Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

S-ryhmälle tiedoksi, että muovikassi on Suomessa energiajätettä

Vierailija
05.02.2026 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011795888.html

S-ryhmä alkaa jo liikaa puuttua kuluttajalle kuuluviin valintoihin.

Muovijäte on erinomaista polttoainetta (lämpöarvo vastaa öljyä), ja sen polttaminen laitoksissa vähentää tarvetta fossiilisille polttoaineille.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakauppa joka luulee olevansa yhteiskuntavaikuttaja, ei tule päättymään hyvin.

Vierailija
2/38 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän kunnassa kerätä energiajaetta vaan muovi- ja sekajäte. Toki muovin erottelu on yhtä lailla hyvä, mutta termi energiajäte tai -jae ei ole valtakunnallinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raaka-aineiden käyttäminen turhissa asioissa esim muovikasseina on tuhlausta. Siitä voisi tehä jotain hyödyllistäkin.

Vierailija
4/38 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän kunnassa kerätä energiajaetta vaan muovi- ja sekajäte. Toki muovin erottelu on yhtä lailla hyvä, mutta termi energiajäte tai -jae ei ole valtakunnallinen.

Kyllä se on, ei siitä mihinkään maahan enää nykyään haudata. Lakikin sen kieltää.

Vierailija
5/38 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on täysi oikeus ostaa se muovipussi, muutkin kaupat on nostaneet hintoja. Mutta minulla on myös kestokassi mukana tai ostan paperikassin.

Vierailija
6/38 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on täysi oikeus ostaa se muovipussi, muutkin kaupat on nostaneet hintoja. Mutta minulla on myös kestokassi mukana tai ostan paperikassin.

Ei siitä ollut kyse ollenkaan, että saako niitä ostaa vai ei. Muovikassi vaan ei Suomessa ole mikään ympäristön tuohoaja. Päinvastoin tuovat työpaikkoja, niitä tekevä Suomessa Amerplast ja SeaPack Group.

Yrittäkää S-ryhmän lahkolaiset taas rauhoittua.

Vierailija
7/38 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan välillä muovikassin. Tukee suomalaista työtä ja muovijätteet kierrätettynä ovat oivaa energiaa.

Vierailija
8/38 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisivat hinnankorotuksen lisäksi parantaa niiden paskapussiensa laatua. Hipaisukin saa siihen jätemuovisäkkiin reiän.

Vierailija
9/38 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paperikassi tappaa puita.

Vierailija
10/38 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihistellään me muovikasseissa kun Aasiassa mammat heittävät surutta muovikassinsa jokeen. Nähty on monessa maassa 

Vierailija
11/38 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paperi- ja kangaskassi ovat ne pahimmat ympäristön tuhoajat. Kangaskassi ykkösenä 

Vierailija
12/38 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helkatin hyviä jäte kasseja eikä mitään ohuita pussukoita. 

Vierailija
13/38 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä olen myös ihmetellyt. Kun Suomessa nämä muovikassit yleensä käytetään vielä roskapusseina, jotka menevät muiden jätteiden mukana polttoon, jossa tuotetaan sähköä, niin mikä tässä on niin väärin. 

Vierailija
14/38 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paperi- ja kangaskassi ovat ne pahimmat ympäristön tuhoajat. Kangaskassi ykkösenä 

Söpöä miten suuret luulot suomalaisilla on omasta itsestään. Maapallo ei marginaalikansa suomalaisten olemassaoloa edes huomaa vaikka tekisitte mitä. 

Kiinan päästöt kasvavat kuukaudessa Suomen vuosipäästöjen verran.

Vierailija
15/38 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän samaa muovikassia monet kerrat, pitää vain varoa ettei mikään pakkaus tee reikää.

Vierailija
16/38 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän samaa muovikassia monet kerrat, pitää vain varoa ettei mikään pakkaus tee reikää.

Sama eikä pieni reikä mitään haittaa.

Vierailija
17/38 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söpöä miten suuret luulot suomalaisilla on omasta itsestään. Maapallo ei marginaalikansa suomalaisten olemassaoloa edes huomaa vaikka tekisitte mitä. 

Kiinan päästöt kasvavat kuukaudessa Suomen vuosipäästöjen verran.

Koska jotkut paskovat ympäristöä, niin kaikkien pitää ehdoin tahdoin paskoa lisää? 

Vierailija
18/38 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se muovikassi on yleensä tehty niistä fossiilisista raaka-aineista. Kun sen polttaa, niin sitten jostain pitää kaivaa uutta ainesta seuraavan tekoon. Jopa kierrätysmuovista tehdyn polttamisen jälkeen uuden valmistamiseen tarvii raaka-aineita. 

Kierrätä siis pussisi, jokainen poltettu muovin palanen tarkoittaa lisää hiilidioksidia maan alta ilmakehään. 

Vierailija
19/38 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskapussina joo mutta kun muovi ja kartonki pitää lajitella omiinsa niin muovipussiin jää sekajäte eikä sitä muovipussia laiteta sekajätteeseen vaan siinä lukee että lajitellaan muovina tjs. Kummallinen yhtälö.

Vierailija
20/38 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Naapuri kaataa jäteöljyä maahan niin minunkin pitää saada kaataa jäteöljyä maahan!"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi