En tajua koirien pukemista
Mun somefeed täyttyy "hauskoista" kuvista, kun koiralle on puettu kaksi haalaria, villapaita, joku virkattu pipo, tossut ja hännän lämmitin, ja eläinraukka seisoo jäykkänä ja surkeana, koska ilmiselvästi tuollainen tuntuu kurjalta ja liikkuminen pelottaa ja on vaikeaa.
Miksi ihmiset tekee näin?
Omalla lyhytkarvaisella koirallani on yksi talvimantteli, jonka laitan näillä pakkasilla ylle. Sen kanssa tarjetaan hyvin tehdä 20 min - 30 minuutin lenkki. Eilen, kun täällä oli pakkasta 28 astetta oli lenkki lyhyempi, sen verran käytiin ulkona, että sai pissat ja kakat tehtyä. Eihän se nyt ole mukavaa koiralle eikä ihmiselle, että paukkupakkasessa täytyisi muka lenkkeillä samalla tavalla kuin kesäkelillä. Ei se koira siitä mene rikki, jos lenkit on lyhyempiä muutamana päivänä. Enemmän se kärsii ja stressaa tuosta ylettömästä, omistajan mielestä hauskasta pukemisleikistä.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Ne on nää velat, joille taskussa kannettava rotan näköinen koira on vauvankorvike.
Onko sinulla jokin ongelma lapsettomien naisten ja pienten koirien kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Se on eläin eikä ihmisvauva. Miten nuo kaikki eläimet pärjäävät tuolla luonnossa? Niinpä... haloo nyt valoo.
Onko meksitonkarvatonkoira sinusta hyvä villieläin Suomessa? Aivan. Koirat ovat jalostettu eri tarkoituksiin ja niistä suurimmasta osasta ei ole selviämään luonnossa. Joko ovat liian sisäsiittoista rotua, tai muutoin ylijalostettuja, ilman lämmittävää tuplakarvaa jne. Suomessa pärjäisi esim. rekikoirat ja vastaavat, mutta ei mitkään yksikarvapeitteiset ym. ym. Myös koko rajoittaa. Koska ihmiset ovat jalostaneet sitä sun tätä, on hyvä pukea, koska lämmittävä villa puuttuu. Itse sain elämäni ensimmäisen paleltuman tänä talvena, joten pakkanen ei ole mikään leikin asia.
Minä taas en tajua sitä että koira jätetään vaille riittävää liikuntaa vaikka hyviä talvivaatteita on saatavilla.
Meillä koira hyppii seinille, jos ei pääse kunnolla ulkoilemaan, joten pakkasillakin tehdään ihan normaalit kenkiä. On pitkäkarvainen ja pärjää ilman vaatteita, mutta muuten mentäisiin vaatteiden kanssa. Ei pakkanen oke kenellekään terveelle ihmisellekään vaarallista, kylmäaltistushan tekee hyvää.
Niin, kaikkeahan ei tarvitse ymmärtää.
Mun työkoiralleni puetaan mantteli päälle ulos - 15 asteen pakkasessa, 20 pakkasasteen säässä jalkaan myös tossut.
Autossa pakkasessa odottaessaan sillä on villamantteli.
Meidän vanhuskoiramme on herkistynyt tassuistaan kylmälle vanhalla iällä. Ei tarvinnut vielä 10-vuotiaana tossuja, nykyään ei voi kävellä pakkasella ilman niitä. Pukeminen selvästi ketuttaa, mutta ulkona tassut liikkuvat kuin kesäaikaan. Ilman tossuja olisi yhtä paikoillaan seisomista ja tassujen vuoronperään ylhäällä pitämistä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kaikkeahan ei tarvitse ymmärtää.
Mun työkoiralleni puetaan mantteli päälle ulos - 15 asteen pakkasessa, 20 pakkasasteen säässä jalkaan myös tossut.
Autossa pakkasessa odottaessaan sillä on villamantteli.
