Hymistelyketju, tavallisia juttuja
Räväkät älkööt vaivautuko. Täällä ei saa ilkeillä. Liian pitkästyttäviä kommentteja ei olekaan täyttämään tätä ketjua.
Kaikki mukaan, ketkä ikäviin ketjuihin olette kyllästyneet
Kommentit (5493)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö että vompatti kakkaa kuutioita? Luonto on ihmeitä ja ihmeellisyyksiä täynnä, ei voi muuta kuin ihmetellä!
Eikä? Onpa ihmeellistä. Eikö joskus yritetty saada neliskanttisia kananmunia, logistiikan kannalta parempi muoto. Yritettiin myös jalostaa tomaatti ja peruna.
Jep, kuutiokakat pysyvät vompatin laittamissa paikoissa reviirin merkkeinä, eivät vieri pois.
Jossain kokki?ohjelmassa keitetyistä kananmunista puristettiin suorakaiteen muotoisia ja onhan joitain hedelmiä kasvatettu pulloissa tms. on saatu jonkin tietyn halutun muotoisia. Ihmisen halu muokata luontoa, ihan niinkuin emme toiminnallamme jo muokkaisi/tuhoaisi sitä ihan tarpeeksi :( Nautitaan luonnosta niin kauan kuin sitä on jäljellä, säästetään sitä myös tuleville sukupolville!
Minä luin netistä tämän reviirin merkinnän myös. Katson paljon luonto-ohjelmia, mutta eipä nuo mieleen jää. Hetken aina ihmettelen luonnon ihmeellisyyksiä, sitten unohtuvat. Liikuttavinta on jotenkin nämä eläimet, jotka horrostaa maan alla vuosikaudet, herää hetkeksi lisääntymään ja kuolevat pois. Tai päiväperhoset. Lohien nousu koskessa kutemaan. Lintujen soidinmenot.
Ja: muutama nakkikastike ei ihmisen aivoja pilaa :)
Kerroit just että ei jää mieleen asioita. Syynä on kolesteroli aivoissa. Muutama nakki viikossa on paljon elämän aikana.
Tästä voisi ymmärtää, että sinä muistat kaiken näkemäsi ja lukemasi. Sehän ei kuitenkaan voi pitää paikkaansa. Mielenkiintoista on kyllä se, mitä muistiin tallentuu ja miksi juuri ne.
Luin kerran terapiaan liittyvän ajatuksen, jonka sanoi terapeutti.
Terapiaan tulevat sairaiden uhrit, eivät sairaat itse.
Tarkoittaa ehkä sitä, että kaikki ei tiedosta sairauttaan, vaan porskuttaa tyytyväisinä tuhoten ympäristöään. Omaiset väsyy ja sairastuu. Tämän vuoksi narsisminkin hoito kohdistuu omaisiin, heidän tukemiseensa. Narsisti ei kai ole autettavissa.
Hyvä silti tuoda esiin tuo terapiamahdollisuus. Joillekin voi olla hyvä ajatusten herättäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa ymmärtää tuollaista jankkaamista.
Kävin kurkkaamassa Narsissit- ketjun johon jotakin olin kirjoitellutkin.
Tämä sama oudon ja sairaan ajatusmaailman omaava henkilö oli tosiaan sinne löytänyt.
Mikään ei säästy hänen likaiselta riidan haastannaltaan.
Ettekö ymmärrä tuota dynamiikkaa? Yksi kirjoittaja pilaa ketjun toisensa jälkeen. Komentelee, rajoittaa ja poistaa. Pelisilmä puuttuu, arvostelee ja nimittelee. Tätä on jatkunut vuosia. Iäkäs ja ilmeisesti eristäytynyt, ei kestä muiden mielipiteitä. Surullista, mutta hän ei itse ymmärrä käytöksensä ongelmia. Vaikka asiasta puhuttaisiin kuinka kohteliaasti, lopputulos on nolla. Suututtaa kirjoittajia eri ketjuissa. Vähän aikaa sitten taas yhdessä alkoi holhota ja suututti monet. Kivoja kirjoittajia poistui. Sitten jotkut on suuttuneet ja alkaneet antaa takaisin. Hän on kuin ukkosenjohdatin, ongelmat seuraavat häntä ketjusta toiseen. Jos olisin osannut, olisin auttanut. Nythän joudumme kaikki myötäilemään, ettei tulisi riitaa. Vieraissa ketjuissa näin ei tapahdu, vaan häntä kohdellaan, kuten muitakin kirjoittajia.
Tänään jatkuu ihan varmasti. Otetaanko aikaa, koska d aloittaa riidan?
D on kuin Virtahepo olohuoneessa -kirjassa tyranni tai alkoholisti, jota muut varovat ja myötäilevät, että säästyisivät sen päivän riidalta. Miksi me hyväksymme tämän? Olemme luusereita, jollemme laita virtahepoa kuriin.
Virtahepo-kirjasta tuli mieleen.
Iso osa nyt keski-ikäisistä ja vanhemmista on elänyt yhteiskunnassa, jossa alkoholismi oli yleistä. Isän juomista lieveilmiöineen salasi niin vaimo kuin lapsetkin. Työpaikoillakin asiaa hyssyteltiin. Kaikki peloteltiin hiljaisiksi. Juoppoa ongelmien aiheuttajaa pelättiin ja suojeltiin. Ongelmaa ei saanut tunnustaa. Sama koski jyrkkää uskonnollisuutta, vanhempien mielenterveysongelmia ja perheväkuvaltaa.
Tällaisessa ympäristössä lapsista tulee helposti läheisriippuvaisia. He jatkavat samaa toimintamallia koko ikänsä. Pelkäävät ja suojelevat sairasta valtaa käyttäviä. Vihaavat niitä, jotka puhuvat asioista suoraan.
Avoimuus on pelottava uhka. Mitään ei uskalleta kyseenalaistaa. Moraali on lapsuudessa kääntynyt nurin.
Tällaista ajattelutapaa on vaikea ymmärtää, jos on kasvanut toisenlaisessa ympäristössä. Itse tajusin tämän ilmiön yhteyden ketjuun vasta nyt. Kun mitään ei oikein voi sanoa, jäljelle jää tyhjä hymistely. Ei tietenkään koske kaikkia. Hirveää, miten järkyttävää suomalaisten perheiden historia on ollut. Onneksi on toisenlaisiakin kohtaloita. Lapsuuden merkitystä ei voi vähätellä.
Hyvä oivallus. Tämä voi selittää tätä turvallisuushakuista kirjoittamista ja valtavaa rajaamisenhalua. Ei uskalleta vielä vanhanakaan elää ja olla vapaasti. Lapsuus on jättänyt ikuiset jäljet mieleen ja käytökseen. Mutta yksi pelastuskeino on, vaikka saan taas kuraa niskaani kirjoittamalla siitä: Terapia auttaa kaikenikäisiä ja aina. (No niin antakaa tulla, kestän kyllä.)
Jokuhan täällä keskustelee itsensä kanssa, komppaa ja peukuttaa ahkerasti. Isännöi. Rajaa keskustelua poistamalla. Huomasin eilenkin poistuneen monet kommentit, mitkä koskivat saman toistoa ja ihmettelyä tästä. Ymmärrettävää, jos päivän sisältö on tämä. Meillä muilla on päivän agendana muutakin. Kenellä on oikeus poistaa ihan tavallisia viestejä?
Näihin tunnelmiin. Vompatit ja nakkelit.
Aurinko houkuttelee ulos, sitruunaperhosten joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipas erikoinen yritys tuo ketjun ensimmäisen sivun nakkikastikeviestin heittäminen tänne illalla ja kommentointi siihen. Mitähän sillä haettiin, riita-aihettako? Kyllä on monet konstit sano mummo kun...Taidanpa tehäkkin nakkisoossia ;)
Nakkikastike on hyvää.
Tukkii verisuonet aivoissakin, sen huomaa.
sovitaan niin, höpönassukka
Mä en ole sun höpönassukka! Mulla on ihan omat rakkaat, en halua että sinä tunget mun emotionaaliseen reviiriin. Rajatonta käytöstä.
Hui sentään.
Muutaman tunnin päästä lähden lopetuspiikille. Siis kivunlopetuspiikille. En kyllä tiedä, miten wanhan kansan hoitoja kortisonpiikiit nykyisin nivelreumaan on, mutta ainakin menen ihan reumalääkärin vastaanotolle. Ysätäväni kanssa (ex-hoitaja hänkin) viestiteltiin ja hänkin mietti, että ne pistokset saattaa olla jo nykypäivänä vähän menneen talvën lumia ja parempiakin hoitomuotoja on olemassa.Mua ärsyttää, kun nyt olisi aikaa eikä mitään velvoitteita mihinkään suuntaan, niin sitten sormet on niin kipeät, että en saa edes maitotölkkiä auki. Kyllästyttää jo viikkojen sohvalla makaaminen.
Tänään olen miettinyt, olisinko jo vähän avoimempi biologisille reumahoidoille. Toistaiseksi en ole niitä halunnut niiden sivuvaikutusten vuoksi. Olen miettinyt sitäkin, että jos lopettaisi kokonaan nivelreuman hoidot ja alkaisi hoitaa vain nivelrikkoa. En edes kuvittele, että olisin täysin kivuton, mutta jos nyt edes jotain näillä nakkisormilla pystyisi tekemään. Muutakin kuin niistä nakkikastiketta, jonka syötyäni saan sydäninfarktin, kun valtimot kovettui.
En ole koskaan tällä lääkärillä aiemmin käynyt ja toivon, että olisi mukava ja yhteistyöhaluinen lääkäri. Mitään opiaatteja en kipuun halua, ne lääkkeet säästän leikkausten jälkeisiin kipuihin. Mutta olisi ihan kiva, jos edes jotain påystyisi tekemään. Vaikka saksimaan noi pahvilaatikot sen kokoisiksi palasiksi, että ne mahtuu taloyhtiön molokkiroskiksen pienestä aukosta sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipas erikoinen yritys tuo ketjun ensimmäisen sivun nakkikastikeviestin heittäminen tänne illalla ja kommentointi siihen. Mitähän sillä haettiin, riita-aihettako? Kyllä on monet konstit sano mummo kun...Taidanpa tehäkkin nakkisoossia ;)
Nakkikastike on hyvää.
Hyvä pointti, hapsuliini. Laitankin ostoslistaan nakit, on varmaan vuosia, kun viimeksi söin.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Muutaman tunnin päästä lähden lopetuspiikille. Siis kivunlopetuspiikille. En kyllä tiedä, miten wanhan kansan hoitoja kortisonpiikiit nykyisin nivelreumaan on, mutta ainakin menen ihan reumalääkärin vastaanotolle. Ysätäväni kanssa (ex-hoitaja hänkin) viestiteltiin ja hänkin mietti, että ne pistokset saattaa olla jo nykypäivänä vähän menneen talvën lumia ja parempiakin hoitomuotoja on olemassa.Mua ärsyttää, kun nyt olisi aikaa eikä mitään velvoitteita mihinkään suuntaan, niin sitten sormet on niin kipeät, että en saa edes maitotölkkiä auki. Kyllästyttää jo viikkojen sohvalla makaaminen.
Tänään olen miettinyt, olisinko jo vähän avoimempi biologisille reumahoidoille. Toistaiseksi en ole niitä halunnut niiden sivuvaikutusten vuoksi. Olen miettinyt sitäkin, että jos lopettaisi kokonaan nivelreuman hoidot ja alkaisi hoitaa vain nivelrikkoa. En edes kuvittele, että olisin täysin kivuton, mutta jos nyt edes jotain näillä nakkisormilla pystyisi tekemään. Muutakin kuin niistä nakkikastiketta, jonka syötyäni saan sydäninfarktin, kun valtimot kovettui.
En ole koskaan tällä lääkärillä aiemmin käynyt ja toivon, että olisi mukava ja yhteistyöhaluinen lääkäri. Mitään opiaatteja en kipuun halua, ne lääkkeet säästän leikkausten jälkeisiin kipuihin. Mutta olisi ihan kiva, jos edes jotain påystyisi tekemään. Vaikka saksimaan noi pahvilaatikot sen kokoisiksi palasiksi, että ne mahtuu taloyhtiön molokkiroskiksen pienestä aukosta sisään.
Tavataan hautausmaalla, kyllähän se kuolo kohta korjaakin, kun rohkenimme edes nakeista kirjoittaa. Nauravat nakit :). Yli 90v tätini teki usein itse ruokaa, sipulia, suolaa, voita käytti. Joskus kotihoito toi annoksen, mauttoman ja varmaan terveellisen? Eikö tuossa iässä saisi jo vapaasti syödä mitä vaan, mikä maistuu?
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sanonta oikein tarkoittaa, kun sanotaan että joku yrittää nakittaa toisen ?...nim. nakista asiaa
Tai helppo nakki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö että vompatti kakkaa kuutioita? Luonto on ihmeitä ja ihmeellisyyksiä täynnä, ei voi muuta kuin ihmetellä!
Eikä? Onpa ihmeellistä. Eikö joskus yritetty saada neliskanttisia kananmunia, logistiikan kannalta parempi muoto. Yritettiin myös jalostaa tomaatti ja peruna.
Jep, kuutiokakat pysyvät vompatin laittamissa paikoissa reviirin merkkeinä, eivät vieri pois.
Jossain kokki?ohjelmassa keitetyistä kananmunista puristettiin suorakaiteen muotoisia ja onhan joitain hedelmiä kasvatettu pulloissa tms. on saatu jonkin tietyn halutun muotoisia. Ihmisen halu muokata luontoa, ihan niinkuin emme toiminnallamme jo muokkaisi/tuhoaisi sitä ihan tarpeeksi :( Nautitaan luonnosta niin kauan kuin sitä on jäljellä, säästetään sitä myös tuleville sukupolville!
Minä luin netistä tämän reviirin merkinnän myös. Katson paljon luonto-ohjelmia, mutta eipä nuo mieleen jää. Hetken aina ihmettelen luonnon ihmeellisyyksiä, sitten unohtuvat. Liikuttavinta on jotenkin nämä eläimet, jotka horrostaa maan alla vuosikaudet, herää hetkeksi lisääntymään ja kuolevat pois. Tai päiväperhoset. Lohien nousu koskessa kutemaan. Lintujen soidinmenot.
Kerroit just että ei jää mieleen asioita. Syynä on kolesteroli aivoissa. Muutama nakki viikossa on paljon elämän aikana.
Hhhmmmm hmhm hmmmmm
kaikenlainen hassuttelu tänään sallittua, joten vastaan tähän viestiin; hymmmm hymmm Hymmm Hymmym ja nam
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nakkikastike on hyvää.
Ei ole kivaa. Mun suonet on tukossa joka paikassa. Lähtö edessä sen vuoksi ihan koska vaan. Varokaa muut rasvaista kolesteroliruokaa.
Nakit on valitettavasti prosessoitua ruokaa, jota ei nykyisin suositella syötäväksi. Samoin prosessoidut leikkeleet. Täynnä jotain terveydelle huonoja juttuja. Te, ketkä ruuanlaitosta pidätte, kannattaa satsata terveelliseen. Entisaikojen ruuat ei sovi nykyaikaan. Ne oli monet tarkoitettu raskasta ruumiillista työtä tekeville. Tehtiin myös vaan rajallisista raaka-aineista. Rasvaa ja suolaa niin että ranteet paukkui. Nykyään on mahdollisuus syödä toisin. Pysyy terveempänä ja hoikempana. Ei mitätön juttu.
