Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysely: Jos Sanna Marin palaisi Suomen politiikkaan, kumman haluaisit pääministeriksi hänet vai Lindtmanin?

Vierailija
04.02.2026 |

Kumpi pääministeriksi:

Pääministerivaihtoehtosi

Vaihtoehdot

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sdp:n entinen kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen lataa uutuuskirjassaan suorat sanat Sdp:n eduskuntaryhmän ilmapiiristä ja entisestä pääministeristä Sanna Marinista (sd.).

Mäkisalo-Ropponen toimi Sdp:n kansanedustajana vuosina 20112023. Hän kertoo Sairaanhoitajan sydämellä kansanedustajan työssä -kirjassaan muun muassa, että piti Marinin kommentteja joskus ajattelemattomina.

Hän antaa esimerkin eräästä Sanna Marinin kommentista Sdp:n eduskuntaryhmän kokouksessa.

Kerran hän totesi ryhmäkokouksessa, että nuorille on annettava tilaa, sillä vanhemmat ovat lähempänä matkalla kohti hautausmaata, Mäkisalo-Ropponen kirjoittaa.

Tällaisten viestien jälkeen kuulin hänen boomeri-lausunnotkin valitettavasti samoina viesteinä ikääntyneiden aliarvostamisesta. Ymmärrän siis hyvin joidenkin tovereiden tuohtumisen.

Vierailija
62/85 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkisalo-Ropponen kirjoittaa myös, että syksyllä 2021 Sanna Marinin ja silloisen kansanedustajan Ilmari Nurmisen läheinen ystävyys puhutti paljon Sdp:n ryhmässä.

Toki ystävyyssuhteet ovat sallittuja, mutta nyt se rupesi jo häiritsemään toimintaa.

Hänestä ystävyys heikensi myös jo toiminnan uskottavuutta. Lisäksi hän sanoo monen kokeneen ongelmaksi, ettei Marin kestänyt minkäänlaista kritiikkiä itseään kohtaan.

Jos tätä kritisoi, niin leimattiin Antti Lindtmanin puolustajaksi. Siksi moni vaikeni ja asiat lakaistiin maton alle. Ilmari Nurmisen, Krista Kiurun ja Suna Kymäläisen tiedettiin olevan samaa klikkiä ja myös heidän aikanaan vaiettiin hankalista asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suostu, ei ole palaamassa politiikkaan, ainakaan vielä, näin on itse sanonut.

Sepä nähdään jos sdp menestyisi vaaleissa olidi se ensinmäisenä kärkkymässä bileministerin virkaa

Höpö, höpö, tuota et usko itsekään.

Vierailija
64/85 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjassa Mäkisalo-Ropponen sanoo, että ryhmän sisäiseen valtataisteluun voi joutua tahtomattaankin. Hän kirjoittaa tilanteesta demareiden vaalivoiton jälkeen vuonna 2019.

Minut oli mielletty Antti Lindtmanin tukijaksi ja koska Krista Kiuru, Suna Kymäläinen ja Ilmari Nurminen halusivat syrjäyttää Antti Lindtmanin tukijat pois tärkeiltä paikoilta jopa ryhmän työvaliokunnasta jouduin heidän mustamaalauksensa kohteeksi.

Mäkisalo-Ropponen sanoo hänelle selvinneen vasta tällöin, että kaikki ryhmäläiset oli jaettu heidän toimestaan Marinin tai Lindtmanin tukijoihin.

Minut oli määritelty Antti Lindtmanin porukkaan, vaikka itse en kokenut siinä vaiheessa kuuluvani mihinkään ryhmään. Krista Kiuru jopa myönsi tämän minulle eräässä puhelinkeskustelussamme.

Mäkisalo-Ropponen kirjoittaa, että vasta tuolloin hän ymmärsi aiemman keskustelunsa eduskuntaryhmän pääsihteerin Kari Anttilan kanssa.

Totesin Karille, etten minä onneksi kuulu mihinkään klikkiin, jolloin Kari totesi minulle: Kyllä sinä kuulut, vaikka et sitä tietäisikään.

