Lue keskustelun säännöt.
Opettajat. Mitä mieltä olette siitä, että osa vanhemmista palkitsee rahalla kokeista?
04.02.2026 |
Jos minulta kysytään, tuollainen toiminta vain vääristää opiskelua, koska jos kyseessä on helppo aine, silloin ei tarvitse edes yrittää. Mutta, jos kyseessä on oikeasti vaikea aine, mutta yrittämisestä huolimatta ei onnistu, on kyseinen toiminta v*ttuilua, koska se vähättelee yrittämistä ja ennenkaikkea sitä ongelmaa epäonnistumisen taustalla.
Kommentit (22)
Vanhempani eivät koskaan ole palkinneet minua rahalla. Siitä huolimatta olin motivoitunut opiskelemaan matematiikan tohtoriksi.
Suhakza
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Oikein kohdennettuna voi olla tosi hyvä kannustin. Vaatii sen, että vanhempaa kiinnostaa se, mistä palkitaan. Pelkkä tietty numero rahan perusteena ei ole se kaikkein järkevin tapa. Pitää huomioida yrittäminen (vaikkei sillä kymppiä saisi), lapsen taso ja joskus jopa kokeen vaikeustaso. Lisäksi vanhemman pitää osata muuttaa tarvittaessa itse lapselleen asettamiaan tavoitteita, jos ne eivät vaan koskaan toteudu, jotta lapsi ei sitten turhaudu yrittämiseen, joka ei koskaan johda vanhemman asettamaan rimaan.
Eikä rahalla palkitseminen sulje mitenkään muuten pois sitä etteikö voi myös kehua, tehdä jotain kivaa yhdessä tai syödä hyvää ruokaa. Joku tuossa ehdotti näitä palkinnoksi. Meillä ne ovat ihan jokapäiväistä elämää muutenkin.