Mä söin lapsena puuroja. Kotona oli aamulla puuroa, kansakoulussa 3-4 kertaa viikossa lounaaksi puuroa (siihen aikaan lauantaisinkin oli koulua) ja monesti kotona oli iltapalaksikin puuroa. 1970-luvun alkupuolella joku ruotsalainen tutkimus oli osoittanut, että kaurapuuro aiheuttaa syöpää. Siihen loppui mun lapsuudenkodissa puuron syönti :D Saatiin siskoni kanssa riiismuroja, corn flakeseja, jugurttia yms. Nykytiedon mukaan nuo ei ole ellenkaan terveellisiä,. mutta olin ikionnellinen silloin, kun puuronsyönti loppui kuin seinään :D
Mun vanhemmat söivät leikkeleitä jo 1950-luvun alussa. Helsinkiin kun muuttivat, niin oli kaupoissa lauantaimakkaraa, jahtimakkaraa jne. Äiti eli kuukautta vaille 97-vuotiaaksi ja isä jotenkuten porskuttelee vielä, vaikka - jos elää - täyttää joulukuussa 97. Aikoinaan arkkiatri Arvo Ylppö sanoi, että kaikkea kohtuudella, ja kuoli 104-vuotiaana. Ei ole tarkoitus elää pelkällä makkaralla, mutta ei myöskään pelkällä porkkanalla.
Oikeastaan nykyiset leikkeleet ja makkarat on kaukana siitä, mitä joskus vuosikymmeniä sitten syötiin. Elintarviketeollisuus on kehittänyt lisäainekonseptin huippuunsa. Tuoteselosteet on pitkiä. Natriumglutamaatista sentään on päästy eroon. Jos joskus pääsee maistamaan kotitekoisia makkaroita, ero on kuin yöllä ja päivällä. Sama koskee leipiä. Pitkä valmistusaineluettelo hämmentää. En tarvi lisätä niistä mitään, jos leivon sämpylöitä. Miksi leipomot tarvii? Ehkä säilyvyyden, ulkonäön tms. myyntiä lisäävän jutun takia.
Ikä on kyllä jännä juttu. Perintötekijät vaikuttaa taustalla, vaikka eläisi miten. Mun sukulainen poltti kuin korsteeni ja eli lähes 9-kymppiseksi. Tuttava, joka ei tupakoinut koskaan, kuoli 4-kymppisenä keuhkosyöpään. Ota tästä nyt selvä.
Vierailija kirjoitti:
Tavataan hautausmaalla, kyllähän se kuolo kohta korjaakin, kun rohkenimme edes nakeista kirjoittaa. Nauravat nakit :). Yli 90v tätini teki usein itse ruokaa, sipulia, suolaa, voita käytti. Joskus kotihoito toi annoksen, mauttoman ja varmaan terveellisen? Eikö tuossa iässä saisi jo vapaasti syödä mitä vaan, mikä maistuu?
Saa syödä. Muistan, kun mun poika meni yläasteelle. Kouluruoka oli jo silloin mitä oli. Aika mautonta. Ostin 10 kpl noin 5 cm pituisia korkillisia lasiputkia. Laitoin niihin erilaisia mausteita. Putkilot pakastepussiin ja pojalle reppuun. Hyvin meni jannulla koululounalla alas ihan mikä tahansa omituinen sotku, kun maustoi itse. Yks kerta satuin olemaan itse sairaana kotona, kun puhelin soi. Oli pojalla köksäntunti ja käksänmaikka soitti mulle vihaisena. Mäkätti siitä, että mun poika pelleilee ruuanlaiton kanssa ja oli kuulemma laittanut lihapullataikinaan kanelia ja kardemummaa. Mä sanoin, että mustapippuria, jeeraa ja valkosipulia myös ja jos sattuu löytymään pinjansiemeneiä, niin voi paahtaa niitä ja lisätä mureketaikinaan. Kun poika tuli koulusta, niin kertoi, että ope oli pyytänyt anteeksi, ettei ollut tajunnutkaan, että lihapullat voi maustaa myös lähi-idän tapaan.
Olipas puuskainen tuuli, kun kävin pyöräilemässä.
Aamulla kauppareissu. Sisaren kanssa juteltiin puhelimessa.