Vierailija
65/85 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-kansanedustaja ihmettelee myös häntä vastaan tehtyä operaatiota samoihin aikoihin vuonna 2019. Hän olisi halunnut ryhmän varapuheenjohtajaksi tai työvaliokuntaan.

Uusille edustajille minun kerrottiin olevan yhteistyökyvytön ja oman edun tavoittelija. Kuulin myös osaamistani vähäteltävän, kirjassa sanotaan.

Mäkisalo-Ropponen väittää kuulleensa monen ihmisen suulla kuulin muun muassa siitä, mitä Krista Kiuru, Suna Kymäläinen ja Ilmari Nurminen puhuivat selän takana.

Selän takana toimiminen ja selkään puukottaminen oli loukkaavaa ja minulle täysin käsittämätöntä.

Hän kirjoittaa vastaavista tapahtumista myös silloin, kun Lindtman ja Marin kilpailivat pääministeriydestä loppuvuonna 2019.

Asetuin tukemaan Anttia ja jouduin seuraamaan läheltä todella likaista peliä häntä vastaan. Sannan tukena ollut klikki pyrki monin tavoin mustamaalaamaan Anttia kertomalla muun muassa, että Antti olisi vuotanut lehdistölle ryhmän asioita, vaikka vuotaja kyllä löytyi tämän samaisen klikin jäsenistä.

Vierailija
66/85 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antti Rinne ja Sanna Marin toimivat Mäkisalo-Ropposen mielestä sangen yksivaltaisesti. Hänestä kumpikaan ei ollut hyvä johtaja.

Sanna Marin veti joukkoja puoleensa ja oli siinä mielessä hyvä poliittinen johtaja, mutta muuten hänen tapansa johtaa oli läheisten henkilöiden suosiminen. Se näkyi sekä puoluehallituksessa että eduskuntaryhmässä.

Toisessa kirjan kohdassa Mäkisalo-Ropponen kuvailee lisäksi Marinin pitäneen oman sisäpiirinsä puolia ja jättäneen muut ulkopuoliseksi.

Viime viikkoina on keskusteltu eduskunnan työskentelyilmapiiristä ja Sdp:stä. Mäkisalo-Ropponen kirjoitti keskiviikkona Facebookissa kirjansa ilmestymisestä.

Olen luokitellut tämän uuden kirjani tarinalliseksi tietokirjaksi, sillä kerron oman tarinani kautta kansanedustajan työstäni ja eduskunnasta työpaikkana. Ihan sattumoisin, melko ajakohtainen aihe, eikö vaan? hän kirjoitti.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011797093.html

Vierailija
67/85 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas tästä ketjusta poistettu paljon viestejä. 

Vasentuneet ja palstasilakat päivystävät...

Törkykommentit poistetaan oli kohteena kuka tahansa.

Vierailija
68/85 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna oli sentään jämäkkä eikä mikään mikkihiiri.

Vierailija
69/85 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista paska, kukaan ei ole noin lapsellinen.

Vierailija
70/85 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En demaria valitsisi koskaan.

Vierailija
71/85 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat vaihtoehdot ok.
Itse poliittisesti lähempänä oikeistodemareita, eli Lindtmania ja Tuppuraisen linjaa, Marinin ja Rinteen tai Nasima Ryzmyarin vasemmistodemarilinja on mulle liian vasemmalla.
Hallitusohjelma tietenkin määrittää, näkyvyyden kannalta Marinissa on puolensa.

Mä kaipaisin Suomeen liberaalia porvaripuoluetta. Mikään puolue ei vaan vastaa siihen.

Sivistyskokoomus on historiaa, tämän päivän Kokoomukselta puuttuu itsenäisyys toimivat EK:n käsikassarana ja no konservatiiveja ovat olleet aina.

Vierailija
72/85 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanna oli sentään jämäkkä eikä mikään mikkihiiri.

Tiuskiva pikkuämmä kuten teini-ikäinen pikku systerini.

