Tammikuun sähköasku tuli
Täällä on kysytty pörssisähköilijöiden tammikuun laskun suuruutta. En jaksa etsiä oikeaa ketjua. Nyt faktat meiltä, kohteena vuotava pieni, mutta joka kulmasta kesämökki (jota käytetään talvella noin 5 pv kk, muutoin peruslämpö) ja talossa sähköauto:
Tammikuu 2026, lasku 150 e, keskihinta 15 senttiä.
Vertailuna:
Tammikuu 2025, lasku 88 e, keskivinta 8,90 senttiä.
Yleensä vuoden sähkölaskut ovat välillä 15-50 euroa riippuen auton latausmäärästä.
Kommentit (21)
Kertoisitko vielä viimeisimmän kakan koostumuksen?
Aika paljon mun mielestä,jos käytätte sitä vaan viis päivää. Jos sit käyttäsitte enemmän vaikka koko kuun, nii huh huh. Viiden päivän käytöllä 150e.
Jos haluatte jutella sähkönhinnoista laittakaa edes kulutuksenne ja neliönne mukaan. Ketä kiinnostaa oliko lasku 20 e vai 1000 e, kun se ei yksinään kerro mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tässä sinulle mitali 🥇
Odota hetki, tuon ensin punaisen maton.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon mun mielestä,jos käytätte sitä vaan viis päivää. Jos sit käyttäsitte enemmän vaikka koko kuun, nii huh huh. Viiden päivän käytöllä 150e.
Onhan siellä ylläpitolämpö 12 astetta koko ajan. Silloin kun olemme siellä ne 5 päivää, niin lämmitämme takalla, mutta autoa ladataan.
Ja mökki vuotaa niin paljon, että kun illalla takka lämmietään 28 asteeseen, aamulla se on taas kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä sinulle mitali 🥇
Mistä hyvästä?
Mutta kohteissa, joissa sähköä käytetään asuintalon lämmmittämiseen volyymi on vähän toisenlainen. Itsellä on 2000-luvulla rakennettu omakotitalo, tammikuun laskuon 436€. Yleensä ei talvellakaan nouse paljon yli yhden satasen.
Kulutus on ollut 2854,89kwh ja asuinneliöitä on200 ja lisäksi plussalla pidettävä kellari 100m2.
Tämän ketjun tarkoitus ei nähdäkseni kuitenkaan ollut vertailla sitä, kenellä sähkönsäästö on suurinta, vaan pikemminkin kuvata pörssisähkön hinnan heilahtelujen vaikutusta pakkaskeleillä. Siksi sillä euromäärällä on lopulta kuitenkin enemmän väliä tässä ketjussa kuin kwh-määrällä.
Jaa. Mitähän minä nyt sitten teen tällä tiedolla sinun sähkönkulutuksestasi?
Vierailija kirjoitti:
Jos haluatte jutella sähkönhinnoista laittakaa edes kulutuksenne ja neliönne mukaan. Ketä kiinnostaa oliko lasku 20 e vai 1000 e, kun se ei yksinään kerro mitään.
Tupa 20 neliötä, lämmittämätön yläkerta, saunaosasto. Yhteensä kaikki 40 neliötä.
kulutusta en tajunnut katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan siellä ylläpitolämpö 12 astetta koko ajan. Silloin kun olemme siellä ne 5 päivää, niin lämmitämme takalla, mutta autoa ladataan.
Ja mökki vuotaa niin paljon, että kun illalla takka lämmietään 28 asteeseen, aamulla se on taas kylmä.
Mä lämmitän takan lähemmäs 150 asteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tulit tätä ketjua lukemaan? Taitaa kuitenkin kiinnostaa niin paljon että piti oikein kommentoidakin asiaa😄
Vierailija kirjoitti:
Mutta kohteissa, joissa sähköä käytetään asuintalon lämmmittämiseen volyymi on vähän toisenlainen. Itsellä on 2000-luvulla rakennettu omakotitalo, tammikuun laskuon 436€. Yleensä ei talvellakaan nouse paljon yli yhden satasen.
Kulutus on ollut 2854,89kwh ja asuinneliöitä on200 ja lisäksi plussalla pidettävä kellari 100m2.
Tämän ketjun tarkoitus ei nähdäkseni kuitenkaan ollut vertailla sitä, kenellä sähkönsäästö on suurinta, vaan pikemminkin kuvata pörssisähkön hinnan heilahtelujen vaikutusta pakkaskeleillä. Siksi sillä euromäärällä on lopulta kuitenkin enemmän väliä tässä ketjussa kuin kwh-määrällä.
Näin minäkin ajattelin. Halusin vain kertoa vertailukohteen viime tammikuuhun.
Vierailija kirjoitti:
kuten alussa kirjoitin, niin tätä on useaan otteeseen kysytty eri ketjuissa.
Mutta jaa, miksi sinä avasit ketjun, jos ei kiinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mökki vuotaa niin paljon, että kun illalla takka lämmietään 28 asteeseen, aamulla se on taas kylmä.Mä lämmitän takan lähemmäs 150 asteeseen.
Äh, siis huonelämpötilan
Kertoisitteko kuinka paljon auton lataaminen tai vain lämmittäminen vie näillä kovilla pakkasilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuten alussa kirjoitin, niin tätä on useaan otteeseen kysytty eri ketjuissa.
Mutta jaa, miksi sinä avasit ketjun, jos ei kiinnosta?
Jos aloituksessa oli mainittu sana pörssisähkö, en olisi avannut. Harhaanjohtava otsikointi palstalla vituttaa.
Meillä suht vaatimaton pieni omakotitalo, määräaikainen sähkösoppari 7,25 c/kWh.
Tammikuun 2026 sähkölasku siirtoineen näköjään 150,25 euroa.
Meillä oli todella kylmä tammikuu, ja kulutus kaksinkertainen vuoden takaiseen verrattuna, kun jouduttu käyttämään irtopattereita ym.
Vierailija kirjoitti:
Meillä suht vaatimaton pieni omakotitalo, määräaikainen sähkösoppari 7,25 c/kWh.
Tammikuun 2026 sähkölasku siirtoineen näköjään 150,25 euroa.
Meillä oli todella kylmä tammikuu, ja kulutus kaksinkertainen vuoden takaiseen verrattuna, kun jouduttu käyttämään irtopattereita ym.
Ja me siis asumme tässä, paikalla ihan joka päivä. Kulutus oli tammikuussa 841 kWh. Vuosi sitten tammikuun kulutus alle 400, iso ero.
Tässä sinulle mitali 🥇