Saitko synnytyksessä repeämiä?
Mä olen synnyttänyt kolme normaalikokoista vauvaa (3-4 kg) enkä ole kertaakaan saanut mitään repeämiä eikä ole tarvinnut myöskään tehdä episiotomiaa tms.
Kommentit (25)
Perna repesi ja peräsuoli lotkahti. Se roikkuu vieläkin polvien korkeudella, vaikka poikimisesta on jo kaksi vuotta.
Kuten olen ennenkin täällä kertonut: repesin ihan joka suuntaan. Mitään korjausta ei ole tehty vuosikymmenten aikana vaan "täytyy vain kestää, onhan sinulla lapsi, asiat korjaantuvat itsekseen."
Yli kolmenkymmenen vuoden jälkeen ei ole vielä tunto palannut, mutta sitä odotellessa. Parisuhde on ollut todella koetuksella synnytysvaurioiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Kuten olen ennenkin täällä kertonut: repesin ihan joka suuntaan. Mitään korjausta ei ole tehty vuosikymmenten aikana vaan "täytyy vain kestää, onhan sinulla lapsi, asiat korjaantuvat itsekseen."
Yli kolmenkymmenen vuoden jälkeen ei ole vielä tunto palannut, mutta sitä odotellessa. Parisuhde on ollut todella koetuksella synnytysvaurioiden takia.
Olen todella pahoillani :( Voiko niitä korjata nyt jälkeenpäin? Nykyään kai suhtaudutaan synnytysvaurioihin jo vähän inhimillisemmin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitali?
Mitali väljien paikkojen ansiosta?
Kaikkea voi sattua. Synnytys ei etene normaalisti ja lapsen sydänäänet heikkenee, käytetään imukuppia. Ei se aina mene kuin elokuvissa.
Tehtiin välilihanleikkaus ja silti vielä repesikin jonkun verran. Imukuppia käytettiin vähän apuna. Verta meni jonkun verran enemmän kuin normaalisti.
Ekassa tehtiin episiotomia vauvan huonojen sydänäänien vuoksi, toisessa ei ompeleita
Miksi miehistä ei ole synnyttäjiksi eikä kyllä mihinkään muuhunkaan ?
Pulskilla paikat joustaa jos ei yli 8kg vauvaa ole tulossa. Ei edes huomaa, voi pudota kävellessä jos normaali kokoinen.
Pieniä repeämiä molemmissa synnytyksissä, ihan pari ommelta vain. Eihän se ole mitään, ihan normia minusta. Ajattelen päässeeni tosi vähällä. Kummatkin synnytykset olleet nopeita.
2 ommelta ekasta, kahdesta muista ei mitään. Lapset olivat alle 3kg syntyessään
Yli 5-kiloinen ensisynnyttäjällä. Pahasti repesi, mutta korjattiin saman tien laikkaussalissa nukutuksessa. Hyvä tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitali?
Mitali väljien paikkojen ansiosta?
Kannattaa tutustua naisen anatomiaan. Raskauden aikana paikkojen on todellakin tarkoitus väljähtää, mutta kroppa myös muuttuu synnytyksen jälkeen, samoin alapää ja ei se väljyys ole pysyvää.
Kolme synnytystä ja en ole revennyt kertaakaan. Vauvat ovat olleet kookkaita, joten joka kerta olen varautunut siihen että voi tulla repeämiä tai välilihanleikkaus. Ja kyllä noi arvet olisin itse ja lasten isä myös omien sanojen sietänyt, ihan niinkuin kaikki muutkin elämän mukana tuomat muutokset tähän asti.
Vierailija kirjoitti:
Pulskilla paikat joustaa jos ei yli 8kg vauvaa ole tulossa. Ei edes huomaa, voi pudota kävellessä jos normaali kokoinen.
Mä olin 49kg kun tulin raskaaksi. Painoa tuli 10kg ja synnytin ilman repeämiä.
Ekassa synnytyksessä lieviä repeämiä. Mitään pysyvää haittaa niistä ei jäänyt, olipahan vaan muutaman viikon pissaaminen, kakkaaminen ja istuminen tuskallista :D
Salassa tietysti niin pitkälle kun päästään