Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei työvoimaviranomaiset tarjoa mitään työpaikkoja?

Vierailija
04.02.2026 |

Viime tapaamisessa sanoin virkailijalle, että olisin todella onnellinen, jos mulle tarjottaisiin mun työkykyä vastaavaa työpaikkaa, ja ottaisin sen riemusta kiljuen vastaan. Eipä ole tarjottu.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne ole tietenkään koskaan tarjonneet. Muistan 90-luvun alusta virkailijattaren, joka naama norsunV: llä sanoi: "Me ollaan täällä kyllä nyt vain laatimassa se työvoimapoliittinen lausunto"

Kyllä ne välitti työtä vielä 2000-luvulla.

Pitää ihan paikkansa Asuin tuolloin helsingissä ja työkkärissä oli Zappa eli erillinen järjestelyyksikkö jossa virkailija kyselyn jälkeen tulosti nipun lappuja joihin hakea jonojen ohi ja seuraavana päivänä olinkin jo Finnairilla siivoamassa lentokoneita Systeemi olisi sinällään hyvä nykyäänkin mutta ajat on muuttuneet eikä tyhjästä pysty nyhjästä

Vierailija
22/32 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne ole tietenkään koskaan tarjonneet. Muistan 90-luvun alusta virkailijattaren, joka naama norsunV: llä sanoi: "Me ollaan täällä kyllä nyt vain laatimassa se työvoimapoliittinen lausunto"

Jos nuo kaikki käyttäisivät sen ajan töiden ja työntekijöiden toistensa löytämiseen, niin niitä täysin turhia lausontoja ei edes tarvitsisi tehdä.

Tämä on kyllä jännä, että tätä ei ole kaikkien näiden vuosien jälkeen opittu, kaiken pitää vain näyttää papereilla oikealta ja sen eteen tehdään töitä, ei siis sen etteen, että joku saisi työtä vaan sen, että hänet on kirjattu järjestelmään oikealla tavalla ja oikeaan lohkoon, jne....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla edes sen verran omaa aktiivisuutta, että etsii ja hakee itse töitä. Tähän työkkäri sentään opastaa kurssilla, joka on ollut pakko käydä läpi jossain vaiheessa työttömyyttä. 

Lukeeko jossain, että en itse etsi ja hae töitä? Eikä mua ole ainakaan pakotettu millekään tuollaiselle kurssille, koska sellaiseen ei ole mun kohdalla tarvetta.

Ap

Vierailija
24/32 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska työnantajat haluavat valita työnteijät itse.

Vierailija
25/32 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin sieltä on saanut töitä 80-luvun jälkeen. Tarkoitushan on vain kyykyttää työttömiä.

Vierailija
26/32 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska työnantajat haluavat valita työnteijät itse.

niinhän ne valitseekin. ja on mistä valita.

Vierailija
27/32 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen saanut työpaikan työkkärin tarjouksen kautta vielä 2002. 

Vierailija
28/32 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimia työpaikkoja on noin 6000 ja työttömiä työnhakijoita 300 000, joten miksihän ei tarjota? Myöskin työttömiä asiakkaita on satoja per työvoimaviranomainen.

Persulta voi vastauksen keksiminen viedä jopa vuosia, muut tajuaa sekunnissa.

Vierailija
29/32 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avoimia työpaikkoja on noin 6000 ja työttömiä työnhakijoita 300 000, joten miksihän ei tarjota? Myöskin työttömiä asiakkaita on satoja per työvoimaviranomainen.

"Avoimia työpaikkoja"? Miksi vassarit luulevat avoimen työpaikan tarkoittavan samaa kuin työkkärin sivuilta löytyvä työpaikka?

Vierailija
30/32 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärillä ei ole oikeutta valita työntekijöitä yrityksiin, ellei yritys ole itse pyytänyt sitä. Olen kuullut tasan yhdestä tapauksesta, jossa työkkäri pystyi näin tekemään. Muuten työkkäri voi palkata ainoastaan työkkärin avoimiin paikkoihin.

Vierailija
31/32 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Avoimia työpaikkoja"? Miksi vassarit luulevat avoimen työpaikan tarkoittavan samaa kuin työkkärin sivuilta löytyvä työpaikka?

Kertoo paljon vastaajasta, että olettaa heti toisen olevan "vassari". Kyllä varmasti talouden ylinerona ymmärrät, että avoimiksi ilmoitettujen paikkojen määrä indikoi aika hyvin sitä, kuinka paljon työnantajilla on varaa ottaa uutta työvoimaa. On itsestäänselvää, että kaikkia paikkoja, läheskään kaikkia, ei ilmoiteta avoimille markkinoille.

Samalla lailla itsestäänselvää pitäisi olla, että kaikesta palkkatyöstä kilpailee paitsi nuo täysin työttömät, myös moni muu. Mitä enemmän hommia tehdään projektiluonteisesti, sitä enemmän työstä valuu out-of-house, täyttämään erilaisten vuokrafirmojen ja konsulttitalojen kalentereita. Tämä ei välttämättä tarkoita, että sinnekään palkattaisiin lisää väkeä.

Itse olen viestinnän ammattilainen ja enemmän ja enemmän työstä on kertaluontoista freelance-keikkaa, yksittäisiä myytyjä tekstejä, lyhyitä toteutuksia ja ylipäätään ostopalvelua. Itse teen in-house-kokopäivätyötä, mutta työttömät alan kollegat tuskailee sitä, että tämä silppu ostetaan isoilta taloilta, jotka taas tekevät näitä yksittäistoteutuksia tekoälyllä. Joo, rahaa liikkuu kun laskutus toimii, mutta kenenkään alan työttömän on tosi vaikea ponnistaa takaisin työsuhteeseen.

Vierailija
32/32 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska työnantaja päättää kenet heille otetaan töihin, EI TYÖKKÄRI.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi