Mietin vanhustenhoitoa uudeksi työvaihtoehdoksi....
Minkälaista työ konkreettisesti on? Kuinka pitkä koulutus? Mitä se pitää sisällään?
Kommentit (8)
Vanhustenhoito sisältää perushoitotyötä eli auttamista pukemisessa, peseytymisessä, liikkumisessa ja syömisessä. Hoitotyöhön sisältyy myös lääkehoitoa, haavanhoitoa tms.
Vanhusten hoitaminen on tosi antoisaa ja mukavaa. Päivät ovat usein aika samanlaisia, mikä voi olla joko hyvä tai huono puoli, ihan miten sattuu itse tykkäämään. Vanhusten hoidossa on monenlaista mahdollisuutta, esim. vanhainkodit, palvelutalot, kotisairaanhoito jne., jolloin työkin eri paikoissa on erilaista.
Fyysisesti työ on tosiaan raskasta, ei välttämättä sovi kaikille.
Ainakin joissain vanhainkodeissa käy vapaaehtoisia juttelemassa vanhusten kanssa ja ulkoiluttamassakin heitä. Voisit tutustua " alaan" sillä tavalla.
Itse asiassa kaikki päivät ovat samanlaisia, vaikka tähän kuuluisikin vastata että joka päivä on erilainen. Mutta samaa puurtamista päivästä toiseen. Vuorotyö ja huono palkka. Etenemismahdollisuudet ovat huonot. Mutta jos haluaa tehdä suht iisiä työtä ja alle kahden tonnin bruttopalkka tyydyttää, ni työtä kyllä riittää.
T: sairaanhoitaja
Olen miettinyt useasti, onko vanhustyö todellakin raskaampaa kuin esim. hoitotyö päivystyksessä, ensiavussa, synnytysosastolla...Kun usein moititaan juuri vanhustyötä raskaaksi. Arvostan kaikkea hoitotyötä, palkan pitäisi ilman muuta olla parempi!
Vanhustyö pn raskasta ja huonosti palkattua. Olen itsekin ollut alalla pitkään vaan kädet eivät enää meinaa kestää nostoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt useasti, onko vanhustyö todellakin raskaampaa kuin esim. hoitotyö päivystyksessä, ensiavussa, synnytysosastolla...Kun usein moititaan juuri vanhustyötä raskaaksi. Arvostan kaikkea hoitotyötä, palkan pitäisi ilman muuta olla parempi!
On raskaampaa, koska vanhustyö on sekä henkisesti että fyysisesti kuormittavampaa ja henkilökuntaa on vähemmän.
Koulutus kestää n. 1,5 vuotta jos olet jo ylioppilas.
Työskentelen vanhainkodissa sairaanhoitajana. Pidän työtä antoisana. Vanhukset ovat pääsääntöisesti mukavia ihmisiä. Työ voi olla fyysisesti välillä rankkaa. Ergonomia pyritään kuitenkin ottamaan huomioon ja töitä tehdään tarvittaessa pareittain.
Vanhukset ovat kiitollisia hoidosta, toki poikkeuksiakin löytyy. Dementikot ovat joskus hankalia potilaita, koska saattavat lyödä potkia tms. Voin todellakin suositella vanhainkotia työpaikkana. Vanhainkoti on vanhuksen koti ja se otetaan huomioon hoidossa. Mukavampaa on mielestäni työskennellä vanhainkodissa kuin esim. terveyskeskuksen vuodeosastolla, jossa potilaat ovat sairaampia.
Vanhusten hoito vaatii työntekijältä pitkää pinnaa ja soveltuvuutta mitataankin ennen koulutukseen pääsyä. Sairaanhoitajan koulutus kestää 3,5 vuotta. Lähihoitajan ammatti noin 3 vuotta, en ole varma asiasta.
Töitä tällä alalla riittää! Turhaan väheksytään vanhusten hoitotyötä. Se on monipuolista siinä missä muukin hoitotyö. Palkka ja vuorotyö on niitä negatiivisia puolia tässä työssä.