No tämä on minusta sellaista normaalia koirien pukemista. AP tarkoitti mun mielestä sitä, että koirat topataan kaiken maailman toppamyssyillä ja kerroksilla liikuntakyvyttömiksi ja sitten otetaan hauskoja kuvia, kun koira esim. tossut jalassa liukastelee parketilla tai on jähmettynyt kauhusta kaikkien vaatekerrosten alle. Ei tarvi kauaa somea näillä keleillä selata, kun tulee näitä kuvia vastaan. Oon samaa mieltä ap:n kanssa siitä, että eläinystävällisempää olis laittaa joku kevyt talvimantteli tai villapaita ylle, ja tehdä vähän lyhyempi lenkki. Eihän nämä pakkaset kuukausitolkulla, tai edes viikkotolkulla, kestä.
AP täällä hei. En siis kritisoi koirien ns. normaalia pukemista. Kuten sanoin, omalla koirallanikin on lämmin mantteli näillä säillä. Ihmettelen sen sijaan juuri tuota aivan älyttömältä näyttävää ylipukemista pipoineen kaikkineen, joka selvästi kuvien ja videoiden perusteella ahdistaa eläintä.
Koirien pukeminen voi olla haitallista. Pukematon koiran keho reagoi kylmään ja tiedät milloin sen pitää päästä sisälle. Tassut ovat herkimmät paleltumaan ja takilla lämmitetty koira saattaa olla ulkona liian kauan ja ohittaa tassujen kylmettymis signaalit. Sitten kun ne paleltuu, niin kenelläkään ei ole kivaa.
Mä näin tänään kävelyllä koiran joka tärisi kylmästä ja nosteli kokoajan tassujaan. Sillä oli aika ohuen näköinen mantteli päällä joka ei suojannut jalkoja ollenkaan eikä minkään näköisiä tossuja. Olisi tarvinut paljon lämpimämmät vaatteet. Oma koirani taas nauttii pakkasesta eikä tarvitse mitään vaatteita. Sillä on paksu ja pitkä turkki ja myös pitkät tassukarvat jotka suojaavat anturoita pakkaselta. Piehtaroi onnessaan lumessa ja kaivelee kuoppia hankeen. Jos koira kärsii kylmästä se todellakin pitää pukea asiaan kuuluvasti, että koira voi nauttia ulkoilusta.
Vierailija kirjoitti:
Voisko ennemminkin kauhistella sitä, että Suomeen hankitaan koiria, jotka eivät luontaisesti Suomen säihin sopeudu? Esim. puuttuu lämmittävä pohjavilla.
Mun tulee enemmän sääli niitä paksuturkkisia koiria, jotka kesällä ovat lämpöhalvauksen partaalla eivätkä pysty lenkkeilemään kuin lyhyesti joskus iltayöllä tai aamuvarhain kun on vähän viileämpää. Muuten läähättävät tuskaisen näköisinä varjossa tai jossain tuulettimen edessä. Nykyään helteet kestää viikkoja ja kesä on vuosi vuodelta lämpimämpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko ennemminkin kauhistella sitä, että Suomeen hankitaan koiria, jotka eivät luontaisesti Suomen säihin sopeudu? Esim. puuttuu lämmittävä pohjavilla.
Mun tulee enemmän sääli niitä paksuturkkisia koiria, jotka kesällä ovat lämpöhalvauksen partaalla eivätkä pysty lenkkeilemään kuin lyhyesti joskus iltayöllä tai aamuvarhain kun on vähän viileämpää. Muuten läähättävät tuskaisen näköisinä varjossa tai jossain tuulettimen edessä. Nykyään helteet kestää viikkoja ja kesä on vuosi vuodelta lämpimämpi.
Kaupassa myydään viilennystakkeja, miksi sellaista ei voi hankkia? Oma kokemukseni pitkäkarvaisen omistajana on, että ne ovat todella tehokkaita helteellä. Ei enää tuskaista läähätystä
Maksoi kokonaista kolmekymppiä prisman tarjouksessa joten ei ole mikään kustannuskysymyskään
Ei koiraa, eikä ihmisvauvaakaan kai ole tarkoitettu pärjäämään luonnossa?