Nakeista puheenollen, teen tänään nakki-kasviskeittoa. Muuhun ei tänään innostus riitä, joten näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Hymistelyketjussa mukava riidaton päivä, kyllä, kuulostaapa hyvältä. Olen sisarusparven keskimmäinen ja aina ollut se sovittelija jo lapsuudessa, ja arvelen siitäkin osittain johtuvan että nautin rauhasta, tasaisesta arjesta ja sen pikku asioista. Nyt ikääntyessä nuo asiat vain korostuvat, mihin itse voin vaikuttaa, yritän tehdä niistä mukavia ja rauhallisia hetkiä itselleni ja toivottavasti myös läheisilleni. Tyytyväinen ikä-ihminen eli mummukka. Hyvää päivän jatkoa kaikenikäisille ;)
Hei mummukka
Mukavaa leppoisaa päivää sinullekin. Sisaruksista: ovat usein pitkäaikaisin ihmissuhde. Kauemmin yhdessä kuin vanhemmat, lapset tai puoliso. Jotkut ystävyydetkin voi olla yhtä pitkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hhhmmmm hmhm hmmmmm
kaikenlainen hassuttelu tänään sallittua, joten vastaan tähän viestiin; hymmmm hymmm Hymmm Hymmym ja nam
Hmmhhmmhmhm sullekin :)
Ja kaikille, paitsi hänelle, jonka tunteisiin ei höpönassikat sovi. Muuta kuin hellittelyt lähipiiriltä :) pois se, että random palstalla joku söpöilisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nakkikastike on hyvää.
Varoitus tuli liian myöhään, on jo höpönassukka-asteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nakkikastike on hyvää.
Mä en ole sun höpönassukka! Mulla on ihan omat rakkaat, en halua että sinä tunget mun emotionaaliseen reviiriin. Rajatonta käytöstä.
Seksuaaliväkivallan oireita ovat juuri rajattomuus, toistuva rajojen rikkominen, ärtyneisyys ja voimakkaat reaktiot, päihteiden käyttö, traumamuistuttajat eli triggerit. Voiko tämä ketjun D olla kokenut seksuaaliväkivaltaa ja se selittäisi nämä seksipelot ja rajattomuudem ja helpon ärtyvyyden puhumattakaan sanoista triggeröitymisestä. Niin moni piirre sopii tähän. Mielenkiintoista. Pelksästään viestien välityksellä tehty havainto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nakkikastike on hyvää.
Ei ole kivaa. Mun suonet on tukossa joka paikassa. Lähtö edessä sen vuoksi ihan koska vaan. Varokaa muut rasvaista kolesteroliruokaa.
Nakit on valitettavasti prosessoitua ruokaa, jota ei nykyisin suositella syötäväksi. Samoin prosessoidut leikkeleet. Täynnä jotain terveydelle huonoja juttuja. Te, ketkä ruuanlaitosta pidätte, kannattaa satsata terveelliseen. Entisaikojen ruuat ei sovi nykyaikaan. Ne oli monet tarkoitettu raskasta ruumiillista työtä tekeville. Tehtiin myös vaan rajallisista raaka-aineista. Rasvaa ja suolaa niin että ranteet paukkui. Nykyään on mahdollisuus syödä toisin. Pysyy terveempänä ja hoikempana. Ei mitätön juttu.
Mä söin lapsena puuroja. Kotona oli aamulla puuroa, kansakoulussa 3-4 kertaa viikossa lounaaksi puuroa (siihen aikaan lauantaisinkin oli koulua) ja monesti kotona oli iltapalaksikin puuroa. 1970-luvun alkupuolella joku ruotsalainen tutkimus oli osoittanut, että kaurapuuro aiheuttaa syöpää. Siihen loppui mun lapsuudenkodissa puuron syönti :D Saatiin siskoni kanssa riiismuroja, corn flakeseja, jugurttia yms. Nykytiedon mukaan nuo ei ole ellenkaan terveellisiä,. mutta olin ikionnellinen silloin, kun puuronsyönti loppui kuin seinään :D
Mun vanhemmat söivät leikkeleitä jo 1950-luvun alussa. Helsinkiin kun muuttivat, niin oli kaupoissa lauantaimakkaraa, jahtimakkaraa jne. Äiti eli kuukautta vaille 97-vuotiaaksi ja isä jotenkuten porskuttelee vielä, vaikka - jos elää - täyttää joulukuussa 97. Aikoinaan arkkiatri Arvo Ylppö sanoi, että kaikkea kohtuudella, ja kuoli 104-vuotiaana. Ei ole tarkoitus elää pelkällä makkaralla, mutta ei myöskään pelkällä porkkanalla.Oikeastaan nykyiset leikkeleet ja makkarat on kaukana siitä, mitä joskus vuosikymmeniä sitten syötiin. Elintarviketeollisuus on kehittänyt lisäainekonseptin huippuunsa. Tuoteselosteet on pitkiä. Natriumglutamaatista sentään on päästy eroon. Jos joskus pääsee maistamaan kotitekoisia makkaroita, ero on kuin yöllä ja päivällä. Sama koskee leipiä. Pitkä valmistusaineluettelo hämmentää. En tarvi lisätä niistä mitään, jos leivon sämpylöitä. Miksi leipomot tarvii? Ehkä säilyvyyden, ulkonäön tms. myyntiä lisäävän jutun takia.
Ikä on kyllä jännä juttu. Perintötekijät vaikuttaa taustalla, vaikka eläisi miten. Mun sukulainen poltti kuin korsteeni ja eli lähes 9-kymppiseksi. Tuttava, joka ei tupakoinut koskaan, kuoli 4-kymppisenä keuhkosyöpään. Ota tästä nyt selvä.
Niin monet asiat vaikuttaa siihen, kuinka vanhaksi ja kuinka terveenä elää. Mä olen niin sinut Kuoleman kanssa, että ei mulla ole mitään tarvetta elää ikuisesti. Kaikista vastoinkäymisistäni ja kivuistani huolimatta olen saanut elää hyvän elämän ja jos aamulla en enää heräisikään, niin mitään ei elämästäni jäisi puuttumaan. Ei sillä, ihan mielelläni mä kyllä haluaisin herätä aamulla ja alkaa puuhastella kaikenlaista, mutta jos tänään illalla haluaisin syödä nakkeja, niin söisin.
Elintarviketeollisuus tietenkin tavoittelee yhä suurempia voittoja ja siksi jotain korvataan säilyvyyden tai ihan vain massan vuoksi jollain edullisemmalla. Hämmästyin jo vuosia sitten, kun joissakin majoneeseissa oli maitojauhetta. Ei maito kuulu majoneesiin. Mutta jep jep, kun majoneesiin sotketaan maitojauhetta, massa kasvaa ja elintarviketeollisuus saa paremmat voitot. Natriumglutamaatti on kans mielenkiintoinen juttu. Sen määrää on merkittävästi vähennetty, mutta nyt aasialaisissa ruokakaupoissa myydään erikseen natriumglutamaattia, koska sduomalaisissa elintarvikkeissa sitä ei enää käytetä. Mielenkiinnolla odoptan tätä "savuhommaa". Siis keinotekoiset savuaromit kielletään. Siitäkin huolimatta, että ne keinotekoiset savuaromit ovat terveydelle vähemmän haitallisia kuin luontaiset savuaromit. Luontaisia savuaromeja - eli siis oikeasti savustamista - ei kuitenkaan kielletä. Tulevaisuudessa pienituloisilla ei ole enää varaa savukalaa syödä, mutta varakkailla on, koska se luonnollisesti savustaminen maksaa enemmän kuin keinotekoinen savuaromi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hhhmmmm hmhm hmmmmm
Hmmhhmmhmhm sullekin :)
Ja kaikille, paitsi hänelle, jonka tunteisiin ei höpönassikat sovi. Muuta kuin hellittelyt lähipiiriltä :) pois se, että random palstalla joku söpöilisi.
En ole se, joka valitti asiasta. Ihmettelen kyllä, miksi aikuiset ihmiset puhuu näin. Kun se ei ole oikein edes huumoria. Lapsenomaista kieltä vaan. Voisi sopia vauvalle puhuttaessa. Mikä siinä on ideana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nakkikastike on hyvää.
Varoitus tuli liian myöhään, on jo höpönassukka-asteella.
täällähän aina kehoitetaan epämieluisten viestien yli hyppäämään, vai oliko se aisan yli vai mitä...Mulla ei enää kintut nouse kovin ylös, joten taaperran vaan tyylilläni ;)
Mielummin vompatteja kuin härkkimistä ja jankkausta -> tsau