Vierailija
73/85 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummastakaan en pudä, mutta toista katselee mieluummin.

On mhös jämäkämpi käytökseltään, toinen taas lapatossu.

Vierailija
74/85 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat vaihtoehdot ok.
Itse poliittisesti lähempänä oikeistodemareita, eli Lindtmania ja Tuppuraisen linjaa, Marinin ja Rinteen tai Nasima Ryzmyarin vasemmistodemarilinja on mulle liian vasemmalla.
Hallitusohjelma tietenkin määrittää, näkyvyyden kannalta Marinissa on puolensa.

Mä kaipaisin Suomeen liberaalia porvaripuoluetta. Mikään puolue ei vaan vastaa siihen.

Sivistyskokoomus on historiaa, tämän päivän Kokoomukselta puuttuu itsenäisyys toimivat EK:n käsikassarana ja no konservatiiveja ovat olleet aina.

Määrittelisitkö sen sivistyksen kerrankin?

Vierailija
75/85 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen syytä miksi Sanna ei pidä palata politiikkaan 

Hänestä tuli brändi ennen kuin hän ehti olla valtionjohtaja.

Kaikki keskustelu pyörii persoonan ympärillä, ei päätösten.

Uhrikohujulkisuus vei huomion pois itse politiikasta.

Kriiseissä viesti oli usein tunne edellä, realismi perässä.

Velkaantumisesta puhuttiin kuin se olisi vain mielipidekysymys.

Jakoi kansan leireihin sen sijaan että olisi yhdistänyt.

Kansainvälinen näkyvyys meni välillä kotimaan asioiden edelle.

Vastuunotto jäi usein olosuhteiden piikkiin.

Pääministerin rooli vaatii tylsyyttä hän oli kaikkea muuta.

Aikansa, paikkansa ja se aika on nyt ohi.

Vierailija
76/85 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muu tahansa kuin Sannuli. Suomi ei ole vielä toipunut hänen edellisistä typeryyksistäänkään. 

Vierailija
77/85 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei väliä. Rahaa ei ole, joten säästökuuri edessä pääministeristä riippumatta.

Vierailija
78/85 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antti Rinne ja Sanna Marin toimivat Mäkisalo-Ropposen mielestä sangen yksivaltaisesti. Hänestä kumpikaan ei ollut hyvä johtaja.

Sanna Marin veti joukkoja puoleensa ja oli siinä mielessä hyvä poliittinen johtaja, mutta muuten hänen tapansa johtaa oli läheisten henkilöiden suosiminen. Se näkyi sekä puoluehallituksessa että eduskuntaryhmässä.

Toisessa kirjan kohdassa Mäkisalo-Ropponen kuvailee lisäksi Marinin pitäneen oman sisäpiirinsä puolia ja jättäneen muut ulkopuoliseksi.

Viime viikkoina on keskusteltu eduskunnan työskentelyilmapiiristä ja Sdp:stä. Mäkisalo-Ropponen kirjoitti keskiviikkona Facebookissa kirjansa ilmestymisestä.

Olen luokitellut tämän uuden kirjani tarinalliseksi tietokirjaksi, sillä kerron oman tarinani kautta kansanedustajan työstäni ja eduskunnasta työpaikkana. Ihan sattumoisin, melko ajakohtainen aihe, eikö vaan? hän kirjoitti.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011797093.html

Aiotko kopioida koko kirjan tänne?

Vierailija
79/85 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lindtman on minun valinta. Äänestän vastuunkantamista, johtamista ja osaamista en sukupuolta, uhriutumista, muille vastuun siirtämistä ja ihmistä joka kuvittelee olevansa pääministeri vain klo 08.00-16.00. 

Pääministeriys on vastuuasema jossa pitää kantaa vastuu 24/7 eikä se ole mikää tavalline arkinen työpaikka jossa ei tosiaan ole vastuuta ja sitä joudutaan vain kl8 08.00-16.00

Vierailija
80/85 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista paska, kukaan ei ole noin lapsellinen.

Mitä tarkoitat?