Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luonnollisesti vanhenevaa kauhistellaan

Vierailija
04.02.2026 |

Niin monet keski-ikäiset naiset käyvät ottamassa pistoshoitoja, että normaalin vanhenemisen merkkejä kauhistellaan. Ikään kuin vanheneva nainen olisi sairas tai hänessä olisi jotain vialla. Vähintäänkin täytyy olla masennusta, koska ei huolehdi itsestään, vaikka kysymys on vain ihon veltostumisesta/kuivumisesta/rypyistä/lihaksiston pienentymisestä, hiusten harmaantumisesta, luonnollisista tapahtumista kehossa ja kasvoissa. Luonnollisuudesta on tullut epänormaalia ja paheksuttavaa. 

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti nämä pistokset yms kostautuu iho vanhenee tahtomattaan vaikka ottais 1000 pistosta ja leikkelyä, pahimmassa tapauksessa joku pistos tai leikkele voi mennä pieleen ja sitten onkin aivan kamalaa kun naama turpoaa ihan sinisen mustaksi esim, lisäksi se vanheneminen tuntuu nopeutuvan näille pistoshoitoa saavilla. 

Vierailija
22/74 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin hiusten harmaantuminen halutaan piilottaa visusti. Turhamaista, kallista ja epäterveellistä.

Harmaiden peittäminen nyt pienin paha. Sitten kun aletaan kiristyttämään kasvojen ihoa liikutaan tällä alueella, mistä ap puhuu. Turhamaisuutta vai kuoleman pelkoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, me duunarit saadaan olla ihan rauhassa sellaisia kuin ollaan. Kukaan ei paheksu. N46

Olen kai noita duunareita, vähän hassu ilmaisu kylläkin. Työpaikallani on muutama virolais/venäläistaustainen  nainen, jotka suosivat kauneushoitoja.  Heille ulkoinen habitus korostetun tärkeää. Ihan hyvältähän he näyttävät, Heille tuollainen menettely itsestään selvää, tulevat eri kulttuuripiireistä.  Puhuvat avoimesti  ja ilolla operaatioistaan, se heille suotakoon.

Vierailija
24/74 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mää ole kuullut kenenkään kauhistelevan. Mikä juttu tämäkin nyt muka on???

Vierailija
25/74 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aha, ei siis tällaiset tavalliset muijat sellaista harrasta vaan "edustusnaiset", joille ulkonäkö on ollut aina poikkeuksellisen tärkeä."

Olen juuri tuollainen, jota joku voisi pitää edustusrouvana ja tuttavapiirissäni suhtaudutaan hyvin kielteisesti pistoshoitoihin ja kauneusleikkauksiin. 

Itse asiassa erään toisen ketjun takia tutkin aikaisemmin tätä asiaa ja selvisi seuraavaa. Suomesta ei ole saatavana tutkimustietoa siitä miten yleisiä esteettiset hoidot ovat, koska niitä ei tilastoida mihinkään. Pistoshoitojen antajathan ovat aivan ketä tahansa eikä toimintaa valvota. Valvonnan kiristämistä on kyllä pohdittu, sillä hoitojen haitathan maksavat veronmaksajat.  

Saksassa esteettisten hoitojen yleisyyttä on tutkittu. Saksa on esteettisten hoitojen suurin markkina Euroopassa ja siellä miesten ja naisten osuus, jotka ovat tällaisissa hoidoissa käyneet, on alle yksi prosentti väestöstä. Se on siis hyvin harvinaista jopa Euroopan suurimmalla markkina-alueella.

Tämän ketjun aloitus kuvastaa sitä, että esteettisiä hoitoja tekevät klinikat ovat saaneet markkinoitua toimintaansa erittäin onnistuneesti. Kaikki lähteet, jotka väittävät hoitojen yleistyneen ja olevan tavallisia ja että vanheneminen muka on kiellettyä, ovat peräisin naistenlehdistä ja vastaavista, jotka ovat haastatelleet esteettisiä hoitoja antavia tahoja. Toisin sanoen kyseessä on täsmälleen sama markkinointikeino kuin se aikoinaan, kun tupakointia markkinoitiin modernin ja tyylikkään naisen vaihtoehtona. Tai palstalla äskettäin ollut kommentti, jossa väitettiin italialaisen juomaveden olevan parempaa kuin suomalaisen hanaveden, koska siinä on mineraaleja - mineraaliveden markkinointi on mennyt todellakin maaliin, koska todellisuudessa mineraalit tuovat veteen metallisen maun, jos niitä on liikaa ja osa mineraaleista on myrkyllisiä ihmisille. 

Vierailija
26/74 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vaikuttaminen ja mielipiteiden muokkaaminen on nykyisin yleistä ja markkinointi on vain yksi alue.

Vierailija
27/74 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En usko sekuntiakaan, että lääkärit suurin joukoin ottaisivat pistoshoitoja. Tunnen lukuisan määrän lääkäreitä, he vasta kielteisesti moiseen suhtautuvatkin, oma äitini esimerkiksi ystävineen. "

Jatkan vielä tästä. Se että esteettisiä hoitoja ottaisivat koulutetut, vanhemmat naiset, on puhdas markkinointiväite. Ainoita selvityksiä, joita asiasta on olemassa, ovat kuluttajakyselyt, joita on tehty AMK-opinnäytteinä Suomessa. 

Niiden mukaan esteettisiä hoitoja ottavat pääasiassa nuoremmat ihmiset, alle 45-vuotiaat, joilla on myös myönteinen suhtautuminen kauneushoitoihin. Jos palveluiden käyttäjiltä kysytään suhtautumista palveluihin, niin tulokset ovat ennalta-arvattavia. Ne eivät kuvasta millään lailla väestön yleisiä asenteita ja käyttäytymistä. 

Olen asunut maissa, missä kauneuskirurgia ja kajoavat esteettiset hoidot ovat oikeasti yleisiä. Ja se kyllä näkyy katukuvassakin, että näin on. Suomessa se näkyy kadullakin, etteivät kauneustoimenpiteet ole yleisiä, täällä on vielä valtaosa näyttelijöistäkin ihmisiä, joiden kasvoilla on normaalit ilmeet. Siitähän on puhuttu jo vuosia miten näyttelijät ovat pilanneet kasvonsa täyteaineilla niin että on vaikea enää löytää laadukkaisiin produktioihin näyttelijöitä. 

Kannattaa muuten lukea suomalaisen plastiikkakirurgin kirja Ihmisen korjaaja. Siitä selviää miten monimutkainen kasvojen lihaksistokin on. Jos nimenomaan lääkäri haluaa jonkun piikittävän kasvojaan, niin en usko, että hän menisi "esteettiseen hoitoon", vaan koulutetun plastiikkakirurgin pakeille. Niin ainakin itse tekisin, jos jostain syystä olisi pakko. Jos esimerkiksi minulle tulisi kasvoihin suuri basaliooma. Kasvojen alue on hyvin vaativa, koska ilme muuttuu helposti aivan toiseksi. Samoin hampaat. Eräs julkisuudessa paljon esiintynyt poliitikkokin muuttui oudon näköiseksi laitettuaan vääränlaiset implantit.

Vierailija
28/74 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tällaista kauhistellaan? En ole koskaan törmännyt moiseen käytökseen.

Vierailija
29/74 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän epäilen, että monet ottaa hoitoja mutta ei puhu niistä. Syöhän ne kaikki hormonejakin ja haukkuvat niitä, jotka eivät syö.

Vierailija
30/74 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, me duunarit saadaan olla ihan rauhassa sellaisia kuin ollaan. Kukaan ei paheksu. N46

Olen kai noita duunareita, vähän hassu ilmaisu kylläkin. Työpaikallani on muutama virolais/venäläistaustainen  nainen, jotka suosivat kauneushoitoja.  Heille ulkoinen habitus korostetun tärkeää. Ihan hyvältähän he näyttävät, Heille tuollainen menettely itsestään selvää, tulevat eri kulttuuripiireistä.  Puhuvat avoimesti  ja ilolla operaatioistaan, se heille suotakoon.

Meillä on varmaan tosi erilainen työ. Mun virolaiset ja venäläiset työkaverini ovat lähinnä äkäisiä luomuja, ja yhteistä kaikille on se, että vuoron jälkeen näytetään lähinnä homssuisilta tarhapöllöiltä. Omissa kamppeissa ja vapaalla toki eri meno.

Vierailija
31/74 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän epäilen, että monet ottaa hoitoja mutta ei puhu niistä. Syöhän ne kaikki hormonejakin ja haukkuvat niitä, jotka eivät syö.

Itse asiassa kaikki eivät syö hormoneja, luku on 20-30 prosenttia (ikäryhmästä riippuen) vaihdevuosi-ikäisistä naisista syö hormoneja. 

Miksi muuten rinnastat nämä asiat keskenään, hormonihoidon ja esteettiset hoidot? Toinen on terveydenhoitoa ja toinen ei. Hormonihoitoa määrätään vain siinä tapauksessa, että kokee vaihdevuosioireita, ei huvin vuoksi. 

Vierailija
32/74 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain on nyt paha ikäkriisi päällä.😂 Missään ei kierrä poliisi kurkimassa miten vanhenet. 

Vierailija
33/74 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko harva vanhenee luonnollisesti. Esim. hammaslääkärissä vuosittain ramppaavat eivät vanhene luontaisesti.  Ja muutoinkin lääkärissä rampataan hoitamassa vaivoja ja syödään lääkkeitä.  

Vierailija
34/74 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollain on nyt paha ikäkriisi päällä.😂 Missään ei kierrä poliisi kurkimassa miten vanhenet. 

Täällä on joku tai joitakin, jotka ilmeisesti itse tekevät näitä hoitoja ja haluavat lisää asiakkaita. Ja ehkä he myös aidosti uskovat, että esteettiset hoidot ovat merkki varakkuudesta ja koulutukselta, jolloin he tahtovat itse kuulua siihen jengiin. 

