta saman tien kävelee toiselle puolelle huushollia eikä kuule mitä sanon tai sitten pitäisi juosta perässä sanomaan.
Joten sitten vain olen hiljaa, en juokse perään, enkä huuda.
Tämä juuri, en edes yritä puhua miehelle jos on kävelemässä pois päin. Tai toisessa huoneessa.
Hän ei ole uskonut minua, että kuulossa olisi vikaa. Kuulemma minä vaan mutisen, puhun liian hiljaa, tai epäselvästi. Nyt sitten uskoo, kun oli noinkin huonon tuloksen saanut.
Hermostuttaa, miten työnsä käy. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse tottua. Hän hommaa kuulolaitteen. Yhteiskunta maksaa sen. Ovat lähes täysin huomaamattomia nykyään.
Näin juuri. Minullakin oli tuossa työterveyden alustavassa tutkimuksessa kuulo tasolla 4. Sain muutama viikko sitten kuulolaitteet HUSista. Niitä on helppo käyttää ja ne ovat tosi huomaamattomat. Kännykkään voi ladata sovelluksen, jolla voi säätää ohjelmaa ja voimakkuuta. Kuulen paljon paremmin kuin ennen eikä kuulolaite vahvista liikaa häiriöääniä, kuten etukäteen pelkäsin.
Onko taso 4 matala vai korkea?
Taso 5 on huonoin ja taso 4 toiseksi huonoin tuossa testissä, josta ap puhui.
Ja ilmeisesti 5 kuitenkin kuulee jotain? Ap
Vierailija kirjoitti:
Oma varttuneessa iässä oleva äitini ei suostu hankkimaan kuulolaitetta. Käsittääkseni siksi, ettei tuntisi itseään iäkkääksi.
On suhteellisen rasittavaa toistaa koko ajan sanomaansa. Olen myös rautalangasta vääntynyt, käyttämättömät aivojen kuuloalueet surkastuvat.
Äitini on vankasti toista mieltä; hänen käsityksensä mukaan oma kuulo heikkenee, jos ottaa kuulolaitteen. Näinhän se ei mene, mutta äitini käsitystä ei muuteta.
Kerro sille äidillesi, että minunkin professorimieheni käyttää kuulolaitetta ja on oikein tyytyväinen, kun saa taas palavereissa selvää, mitä englantia puhuvat työkaverit sanovat. Kuulolaitteet ovat nykyisin niin huomaamattomia, että minunkin on vaikea nähdä, onko miehelläni kuulolaitteet päässä, jos en katso juuri oikeasta kulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse tottua. Hän hommaa kuulolaitteen. Yhteiskunta maksaa sen. Ovat lähes täysin huomaamattomia nykyään.
Näin juuri. Minullakin oli tuossa työterveyden alustavassa tutkimuksessa kuulo tasolla 4. Sain muutama viikko sitten kuulolaitteet HUSista. Niitä on helppo käyttää ja ne ovat tosi huomaamattomat. Kännykkään voi ladata sovelluksen, jolla voi säätää ohjelmaa ja voimakkuuta. Kuulen paljon paremmin kuin ennen eikä kuulolaite vahvista liikaa häiriöääniä, kuten etukäteen pelkäsin.
Onko taso 4 matala vai korkea?
Taso 5 on huonoin ja taso 4 toiseksi huonoin tuossa testissä, josta ap puhui.
Ja ilmeisesti 5 kuitenkin kuulee jotain? Ap
Todennäköisesti. Minä siis sain testissä tuloksen 4, mutta ei minun kuuloni niin huono ole kuin mitä tuosta voisi ajatella. Itse asiassa on suuri joukko ihmisiä, joiden puheesta saan selvää ilman mitään ongelmia. Mutta sitten on pienempi määrä ihmisiä, jotka puhuvat minusta hiljaa mumisemalla. Todennäköisesti kysymys on siitä, että heidän puheessaan on enemmän taajuksia, joilla kuuloni on heikentynyt pahemmin. Nyt kuulolaitteen kanssa saan paljon paremmin selvää heidän puheestaan.
Itse asiassa kuulolaitetta odottaessasi voisit kokeilla puhua miehellesi vähän matalammalla tai korkeammalla äänellä ja kokeilla, onko äänen korkeudella merkitystä siihen, miten hyvin hän kuulee.
9
Vierailija kirjoitti:
Huonoon kuuloon ei huutaminen auta. On uskomatonta, kuinka sitkeässä on käsitys, että pitää huutaa. Ei itselläni vaikuta mitään, jos joku karjuu vieressä. Kyse on pikemminkin taajuuksista, joita kuulee tai ei kuule, tai kuulee satunnaisesti.
Kuulolaitteen käyttäjänä olen vähän eri mieltä. Yleensä kuulo puhetaajuuksilla huononee niin, että kuulo tietyllä taajuudella ei ole hävinnyt täysin, mutta kuulokynnys sillä taajuudella on noussut niin paljon, että normaalilla voimakkuudella olevaa ääntä ei enää kuule. Silloin huutaminen voi oikeasti auttaa (ääni on kovempi), mutta eihän se ole pidemmän päälle ole mikään järkevä ratkaisu.
Jos kuulo jollain taajuudella on hävinnyt täysin, niin ei siihen silloin tavallinen kuulolaitekaan auta. Sen toiminta kun perustuu ihan siihen, että se vahvistaa äänen kovemmaksi (eri taajuuksilla vahvistus on kuitenkin eri suuri käyttäjän kuulokäyrän mukaan).
Hassu ajatus, ettei huonokuuloiselle kovempaa puhuminen auttaisi. Sehän nimenomaan auttaa.
Tämä. Ja mun isä kun sai pari vuotta sitten kuulolaitteet, niin hänelle selitettiin, että kun niitä käyttää säännöllisesti, niin aivoissa kehittyy/palautuu jotain hermoratoja tms ja kuulo ja selvän saaminen entisestään paranee. Eli tämän takia tärkeä pitää niitä säännöllisesti. Isä on kyllä sanonut, että kuulee nyt paremmin kuin silloin kun laitteet sai.