Asiasta ei ole tutkimusta, mutta se mitä itse olen asiaan törmännyt, niin hoitoja ottavat päinvastoin vähän koulutetut ja vähemmän varakkaat kansanosat. Kampaajat, kosmetologit, lähihoitajat ja sairaanhoitajat, jotka ehkä itse myös tekevät näitä "hoitoja". Luulen, että noissa ammattiryhmissä se on yleisintä. Ja nuoremmissa ikäluokissa eli heillä ei vielä edes todellisia vanhenemisen merkkejä ole. 

Aina on silti ollut ihmisiä, joilla on kehonkuvan häiriöitä. Esteettisten toimenpiteiden nimeäminen hoidoksi on myös osa markkinointia, sillä kysehän ei ole minkäänlaisesta hoitamisesta, vaan turhasta riskistä terveydelle. Ei vanhenemista tarvitse hoitaa ja tehokkain hoito kehonkuvalle on psykoterapia. 

Se että halutaan näyttää jonkun tietyn aikakauden muodin mukaiselta (esim. ankkahuulet) on kauaskantoisen tyhmä valinta, koska pistoksilla on vaikutusta ulkonäköön pysyvästi. Syntyy arpikudosta jne. Sitten kun muoti menee ohi, vain arvet jäävät.

Vierailija
35/74 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko harva vanhenee luonnollisesti. Esim. hammaslääkärissä vuosittain ramppaavat eivät vanhene luontaisesti.  Ja muutoinkin lääkärissä rampataan hoitamassa vaivoja ja syödään lääkkeitä.  

Onko tämä jonkinlaista sarkasmia sille, että näitä toimenpiteitä, joita kauneuden nimissä tehdään, kutsutaan hoidoksi? 

Vierailija
36/74 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Termi "pistoshoito" pitäisi kieltää laissa. Terveyden kannalta tarpeettomat kajoavat toimenpiteet eivät v*ttu ole hoitoja.  

Vierailija
37/74 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai? En tunne itse henkilökohtaisesti ketään, joka ottaisi mitään pistoshoitoja. Olen viisikymppinen, akateemisesti koulutettu nainen teknisellä alalla. Ei muutenkaan ulkonäkö ole mun tuttavapiirissä ihmisille järin tärkeä asia elämässä. Hyvin luonnollisilta ihmiset näyttävät pääosin. 

Jos jotain, niin omaan silmään liika ulkonäköön keskittyminen vielä keski-iässä vaikuttaa lähinnä säälittävältä, ei joltain mitä pitäisi ihailla tai kadehtia. 

Vierailija
38/74 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Termi "pistoshoito" pitäisi kieltää laissa. Terveyden kannalta tarpeettomat kajoavat toimenpiteet eivät v*ttu ole hoitoja.  

Kaikki termit, joita nämä tahot käyttävät, pyrkivät häivyttämään rajaa terveydenhuollon ja kauneusbisneksen välillä. He mainostavat olevansa "klinikka" ja palkkaavat työhön mielellään lähihoitajan tai sairaanhoitajan, vaikka mitään virallista terveydenhuoltoalan koulutusta antaa pistoksia heillä ei ole yhtään sen enempää kuin on pistoksia antavilla parturikampaajillakaan. Sanasta hoito oli jo puhetta, koko heidän markkinointinsa on pyritty myös ulkoasultaan rakentamaan niin, että syntyisi vaikutelma terveydenhoidosta. "Hoidot" saavat sinut näyttämään "terveeltä", vähemmän väsyneeltä jne. 

Naistenlehdet ovat aina olleet kauneusbisneksen markkinoinnissa tärkeitä. 

Vierailija
39/74 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markkinoinnilta haiskahtaa tämä aloitus. Joku yrittää normalisoida noita hoitoja, ja saada naiset ahdistumaan iän merkeistään, ajatellen "kaikki muutkin tekee niille jotain". Ei tee, Suomessa hyvin pieni osa ottaa moisia "hoitoja".

Muutenkin, jopa pinnallisuuden mekassa Hollywoodissa Pro-age trendi on alkanut kasvaa, ja muutenkin luonnollisuustrendi. Monet näyttelijät on puhuneet siitä, että eivät aio suostua häivyttämään iän merkkejä, ei hoidoin eikä digitaalisesti, vaan jos vaikka rooliin halutaan viisikymppinen nainen ja näyttelijä on 50 v, täytyy saada näyttää viisikymppiseltä tavalliselta ihmiseltä. Samoin esim. hammaslaminaattien ottaminen, silikonirinnat yms. on harvinaistumassa.

Vierailija
40/74 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti nämä pistokset yms kostautuu iho vanhenee tahtomattaan vaikka ottais 1000 pistosta ja leikkelyä, pahimmassa tapauksessa joku pistos tai leikkele voi mennä pieleen ja sitten onkin aivan kamalaa kun naama turpoaa ihan sinisen mustaksi esim, lisäksi se vanheneminen tuntuu nopeutuvan näille pistoshoitoa saavilla. 

Se on muuten totta, että nämä nuoret, jotka ovat pistoksia ottaneet, näyttävät paljon vanhemmilta. Jopa 20 vuotta vanhemmilta. Ehkä siksi, että pullistetun näköiset kasvot yhdistyvät vanhoihin julkkiksiin automaattisesti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi